Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Etikette

Petimeter

over 18 år siden

Petimeter

Hvor går grensen for hva som må tåles av de man spiller sammen med?
Har hatt flere runder med spillere som jeg oppfatter som uryddige. Eksempler: Står rett bak og prøvesvinger på tee når man har pegget opp. Står ikke i ro når andre slår, vandrer avgårde med skranglede køller mens andre skal slå. Vil ikke markere ball på green når den er innenfor 1 m fra hullet. Står i linjen når andre putter.
Blåser i regler.
Er golfetiketten for rigid og er det slik at noen av oss har fått for streng skolering på GK-kurs, eller er det noen andre som burde hatt mer skolering?
Jeg mister ofte humør og tålmodighet når jeg etter 6 hull har bedt medspillere gjentatte ganger om å være så vennlig å ikke stå rett bak i linjen når jeg skal slå.
Hva synes andre?

Ahemm

over 18 år siden

Ahemm

Synes kanskje du virker litt for ømfintlig.
Ta en historie med Seve Ballesteros:
På et hull var det et jernbanespor rett ved.
Akkurat i det han var i gang med baksvingen kom det et tog som trakk i luren.
Etterpå ble han spurt om han ikke ble forstyrret av toget hvorpå Seve svarte:
toget? Hvilket tog??

kili

over 18 år siden

kili

Jeg holder med deg, Petimeter: Det er mye slapt og dårlig å observere. Historien med Seve er flott, men illustrerer vel mer enn noe annet at "de gode" har evnen til å lukke ute alt omkring på en måte vi ikke klarer. Jeg opplever nok noen spillere som litt for pirkete en gang i mellom, men en oppstramming i forhold til god etikette er påkrevet.

Fjompenisse

over 18 år siden

Fjompenisse

Enig med Petimer jeg også. Det er mange folk som ikke tar hensyn til andre enn seg selv. Det morsomste er 11-handicapperen som tror han kan bli proff fordi han har gått kjapt ned til 11. Han styrer og ståker, slår hele tiden maks risikoslag, prater om sitt eget spill hele tiden, og gjør seg klar på tee mens de andre skal slå.

Du er ikke noe ømfintlig. Det er mange nolduser der ute. Men, de aller aller fleste er snille og søte syns nå jeg :) Møter bare 3-4 geeks hvert år.

Jørgen Hognes

over 18 år siden

Jørgen Hognes

Det med etikette er greit det! Men hva med når folk i din flight, tar ballen din. Eller sparker sin ut av dvs hinder, eller plasserer den bedre til.
Jo det opplevde jeg i helgen!
Jeg spilte dynekilen med tre eldre menn, jeg er en junior spiller som elsker golfen.

Og de jeg spilte med hadde 13,4 14 og 16 i hcp. jeg har 10,9.

Jeg opplevde det jeg har beskrevet over, på samtlige hull. Og ja jeg konfronterte de! Men de ville ikke høre, og på toppen av det hele tokk den ene jævelen Titleist proV-1 ballen min på det 16 hullet. Da skal jeg si dere at det ble hett. Og selv om jeg kjefta aldri så mye, så virket det ikke som de brydde seg. Det var bare en bagatell for de. Og to av de sa de fikk 40 poeng, og nedskriving når runden var over. Og det pga ufint spill, og feil score skriving. Det er de idiotene som gjør golfen dårlig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Jørgen: de der vil du møte mange steder, de spiller sin type "golf", andre får spille golf.

Petimeter: er helt enig i at mange spillere ikke har filla peiling på hvordan de skal oppføre seg, men det tror jeg rett&slett er fordi de har mer enn nok med å transportere bag&køller rundt samtidig som de skal slå ballen sin etter å ha prøvd å finne ut diverse avstander hit&dit.

Folk virrer omkring, det er bare å prøve å holde humør og konsentrasjon oppe!

704

over 18 år siden

704

Jørgen, at de tar ballen din er jo selvsagt helt på trynet og bør ikke forekomme.

Men at de sparker ut ballen sin fra buskaset og i etterkant feilaktig skriver seg ned bør du jo bare kunne le av. Den eneste skaden dette gjør er at de må jukse enda mer neste gang for å klare å forbedre handicappet sitt. Hos disse folkene er det jo tydeligvis handicappet som betyr noe, og ikke hvor god man faktisk er til å spille. Jålehandicap er jo bare moro, for da blir de så satt ut når du kommer som en brukbar spiller og knuser dem ned i støvlene :o)

I linja?

over 18 år siden

I linja?

