Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Eventyrbanen

Killer Queen

over 18 år siden

Killer Queen

Hvor i Norge finner jeg eventyrbanen. Kanskje banen folk har ledd høyt og sagt at her blir det aldri noe, men nå finnes den....eller??

allviter

over 18 år siden

allviter

NORSJØ GOLFKLUBB!

snappy

over 18 år siden

snappy

Haugaland golfklubb, prøv neste år, da er det 18 sinnsyke hull

Under Pressure

over 18 år siden

Under Pressure

Norges flotteste og mest spetakulære bane er uten tvil Kvinesdal GK. Noen andre en initiativtakere som hadde trodd at det var mulig å bygge en superbane midt i skogen på kvinesheia???

Krutt

over 18 år siden

Krutt

Nei, og jeg tror det fortsatt ikke.

Under Pressure

over 18 år siden

Under Pressure

Jo, det er det absolutt - er ikke Miklagard myye kjedeligere spiser jeg capsen min.

Må jeg det?????

Krutt

over 18 år siden

Krutt

Bon appétit.

Morse

over 18 år siden

Morse

Kvinsedal ser ut som veldig mange andre baner i Norge hvor det er gran og furu. Men hva er "capsen" du skal spise?

Hanky

over 18 år siden

Hanky

MELAND

y

over 18 år siden

y

Morse har overhode ikke vært på Kvinesdal og uttaler seg om ting han ikke har peiling på.

snappy

over 18 år siden

snappy

Kvinesdal er en flott bane.. Men har en del mikkemus hull, mange blinde innspill og utslag. Men flotte greener har de... En topp banen kommer det aldri til å bli.. Lite plass for publikum, alt for dårlig ruff, man skal kunne finne ballen..

Er en bane der en hjemme spiller har en stor fordel...Og da er ikke banen særlig bra... Men den er bra, for all del

Morse

over 18 år siden

Morse

Y, jeg gjentar; Banen ser ut som veldig mange andre norske golfbaner!

Rart hvor fornærmet man skal bli da, selv om noen ikke er enig i at den er den beste norske golfbanen!

Morse

over 18 år siden

Morse

...og det er litt morsomt å bli beskyldt for ikke å ha peiling også, når man er uenig med noen... :-)

M05

over 18 år siden

M05

Kan du nevne noen baner den ligner på, siden du påstår at den ligner på "veldig mange andre norske baner"...

Under pressure

over 18 år siden

Under pressure

Hmm, dette ser lovende ut. Vet at jeg har rett, men om flertallet (må ha spillt i Kvinesdal) mener at den ikke er særskilt spetakulær og uvanlig, går capsen ned med lutefisken :-)

morten

over 18 år siden

morten

fineste banen jeg har spilt. Mye bedre enn f.eks stavanger. flere spennende å utfordrende hull. Vakker natur er pluss, liker best skogbaner.

Sam Arve

over 18 år siden

Sam Arve

Eventyrbanen heter Miklagard, og den ligger på Kløfta. Kjør E6.
I baneguiden der er det en liten eventyrfortelling om hvert hull. Vikingeventyr til og med! Kos deg.

haha

over 18 år siden

haha

Miklagard!!! hahahahaha ikke fortell eventyr hahahaha

Eventyr

over 18 år siden

Eventyr

Hva betyr eventyrbane. Beklager ingen av banene run dt Oslo er i nærheten av å ha det spektakulære. Lofoten er min kandidat.

hahahahahaha

over 18 år siden

hahahahahaha

hahahahahahahahahahahahahahahahahaha

Jezus

over 18 år siden

Jezus

Herlig med krangletråder som tiltrekker seg almuen. Nesten som å spørre hva som er verdens beste bil og få Ford Fokus til svar. Jezzzzzzzzzzzus...

@lle Fugler

over 18 år siden

@lle Fugler

Alle eventyr begynner.... det var engang........ så det var engang en bane.... altså er den ikke ny...eller.... Hvilken bane som har gitt oss flest eventyr... Det er jo oftest den banen vi har spilt mest, frykter mest... vannene vi aldri kom over i starten... de som bare hører hjemme i eventyrene... mulig de har grodd igjen med årene.... de er sjelden i veien lenger.... i så fall er det mer et uhell.
Opplever ofte nye baner som et ukjent eventyr! Uten baneguide... rundt doglegger.... over blinde deler av banen... det er jo noe av spenningen.... som gjør alle baner til en egen eventyr opplevelse....
Selv etter at en har lært egen hjemmebane å kjenne ....så har en eventyr fornemmelser... går dette bra... Og som oftest..ender ballen i hullet... snipp snapp snute.... husk at hvert slag og hver runde er et lite
eventyr...... som noen av oss får ta del i..

Under Pressure

over 18 år siden

Under Pressure

Er ikke være enig i at Kvinesdal GK kan være som skogsbaner flest!!

Tinfos Jernverk har i åresvis kjørt lastebillass med fyllmasse for at banen skulle bli en realitet. Hviken annen bane har fått en slik hjelp av "hjemby/bygd", med et slikt fantastisk resultat.

Enig med Snappy når det gjelder liten publikumsplass og noe dårlig ruff. Mikke Mus hullene er vel ikke værre en på andre baner. Det finnes tre par tre hull, der ingen er så små som det Beate Eriksen fikk sin HIO på. (76m på Miklagard ?)

Ser heller ikke bort fra at banen vil bli mer publikumsvennlig etter hvert.

