Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Beste wedge?

vetsj kass wedge

over 18 år siden

vetsj kass wedge

Har søkt litt rundt på nettet og ser at utvalget i wedger er stort. Skal kjøpe 3 nye (52, 56 og 60 grader), og lurer på hva som er å anbefale. Er valget mellom Cleveland, Titleist, Mizuno, Taylor Made det samme som å velge mellom Porsche, Ferrari eller Maserati..? Alle er bra, men en smakssak når alt kommer til alt? (Hcp 11 - Har lite å si for valg av bil, men...) Vil gjerne høre synspunkter og begrunnelser for eventuell valg!

vetsj kass wedge

over 18 år siden

vetsj kass wedge

så nettopp at det var en lignende tråd lenger nede på siden... men men..

snappy

over 18 år siden

snappy

Kan nok ikke sammenligne disse 3 bilene opp mot hverandre.

Ferrari & Maserati er to biler som trenger mye vedlikehold, og som man normalt ikke kjører rundt i når de regner.

Porsche er en bruksbil som man kan bruke om det er snø ute...

PS: Alle Wedgene du never blir ikke særlig skadet, eller synker i verdi ved spill i vått vær.

Har arbeids kamerater som kjører Ferrari og Maserati. Disse er meget vanskelige og dyrt å ha vedlikehold på i Norge. Porsche blir mye lettere.

Legger til at begge bilene er pene: En 355 og en 3200GT eller hva den nå heter.

Legger til at det bare er

vetsj kass wedge

over 18 år siden

vetsj kass wedge

så med andre ord: jeg bør kjøpe porsche? eller wedger?

anonym

over 18 år siden

anonym

kjøp 52 og 58, du trenger ikke fler!

vetsj kass wedge

over 18 år siden

vetsj kass wedge

Har tenkt på disse:
Cleveland CG 10
50 grader - 8 grader bounce
56 grader - 12 grader bounce
60 grader - 8 grader bounce

Helt borte i natta eller???

Anonym2

over 18 år siden

Anonym2

Hør på anonym, kjøp to wedger, ca 52 og 58. Kjøp bounce på 12-14 på 58, og bounce tilsvarende eller litt over det du har på PW din på 52 gr.

Det er mye viktigere å beherske wedgene en har bra, enn å alltid være litt usikker. Dessuten kan en bare ha 14 køller i baggen, og selv om det ikke er et problem nå - kan det fort bli det, og da er det greit å bare ha 3 wedger (PW, GW og en kombinert SW/LW)

Flucker

over 18 år siden

Flucker

50 graders gap hørtes litt sterkt ut. Hvis du trenger en gap så gå heller for 52 grader, siden du tenker på 56 og 60.

Jeg har bare 56 og 60 og det er ypperlig. Trenger ikke noe 52 siden jeg er så dritgod med Pelz-teknikker.

Jeg har mye mer bruk for en 60 grader og en 56, enn en 52. Men spørs vel hva du har i handicap og hvilke slag du behersker.

Nei nei

over 18 år siden

Nei nei

Ikke hør på anonym. Han hakke peil

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Nå kan du forøvrig få et sett med 3 Cleveland 588 Gunmetal wedgder til 199 $ på Rockbottom...

Jeg er forøvrig veldig godt fornøyd med mine 3 Mac Burrows wedger. De kan du få som sett (altså 3 stk) til den latterlige prisen av 49$, før Mac gikk konkurs gikk de for 389 for settet.

CG 10'ene går for 99$ pr stk, men kan sikkert skaffes enda billigere på ebay.

anonym

over 18 år siden

anonym

Dersom du tilfeldigvis trenger mer loft på det ene slaget annenhver runde du går, så er det bare å åpne opp 58'ern litt og vips har du 61-63 grader loft.........

De som kjører 4 wedger med PW, er så jævli typisk de som aldri bruker nærområdet for å trene nærspill så de får litt feel for avstander med alle de wedgene.

Det tåpeligste jeg ser er folk som står og dundrer på rangen, men knapt viser seg på nærspillsfeltet, men jammen har de 4 wedger, hvordan i huleste skal en slik en få peil elelr feel med sine wedger?

Det som er enda verre, er at denne typiske karen også spiller til godt over 10 Hcp og kan alt om utstyr:)

Latterlig med 4 wedger, lær deg heller å varirere avstand med samme kølle!!! Det er eneste måten å få litt feel for en wedge!!!

Gå for 3 wedger, PW, 52 og 58:)

704

over 18 år siden

704

Det som er latterlig er å sitte og belære andre hva som er riktig før egentlig vet hva som er den reelle situasjonen.

