Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Årsavgift

(X?)Larvikmedlem

over 18 år siden

(X?)Larvikmedlem

Fikk et brev fra Larvik Golfbane as i dag der det står at den antatte prisen for medlem med spillerett (uten aksjer) blir økt med over 20% i 2007. En økning fra allerede stive 5450,- til 6550,-. Nøyaktig pris blir ikke klar før i februar. Er det vanlig med en så stor økning i årsavgift???

Hvilken klubb bør jeg bytte til? Er det noen problem å bytte klubb etter nyttår?

Bønnings

over 18 år siden

Bønnings

Hei.
De fleste klubber krever at man bytter før nyttår, og dersom man ikke har gitt beskjed før den tid, så må man betale full årsavgift for det nye året (her 2007). En viss økning i årsavgift er ikke uvanlig, men 20% hørtes relativt mye ut.

Tom

over 18 år siden

Tom

Det er samme prisen som Losby og Hauger. Larvik er jo bygd tidligere og sikkert ikke like dyrt. Burde ikke være rare lånet som skulle betjenes. Høres dyrt ut synes jeg.

Bobby Peru

over 18 år siden

Bobby Peru

Losby har i tillegg en 9-hulls bane + 1 ekstra-/treningshull ...

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Tom,
det er nok mange flere kostnader enn lån som skal betjenes i Larvik.
vi snakker om leie av grunn, som er eid av Cilla Treschow, og en bane som er langt morsommere å spille enn Losby og Hauger til sammen spør du meg.... :O)

banekvalitet er ofte en av grunnene, men dette får man jo ikke vite 100% årsaken til før årsmøtet.
de kan ikke sette opp en pris før årsmøtet, for det er årsmøtet som avgjør dette uansett.

Personlig så vil jeg si at jeg ikke ville skiftet klubb bare fordi den blir 1000 kroner dyrere. da må det være flere årsaker til klubbskiftet for min del.

Men, smaken er som baken, så nå kommer det sikkert noen svar om at Larvik og min hjemmebane er for mikkemus-golfere, og at Hauger og Losby er krembaner i forhold.

Hvilke andre baner finnes i nærheten av larvik da? Hvis noen, og hvis du i det hele tatt bor i nærheten av andre baner!

NB! Larvik har også 9 hulls kort treningsbane....

Rart ordning

over 18 år siden

Rart ordning

Synes det er problematisk at man skal måtte melde seg ut før nyttår når man ikke vet hva meldemskapet vil koste før i februar. Det er sikkert slik det er i mange klubber, men rent prinsipielt burde man vel ha prisen på bordet FØR man må bestemme seg for om man skal fortsette å være medlem eller ikke.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Husk at det er dere medlemmer som bestemmer årsavgiften, ikke styret. Få med deg andre medlemmer å stem ned forslaget om økning av avgiften. Men da må du jo også være forberedt på at det kan bli dårligere kvalitet på banen. Alternativt så kan dere jo kutte i styre og daglig leder honorarene? :)

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Sorry, så ikke at det var et eget as som drev banen og som vedtok prisen.

Kreativ

over 18 år siden

Kreativ

Det er mange klubber som allerede senhøstes avklarer medlemskontingenten for påfølgende år. Styret som går til valg på årsmøtet må jo legge fram et totalbudsjett og det er jo basert på en på forhånd oversikt over utgiftene. Det som er mer problematisk er at klubben må svare for det antall medlemmer de har 1.januar. Alle medlemmer som ikke melder seg ut før denne dato får problemer med et utestående til sin gamle klubb dersom de ønsker å bytte klubb f.eks. i første kvartal.
Resultatet har vi allerede sett når vi hører om klubber som oppfordrer til at medlemmene "melder seg ut" i desember for så å melde seg inn igjen i januar". Ikke rart at antall golfere NGF opererer med er missvisende.

(X?)Larvikmedlem

over 18 år siden

(X?)Larvikmedlem

Takk for mange svar.

Ett problem her er at hvis jeg melder meg ut av klubben nå, må jeg kjøpe aksje for å melde meg inn igjen. Hva skjer med de som melder seg ut etter nyttår? Kan man få inkassokrav?

Det spesielle med hele opplegget er at de som har kjøpt aksje ble lovet sterkt rabatterte årsavgifter. Ja, det er mye billigere enn de som ikke har aksjer, men likevel bare 200kr billigere enn 2006.

Bor i Oslo, småbarnsfar=>ikke så mange runder i året lenger at det er noe butikk i å beholde medlemskapet. Ettersom samboeren min pr. i dag også er medlem i samme klubb snakker vi over 2000 kroner ekstra i året. Synd Larvik Golfklubb er i ferd med å bli ødelagt. Bra for Scilla T. som hover inn over 2mill i året bare på utleie av jordene sine.

Pølse-Nielsen

over 18 år siden

Pølse-Nielsen

Jeg mottok også et artig "tilbud" fra Larvik Golfbane AS om å få kjøpe en aksje til den nette sum av NOK 17.500,- (gått opp 7.500 siden sommeren).

Ved å gjøre dette grepet har LGB sørget for å si nei takk til min årsavgift på ca 5.500,- i året. Jeg vil takke for mange gode år i Larvik, men som alt har som kjent en slutt.

