Daniel
Kan vel kanskje oppsumere det hele med at:
Hvilken metode som er best kan være avhengig av gresstype, merkets størrelse og om det er for kort eller lang sikt en har som intensjon å få det bra...
På kort sikt er det ofte best å løfte opp hullet men på lang sikt er det ofte best å dytte in over...
Tipper det er derfor mange proffer løfter opp... ettersom det gir best forhold under selve turneringen og ettersom de ofte har solide dype merker...
Men det blir jo helt feil av John McPhail å si att det kun finnes ÉN måte å reparer på. Han kanskje vil att de som spiller på Hakadal skal gjøre slik, og det er vel OK... Og det er med å vri litt kan vi vel i hvertfall bli enige om som regel er meget uheldig ettersom det lett ødelegger røtter (finnes vel muligvis noe gress som klarer det, men hvorfor vri når det finnes andre måter?)
Jeg har spilt golf i 17 år og jobbet som banearbeider under fire sesonger men mener ikke at jeg av den anledning er noen ekspert på dette men ihvertfall, jeg alltid fått vite at vi helst ska dytte inover og deretter gjerne lage noen ekstra småsmå hull med greenfikseren over det skadete området får å gjøre det lettere for oksygen å nå røttene...
Det går utmerket å fikse ett kjempesvære nedlagsmerker med dytte-inn teknikken. Men da er det ofte en fordel å "dytte in" i to sirkler ellers blir belastningen på gresset like ved hullet for stort... Alltså først dra in gress fra ganske langt ifra... deretter fikse på vanlig måte... Alltså:
1: Omtrent 2-3 cm fra merkets kanter... dytt gress in mot hullet... Gjør dette 360 grader runt hullet.
2: Omtrent 1 cm fra merkets kanter... dytt gress in mot hullet... Gjør dette 360 grader runt hullet.
Dette var i hvertfall mine refleksjoner... uten at jeg ska si at jeg har 100% rett =)