Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Ta med golfutstyr

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Jeg lurer på om noen vet hvilke toll-regler som gjelder for golfutstyr. Skal til USA og vurderer å kjøpe driver el. der borte. Er det noen summer man kan innføre for uten toll? Eller er det seriøs smugling som gjelder?

Skrens Petrus

over 18 år siden

Skrens Petrus

Jeg kjøpte meg nytt sett med jernkøller når jeg var der borte...stappa de bare oppi baggen sammen med det andre settet! Ikke noe problem det...men de var jo allerede brukt når jeg skulle hjem også da!

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Jeg skal ikke ha med golfutstyr over så den muligheten utgår dessverre.

Olsen

over 18 år siden

Olsen

Du kan ta med varer til kr 6000 uten å betale mva hvis du har vært ute av landet mer enn 24 timer. Flere regler finner du her:

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=70721&epslanguage=NO#fritak

jeeez

over 18 år siden

jeeez

Er jo bare å ta av prislappen, så er det ikke no stress.

Makan til dustespørsmål.

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Olsen: Takk :) Da blir det kanskje nytt jernsett!

jeeez: At jeg ikke tenkte på det...... :p

Truls

over 18 år siden

Truls

Får ikke håpe det var seriøst ment, det med prislapp...

St. Able Ford

over 18 år siden

St. Able Ford

Da jeg var i Washington i fjor bestilte jeg en driver, en hybrid og tre puttere på tgw.com. Fikk det sendt til hotellet mitt, no problems.
Tok det med meg hjem som vanlig innsjekka bagasje. Og som det står over er det helt lovlig å ta med varer for inntil 6000,- inn i landet. Dermed sparte jeg både frakt og moms. Kjempeenkelt og billig.

Jørgen

over 18 år siden

Jørgen

Om du kjøper utstyr som overskrider 6000 så tar du en tur rundt en bane, så ser køllene brukt ut. Om du ikke har mulighet til det, så tar du en neve jord fra nærmeste blomsterbed og kliner inn køllene.

Håper ingen tollere leser dette, og avslører trikset. Men om de er her og leser så er de vel ivrige golfere og lar det passere.
Ikke sant! Dere gjør det?

Hemmi

over 18 år siden

Hemmi

Du kan ta med ditt eget utstyr inn i landet etter at du har kjøpt det der borte. jeg kjøpte både bag, køller, driver og woods pluss en reisebag. fikk alt levert til noen venner som tok det med hjem som eget utstyr. det neste de var redde for var overvekt på flyet. De ble sjekket av tollerne for kvoten av røyk og brennevin, men fikk ingen spørsmål om golfutstyret selv om det var ubrukt.

Truls

over 18 år siden

Truls

Det virker som de fleste tror at tollere er dumme mennesker og ikke vet om alle de "lure" knepene vanlige folk kommer på. De har sine metoder for å finne ut om det er grunnlag for avgift eller ikke. Jeg kjenner to eldre tollere og sitter sikkert og ler hvis de leser dette! :-D

Ben

over 18 år siden

Ben

Jeg lurte en gang en toller skikkelig. Jeg hadde med en halv liter sprit for mye i bagasjen, og tollerne oppdaget det ikke. Jeg ler ennå 10 år etterpå av den dumme tolleren som ikke kikket oppi toalettmappen min. Det var et lurt hjemmested det.

ugla

over 18 år siden

ugla

Ta deg sammen a Truls. Toro du virkelig at tollere er såpass latterlige at de sjekker om det du har med deg i kofferten er nytt eller ikke? "hmm se på de buksene, di må være nye. Ojsann, her var det en genser og et par sko også......" få se på golfutstyret ditt...dette må jo være nytt, kan ikke ha tatt med det på ferie vell....."

Truls, du kjenner sikkert mange tollere, men så er du en bonde.

Truls

over 18 år siden

Truls

ugla, tollere er ikke latterlige selv om de sjekker om det du har med er nytt eller ikke. Spørs på mengden og deres misstanker det! De har sine rutiner, men dette vet du ikke så mye om, siden du ikke er bonde.

Smugler

over 18 år siden

Smugler

Hvis de skulle få mistanke så kan de be om utskrift fra feks Mastercard/Eurocard eller andre kredittselskaper. Har du brukt 9 lapper på TGW eller Golfsmith så var vel neppe det på baller som du slo bort på en ukes ferie i USA

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Jeg tror jeg klarer meg uten å gjøre de helst store overskridelsene. Tipper det blir en eller annen jernserie fra Titleist, pluss noen spin-milled wedger og noen grep. Fortsatt under 6 lapper :) Takk for tips, men nå skal æ færra!

Traveller

over 18 år siden

Traveller

Ta det helt kuli, norske tollere er BARE interessert i røyk og drikke.
Har hatt reisejobb i 23 år, og spilt golf i 12. Har hatt med golfbaggen et sted mellom 100 og 150 ganger inn i Norge gjennom toll hvorav jeg har vært den heldige som har blitt plukket ut til tollsjekk ca 10 ganger. Ingen har noensinne vært interessert i hverken klær eller køller, bare spurt hvor jeg kommer fra, hvor lenge jeg har vært borte, hva jeg har gjort der jeg har vært og lett i bagasjen etter vin og tobakk.
Det er større sjanse for at flyet til fjosok detter ned og knuser køllene enn det er at han blir stoppet i tollen.
Men det skader ikke å reise med en gammel slitt oppskrapa golfkoffert som vitner om at utstyret har vært på tur noen ganger.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her