Samtidig vil jeg ønske Larvik Golfklubb lykke til i årene fremover. Denne banen vil nå tilhøre fiffen i Søndre Vestfold, men det er jo i grunn helt ok. Også fintfolk må jo ha et sted å være.

Det finnes drøssevis av alternativer til vanlige folk i Østlandsområdet. Jeg vil velge ett av disse.

Struck

over 18 år siden

Struck

Ja mye pøsevev her!
At Scilla "hover" inn penger bare med å leie jordene sine faller jo på sin egen urimelighet.
Kan vel bare si at disse jordene har bl.a en fantastisk beliggenhet og er helt ypperlig til golfbane. Ikke minst det at de ligger på vestfoldraet som bl.a. igjen gjør at banen drenerer utrolig bra er joheller ingen ulempe!
Dette fra naturens side, og deretter så kommer jo all det arbeid som bl.a. Scilla og banemannskapet utfører. Dette skal også driftes økonomisk, så det sier seg selv at hvis man ønsker kvalitet så koster det mer enn om man tar til takke med en rufsete bane, som det finns drøssevis av i Østlandsområdet.
Apropo det - er ikke de fleste stengt for sesongen nå tro??? (god valutta for årsavgiften der gitt)
Er Larvik stengt nå tro? NOP, så der får du/vi også "ekstra" valutta for medlemskapet i Larvik!
Og korthullsbannen er jo åpen "hele" året, og der spiller du som medlem så mye du ønsker! Fin bane å trene nærspill på bl.a.
Så det nok ikke helt tilfeldig at over 500 har kjøpt aksje så langt i år, og kanskje har noen en Larvikaksje under treet i år?

Dette med fiffen og fintfolk etc er jo bare helt tåpelig.
Dog, så er jo det noe av sjarmen med golf, at alle samfunnslag kan blandes og at man er likestilt på banene!

Appropo årsavgifter mm. så bestemmes jo dette på årsmøtene rundt om i idrettsnorge. Hvor mange hsr hatt sitt årsmøte før 31.12.??
Neppe noen, så det blir jo likt som i andre klubber.

Slutt å suttre - meld deg/dere ut og finn en annen bane å spille, for det koster jo ikke noe å melde seg inn i en ny klubb, eller?
Så spiller vi som er glade i banene og klubben i Larvik her! Vanskligere er det ikke!!

Larvikmedlem uten aksje

over 18 år siden

Larvikmedlem uten aksje

Årsavgiften for Larvik i 2003 var 4500kr (+200kr dugnadspant som man fikk igjen hvis man stillte på dugnad)

Dette tilsvaren økning på i underkant av 46% på tre år. For de som har betalt aksjer er økningen riktignok under 17%.

Aksjesalget har tilført Larvik Golfbane as ca 6 mill, skulle ikke være så dårlig økonomi i AS'et da?

Mener å huske Scilla får ca 2,1 mill får utleie av baneområdet, hvor mye hun får totalt, vet jeg ikke. Egentlig litt uinteressant, det er totalkosten for oss medlemmer som teller.

Struck viser liten/ingen forståelse for at disse kostnadene er noe som svir for mange av medlemmene. En BETYDLIG kostnadsøkning for mange av oss, spesielt de med flere medlemmer i familien.

I Larvik er en veldig stor andel av medlemmene fra Oslo-området. Jo høyere årsavgiften blir, jo flere finner ut at postkasseklubbene kan være et alternativ. Dessverre.

Struck

over 18 år siden

Struck

Skjønner at det økonomisk sett kan være et "løft" for familier, og at man kanskje i det nye AS'et bør se på forskjellige modeller som ivaretar familier og ungdomm etc. Har ingn problemer med å være med på det!

For å få innspill på dette, så oppfordrer jeg golfere til å komme med forslag tilhvordan slike modeller bør/kan hvere! (ikke nødvendigvis bare fra LGK, men gjerne hele landet - kanskje starte en egen tråd på dette?)
Jeg er overbevist om at hvis det finnes gode fornuftige modelles som ivaretar både klubben og medlemmenes økonomiske behov/ønsker så vil disse bli seriøst vurdert.

Det som jeg reagerer på er at "alle" bare klager, nesten uansett hva som gjøres/ikke gjøres. Det gjelder ikke bare i Larvik.
Alle ønsker best mulig forhold på bane og anlegg generelt. Men det skal ikke koste noe, og hvis det i tillegg skulle sitte noen å tjene penger på dette. fy og skam!

Det er jo valgfritt å om man ønsker å være medlem i en golfklubb!
Når man da frivillig velger å gå inn i en klubb, så må man jo regne med at man må innrette seg etter det som bestemmes av de til enhvertid gjeldene organer i klubben.
Er man missfornøyd så må man jo bruke de mulighetene man har til å påvirke valget de personer som skal sitte i disse organene og foreta valg på medlemmenes vegne.
For oss i Larvik sin del, så er det ikke svært mange som stiller opp på bl.a. årsmøte, hvor styre velges mm. Da har man heller ingen grunn til å klage!

Postkasse klubber er jo selvfølgelig en løsning for de som ikke spiller mye, og som dermed betaler greenfee på de ulike banene når de måtte ønske å spille. Det er dog ikke så mange rundene i løpet av et år før de fleste har betalt like mye som årsavgiften er på de fleste baner i Norge!