Under pressure

over 18 år siden

Under pressure

Beklager feilen, det finnes vel fire par 3 hull i Kvinedal. Flott eventyr @lle Fugler!

stavanger

over 18 år siden

stavanger

har selv spilt kvinesdal, veldig bra greener, men det er vel omtrent det eneste som er bra! vil si at alle utenom 4-5 hull er mikke mus hull!

Jezus

over 18 år siden

Jezus

Men Mikke Mus ER jo et eventyr!!! Slik blir jo Kvinesdal en ekte eventyrbane. Så flott. Syv dverghull og heks har de også :-)

Under pressure II

over 18 år siden

Under pressure II

Under pressure viser igjen at hun uttaler seg om ting hun ikke har peiling på. Finnes ingen par 3 på Miklagard på 76 meter. Det korteste er på 108 :)

Langbein

over 18 år siden

Langbein

Hva er et Mikke Mus-hull?

Jezus

over 18 år siden

Jezus

Et Mikke Mus-hull er et uvanlig kort hull som i tillegg er litt knotete designet.

Under Pressure

over 18 år siden

Under Pressure

Under Pressure2: 76m?. Stemmer det ikke at Beate Eriksens HIO var så kort (fra rød tee)?

Flott Jezus, likte den med de syv dvergene og heksa. Kvinesdal GK er en eventyrbane - Hven kan ta det fra dem???

Under Pressure II

over 18 år siden

Under Pressure II

Haha da må det ihvertfall ha vært vintergreen. Stemmer ikke nei.

Under Pressure

over 18 år siden

Under Pressure

Nei, det var Skei GK, beklager at jeg husket feil. Hun er vel medl. på Miklagard.

Hvis du ser etter skrev jeg ett ? for jeg ikke var helt sikker på banen hun fikk HIO, i motsetning til nå.

Nicolai

over 18 år siden

Nicolai

9 hulls banen på Vestfold golfklubb heter vel Eventyrskogen...

En som spiller kv.dal en del

over 18 år siden

Snappy:
Kvinesdal
En kjempedrive på hull 15 vil muligens få nedslag ute av synsvidde, hull 17 gir nedslag hvor de siste 2 meterene ned skjuler nedslaget.
Ellers er det ikke usynlige nedslag

Nedslag
Hull 4 opphøyd green som derfor får usynlig greenflate fra fw.
Hull 8 som hull 4 opphøyd.
Hull 12 - hvis du er så god som du gir uttrykk for så ligger du på flata foran green.
Hull 15 er også elevert så du ikke ser greenflaten
Hull 18 gir en godt synlig greenflate dersom du har ett godt nok utslag.

Gressrough klippes så du ser ballen 3 - 4 cm

Banen er noe kort ja men vanskeligheten og utfordringen med banen ligger derfor i at den er litt trang og bør spilles med hodet. Kjentfolk vet og kan spille banen og bruker hodet. Dersom du er tøff i trynet så passer ikke banen til deg helt klart.

Morse: Det er en del furu og ikke noe gran, derimot mye bjørkeskog og forøvrig en del høyfjellsterreng med lyng og vanskelig rough når du bommer mye på fairway..

Under Pressure

over 18 år siden

Under Pressure

Dette ser lovende ut for min blå gamle caps, som slipper å blande seg med avløpsrenser, før den havner i magen på selveste eventyrbanens egen heks :-) ???

Replikk

over 18 år siden

Replikk

Slutt å skrive "caps". Det heter one CAP, more CAPS. "Caps" er flertall!

MotReplikk

over 18 år siden

MotReplikk

Nei Replikk, der har du faktisk helt feil.

Det er i denne sammenheng korrekt å skrive Caps.
Amerikanerne kaller det Hat eller Caps.
Så kan man vel diskutere om de snakker perfekt, men de er jo "noen" flere enn oss da.

Cap er derimot en hette for feks kontakt, eller et kvinnelig preventiv.

Replikk

over 18 år siden

Replikk

Du mener at jeg tar "helt" feil? Det gjør jeg vel ikke!
Det heter "One golf cap", korrekt gramatisk skrevet! Det kan vel være at noen sier "caps", men mange amerikanere snakker slettes ikke korrekt heller.

Det er bare å søke hvorsomhelst på nettet og se hvordan de aller FLESTE skriver det!

F.eks her:
http://www.amazon.com/b?ie=UTF8&node=3380391

og en hel haug med andre steder...

Bare en liten replikk til

over 18 år siden

Siden vi er i Norge og hovedsakelig snakker Norsk så er det nærliggende å ta ett søk på Kvasir

Cap gir 23 700 tilbakemeldinger
Første side med svar omhandler stort sett caps i form av en lue type

Caps gir 23 800 svar
Første side med svar omhandler stort sett ikke cap i form av en lue type(mindre enn 50%)

Så om vår venn slipper å spise caps'en så vil stort sett alle normenn skjønne hva han snakker om.

over 18 år siden

Siden vi er i Norge og hovedsakelig snakker Norsk så er det nærliggende å ta ett søk på Kvasir

Det ble helt feil - det skulle jo være sånn:

Caps gir 23 700 tilbakemeldinger
Første side med svar omhandler stort sett caps i form av en lue type

Cap gir 23 800 svar
Første side med svar omhandler stort sett ikke cap i form av en lue type(mindre enn 50%)

Så om vår venn slipper å spise caps'en så vil stort sett alle normenn skjønne hva han snakker om.