Slår man f.eks. langt så vil PW og GW fungere som 8 og 9 jern for andre. Da har man kanskje bruk for en 56 og en 60 i tillegg. At det heter wedge er jo bare en teknikalitet for de to førstnevnte i mange tilfeller. Jeg har selv fire wedger, men pitch og gap brukes stort sett bare på samme måte som resten av jernkøllene. Sand og lob brukes til det meste fra 100 meter og inn.

Dette er riktig for meg, og kan være helt feil for noen andre. Ingen fasit her.

Nei

over 18 år siden

Nei

Det var da voldsomt anonym. Her snakker vi bare om wedger, også blir du helt vill på trening.

52 grader er litt for nærme 48 syns nå jeg. Derfor ville jeg heller hatt 56 og 60. Når du åpner 58'ern må man også åpne stancen. Jeg finner det enklere å spille med 56 og 60, og så 48 som neste kølle. Bunkerslag med 52-grader suger. Du får mer kontroll med 55-57, da spesielt i greenside bunkers.

vetsj kass wedge

over 18 år siden

vetsj kass wedge

grunnen til at jeg vil ha tre wedger er at min PW (Cobra 3100 I/H) er 45 grader.. SW min i det samme settet er 55 grader.. Her blir gapet med andre ord 10 grader.. Føler meg "ok trygg" på avstander rundt 100-120 (PW) og 50-80 (SW), men sliter litt når det blir "in between"...

Nei

over 18 år siden

Nei

Da høres 52 ut som et bra valg. men en 45 grader pitch er jo et 9'er jern :) rare køller du har :)

anonym

over 18 år siden

anonym

45, 52, 58 er da perfekt:) Du dialer fort inn den nye kombo, men skjønner du kanskje vil beholde 56 i settet ditt, men men;)

Min erfaring er at jeg like gjerne kunne brukt 52 eller 58 i bunker, i stedet for 56.....

single golfer

over 18 år siden

single golfer

Her var det mange bastante uttrykk.

Selv spiller jeg med PW 47* SW 56* og LW 60*.

Bruker LW fra 50-60m og kortere
SW benyttes fra ca 90m og kortere

Dette er ok for meg. Jeg har også en GW 50*. Denne har vrt med noen turer i bagen, men følte at jeg ikke hadde bruk for den.

Mange gode spillere har 4 wedger, mange gode spillere har 3 wedger (inkl PW). Det vanligste er sw 56, lw 60 + event GW 51-52*

Til "vetsj kass wedge": Kjøp 3 wedger GW+SW +LW. Gjerne 588 fra rockbottomgolf. Ta ut GW dersom du finner ut at du ikke har bruk for den. Selg den videre uten tap.

vetsj kass wedge

over 18 år siden

vetsj kass wedge

Er Cleveland 588 Gunmetal/DSG RTG bedre enn CG10 Black Pearl/Satin Chrome?

Tarzan

over 18 år siden

Tarzan

Når et merke har flere typer wedger er de som regel laget for forskjellige "spilletypper". 588 serien regnes som den første "skikkelige wedgen. Den brukes av veldig mange på tourene i dag selv om den ble designet i 1988. CG10 er nytt design og et nytt matriale. de sier beder vektfordeling og myker stål. DSG Rtg er bygget på 588 serien men med et ny typr såle. Den er "2 delt" noe som gjør det lettere å slå bra slag med åpen kølle "flopp shott" som noen her liker å kalle det. =;-). RTG står også for at køllen vil ruste. Det kommer sikkert tilbake pga etterspørsel. De hadde en 588 wedg før som forsvant for 2-3 år siden. Jeg kommer nok til å teste denne til våren. Skal være myk og følsom og det liker jeg. Ser ganske lekker ut også og det gjør jo ingen ting.

Snappy

over 18 år siden

Snappy

Hei igjen

Jeg spiller med samme kombinasjon som single golfer.

Spilte med 47, 52, 56 og 60 før. Jeg la bort 52 graderen og startet å slå mer halve svinger med 47 graderen. Dette gav meg mye bedre nærspill og trygghet i spille.

Dette er å anbefale.. Slå heller en halv, lav 47 grader en en høy ukontrolert 52 grader.. Skal siers at jeg spiller med to puttere nå ;)

anonym

over 18 år siden

anonym

klokt valg snapp.

Svært mange spiller for høy ballbane på korte innspill.
Greenene er sjeldent harde her i Norge, så mye klokere å bruke sterkere loft. Man får dessuten svært god feeling ved trening med halvslag med PW istedetfor 3/4 til full GW!

Lobben

over 18 år siden

Lobben

Jeg har PW, GW, SW og LW. 47, 51,56 og 60. LW brukes fra bunker og slag inntil 80 m.
SW mellom 70 og 90. GW fra 90 - 105 og PW fra 105-113. Ca tall alt sammen.