Så de økonomiske aspektene kan selvfølgelig diskuteres.
Men, ønsker man et anlegg som har flotte fasiliteter, gode baneforhold, lang sesong mm så må man forstå at det koster!
Og unner man ikke de som måtte stå bak anlegget, som har investert mye tid og ikke minst kroner i å opparbeide anlegget, så greit nok det, da velger man jo bare en klubb med et anlegg etter den standard man ønsker å spille på. Og dermed vil jo både inngangsbillet og årsavgift reduseres betydelig - skulle i hvertfall tro!
Men hva med gleden å spille på rufsete baner med dårlig vedlikehold, raggete fairways, loddene greener dåtlige/slitte klubbhus mm, kontra et anlegg som er blandt de beste i landet?
Jeg bare spør jeg, så får det være opp til enhver enkelt å gjøre sine betraktninger herom!

Janne

over 18 år siden

Janne

Vil bare si at med det hjernedøde "tilbudet" til oss medlemmer der vi som ikke kjøpte aksje skal få lov til å kjøpe nå i steden for 7.500 mer enn om vi hadde kjøpt i juli. Kjøper vi ikke skal vi straffes med betydelig høyere årwsavgift enn de med aksje, selv om de beleilig ikke vil komme med prisen før årsmøtet, når fristen for utmelding har gått ut.

Dette tvinger meg desverre til å ta årsavgiften min å gå til en annen klubb. Med nye sandefjord GK som snart er ferdig er et¨meget godt alternativ med vel så høy standard som Larvik og i et mer spennende tereng.

Takk for alt.

Pølse-Nielsen

over 18 år siden

Pølse-Nielsen

Da jeg meldte meg inn i klubben var prisen for innmelding NOK 15.000,-. Så plutselig finner noen ut at de skal lage LGB, og resultatet er at medlemmene får et "tilbud" på å KJØPE en aksje til NOK 10.000,- (som nå altså har steget til 17.500)!!!

Dette er blitt sagt mange ganger, men tåler å bli nevnt igjen (og igjen og igjen): Måten dette er gjort på gir i hvertfall meg (og jeg er tydeligvis ikke alene) en sterk følelse av å bli rundlurt. Jeg har ikke et problem med å betale NOK 25.000,- for et golfmedlemskap, men jeg finner meg IKKE i å få regninger i etterkant etter eiernes eget forgodtbefinnende. Dette er med andre ord ikke bare snakk om økonomi men også like mye om REDELIGHET.

Sandefjord GK er definitivt et godt alternativ, men det finnes også andre rimeligere alternativ som f.eks. Solum (og kom ikke fortell oss hvor bedritne andre baner enn Larvik er da det bare vitner om manglende evne til å argumentere). For meg (og mange andre) er golf en SOSIAL sport, og om baneforholdene er litt "lurvete" her og der betyr faktisk ikke alt for alle. Jeg har forresten hatt flere runder på Larvik hvor forholdene har vært "lurvete" uten at det har ødelagt nevneverdig for meg.

Jeg har allerede ordnet medlemskap i annen klubb (og det er ikke et postkassemedlemskap), og utmelding av Larvik GK vil skje innen 31.12.06. Min årskontingen på ca 6.000,- må nå dekkes av de resterende medlemmer og aksjeeiere i klubben. Blir det mange nok som gjør som meg, kan jeg love at årskontingenten for de som er i en blir betydelig høyere - i verste fall et sted mellom NOK 8.000 - NOK 9.000 i 2007-sesongen.

Vel bekomme!

Cantona

over 18 år siden

Cantona

Her er et "artig" scenarie, og ikke helt utenkelig i LArvik neste sesong:

Mange aksjonærer har nok blitt nettopp det for å stå fritt til å leie ut spilleretten sin. Når regninga kommer i februar, vil nok en del tenke som så at de nok ikke får spilt så mye i år. Bedre å leie ut. Så blir det en del spilleretter til leie på markedet. Aksjonærene er mer enn happy for å leie ut til årsavgift 5.300 eller også noe lavere.

Så sitter ikke-aksjonærene tilbake som gigatapere. Noen av dem har skutt inn 15.000 i innmeldingsavgift for bare halvannet år siden, ikke hatt råd, eller villet, legge nye 10.000 (og nå 17.500!) på bordet for å bli aksjonær, og nå må de betale over 6.500 kr i årsavgift - mens naboen som ikke har skutt inn ei krone i LGK enkelt leier spillerett av en aksjonær for et par tusen mindre... Kjedelig.

Under Pressure

over 18 år siden

Under Pressure

Larvik har utmerket seg negativt prismessig før, så det burde ikke bli det helt store sjokket at klubben stadig karrer seg til mer. Tviler på at mennesker med "vanlig"inntekt klarer å følge rotteracet uten å leve på brød og vann i lengden.

La dem med for mye penger gjødsle åkeren, (for mye gjødsel fører ikke noe bra med seg) så finn heller en rimeligere golfklubb. Mange rimelige klubber holder god standard, og godt miljø er også viktig.

Janne

over 18 år siden

Janne

Helt riktig, jeg har allerede fått tilbud om å leie for 4.000 NOK så for mange med spillerett kan det lønne seg å melde seg ut for så å leie seg inn. Netto taper selvfølgelig klubben masse på dette, selv om baneier har klart å karre til seg noen millioner. det er medlemmene som må betale kalaset gjennom årsavgiften uansett om man er aksjonær eller ikke. Blir det for lite penger i potten etter eventuelle utmeldinger må enten alle betale mer i årsavgift eller standarden senkes på banen. Det er det siste som vil skje spør du meg, fordi banen ligger såpass lang ute i bonde norge at det neppe er betalingsvillighet til noe mer enn ca 5.000 i året fra mange nok.

