snappy
Hei Sol...
De er tydelig at du ikke har svært god peiling på det du skriver...
Jeg er medlem og har vært det i 5 år i en klubb som har sommergreener hele året. At dette skader er feil. Iallefall på de banene jeg er medlem av, og andre jeg kjenner til i området.
Det jeg skal legge til er at det finnes flere typer green gress. Noen er mer utsatt en andre. Spesielt svak er vel typen som brukes på Meland GK, og broren som brukes på Miklagard (Eller de bruker kanskje samme type, jaja begger er i Kryp kvein familien) Mange baner/anlegg har rødsvingel som er et gress som ikke er så sårbart for vinterspill etter min mening (åpen for andre). Man skal også ta høyde for det generelle klimaet som er rundt om på de forskjellige banene.
På vestlandet er det ikke frost mer en 1-2 uker i strekk, dette gir greenene en mulihet til å fjerne fuktighet så og si regelmessig. (Etter en frost periode vil vannet fordampe, og nytt friskt vann vil komme etter).
Sammenligner vi det med eks østlandet der frosten kan være i flere mnd etter at den først er slått inn, og deretter kommer snøen kan tidlig vinterspill være skadelig. Da blir alt grumset liggende i gjen i greenen til våren kommer..
Det kan også være skadelig å trå, eller utsette gresset for mye stress tidlig, dette fører til at gresset bruker opp den matpakka den har hamstret til seg selv av næring osv for å overleve vinteren. Blir denne pakka oppbrukt allerede i November, ja da sliter gresset.
For å avslutte føler jeg at mange er liv redde for alt som har med green-gress å gjøre. Slapp litt av, og bruk gresset til det GUD har skapt det til... Å spille golf på det.
Men klubbene må føle seg frem på hvor lenge, eller om de kan ha vinter åpent. Her spiller mye inn.
Det jeg var uenig med Sol om var at han tok alle under en kam.. Dette er feil. I UK spiller de golf hele året. Selv på frost. Alt er åpent, St. A er åpen så lenge det ikke ligger snø.. Så da er det vel bare å følge etter...