Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Nedtur :-(

Under Pressure

over 18 år siden

Under Pressure

Har en abesiøs tenåring i hus. Hun er nm-mester i en annen sportsgren.(mye kan overføres i golfsammenheng) Hun begynte med golf, slo fabelaktig lang og puttet kjempegodt til å være nybegynner.

På nettet leste hun Tuttas "golfråd" og etter det ble alt bare ræva og natta. (Hun prøvde å følge "rådene") og gir nå mer blaffen i golf grunnet en alvorlig nedtur, noe jeg syntes er leit.

I ettertid har jeg hørt/lest at Tutta har ryggproblemer og har en spesiell spillestil. Burde hun ikke da holde kjeft, så lenge det er ødeleggende for andre (unge og lett påvirkelige) spillere?.

Forstår om noen mener at hun ikke er noe tess om hun gir opp fordi hun hører på en annen spiller, men det er en person som virkelig trenger en trykk i trynet for å gi opp, eller at interessen ikke er helt på topp.

(Selvfølgelig må jeg ta forbehold om at det jeg har hørt/lest om hennes spillestil og ryggproblemer er korrekt)

Andre som nesten har gitt opp av liknende problemer, men har visker "dritten" ut av hjernen og kommet friskt tilbake med sin egen spillestil?

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Få høre hvilken idrett da! Tennis eller?

m

over 18 år siden

m

ja få høre litt om hun jenta her...

Sam Arve

over 18 år siden

Sam Arve

Latterlig. Fin en pro da vel.

Under Pressure

over 18 år siden

Under Pressure

Kan ikke skrive for mye om andre, men det er kyokushinkai-karate hun er NM mester i. En annen flink spiller i samme klubb, er også svartbelte utøver i samme sport og sier at han har stor nytte av sine karatekunnskaper på golfbanen.

Ellers er hun av typen "ingenting er bra nok -kan alltid bli bedre, jeg slår ikke lengre og mer presist enn nå om jeg skal si meg fornøyd med dette."

Hun studerte videoklippet? av Tutta om og om igjen fordi hun vet at denne jenta kan gamet, og ønsker å bli minst like flink (bedre).

Pålitelig, utholdende, myk, sterk , skoleflink og treningsnarkoman, er noen av kvalitetene hennes. Av den grunn ble jeg satt ut av hun brukte så mye tid på å "kopiere"Tutta, selv om hun så at det bar galt avsted.

Jeg håper hun siler ut dette som ikke passer henne. Det er derfor jeg spør jeg om andre har liknende erfaring, og likevel har kommet tilbake som ivrig golfspiller som stadig utvikler seg.

(Håper at ikke noen tror at jeg ønsker å sverte Tutta, derfor tar jeg forbehold om at jeg kan huske feil. Hadde jeg vært en flink golfutøver ville ikke jeg ha gitt "råd" til andre, hvis jeg hadde problemer med ryggen og derfor en spesiell spillestil, uten å presisere dette klart og tydelig)

Under Pressure

over 18 år siden

Under Pressure

Sam Arve- du postet nok ditt innlegg mens jeg skrev. Proen kan ikke ta skylda for dette, men du åpen mine slørete øyne. Jeg kan jo be henne ta endel protimer igjen. Proen er dyktig og når det begynner å spire igjen, antar jeg at hun vil finne det svært nyttig. Takk for den, jeg burde hatt tenkt på det selv. blusssh.

Olle

over 18 år siden

Olle

Hvorfor gidder du å bry deg. Hvis hun ikke har lyst til å spille golf så la henne slippe.

Hvis hun gir seg fordi hun ikke er verdensmester etter et år eller to så vitner ikke det om innstillingen til en som vil bli god uansett.

Under Pressure

over 18 år siden

Under Pressure

Jeg bryr meg med, henne ikke imot hennes vilje. Selvsagt velger hun selv, men fikk en nedtur (som jeg håper på vil bli rettet på til våren.

Håper denne "vinteren" blir snaukort. Enda mange varmegrader her, selv om det regner jevnt og trutt

Bert

over 18 år siden

Bert

Nå vet jeg ikke hvilke "råd" du henviser til som Tutta har gitt, de jeg tenker på i forbindelse med Tutta er de generelle rådene hennes som går mye på fokus og mer mentalt orienterte tanker, samt noen praktiske i forhold til å holde løst på kølla hvis du nervøs o.l.

Jeg har ikke registrert at hun har gitt råd mht svingen, men det bør hun kanskje heller ikke gjøre siden hun har en helt spesiell sving i forhold til de fleste andre spillere. Alikevel kjenner jeg turneringsspillere som langt på vei bruker hennes svingteknikk og er fornøyd med den.

Få datteren din å forstå at Tutta er helt spesiel, og at det hun gjør ikke nødvendigvis egner seg for andre. Bruk en pro som tålmodig og dyktig med barn/ungdom, for mange proer klarer ikke å formidle inspirasjon og motivasjon til å få til ting.