Hvis jeg måtte ta en ut ble det SW. Ønsker meg en 56 med mindre bounce.
GW er fin å chippe med.
Jeg er mid-hcp på litt under 9.

vetsj kass wedge

over 18 år siden

vetsj kass wedge

Har altså 45gr PW i settet
Hva virker mest fornuftig å kjøpe:
1. 48, 52 og 56
2. 48, 52 og 58
3. 50, 56 og 60
4. 50 og 56
5. 50 og 58

Har tenkt å kjøpe Cleveland CG10

Jørgen

over 18 år siden

Jørgen

Ben Hogan SureOut har jeg trua på. Har ikke prøvd de, men navnet høres iallefall bran ut. Har også lest bra kritikker av de.

Uten tvil

over 18 år siden

Uten tvil

Da ville jeg valgt 51 og 58 (det får du i Cleveland)

single golfer

over 18 år siden

single golfer

vetsj kass wedge : Jeg tror det kan være lurt å bestemme loft på SW først. Hvilken loft slår du best med fra green bunker? Velg deretter GW og event LW.

Velger du SW56 foreslår jeg GW50 og event LW 60.

Med PW 45 og SW 56 mener jeg at GW 50 vil fylle gapet best.

Kevin

over 18 år siden

Kevin

Ekspertene sier man skal ikke ha mer enn 5 grader mellom wedgene sine,og spille inn lengdene sine. Jeg kjøpte tidligere i år en Titleist spin milled Vokey 56 grader SW,og hadde PW på 46 grader fra før. Altså litt for stort sprang mellom wedgene,og tok derfor med meg en Nike 52 grader og en Taylor made 60 grader fra USA i dag. Så da har jeg:
Callaway 46 grader
Nike 52 grader
Titleist 56 grader
TM 60 grader

Skulle være bra dekket da,og har "gleden" av å spille med forskjellige merker,og teste ut litt. Men SW fra Titelist har gjort bunkerslag til en fryd! Gjenstår å se om de andre innfrir

Single golfer

over 18 år siden

Single golfer

Kevin
Ikke ALLE eksperter mener dette.

vetsj kass wedge

over 18 år siden

vetsj kass wedge

har da bestilt Cleveland CG10 - 50 gr (8gr bounce) og 56 gr (16 gr bounce).. kan komplementere med en 60 gr visst behovet melder seg... tror dette blir ok...

det blir nok bra

over 18 år siden

det blir nok bra

... dersom du vil ha en wedge som går rett opp, kjøp en 62gr....

Tom

over 18 år siden

Tom

Cleveland 588 finnes i 64 grader også. lol

Thl

over 18 år siden

Thl

har 3 wedger 52' 56' og 60'
man skal jo ikke stikke under en stol at mesteparten av slagene ligger rundt greenen, og her har man mange muligheter fra 100m og inn med denne komboen!!
+ at en 60' er gull for "leking" rundt greenen!

jonag

over 18 år siden

jonag

Fikk et bra tips her forleden.
Valg av wedge avhenger av svingen din. Dersom du er en som slår bratt ned i ballen og tar mye torv vil du ha en wedge med mye bounce, skarp egg og bred og flat såle uten for mye krumming (kalt chamber). Dermed kommer du ned i torven, men også ut av torva. Dersom du er en som mer plukker ballen flush trengs mindre bounce og mer buet såle i alle retninger slik at man kommer under ballen og ikke spretter oppå og slår tynne slag. Dersom man er imellom dette må man finne rett bounce, krumming og bredde på såle.

Suverent

over 18 år siden

Suverent

Suverent
Da er jo de problemene løst, såfremt man treffer rent på ballen da.

Utstyr er 95% av golf. Det er sikkert.

jonag

over 18 år siden

jonag

Ja såfremt svingen er lik hver gang...

735

over 18 år siden

735

Skal du ha Cleveland, bør du vurdere CG11. Seriøst. Flere av tour spillerne til Cleveland har gått over til CG11. Dette grunnet bedre tilgivelighet.

Har selv spillt med CG10.

SuperLavHandicaper

over 18 år siden

SuperLavHandicaper

VI som er Gode spiller med 4 wedger..
har selv 48,53,56 og 60 grader..
48 på fulle slag rundt 120 m, 53 på 3/4 sving ved ca 90 m halv 56 på 75 og 60 i sadkassen de få gangene jeg havner der..
så mitt tips er titleist oil spinmiled 52/53, 56 og 60:D:D

Frk. Hækk

over 18 år siden

Frk. Hækk

Så du mener at Tiger Woods(48°, 56° og 60°) og Marius Thorp(48°, 52° og 56°) er dårlig siden de bare har tre wedger???

SuperLavHandicaper

over 18 år siden

SuperLavHandicaper

Så vidt jeg vet så spiller både marius og tiger med 4 wedger.. kan hende de bytter på, for allt jeg vet!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her