Replikk

over 18 år siden

Replikk

Siden CAP er et engelsk ord så er det nærliggende å søke på en ENGELSKSPRÅKLIG side!

Hvis du allikevel ser på resultatene av søket "caps", vil du se at "caps" har en flertallsbetydning i beskrivelsene.

Siden CAP har flere betydninger, vil det være naturlig at disse også kommer opp i søket. Men du ser jo også på førsteside av søket at Sølvkroken reklamerer for sin "CAP". ;-)

over 18 år siden

Caps er helt klart flertallsbetydning av begge formene, men jeg mener caps kan brukes også i entall (og ikke spør nå språkrådet for da blir diskusjonen avklart).

Siden både caps og cap er ord som er tatt i bruk og anektert av det norske folk OG siden 98 % av innbyggerne vil forstå både caps og cap så er vel begge tillatt å bruke dem om hverandre - hovedsaken med språket er vel å forstå og bli forstått av omgivelsene man til enhver tid befinner seg i.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Dere er nå noen tullebukker hele gjengen. Det engelske ordet cap er omgjort til norsk. På norsk skrives det kaps. Se her:

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)
kaps kaps m1 el. - i ubf fl (eng. cap) enkel, rund lue med stor skygge

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Altså er spørsmålet om Under Pressure skal spise kapsen, eller skyggeluen sin.

Replikk

over 18 år siden

Replikk

Det syntes jeg er en løssluppen holdning til sproget! :-)
Så lenge man forstår hverandre kan man skrive og snakke som man vil?

Det heter:
Those two caps are white. = De to cap'ene er hvite.
og ikke:
Those two capses are white. = De to caps'ene er hvite.

Det heter:
Those two tees are white. = De to tee'ene er hvite. (?)
og ikke
Those two teeses are white. = De to tees'ene er hvite.

;-)

?

over 18 år siden

?

That goes overhead not duck... ;-)

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Det går lysarkfremviser ikke and... ;-)

?

over 18 år siden

?

prø igjen... :-)

Svampemobb

over 18 år siden

Svampemobb

Lysarkfremviser er vel overheadprojector så nå dro du vel litt hardt til solskinn....

Bare anda en liten replukk

over 18 år siden

Svarte svingende noen kan ikke lese - og ikke spør nå språkrådet for da blir diskusjonen avklart

Solskinnsgolferen skal vaskes med såpe og vann inn og utvendig og det med sånn såpe som svir i øynene!

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Jeg gikk i ironifella igjen gitt. Trodde utsagnet med språkrådet var ironisk ment. Du vet en sånn setning hvor man mener det motsatte av det man skriver. Jeg spurte forøvrig ikke språkrådet, jeg slo bare opp i en ussel liten ordbok. Ikke det at folk ser ut til å ta det inn over seg...

Replikk

over 18 år siden

Replikk

That goes overhead not duck - er sikkert lik:

"Det går overhode ikke and."

AND? Her er det en skrivefeil og setningen får en gal betydning. Du kan derfor ikke bruke duck! ;)

Lærer'n

over 18 år siden

Lærer'n

En skam for nasjonen er du solskinnsgolfer.... av gårde på Bjørknes sitt rettskrivingskurs for voksne med deg. Det koster 4,5 mill men det er verdt det. Ironi ? Her ? Nei, måtte gud forby.

over 18 år siden

Vær snill med Sola vår - han har gjort en feil, riktignok en kjempestor feil som ikke er vanskelig å overse, men han har innrømmet feilen og dessuten så har han bare slått det opp og sitter sikkert der og gruer seg til såpevasken.
Det er sikkert helt greit Solskinnsgolferen bare det ikke skjer igjen så ofte.

St. Able Ford

over 18 år siden

St. Able Ford

Og Språkrådet sier som følger:
Cap eller caps, eller skyggelue?
Et kjennetegn ved importord er at de som regel er underlagt de samme prinsipper for bøyning og artikkelbruk som norske ord. For å ta substantiver så importeres en engelsk stamme, som date, stammen tar norske bøyningsendelser, og dermed dannes former som en date – daten – flere dater – alle datene, som alle forekommer i aviskorpuset. Men det er også en stor grad av variasjon når det gjelder bøyningsmorfologi. Det er ikke uvanlig at en engelsk flertallsform importeres parallelt med den engelske stammen:

[5] Politiet har gjort viktige funn på stedet, blant annet en mørk cap og flere sigarettsneiper.

[6] Spears skal ha vært kledd i jeans og en caps under seremonien.

[7] Nelson Mandela entret scenen, vinket med capen og roste byen.

[8] Først var Nils Johan Semb så sint på Kjetil Rekdal at han kastet capsen i bakken.

Eksemplene viser at to alternative former, cap og caps, danner grunnlag for norske bøyningsformer i ubestemt [11–12] og bestemt [13–14] form entall. Det kan hete en cap – capen eller en caps – capsen. I prosessen har den engelske s-en altså mistet sin opprinnelige flertallsbetydning. Men flertallsformen caps brukes også med flertallsbetydning uten norsk endelse, og dermed finnes det tre alternative former i ubestemt form flertall, slik henholdsvis. eksempel [9], [10] og [11] viser.

[9] … en hærskare av ansatte i lik firmauniform og morsomme caps.

[10] Vi ga bort alt i fra capser til landslagsdrakter.

