Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Dave Pelz finesse nærspill diskusjon

Pelzjegeren

over 18 år siden

Pelzjegeren

Er det noen som har blitt frelst etter å ha lest Dave Pelz´s Short Game Bible?

Jeg lurer på et par ting ifm denne bibelen og nærspill generelt:

1. Er den såkalte finesse wedge svingen fortsatt det som gjelder? Eller har ny vitenskap avløst Pelz´s sin lære?

2. Han bruker klokkeprinsippet for å beskrive lengden på baksvingen, men mener at gjennomsvingen alltid skal være like lang(full). Er det ikke vanlig i dag at gjennomsving er like lang som baksving?

3. Slik jeg tolker Pelz, så skal man ved nærspill (100 yds og inn) benytte et eget grep, egen rytme og egen oppstilling i forhold til det lengre spillet (power game). Er dette benchmark?

4. Tolkning 2; Pelz deler nærspillet (shortgame) i pitch, chip og sand/bunker med dertilhørende oppstillinger og teknikk. Er dette vanlig?

5. Ved de lengste nærspillsalgene (pitchene) så snakker Pelz om håndleddene og hvordan disse skal brukes. Han hevder at håndleddene utelukkend skal bøyes opp/ned (ikke i side) simultant med at baksvingen foretas. Med opp/ned menes altså hvis man står oppstilt vanlig så skal utelukkende køllehodet bevege seg mot nesen uten at underarmene rører seg. Praktiserer dere dette? Gjelder denne praksisen også i såfall på det lengre spillet (power game)??

6. Ellers så er Pelz meget opptatt av dette med "døde hender". Jeg tenker da på at man skal kunne holde en fugleunge mellom fingrene tilsvarende hendenes styrke rundt golfkøllens grep. Er det dette "løse" grepet han mener?

Dette ble antakeligvis litt i overkant og uryddig, men håper dette kan være kimen til en fornuftig diskusjon rundt hvordan det viktige korte spillet skal utføres. I henhold til Pelz bibel så ligger mye av hemmeligheten til en lavere score nettopp her, men det er vel strengt talt ikke noe breaking news... Spørsmålet er vel snarere om det er Pelz teorier som fortsatt gjelder eller om det har kommet nye...

Vel møtt til debatt:)

Hacker

over 18 år siden

Hacker

Jeg har ikke hatt protimer og kan ikke svare på noe av dette, men jeg "bumper" innlegget til toppen fordi jeg håper noen som vet kan svare på dette!

Luna

over 18 år siden

Luna

Det han mener med døde hender er at man skal bruke minimalt med håndledd.

søring

over 18 år siden

søring

Med døde hender mener han at der ikke er noe "hit" gjennom balltreffet, ved at handleddene er passive - døde. Har ikke no med styrken i grepet å gjøre.

Pittulf

over 18 år siden

Pittulf

Med døde hender mener han rett og slett det han skriver. Altså hender fra lik.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her