For meg spiller det ingen rolle siden jeg tatt mine 5.000 pr år i all fremtid og meldt meg ut. Greenfee på Larvik er ikke noe tema selv om jeg har mange gode venner der, til det har baneier behandlet meg for arrogant.

Sliter

over 18 år siden

Sliter

Det er noe jeg sliter med å få med meg!
Er det er kun i Larvik at man må betale årsavgifter, innmeldingsavgifter etc!
I de klubber som ikke har disse avgiftene, hva lever de av?
Vil ikke standarden på anlegget avspeile omfanget av disse kostnadene?

Og bare som et apropo - så er det over 500 idioter(??!!) som har kjøpt aksje! Huff og huff!

Nei folkens - frem med slåsshanskene, her er det ikke sjel som skal tjene kroner på våres ønske/trang til å spille golf!!!
Noen som vet hvor man får blå resept til å kjøpe golfutstyr, eller låner klubbene ut dette til alle?

Janne

over 18 år siden

Janne

Veldig mange av de 500 hundre hadde meldt seg inn tidlig med medlemlån etc, som gjorde at det kostet kun 3-6 tusen å "kjøpe" denne tulle"aksjen". Derfor var besluttningen enkel for disse. For mange av oss andre som må ut med fra 10.000 og oppover er det et helt annet regnestykke. I mange klubber rundt Oslo er det i dag helt gratis å melde seg inn, dvs at aksjen ikke koster noe særlig (f.eks Hauger, Østmarka). I tillegg er årsavgiften i mange klubber vesentlig lavere enn den anslåtte årsavgiften av baneeier i Larvik satt til mellom 6 og 7 tusen. I tillegg kommer det faktum at utleie av aksjer over en lav sko forekommer i golfnorge, altså det flyter over av aksjer på flotte baner du kan leie kun for årsavgiften. F.eks kunne du leie deg inn på Miklagaard i mai i år for 4-5 tusen.

Forstår du mer nå? Regnestykket ved å melde seg ut av Larvik er at vi sparer mellom 10 og 17,5 tusen nå, pluss mellom 1 og 3 tusen pr år, litt avhengig av hvilken bane man ønsker å spille på.

Larvik hadde et meget stort netto tap av medlemmer i 2005 på grunn av denne saken, jeg frykter at dette blir tilfellet i år også. Hvis f.eks 150 stk melder seg ut i år og disse i snitt legger igjen 8.000 tusen, (årsavgift pluss mat/drikke pro shop mm), blir det et inntektstap på ca 1,2 MILL. Dette må dekkes enten ved en vesentlig kvalitetsreduksjon av forholdene/service eller av medlemmene som er igjen.Hvis de ca 700 fullverdige som er aksjonærer og spilleberettigede må dekke dette, utgjør dette ca 1750 NOK pr medlem hvert eneste år.

Så de som roper om at dette aksjesalget har vært en suksess, vent litt og se om et år eller to, først da vet vi sikkert hva som blir driftsøkonomien i dette. Det kan fort bli slik at de som nå har betalt for "aksjen", har betalt for å få dårligere forhold/service.

Hacker

over 18 år siden

Hacker

Hvis jeg ikke tar helt feil, så er grunnen til alt dette at landeier har satt opp prisen på leie av landarealene som Larvik golfbane ligger på. Hvor mye er prisen satt opp?

Undres

over 18 år siden

Undres

Når har inntektene i proshop, mat/drikke etc vært endel av inntektene til LGK eller baneeier om du ønsker, jeg bare undrer?

Igjen! Det vil uansett koste kroner å melde seg inn i en annen klubb, størrelsen på denne avgiften avspeiler ofte kvaliteten på anlegget.(Bane generelt, klubbhus, garderobe mm)
Se også over her at det antydes at den nye banen i Sandefjord vil ha samme kvalitet som anlegget i Larvik. Vel, det kan jo for all del være tilfelle det - om 5-10 år. Ikke er det gratis der heller, koster rundt 25' for innmelding + årsavgift. Hva den vil være i fremtiden kan man jo bare spekulere i, eller er det noen som har svaret her også??

Hvis det er så kurant og billig å leie spillerettigheter rundt om på østlandet, så skjønner ikke jeg problematikken. Lei da vel, og slutt og syte og klage.

Har man ikke råd til å betale det det koster så får man jo ta konsekvensene av det. Det er jo vanlig ellers i samfunnet!
Man går da ikke inn i en bilforretning og klager på at forhandleren selger sine biler dyrere enn hva du kan få kjøpt biler for hos andre.
Man går vel di å handler som man får det produktet man HAR RÅD til å kjøpe, eller?

Og apropo det, så ikke så mange av disse syterene på infomøtene som har vært i forkant for at klubben måtte ta silling til problematikken!

PS! I Larvik spiller vi golf ennå, noe lengre sesong enn de fleste andre baner av samme kaliber!!
Men det betyr jo selvsagt ingen ting, for det er jo ingen andre medlemmer i andre klubber som syter over at hjemmebanen deres stenger tidlig på høsten! Nei, det er bare vellstand på alle andre baner!