[11] Diesel-sko, Dieselklokker, T-skjorter og shortser, caper og luer, alle med merket Diesel på.

I bestemt form flertall brukes ikke formen caps alene.

[12] Guttene brydde seg ikke om å maskere seg, men dro capsene og luene godt ned i øynene.

[13] Dermed måtte VM-arrangørene sende en bil til Gardermoen ens ærend for å hente capene som kom med fly fra Tyskland.

Det finnes med andre ord konkurrerende former – med og uten den semantisk sett overflødige (redundante) flertalls-s-en fra engelsk – i alle delene av bøyningsmønsteret for slike substantiver. Det ser ut til at denne typen morfologisk variasjon først og fremst forekommer i enstavingsord som ender på konsonant, slik som cap(s), fan(s), pin(s), tight(s), shot(s) og boot(s). Samtidig finnes der en rekke enstavingssubstantiver, som babe og date, hvor den overflødige s-en ikke forekommer i entall; det kan altså hete baben men ikke babesen.

St. Able Ford

over 18 år siden

St. Able Ford

For øvrig så het overheadprojector konsulentrespirator - i hvertfall i gamle dager.
I dag er vel knapt nok en projektor (kan også skrives "prosjektør", men ikke "prosjektor" som mange sier!) nok til å holde liv i en konsulent!
For øvrig usikker på hva dette har med med eventyrbanen å gjøre... ;-)

Krutt

over 18 år siden

Krutt

Det heter selvsagt én cap-flere caps.

Denne tråden får meg til å minnes med gru OL på Lillehammer i 94, da folk gikk rundt med luene fulle av dustete pins, og man til stadighet fikk høre "én pins" under tv-sendingene.

Under Pressure

over 18 år siden

Under Pressure

Nå ble jeg i tvil, selv har jeg alltid brukt caps om en , men at det blir diskusjon om det rette er cap eller caps forstår jeg.

I alle tilfelle er det kun en jeg viste til. Min rette eller dårlige tolkning, ser jeg det er tvil om, og med min middelmådige Engelskkunnskap klarer jeg ikke ta noen slutning.

Om den må spises, så blir det iallefall kun en - jeg har ikke fler og kan ikke si at den frister som menneskeføde.

Under Pressure

over 18 år siden

Under Pressure

Det må jo være minst en engelstalende person i blant oss som med sikkerhet kan fortelle meg om at en cap(s) er rett eller feil?

Om jeg må kjøpe en til grunnet feil, skal den/de kokes skikkelig "mør(e)", sammen med litt lutefisk, og ellers tilberedes på "normalt" vis, om noen kan avkrefte at Kvinesdal GK ikke er eventyrbanen.

Ingen andre skal få svi for min uvitenhet, men jeg holder ord i denne diskusjonen -andre kan bivåne mine kvaler :-)

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Det er jo ingen tvil at det på engelsk heter one cap more caps. Poenget er at når engelske ord og uttrykk overføres til norsk så skjer det ofte noe med de. Her i Norge er det slik at vi har byttet ut c'en med en k og hevet på en s også i entall.

snappy

over 18 år siden

snappy

Hei igjen folkens

Vil bare si at jeg synest denne banen er pen å se på.. Men en ikke bra å spille.. Da tenker jeg ikke på en selskapsrunde, men en større turnering.. Dette er ikke en turneringsbane, noe jeg ikke føler verken Meland eller Onsøy er heller.

Til En som spiller kv.dal en del.

Ser du setter opp en del punkter hvor jeg ville ligget på mine utslag etc. Tror du tar utgangspunkt i driver og spoon osv.. Jeg husker ikke alle hullene så godt, men husker jeg spilte banen bare med jern og kom inn på +2. Dette har nok mye med at puttingen satt veldig bra den dagen. (Nydlige gress på greenene, i Norges klassen).

En bane bedømmer man etter hvilken golf man spiller, og hvilke nivå man spiller på. Noen liker natur, noen liker turneringsbane-følelsen du får på Miklagard, Sola, Losby, Moss og rygge.. Den følelsen liker jeg, å finne ballen, ha muligheten til å gjøre par selv om man er i skogen. Dette skal selvsagt minst kreve 1 utrolig bra slag.

Min far ville nok synes at Kvinesdal er flott, men ikke jeg.. Banen skal kunne spilles for alle nivåer, og med de samme køllene... Kan en dame med hcp 36 slå ut med driver på et hull, bør også en 0 hcp'er som spiller fra hvit kunne slå ut med driver.

Dette finner du ikke på mange andre baner en på de banene som står listet ovenfor.. Kan kanskje legge til Larvik og Nøtterøy. Hauger har jeg ikke spilt på lenge.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Host host Holtsmark host host...

Nye Gunnar Bull

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull

Holtsmark er helt klart en eventyrbane, med en skikkelig god story fra start til mål. Nå kommer man jo aldri helt i mål med golfbaner slik som i eventyrene, men men. Enig med Solskinnsgolferen i at dette er en eventyrbane (selv om jeg ikke har vært der ennå).

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Jeg tenkte mer på oppramsingen til snappy jeg da. Vet ikke hvor mange tusser og troll det bor i (eller på?) Sylling.

snappy

over 18 år siden

snappy

Sorry.. glemte den.. Har ikke spilt den, men den skulle nok vært med ja...

