Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvordan reparere nedslagsmerker

Bart Blyant

over 18 år siden

Bart Blyant

Sånn gjør de det i Hakadal.
http://1golftv.xstream.dk/mediamaker.php?mouseClick=playClip&clipID=20

Kul Kulepenn

over 18 år siden

Kul Kulepenn

Neida. Kjenner du ikke igjen Miklaard?

Sol

over 18 år siden

Sol

Det er ikke rart det er nedslagsmerker når proffene gjør det på denne måten nei.. Stakkars mann. Regner med at noen lærer fyren det en gang for alle etter dette.

Stoon

over 18 år siden

Stoon

Jeg har alltid dyttet gaffelen inn mot nedslaget. Hva er egentlig riktig?

704

over 18 år siden

704

Har lagt inn denne før en gang også. Tips fra USGA (som burde vite hva de snakker om...):

http://www.usga.org/turf/articles/video/repairingballmarks.html

Yngve

over 18 år siden

Yngve

tror det kommer an på gresstype og litt sånn forskjellig, men jeg er enig med stoon....

Truls

over 18 år siden

Truls

Det riktige MÅ jo være å stikke gaffelen ned i ytterkant av nedslagsmerke og dytte den innover mot midten. Kanskje vri litt. Dette gjør jeg alltid og man kan sjelden se at det har vært noe nedslag der.

Dytter man gaffelen ned under merket og drar opp under midten, vil man jo nappe ut røtter også. Dessuten blir det et stygt brunt merke der, LENGE!

704

over 18 år siden

704

Kan godt være det kommer an på gresstyper. Men ser at proffene som regel løfter opp litt under merket.

Men som USGA sier. Det kommer også an på hvordan merket ser ut.

Truls

over 18 år siden

Truls

Men poenget må jo være at man ikke skal se at det har vært et nedslagsmerke der.

Daniel

over 18 år siden

Daniel

Kan vel kanskje oppsumere det hele med at:

Hvilken metode som er best kan være avhengig av gresstype, merkets størrelse og om det er for kort eller lang sikt en har som intensjon å få det bra...

På kort sikt er det ofte best å løfte opp hullet men på lang sikt er det ofte best å dytte in over...

Tipper det er derfor mange proffer løfter opp... ettersom det gir best forhold under selve turneringen og ettersom de ofte har solide dype merker...

Men det blir jo helt feil av John McPhail å si att det kun finnes ÉN måte å reparer på. Han kanskje vil att de som spiller på Hakadal skal gjøre slik, og det er vel OK... Og det er med å vri litt kan vi vel i hvertfall bli enige om som regel er meget uheldig ettersom det lett ødelegger røtter (finnes vel muligvis noe gress som klarer det, men hvorfor vri når det finnes andre måter?)

Jeg har spilt golf i 17 år og jobbet som banearbeider under fire sesonger men mener ikke at jeg av den anledning er noen ekspert på dette men ihvertfall, jeg alltid fått vite at vi helst ska dytte inover og deretter gjerne lage noen ekstra småsmå hull med greenfikseren over det skadete området får å gjøre det lettere for oksygen å nå røttene...

Det går utmerket å fikse ett kjempesvære nedlagsmerker med dytte-inn teknikken. Men da er det ofte en fordel å "dytte in" i to sirkler ellers blir belastningen på gresset like ved hullet for stort... Alltså først dra in gress fra ganske langt ifra... deretter fikse på vanlig måte... Alltså:

1: Omtrent 2-3 cm fra merkets kanter... dytt gress in mot hullet... Gjør dette 360 grader runt hullet.
2: Omtrent 1 cm fra merkets kanter... dytt gress in mot hullet... Gjør dette 360 grader runt hullet.

Dette var i hvertfall mine refleksjoner... uten at jeg ska si at jeg har 100% rett =)

BeBe

over 18 år siden

BeBe

Vi som jobber på golfbanen kjenner igjen de runde brune flekkene på greenen som blir resultatet av at nedslagsmerket blir "Løftet" med gaffelen. Når du ser en sånn flekk, stikk lillefingeren midt i merket og du lager en grop. dette viser at grasrota ikke har kontakt med vekstmediet,og dør.
Den erfaring eg har gjort gjennom noen år er å følge metoden til Truls og særlig Daniel (2 runder innover) . Den .fungerer ypperlig

Truls

over 18 år siden

Truls

Det med å gjøre det i sirkler utenpå hverandre er vel en selvfølge. Selv stikker jeg ned gaffelen mange ganger og dytter innover. HVOR jeg stikker den ned kommer selvsagt an på hvordan merket ser ut. Er merket skjøvet fremover, med en "kladd" lengst fremme, dytter jeg selvsagt dette tilbake i "etapper".

Overskuddsgress/jord etter nedslaget kaster jeg ut av greenen og legger det IKKE tilbake i hullet. Dette lærte jeg en gang at man ikke skulle gjøre. Det er ikke det samme som en divot som gror fast igjen.

Glenn

over 18 år siden

Glenn

Han her greenkeeperen har vel vært head greenkeeper på blant annet Gleneagles i Skottland, så han burde vel vite hva han snakker om?
Hvordan en skal reparere nedslagsmerker kan helt sikkert avhenge av greentype, men det viktigste er vel faktisk å reparere merkene. Sikkert mange som trengre å bli minnet på det.

Eagles

over 18 år siden

Eagles

Lurer på hvorfor han ikke er head greenkeeper på Gleneagles lenger....
Kan dete være fordi Hakadal er en bedre bane med høyere status ????

snorre

over 18 år siden

snorre

det finnes selvfølgelig mange måter å reparere på, og jeg er sikker på at han kan reparere et nedslagsmerke. På Emorda i spania så jeg at noen av bane mannskapet brukte en vanelig golfkølle og "banket" fordiktig rundt merket. det ble helt strøkent, gikk fort og de slapp å bøye seg ned. Denne teknikken trenger nok en del trening, men det det ble faktisk like bra som med en green gaffel.
Så det er helt klart at det finnes mange måter å reparere på. Hvis det kun var en metode som var riktig ville vi nok ikke sett så mange forskjellige på tv.

snappy

over 18 år siden

snappy

Dette er iallefall feil... Dette er den gamle måte å gjøre det på.. Denne måten kan skaper et dødt område på greenen pga at man kan slite av røttene i gresset man vrir opp over...

Enig med Stoon.... Det har aldri gjort skade..

Tror jeg sender en mail til www.1golftv i morgen

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her