Vel, jeg bare undres.......

Janne

over 18 år siden

Janne

Hvis du hadde kjent en smule til avtaleforholdene i Larvik mellom hhv Erik som driver pro shop og hun som driver matservering, hadde du forstått at dette i høyeste grad har noe med totaløkonomien i anlegget å gjøre.

Ja, men det er jo nettop det vi gjør, vi har meldt oss ut av Larvik og vil benytte andre alternativer. Hvis ikke du har fått det med deg så er det flere i tråden som ikke forstår hvorfor vi gjør dette, og vi har forsøkt å forklare med teskje. Men det er klart noen vil alltid undres....

Ingen med litt peiling var med på disse salgsmøtene fordi all informasjonen var tilgjengelig gjennom andre fora. Som vanlig dukker de eldre opp som har lite annet fore og som kneler når Scilla og Abrahamsen selger prosjektet sitt. Men de skal ha ros for å klare å selge et så tynt produkt. Hva er det du egentlig har kjøpt?? undres?? Hva har endret seg etter at du nå har en "aksje"? Svaret er ingen ting, altså du fortsetter som før bare noen lapper fattigere............det undres jeg over........

(X?)Larvikmedlem

over 18 år siden

(X?)Larvikmedlem

Hovedproblemet her er at vi har betalt så mye i innmelding i utgangspunktet, penger vi ikke får noe tilbake for. Fremover kan det kanskje bli lettere å verve medlemmer som ikke har vært i klubben før, ettersom disse får en aksje de kan selge igjen. Hvis det ikke er noen som har skrevet det tidligere består verdien i aksjeselskapet i en rettighet til å leie grunnen golfbanen ligger på i all fremtid. Man eier ikke banen sånn sett.

Takker Janne for et godt tips vedr. leie av aksje, hadde ikke tenkt over den muligheten før. Ser gode muligheter for å spare penger her.

Undres

over 18 år siden

Undres

Vel Janne! Tror nok jeg vet mer om hva Eric (pro-shop, dvs tidligere) og Hege, som du omtaler som hun som driver matservering, bidrar med enn som så! (på godt og vondt)
Det du sier om salgsmøter, de eldre, forholdet ovenfor Scilla mm sier jo veldig mye om hvordan du tenker, og da er det jo like greit at du og dine velger å finne en annen bane/klubb å øsle dine "positive" holdninger over.

De lappene jeg måtte bli fattigere, blir du også "loppet " for dersom du/dere ønsker å melde dere inn i et anlegg som har så nogenlunde faciliteter, og ikke da velger en eller annen postkasseklubb. (må forøverig være trist å spille i så kummerlige forhold)

Og det jeg har kjøpt? Jo det er det du ikke hadde råd til, men tydligvis godt kunne tenke deg, ellers så ville du vel ikke være så bitter?

Janne

over 18 år siden

Janne

Godt gjort å skrive et helt innlegg uten noen argumenter, bare med drittslenging og arogante holdninger.

Den lille usikkerheten jeg hadde igjen etter å ha valgt å melde meg ut ble plutselig borte. Vel var jeg klar over at en del av medlemmene i Larvik er svært velstående og vellykkede i den materialistiske verden, men at "Undres" føler behov for å tråkke på oss som ikke har så mye å rutte med var spikeren i kista. Undres respresenterer tydelivis en "ovenfra og ned" holdning som mange har anklaget deler av klubben for å ha og denne delen må også ta skylden for at klubben overhodet ikke har noe miljø. I tillegg til baneeier som vel knapt er likt av noen og står for arrogante holdninger.

Jeg ser at jeg har sagt ting som Undres helst ikke vil tenke på, "jeg betaler meg ut av evt. problemer" synes å være mottoet. Når det er sagt så har jeg mange gode venner i Larvik og de fleste står ikke for slike latterlige holdninger som Undres legger frem. De fleste er jordnære og vanlige mennesker som synes økningen i årsavgift de siste årene har vært for stor. Mange av disse har meldt ut unger og koner for å få ned golfkostnadene. Som sagt blir det spennende å se de neste to årene hvordan kostnadsbildet blir, enten høyere avgift eller dårligere forhold tro jeg.

Til Undres orientering har jeg en avtale om leie av spillerett på Miklagaard neste år for 5.000 kr, en bane det vel er stor enighet om har vesentlig høyere standard på de fleste områder enn Larvik.

Harald

over 18 år siden

Harald

Til opplysning kan jeg fortelle at Eric og Hege LEIER lokalene av Aksjeselskapet, og de betaler leie beløp som er vanlige for denne type lokaler. Slik enhver butikk i Larvik gjør av mange av Larviks gårdeiere.

Det er klart alt har med total økonomien å gjøre, Det koster ca 10 mill å drifte golfanlegget i året. Hvordan man får inn pengene blir jo da en kabal.
Årsavgifter, utleie av lokaler, greenfee, sponsorer osv osv, må til for å få inn disse pengene.
Man kan selvfølgelig ha mer dugnad, slik det er i andre idrettslag? Selge kakelodd? Ha loppemarkeder? Flere dugnader hvor medlemmer kommer å arbeider? Mulig man da kan sette ned prisenen?