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Jeg er veldig enig i det snappy sier. Baner framkommer veldig forskjellig når man ser hvilken golf som blir spilt. Faren min syntes at bane X var mye finere enn bane Y, fordi det var finere vær når han spilte X. Faktisk en sann historie :)

For min del syns jeg Holtsmark er den morsomste banen å spille i Norge. Skulle gjerne vært medlem der, men pga medlems-systemet vil det bli for dyrt å spille 100 runder der pr år. Har enda til gode å spille Kvinesdal, men når jeg leser det snappy sier blir jeg litt tilbakeholden. Da spiller jeg heller Klepp (eller hva den nå heter) i Kristiansand.

Under Pressure

over 18 år siden

Under Pressure

Det er nok riktig at i england måtte jeg spist capsen(e) - men må jeg det i norge sier alle caps/kaps -------språkrådet, plisss....(help me)??

Killer Queen

over 18 år siden

Killer Queen

Jeg sier aldri jeg går med en cap på eventyrbanen. Og jeg er norsk.

Jezus

over 18 år siden

Jezus

Ja da var det oppklart.

Skrens Petrus

over 18 år siden

Skrens Petrus

Kvinesdal er en morsom og utfordrende bane, men det er noen få minuser i mine øyne. Veldig mange av par 4 hullene måtte spilles på samme måte, dvs slå jern ut og legge seg opp på 180 til 200 meter. Deretter kort jern inn til greenen. Man kan slå drive på få hull fordi det enten er veldig smalt og risken er ikke verd å ta.

Har bare spilt der en gang men satt igjen med dette inntrykket av par 4 hullene. 1.jernet og 3.jernet mitt var i flittig bruk der kan du si.
Utenom dette vil jeg gjerne tilbake å prøve igjen! Holtsmark har jeg enda ikke spilt, men ser frem til et besøk neste sesong!

Replikk

over 18 år siden

Replikk

ALLE sier ikke caps/kaps! Jeg har hørt noen si det før, men det tilhører sjeldenhetene. Mulig jeg vanker i et spesielt språkriktig miljø, men ikke du... ;-)

Beklager avsporing fra diskusjonen igjen...

Jezus

over 18 år siden

Jezus

Replikk: Killer Queen er norsk. End of discussion. ok?

Killer Queen

over 18 år siden

Killer Queen

Nei og nei Jezus, Killer Queen er jo ikke norsk, det vet nok du minst like godt som meg.

Heller ikke nick name. Det kunne likegodt stått "ikke mitt navn" e.l :-)

Jezus

over 18 år siden

Jezus

Å, jeg syntes jeg hadde hørt et sted at rompisen med overbittet hadde norske aner... Sorry...

;-)

Killer Queen

over 18 år siden

Killer Queen

Tror denne mannen ble født på zanzibar av persiske foreldre. Han bodde også sammen med en dame i et tosifret tall, men........er ikke golg litt femi, da?

Ihvertfall ikke norsk:-)

over 18 år siden

Snappy og nå også Skrens (bruker bare fornavnet--)
Nå tar vel ikke Kvinesdal mål av seg av å være Europatour standard sånn med en gang, til det er anlegget noe for trangt og vanskelig tilgjengelig.

Når det gjelder de fleste nasjonale turneringene som avholdes er jeg ikke i tvil om at banen skiller tilstrekkelig mellom spillerene til at det kan kåres en mester, i hvert fall ikke så lenge nivået er slik det er pr i dag.... relativt varierende når det kommer til stykket i konkuranser.

Anlegget utvikles også vesentlig hvert år og de som spiller den årlig ser at anlegget bedres kontinuerlig. Rough og skogsbunn klippes og ordnes årlig så faktisk, om du ikke spilte banen i høst så uttaler du deg på feil grunnlag - derfor bør banen spilles minst en gang hvert år for å se hvilke endringer som foretas.

Siden publikumstilstrømningen ble nevnt så kan vel dette ikke bli det største problemet pr i dag - det er vel mest sjåfører trenere og foreldre som kommer på en nasjonal turnering så dette burde ikke bli så problematisk.

Med den nye 9 hulls korthullsbanen som treningsbane vil også anlegget bli vesentlig bedre. Greenene får samme flate som banen for øvrig, og med overbygde utslag på drivingrangen så tror jeg ikke man kan få det så mye bedre ------ om bare sommeren kunne komme snart.

snappy

over 18 år siden

snappy

Da kommer jeg tilbake om 20 år....

Og du... Var du på NM i Stavanger i år.. Jeg var der å spilte dritt, men likevel.. Der var det mange tilskuere.. Kvinesdal gk kunne ikke klart unna slike mengder uten at det er til forstyrrelse for spillerne.

Men som jeg sier... En floitt bane for mange, men ikke en topp bane i Norge.. Men kvaliteten er det ikke noe å si på.. Den er bra.. Banen gir absolutt en sjelden golf opplevelse.. MEn som sagt liker jeg å kunne bruke alle køller i baggen på en runde golf.

P4 tour på Meland har i de siste to årene hatt vinnere som ikke brukte driver på rundene sine.. Jeg synest at driver er den køllen som skiller mange golfere.. Å slå et 4i, og en wedge kan de fleste under hcp 10.. Men å være god med driver, og treffe greens på par 4 på 400+ krever mer en av en spiller... Dette mangler Stavanger også, men det går iallefall an å drive der..