Hva er problemet med at folk står rett bak i linja når man skal slå, egentlig? Har også lært at det er galt, og gjør det ikke selv, men jeg har ennå ikke klart å irritere meg over at andre står der. Kan noen fortelle meg hva som er problemet så jeg kan begynne å la det gå ut over golfen min. Petimeter, informer meg!

Petimeter

over 18 år siden

Petimeter

Til I linja?
Hvis folk står i ro så er det OK, men mange virrer rundt og gjør mye rart og da er det best at de ikke står der. Hvis man har noe slikt i øyekroken når man skal prøve å konse på å se på ball så kan det være forstyrrende.
Regner med at jeg ikke er alene om dette siden dette er noe av det første som er nevnt i Golfreglene under etikette.

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Leste et intervju med Robert Karlsson nylig, hans fokus hadde for noen få år siden endret seg til å ha det GØY på banen, ikke irritere seg over alt mulig.

Og hva skjedde: han har det gøy på banen!

Mye å hente der vil jeg tro!

Petimeter

over 18 år siden

Petimeter

Veldig bra det du skriver der Fooore og absolutt noe å jobbe med. Klarer man å overse forstyrrelser kommer man lenger.
Og mennesker som surrer rundt klarer man vanskelig å endre så det beste er å bli god på å overse.
Men det må være lov til å be andre om å stå stille når man slår, jeg tror det blir litt mer gøy hvis alle legger godviljen til. Begge veier

neinei

over 18 år siden

neinei

Jørgen da..... har du ikke fått med deg norskleksjonene denne gangen heller? lett å se at du er tenåring/junior, men jeg er skremt over manglende språkkunnskap hos dere fjortiser i dag.
ikke at alt hverken jeg eller andre her inne skriver er korrekt, men det får da være grenser......

skal du skrive, så skriv skikkelig, ellers får du ta med deg broren din og slå langt og skeivt på Hakadal...

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Hei Jørgen, synd jeg ikke var med he he..

Ikke svar "neinei"....klassisk lavmål...

Når det gjelder det som diskuteres er jeg helt enig med "Fooore".

Og har man som Seve fokus på å treffe den lille ballen og intet annet når tiden for å slå har kommet, legger en ikke merke til så mye av det som skjer rundt en.

Når det gjelder dette er folk som ellers forskjellig. Noen er lette "å sette ut" og andre "rock steady".

Jeg har alikevel registrert følgende. Går en i linja og slaget blir godt = ingen kommentar.

Går en i linja og slaget blir dårlig = kjeft å få.

Mange trenger noe å skylde på om ting ikke gikk som planlagt. Dette gjelder i høyeste grad også på golfbanen.

Med mindre forstyrrelsen er av grov karakter , er det nok stort sett spilleren selv som må ta ansvaret for at han/hun slo dit han /hun slo.

Når det er sagt er det absolut viktig med etikette, men det bør ikke bli så mye fokus på dette under en runde at man føler seg som deltager i US open......

PerPer

over 18 år siden

PerPer

Det er vel en gylden middelvei med sunn fornuft, hensyn og en smule høfflighet som er det optimale, men jeg vil mye heller spille med en surrebøtte som virrer litt enn en hysterisk overfølsom sytepave....

Under Pressure

over 18 år siden

Under Pressure

Mulig jeg er en person som irriterer meg lett, men når jeg skal putte og folk i samme flight går rundt og skrangler med køllene har jeg lyst til å gjøre noe sonm ikke har noe med etikette å gjøre.

Hva med ett saftig slag på baken? Hvis jeg bruker kølle, blir det regnet som slag (evt.straffeslag)

So What

over 18 år siden

So What

Tror vi er veldig forskjellige som typer! Merker nesten aldri hva andre driver med når jeg selv konsentrerer meg om å slå egen ball.... de må gjerne drive med sitt... det eneste jeg merker er om skyggen av det de gjør....beveger seg...der jeg har konsentrasjonen... Kan miste noe av egen konsentrasjon...hvis jeg spiller med andre som har sånne tidkrevende ritualer, før de skal slå...da mister en ofte selv... rytmen i spillet. Etikette på golfbanen er og blir en selvfølge! Hvis en ikke viser etikette...¨å kan en vel begynne med fribryting eller TV2 `s debattprogrammer ;))

Under Pressure

over 18 år siden

Under Pressure

Får vel lære å ta med meg vaner fra tidligere sportsinteresser. Hørselsvern, caps med skylapper og briller som gjorde meg nærsynt.

Da var jeg helt for meg selv, og ingen trengte frykte et realt kølleslag. kanskje etikette delen av grønt kort kurset blir overflødig, noen lærer uansett ikke noe likevel?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her