Forresten, Scilla får INGENTING av Aksjeselskapet LGB AS sine leie inntekter, eventuelle overskudd osv. Hun er ansatt som de andre, og får lønn for det hun gjør.
Aksjene hun selger går derimot til ett av hennes firmaer, men det skulle bare mangle, hun eier ikke LGB AS lenger, det gjør nemlig vi som har kjøpt aksje.
Da er det kanskje rimelig at hun får penger for aksjene, slik at hun kan kvitte seg med gjelda på dette anlegget hun ikke lenger er "herre" over, eller?

Tror kanskje Jenny burde vært på noen av disse møtene, så hadde du visst litt mer om dette.
Til orientering kan jeg fortelle at jeg verken er gammel eller sur, jeg har ikke runda 40 ennå.....

Harald

over 18 år siden

Harald

Unnskyld, jeg mener Janne, ikke Jenny......

Undres

over 18 år siden

Undres

Apropo mitt "arogante" innlegg uten argumenter, så er å si at det er/var et fattig forsøk på å besvare endel av dine mer eller mindre "saklige påstander"!
Og Janne, jeg er nok ikke bedre beslått enn deg og de fleste andre "jornære",bare så det er sagt. Du beskylder meg for å tråkke på "oss som ikke har så mye å rutte med", men du tillater deg jo å tråkke på de som måtte ha "mye" å rutte med, er det noe bedre?

Angående Miklagaard, så kan jeg si meg enig i at de har et godt anlegg der oppe, men om det er så mye bedre enn Larvik kan sikkert diskuteres! Jeg har registrert at det er tildels "kraftige" yttrings vekslinger her inne på nettet ang denne banens beskaffenhet, beliggenhet, utforming mm.

De rundene jeg gikk der denne sesongen, så var opplevelsen apsolutt positiv, bl.a. til betjeningen i proshoppen, starter o.a.
Banen var bra den, bortsett fra at den var noe rotete merket mm, og at ikke drenerer på langt nær så godt som Larvik (noe vi erfarte på vår siste runde der oppe her senhøstes)så kan det vel diskuteres om den er verd en green fee på kr. 900,- pr. runde??!!
(PS! Som tildliger sagt - følger du med inne på forumer på webben, så finner du ut at det er delte meninger om den banen, dens medlemmer og styre og stell der også - suprise, suprise!!!!)

Og tar jeg ikke feil, så er banen nå stengt for sesongen, noe den har vært i noen uker! Der får jo vi i Larvik noe "ekstra" for vårt medlemmskap, vår bane er jo åpen ennå, og holder dette været seg, så stenger den ikke med det første heller.

Tar du dette med i beregningene på årsavgiften, så er jo Larvik en "billig" bane å ha medlemskap i, eller?
Du får jo heller ikke spilt med din leide spillerett utenom banens åpningstider (les sesong) så hvor god den avtale blir vet du ikke før du kan "gjøre opp" neste sesong!
Og skal du melde deg inn i Miklagaard, og betale fulle avgifter der, vel så er jo ikke det noe billigere enn Larvik!

@lle Fugler

over 18 år siden

@lle Fugler

Ja...nå er i alle fall grenene klippet... rekordsent!

Enkel valg.....

over 18 år siden

Enkel valg.....

Janne!
Det er ledige medlemskap på Nes!
Virker å være en utrolig godt drevet klubb med særdeles velvillig grunneier!
Her tror jeg nok at du ville kunne trives! Ikke dyrt heller hvis jeg har forstått "tegningene" riktig!?

Nye Gunnar Bull

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull

Ikke for at det betyr så mye, men "meningsytringene" når det gjelder Mikla blir stort sett delt mellom de som er medlem og de som ikke er medlemmer. Og det er mulig Larvik drenerer vannet bedre, men dreneringen er IKKE dårlig på Mikla heller.

Jeg tror du vil bli veldig fornøyd jeg, Janne. :-)

Pølse-Nielsen

over 18 år siden

Pølse-Nielsen

Det hørtes ut som en bra deal med 5000,- for en sesong på Miklagard og forteller vel også litt om realitetene i golf-Norge for tiden.

Jeg må innrømme at golf er ikke såååå viktig i mitt liv lenger som det en gang var, så om min sesong kun varer fra midten av mai til midten av oktober er det MER enn nok for min del. Og det verste er at jeg nok ikke er alene om dette. Venner, familie, andre fritidsaktiviteter og et sosialt liv setter begrensninger for hvor mye jeg har mulighet til å spille golf.

Ellers er det helt naturlig å kommentere ting man er misfornøyd med. Det kalles "TILBAKEMELDINGER" og de fleste seriøse bedrifter/virksomheter/mennesker er interessert i å motta slike tilbakemeldinger, da dette bidrar til større forståelse for sin kundemasse, som igjen betyr at man kan gjøre ting bedre neste gang. Virksomheter/mennesker som ikke fikser tilbakemeldinger er det ikke verdt å bruke tid på. Derimot er det viktig å fortelle andre om hva som skjer slik at ikke din neste går i samme felle som en selv.

Lykke til til Undres og til de andre glade Larvik-medlemmene.