Jonna

over 18 år siden

Jonna

Snappy: Kanskje det sier mer om din golf eller banen. I en turnering med lavhandicap'ere skal vel de som spiller bra kunne bruke driver på endel av hullene både på Meland og Kvinesdal? Kanskje banene er litt for vanskelige for de fleste av oss, og derfor ikke "gode nok" for dere?

Yngve

over 18 år siden

Yngve

lol.... Kv. Dal har blitt den nye Miklagard/Hakadal banen......

Verdens beste, verdens dårligste, eventyrbane, mangelfull, åpen, trang, bred, smal....

her snakker vi om store variasjoner i oppfatninger gitt....

Uansett, så tør jeg ikke spille der, for jeg er redd for hekser og troll, og hvis det er en eventyrbane, så vil jo disse stikke frem og skremme vettet av meg.....

:O)

Pluckie

over 18 år siden

Pluckie

Hvorfor må vi nordmenn alltid rangere baner opp i mente opp mot hverandre? Kan man ikke bare si at dette er en bane som er sånn og sånn og sånn og slik? Yngve er jo innom det på en annen måte :) Folk oppfatter baner utrolig forskjellig - basert på erfaring og hva de liker.

Jeg tør heller ikke spille på Kv.dal pga samme frykt for hekser og troll. Så disse eventyrene dere snakker om vil jeg neppe se. Liker bedre småtussene på Tyrifjord som jeg innimellom besøker ;)

H

over 18 år siden

H

Pluckie
Det er fordi vi er så forbanna gode i golf i Norge.
Da krever vi topp-baner.
Og å spille på feks Solum etter at de store fine, unnskyld, den store og fine mesterskapsbanen Miklagard har stengt er uhørt.

Forresten: hvordan kan en bane som kun har arrangert klubbmesterskap være en mesterskapsbane? ;--)

jacky jack

over 18 år siden

jacky jack

Til Snappy: Royal Liverpool var åstedet for British Open i år. Vinneren, Tiger Woods, brukte driver en gang i løpet av fire dager. Han var overlegen. Intelligente spillere som kommer til Meland, ser at det kan lønne seg å legge vekk driveren. I vel så stor grad som å slå langt, handler det om å være "på eiendommen" på denne Norges klart beste golfbane. Du skriver at du var på NM i Stavanger. En praktfull bane. Både Meland og Stavanger kan ta betydelige tilskuermengder.
Her i landet er det etterhvert 10-12 virkelig gode golfbaner. Jeg kjenner ikke Kvinesdal, men antar den fortjener en plass høyt oppe på listen. Mine personlige favoritter er: Meland, Nøtterøy, Bogstad, Moss/Evje, Stavanger, Borre, Byneset, Hauger, Larvik, Norsjø, Kongsberg, Arendal, Miklagard.

over 18 år siden

Som sagt over - det viktigste etter mitt vett (nå har ikke jeg lavt hc) er at banen er slik at den skiller ut de som ikke er så flinke/har dagen fra de som virkelig spiller god golf den dagen. Dersom en forutsetning for å spille god golf er driverutslag ved enhver anledning så er vi ikke enige.
En virkelig god golfer skal kunne velge bort driveren og heller spille ett kortere slag for å spille sikkert og få en lav score. Selvfølgelig er det mulig å drive en del av par 4 hullene på Kv.dal, men da med svært stor risiko og slår du ut da er det en lost ball - du har ikke en fw på siden å redde deg inn på og det er en av de bra tingene på banen. Dårlig spill straffes hardt. Det blir sagt at de lokale spiller best på banen - nå tror jeg det var tidligere når banen var en del feil slopet, men det er klart at de lokale (de fleste i hvert fall) vet at det lønner seg å spille safe i stedet for å drive.

Anbefaler JJ og andre en tur innom banen ved anledning.

y

over 18 år siden

y

Yngve - du er like ille som en viss annen som frekventerte foraet for en tid siden. Det må være mulig å diskutere annet enn Tyrifjorden og M. uten at du skal rippe opp i noe som jeg tror kan være litt sårt hos en del. Det var ikke bra det som skjedde der og da.

Det er jo heller ikke snakk om å rangere men å diskutere noe annet enn Holtsmark, Tyrifjordne og M. på en ryddig og ok måte. Om du ikke er intressert i det eller voksen nok til å diskutere sammen med andre som forsøker å oppføre seg så forsøk å følge med og lær så er det håp for deg også skal du se.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

hva snakker du om? jeg har da aldri sagt at man ikke skal diskutere kun Tyri og M!!

JEg bare sier at nå handler denne diskusjonen plutselig om enten å hetse eller å digge Kv. ikke om det ikke kan diskuteres eller ei.

herregud.... hva mener du "det som skjedde der og da?"

jeg tror du misforstår kraftig hva jeg sier her, og kanskje blander med innleggene til andre også....

Alfred

over 18 år siden

Alfred

Yngve: Jeg skjønte heller ikke den der. Her prøver du å roe ned hetsinga, også får du hets tilbake. Morsomt.

snappy

over 18 år siden

snappy

Til Janna:

Det sier vel ikke så mye om min golf, men at kanskje enkelte spillere velger bort drivene pga at det ikke lønner seg på et hull på 320m. Som er trangt som stygge manne selv. Og at dersom driven blir gjennomsnittlig med vil man ikke være sikker på om den er i fairway, men kaskje i skogen.. Jeg må bruke 2 slag for å komme inn på en par 4 på 320m. Om jeg sitter igjen meg en pw eller en Lw er for meg likegyldig. Derfor velger ofte spillere på et visst nivå å legge driveren hjemme. Det er større tap en gevinst.