Lykke til.

H

over 18 år siden

H

Tror det er viktig å skjønne at din datter sikkert ville fått samme nedtur om hun hadde forsøkt å kopiere svingen / fulgt rådene til Laura Davies, Annika Sörenstam eller hvem som helst på LPGA.
En veldig god spiller med stor forståelse for egen sving kan kanskje endre detaljer ved å lese i bøker eller se på instruksjonsvideoer.
En ung jente klarer ikke dette uten at en pro følger det opp.
Hun tror hun gjør ting rett, men sannsynligvis er hun ikke bedre enn oss andre til å visualisere egen sving.

Å bli god tar lang tid. Hvis hun gir opp så lett som det virker har hun neppe nok guts i seg til å bli god.

Under Pressure

over 18 år siden

Under Pressure

Takk til både Bernt og H. Tror nok at vår flinke pro kan hjelpe henne. Ellers er hun ikke et menneske som gir lett opp.(ble NM-mester i karate etter få år, så hun gir ikke opp "normalt", så lett.

Selv tror jeg at hun vil finne frem køllene igjen når banen åpner . (Spørsmålet var vel helst beregnet på mennesker som har opplevd noe liknende, selv om ikke helt nyansert, og med fortsatt verandaleppe.)

Er det noen som er blitt helt knust når pila stadig vender nedover, etter velment råd, og lar køller være køller (skrot)??

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Jeg synes i hvertfall det blir for enkelt å skylde på Tutta for en slik nedtur.
en endring i egen utførelse av sving og teknikk tar laaang tid å få til å sitte.
spesiellt for en amatør, karate-mester eller ei.

Alt jeg har sett fra Tutta har vært generelle råd eller rene tekniske nærspillråd.
har aldri hørt at hun anbefaler folk å bruke sin todelte sving på generellt grunnlag, så jeg tror ikke noe på at det er svaret.

derimot, så tror jeg gjerne at tenåringen din ikke klarer å suge til seg alt som kommer som råd, enten det er muntlige via video, eller skriftlige via magasiner etc.

Det beste er å prøve ut rådene sammen med en pro, så man får tilpasset det til sin egen stil, og sitt eget nivå.

lengde er så lite betydningsfullt i starten av golfkarrieren(mener jeg da), da presisjonen er så dårlig at ballens landingsfelt gjerne er 2,5 ganger bredden på fairway, så resultetet blir tilsvarende katastrofisk dersom man slår langt og skjevt..... :O)

leif

over 18 år siden

leif

Helt enig med Yngve.
Det blir helt feil å legge skylden på Tutta. Hvis man legger om egen sving basert på hva man leser på nettet, og ikke basert på jevnlig oppfølging av pro, så får det stå for egen regning. Jeg har lest mange artikler om Tutta, og har ikke observert at hun har sagt at andre bør kopiere svingen hennes.

Mitt råd til Under Pressure og hennes datter er derfor å bruke pro jevnlig, så vil fremgangen komme

Sutre

over 18 år siden

Sutre

Man skal ikke høre på Tutta, men på alle tullingene her på forumet. Underlig at Norge ikke har verdens beste golfspillere.....

Under Pressure

over 18 år siden

Under Pressure

Yngve: Jeg prepiserte at jeg ikke skyldte på Tutta. Hun anbefalte nok ikke, men gav tips (holdbart eller ei på den svingen)

Proen kan sikkert gi henne verdifulle tips!

Leif: Jeg legger ikke skylda på Tutta, tenåringen ble vel betatt av en stor golf-kvinne.

Likevel takk for rådene. Sam Arve fikk øynene mine åpnet i så fall.

Sam Arve

over 18 år siden

Sam Arve

Mitt råd med å skaffe en pro håper jeg blir innvilget. Der var det flere som var enig. Håper dere finner en løsning. Vil med det samme unnskylde for bruk av ordet "latterlig". Trekkes herved tilbake. Lykke til.

Linkie

over 18 år siden

Linkie

Kan du gi en link til hvor man finner disse tipsene til Tutta?

Krutt

over 18 år siden

Krutt

Jeg syns det er mer riktig å skylde på Yngve enn Tutta. Det er alltid Yngve.

Under Pressure

over 18 år siden

Under Pressure

Linkie, jeg vet ikke om noen linker du kan finne disse tipsene til Tutta.

Godt med noe humør her på linja, og selvsagt unnskylder jeg bruken av ordet "latterlig":-)

Nicolai

over 18 år siden

Nicolai

http://www.vg.no/sport/golf/

Litt ned og til venstre på denne siden er det en ramme som har tittel "Tuttas golfskole" med en rekke leksjoner. Jeg regner med at det er disse "tipsene" som omtales her.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her