Hilsen en søndagsgolfer med HCP18 som kun spiller golf i vindstille klarvær mellom klokken 10-18 og med temperaturer mellom 15-25 grader. :-D

Struck

over 18 år siden

Struck

Jeg er enig med flere av de ovenforstående "svar" på Jannes ytringer/holdninger, og hvilke prioriterninger hun gjør er opp til henne, men å tro at "grasset er så mye grønnere på andre siden av gjerdet" er jo svært naivt da. At forhold vil variere rundt på de forskjellige klubbene er jo innlysende. Hvorvidt de er bedre eller dårligere, ja det er jo øynene som ser!

Til Pølse-Nielsen så vil jeg få bemerke at hvor mye/lenge man spiller i løpet av en sesong selvfølgelig vil være individuelt!

Det som ikke er like greit, er at om du fremdeles har lyst til å spille, men din hjemmebane (og de fleste andre) er stengt, selv om forholdene er spillbare. Sesongen er jo kort nok som den er, om ikke banene skal stenge grunnet passering av en dato, uavhengig vær og føreforhold.
Det gjør jo også til at årsavgiften relativt sett, blir høyere på de banene med minst spilletid.
Kanskje man bør vurdere årsavgiftens størrelse i forhold til lengden på spillesesongen på den aktuelle bane? Da kunne det jo hende man gjorde andre vurderinger i h.t sesongens varighet, eller?

Humm

over 18 år siden

Humm

Rart at det kan stå mellom Larvik og Miklagard som hjemmebane. Hvor bor man da? Er det ok med over 1 time å kjøre til banen sin? Da ville jeg valgt noe nærmere ja.

Janne

over 18 år siden

Janne

Ikke så rart når halvparten av medlemmene i Larvik holder til utenfor kommunen. Det er en av grunnene til at mange har vært skeptiske til denne "aksjeløsningen" som har hatt som eneste mål å fylle lommene til baneeier. For medlemmen har kjøp av denne "aksjen" overhodet ingen betydning.

Hva skjer når alle medlemmene i Larvik fra Osloområdet får økte kostnader, føler seg arrogant behandlet og overkjørt og samtidig har alternativene i Oslo området blitt mange fler og til en vesentlig lavere pris????? Selvfølgelig vil mange av disse melde seg ut, det blir færre igjen som skal betale. Så jeg gjentar, desverre for medlemmene i Larvik må de om et år eller to velge mellom dårligere standard eller høyere årsavgift......

Undres

over 18 år siden

Undres

Mulig de gjør som deg Janne!
Men så slipper vi sutrete medlemmer som ikke ser legre en til nesetippen, og som sjeldent om i det hele tatt stiller på sosiale aktiviteter i klubben. For de er ikke medlemmer for å være sosiale, nei de skal bare spille de, så får andre ordne det sosiale.

Og som "Humm" skriver (mellom linjene), hvorfor er Larvik hjemmebanen din i utgangspunktet når du bor i Osloregionen?
Vær så god, Janne meld deg inn i klubb i Oslo området, som er vesentlig billigere enn Larvik. Dem er det mange av! Med mindre du da snakker om f.eks Nes da, som "Enkelt valg......" kommenterer lenger oppe.

Jeg skjønner du er bitter, og ønsker at alle aksjekjøperene i Larvik skal få en real økonomisk trøkk, eller et anlegg som måtte forfalle, for siden kunne si; "Hva var det jeg sa"
Vel, du om det, men husk den som "ler sist, ler best"

Janne

over 18 år siden

Janne

Jeg har vært veldig glad i Larvik som hjemmebane og har skrytt av forholdene i alle mulige sammenhenger. Jeg har mange gode venner og hyggelige medspillere i Larvik og jeg har kun oppservert sutring fra "overklassen" som Undres representerer. Enten oslofolk som tror de er verdensmestre i golf fordi de bor i nærheten av bogstad eller larviksfolk som gjerne vil være "venner" med sosisteten og Rimi Hagen. De fleste har vært hyggelige er min erfaring. Jeg var også lenge medlem i en bane i oslo, men siden det ble mest spill når jeg var på hytta i Larvik droppet jeg dette.

Jeg sutrer ikke jeg gir bare en annen fremstilling enn den du vil ha Undres og en fremstilling som jeg vet er representativ for mange. Når Undres sier "like godt å bli kvitt dem", så gjør han det som mange medlemmer i mange klubber i norge har gjort, nemlig å tro at det bare er å ture frem og tråkke på deler av medlemsmassen, så de med "makta" får igjennom sitt prosjekt. Dette skal dere være veldig forsiktig med. Det er ingen baner i norge som har så god økonomi at har råd til å miste en eneste medlem. Å særlig nå i Larvik da driften er omorganisert. Nå blir det aksjeselskapet som må styre driften og baneier vil ikke stå som noen økonomisk garantist lengre. Samtig kjører klubben videre med samme kostnadsnivå, som er svært høyt, mange fast ansatte, høy banestandard osv.

Nes golfbane er i ferd med å gå konkurs. Jeg sammenligner ikke disse to tilfellene. Men begge banene har valgt å tråkke på deler av klubben, på litt forskjellig måte. Resultatet på Nes blir ganske sikkert konkurs, jeg håper Larvik klarer seg.