Til jacky jack:
Prøver du å si at Meland er Norges beste bane? Iallefall så bryr jeg meg lite om resten ditt innlegg. Men mn..

Nå er ikke Tiger Woods en av de spillerene som slår rettest med driver.. Men han har den egenskapen at han slår 2i like langt som gjennomsnittet på pga touren. Spoonen går som oftes lengre en de flest som driver. Dette er ikke vanlig kost selv på i The Open..

Begge vinnere på Meland slår veldig langt med jern..

HEHE

over 18 år siden

HEHE

miklagard kan aldri være en eventyrbane. for i et eventyr se man ikke en motorveg som går så nærme en bane.......... så dropp miklagard i eventyrbane kåringen.

Leif

over 18 år siden

Leif

Snappy; "Nå er ikke Tiger Woods en av de spillerene som slår rettest med driver.. Men han har den egenskapen at han slår 2i like langt som gjennomsnittet på pga touren. "

Poenget er vel at han slår 2 jernet like langt som andre slår med driveren...:-)

Snedd

over 18 år siden

Snedd

HEHE, spiller du bare på par 3-banen til Miklagard? Hvis ikke, er man vel ikke akkurat sjenert av motorveien.

Nye Gunnar Bull

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull

Helt enig i at Miklagard ikke er noen eventyrbane. Miklagard er en virkelig bane.

Under pressure

over 18 år siden

Under pressure

Kjære yngve! Heksa er magica fra tryll og trollene er snille menn med lang nese som lengter etter jula.

Nøkken og draugen må du derimot vokte deg for, slike er ikke observert i Kvinesdal----men man vet aldri, de er lure og gjemmer seg fort i et vann eller bak en furu, før dem slår til...IIIIK.

Nye Gunnar Bull

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull

På de fleste golfbaner finnes det en slags omvendt retrospektiv variant av "do-draugen".

Istedet for å sluke ballene dytter den de tilbake på greenen.

De er ofte plagsomme, men de kan forsvinne hvis man skriker FAN så høyt man kan samtidig som man foretar en Postmann Pat-liknende unnamanøver og tenker "prøve igjen".

Nye Gunnar Bull

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull

HAHAHA (den fikk jeg klem på)

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Du fant ihvertfall opp et helt nytt begrep: "Postmann Pat lignende unnamanøver"

Hvordan i all verden ser en slik unnamanøver ut? :-)

Nye Gunnar Bull

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull

Tja, jeg tenkte på de gamle filmene hvor Sverre Anker Ousdal leste stemmene til alle figurene, der gikk alt litt i rykk og napp på et vis. Her hadde Postman Pat endel halsbrekkende "du tror det ikke før du får se det"-unnamanøvre med den røde postbilen sin.

Svært severdig.

704

over 18 år siden

704

Postman Pat er helt ram med den bilen sin faktisk. Måten han suser mellom steingjerder og over broer på, uten å så mye som få litt skitt på bilen sin er mildt sagt imponerende. Syns NGB virkelig har funnet et bra lite ordtak her :o)

Hadde de hatt en liten golfbane i Greendale så hadde for øvrig det vært eventyrbanen!!

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Takker for oppklaringen Nye Gunnar Bull.

Når jeg leser posten igjen får den en helt ny dimensjon. Pat var en røver bak rattet ja........:-)

Under Pressure

over 18 år siden

Under Pressure

Hva med (IN)golf Pat, han betjener nok også noen Peggyer i sin eventyrrute ?

Under pressure

over 18 år siden

Under pressure

Takker også til simen fulland for innsikt. Ellers har Kvinesdal gk. mange leiebiler
som det kan reklameres på. Også for fulle ender/and :-)

DUpaflyh

over 18 år siden

DUpaflyh

1. Holtsmark
2. Norsjø

Under Pressure

over 18 år siden

Under Pressure

DUpaflyh, har du noensinne spilt kvinesdal.gk? setter du pris på vakker natur? har du sans for det eventyrlige, en unik bane kan gi deg (og alle andre)? hvilke golfbaner kan måle seg med kvinesdal gk. (holtmark er overskrytt, norsjø er ukjent for meg og er ikke nevnt av noen kjente). Er det da noe eventyrlig over den?, HVA da i tilfelle?

Replikk

over 18 år siden

Replikk

Under Pressure, du spør stadig om folk har spilt Kvinesdal. Tenker du slik, at de umulig kan ha spilt banen fordi de ikke rangerer den på topp?

Hvilke baner har DU spilt da, Under Pressure?

Me2

over 18 år siden

Me2

Er det noen her som har spilt Golfakademiet i Larvik? Den går Kvinesdal en lav gang. (ligger mye lavere over havet, men vi ser havet)....

Oddvar

over 18 år siden

Oddvar

Min spade er best!! du har en rød spade, og jeg har en blå. Så min er MYE MYE bedre enn din !!! Har du liksom prøvd å bygge sandslott med blå spade? Da hadde du innsett dette faktum. Jeg tviler på at du noen sinne har prøvd blå spader, for du snakker jo som om du ikke har noe peil i det hele tatt!

Me2

over 18 år siden

Me2

Men Oddvar da! Ikke så hår sår. Jeg kunne jo ikke vite at du spadeansvarlig i Kvinesdal.
Jeg jobbet en gang i parkvesenet i min hjemme kommune, der brukte vi sorte spader - og vet du hva, de var sikkelig bra! Har aldri spadd så godt før jeg, men det var tungt da, for de var stooore!

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Moshom diskusjh0n......

hva er definisjonen på en eventyrbane da?

en bane som ALDRI kan bli noe annet enn en naturopplevelse, med bonus av å drasse med seg en ball på turen?

I så fall, så kan det jo hende at Kv. Dal er en eventyrbane.

Holtsmark er overskrytt?? vel, alle jeg kjenner og ikke kjenner som har vært der sier at den banen er fantastisk, så overskrytt(det nye ordet) er vel litt feil begrep.

om naturen på holtsmark kan jeg bare si at dette er i et område med blanding av skog, mark og dyrket mark. m.a.o. klassisk norsk natur, så det er sikkert flott der også..

Oddvar:
enig med deg. Blåe spader ruler...

Draw

over 18 år siden

Draw

Hvis en 'eventyrbane' skal by på naturopplevelser bør dere dra til Molde alle sammen. Der bader den lille havfruen i fjorden mens Snøhette og dvergene lusker i skogen, og trollene tusser i fjellene. Helt vanvittig utsikt.
Mye som kunne vært bedre med banen, men morsom er den, og naturen er fantastisk!

Under pressure

over 18 år siden

Under pressure

Se det Yngve, du mener jo at Kvinesdal er en eventyrbane. Selvsagt er hele vitsen å ta med seg ball.

Ville du brukt gran-kongle?

Under Pressure

over 18 år siden

Under Pressure

Replikk: Hva er galt med synet ditt? Har jeg stadig spurt om folk har spilt Kvinesdal Gk? Ellers er det jo klart at de må se den for å bedømme den noe dårligere enn andre baner.

Spørsmålet var jo for pokker om kvinesdal GK er norges eventyrbane eller ei.

Med alle eventyrfigurene som er nevnt pluss det nok er noen til, er den utvilsomt det. Finn en bane som er så eventyrlig, og du er god!

Lykke til.

Jezus

over 18 år siden

Jezus

Eller still spørsmålet på en annen måte: Finn en dame som er mer trangsynt enn Under Pressure. Da er du også god! :-)

--

over 18 år siden

--

Trangsynt??

Jezus

over 18 år siden

Jezus

Trangsynt.

snedd

over 18 år siden

snedd

Norsjø er blitt nevnt noen ganger her. Noe økonomisk eventyr har det tydeligvis ikke vært

--

over 18 år siden

--

Må jeg virkelig spørre hva du mener med din uttalelse: Trangsynt? Hvilke uttalelser er trangsynte?

Under Pressure

over 18 år siden

Under Pressure

Kjære Jezus, ja sånnt må det begynne her på sørlandet. Mitt syn er muligens trangt, ingen tvil.

Ikke for å være slem, men jeg har en veninne som er så "trangsynt"at en kan lure på om hun har ett eller to øyne.

Amen, kjære venn. Håper at har hatt du gleden av å se/spille Kvinesdal GK. Sammtidig kan du vel være så snill å lete etter de virkelige trangsynte?.

Er 100 prosent sikker på at ingen har tatt skade av mitt nærvær. Om noen har følt seg antastet ev meg plizzz, gi meg feedback.?

Mvh. Ydmyke "Under Presure"

Jezus

over 18 år siden

Jezus

Trangsynt er den som sitter i sin trange dal og synes at himmelen er vid selv om den bare er en tynn liten strek.
Trangsynt er den som sitter i sitt lille hjem og tror at de har sett hele verden, eller i hvert fall det som er verdt å se av den.
Trangsynt er den som ikke skjønner at ydmyk er en motsetning til påståelig.

(Jez. vers 4, 6. kapittel)

Freddybobo

over 18 år siden

Freddybobo

Si meg, er Lili tilbake?

--

over 18 år siden

--

Ble litt nysgjerrig på alle de veloverveide og tunge argumentene Jezus har kommet med i denne diskusjonen hvor han nå starter med å snakke om andres "tunellsyn" eller trangsynthet. Jeg tror det bare er for å brife - han har funnet ett nytt ord å brife med:

(03.12.06 kl. 18:13) Herlig med krangletråder som tiltrekker seg almuen. Nesten som å spørre hva som er verdens beste bil og få Ford Fokus til svar. Jezzzzzzzzzzzus...
03.12.06 kl. 19:09) Men Mikke Mus ER jo et eventyr!!! Slik blir jo Kvinesdal en ekte eventyrbane. Så flott. Syv dverghull og heks har de også :-)
(03.12.06 kl. 19:33) Et Mikke Mus-hull er et uvanlig kort hull som i tillegg er litt knotete designet.
(05.12.06 kl. 17:46)Replikk: Killer Queen er norsk. End of discussion. ok?
(05.12.06 kl. 18:52) Å, jeg syntes jeg hadde hørt et sted at rompisen med overbittet hadde norske aner... Sorry...;-)
(09.12.06 kl. 10:55) Eller still spørsmålet på en annen måte: Finn en dame som er mer trangsynt enn Under Pressure. Da er du også god! :-)

Så er det et par til like over her - er det ikke like godt å overlate det til noen som vil diskutere for golfen skyld........ Jesus

Snedd

over 18 år siden

Snedd

Nok en tråd som har nådd uante høyder

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her