Baneeier har melket anlegget i mange år og har kunnet gjøre dette fordi det har vært mange medlemmer fra Osloområdet med høy betalingsvillighet og evne, som i tillegg har tilført banen mye greenfee fra osloområdet som nå vil gå til andre baner. Både på grunn av at det er flere alternativer nærmere oslo, men også turbulensen rundt dette "aksjeopplegget". Hvordan har hun melket?? Hun har styrt enerådende. Det betyr at hun har hevet mye lønn for seg og sin familie uten at det er helt klart hva de har faktisk gjort, i tillegg til at det er fakturert mye fra "gården" som også "banen" har betalt. Arealleien er vel det dobbelte av hva andre klubber betaler. Hun har hatt sideavtaler med pro og mat som har gitt merinntekter. Hun har stengt banen når hun finner det for godt for å arrangere skreddersydde sponsor arrangement (uten å varsle medlemmene) osv osv, hun bygde en restaurant til 8 Mill som vi ikke trengte og som knapt gir inntekter for klubben, men der det blir avhold mange private arrangementer...osv.osv Så kommer denne aksjesaken der hun argumenterer for at medlemmene skal dekke inn alle hennnes utgifter, utgifter medlemmen ikke har kunnet påvirke. Utgifter som er fremkommet etter svært usikke og udokumenterte anslag.

Hun har gjort en del bra også og banen er etter mitt syn en av norges beste. Jeg håper den vil bestå som den perlen den er.....

(X?)Larvikmedlem

over 18 år siden

(X?)Larvikmedlem

Undres: Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du er så opptatt av å stemple andre medlemmer, selv kjenner jeg mye mer igjen i det Janne skriver. Har dog ikke samme oversikt over hva baneeier har gjort opp gjennom årene og aldri helt fått med meg hva kritikken har bestått av.

Selv bor jeg i Oslo, hytte i Larvik. Betyr det at jeg ikke deltar på det sosiale? Jeg har vært med i MANGE helgeturneringer, dugnader og også et par 17. maiturneringer der det har vært særdeles dårlig oppmøte av "lokale" spillere også.

Kanskje det hadde hjulpet for miljøet i klubben om du hadde vært mer åpen for å inkludere andre medlemmer enn å eksludere? Selv har jeg etter mye om og men bestemt meg for å fortsette som medlem. Håper på en positiv sesong og at det ikke blir min siste i klubben. Men jeg er ikke optimist. Hva synes "Undres" om slike som meg som ikke støtter klubben ved å kjøpe aksje?

Janne: Lykke til i ny klubb, synd du og flere med har blitt økonomisk "skviset" ut av klubben.

Undres

over 18 år siden

Undres

Janne!
Igjen så synes jeg, og som du uttrykker deg, mange med meg, at kritikken som er kommet mot Scilla, er mer eller mindre rettferdig, og ikke nødvendigvis skal rettes mot henne som person. Det finnes også interesser "bak" henne som har/har hatt inflytelse.

Og ikke minst: Du "tømmer" deg for mange påstander som jeg gjerne ville sett deg kunne dokumentere. For du har vel ikke bygd de på opplysninger fra "ryktebørsen"? Noe jeg frykter, da du, selv etter at jeg tidligere har fortalt deg mitt ståsted, igjen sier at jeg representerer "overklassen" - hvor har det du det fra? Sikre kilder?

Så til (X?)Larvikmedlem:
Hvis du oppfatter det slik at jeg er opptatt av å stempe andre medlemmer i klubben, så stemmer ikke det! Jeg har ikke til hensikt å forhellige meg selv, men ta litt til motmele mot det jeg oppfatter som "surmaget" oppstøt, og som ikke nødvendigvis er realitetene.

Mine meningsyttringer baserer bl.a. seg på, etterhvert endel runder på Larvik, med ymse spillere, det være seg medlemmer eller greenfee spillere som har svært så forskjellig bakgrunn og ikke minst intensjoner.
Og ikke minst det at jeg selv sitter på "noe" info, som jeg kan sammenligne med den infoen som måtte komme via "ryktebørsen". Det er ofte det ikke er helt samsvar mellom de to informasjonskildene.
Og mitt poeng er at vet man ikke sikkert, så vær varsom med å være bombastisk i sine uttalelser.
Et godt eksmpel er jo din egen reservasjon; "Har dog ikke samme oversikt over hva baneeier har gjort opp gjennom årene og aldri helt fått med meg hva kritikken har bestått av"

Om du eller andre eksisterende medlemmer kjøper aksje eller ei, er for meg uvesentlig. Det viktigste er at dere fortsetter å være medlemmer i Larvik, så får formen være underordnet.
Jeg ser ikke på aksjeeierene som noe "bedre" medlemmer bare så det er sagt, mener jo selvfølgelig at alle typer medleskap skal den status de er ment å ha! (det kan jo i fremtiden være enda flere diffrensieringer i medlemmsmassen)
Ser dog at det kan være noen mineområder, men der er det viktig å kommunisere i de rette fora! Ergo å delta når det er møter etc hvor viktige ting for medlemmer/klubb skal drøftes. Og ikke, som jeg ofte synes er å registrere, at man venter på en avgjørelse, for så å uttale seg kritisk til de besluttninger som måtte være tatt. Vær gjerne kritisk og konstruktiv, men vær det før avgjørelsene tas og ikke kom etterpå å klag, dersom man selv ikke deltok!!
(PS! Sier ikke at dette gjelder deg, men mer en generell holdning!)

Ser heller ikke noe problem med at folk (les medlemmer) velger å forholde seg etter sine forutsetninger, men de trenger jo ikke å "svartmale" alt og alle for å "rettferdiggjøre" sin besluttning!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her