Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Banestatus!

Struck

over 18 år siden

Struck

Her er status på golfbanen i Larvik

BANESTATUS UKE 45

Banen er åpen for spill igjen!(05.11.)

Banen vil være åpen så lenge det ikke er frost, om det skulle være frost en morgen vil banen være stengt intill frosten er borte.
Ellers er banen i fin kondisjon, men det er vått på enkelte partier av banen.

--
Og vi har kjempevær her nede i dag, med sol og 12-15 varmegrader, så banen har tørket opp!
Her er det gressutslag og sommer greener, fairwayene er nyklippede! "Røffen" er fordelaktig kortklippet i disse dager, men faktisk relativ "seig", så den er ikke å kimse av.

Er dette de beste baneforholdene i Norge pr. dato?

Pedro

over 18 år siden

Pedro

Miklagard har oppe med snøgreener.

H

over 18 år siden

H

Solum var faktisk fin i går den.
Kommer til å spille der så snart jeg får anledning.
Greenene var helt OK, fairwayene forbausende tørre.
Artig bane hvor man kan kline litt til med driver og komme unna uten de store uhell.

Charlie

over 18 år siden

Charlie

Spilte Kragerø i dag: Svært bra forhold, gresstee og jevne raske sommergreener.

Passauf

over 18 år siden

Passauf

Noen som har vært på Onsøy denne uka? Hvordan var forholdene?

Truls

over 18 år siden

Truls

Spilte Solum i dag. Måtte vente litt før de åpnet pga frost. Forholdene var ellers upåklagelige, datoen tatt i betraktning.

Pettern

over 18 år siden

Pettern

Spilte også Solum i dag. Synes ikke det var like gøy siden det var frost i greenene. Traff du greenene så spratt kula langt over.
Kun de siste 2-3 hullene var greie. Bør nok ha litt mildere om natta skal man skore bra der nå.

Dag

over 18 år siden

Dag

Jeg spillte også i går.
Det burde nok ikke ha vært åpnet den dagen, i hvert fall ikke med sommergreener.
Det var et tynt frostlag noen centimeter ned i bakken på en del greener. Litt for kaldt natt til i går.

Men for all del, bra spilleforhold, og god stand på fairways spesiellt.

Sol

over 18 år siden

Sol

Håper for guds skyld at du hadde vett til å holde deg borte fra greenene dersom det var frostlag under opptint dekke.
Hvis ikke har du utsatt greenene for potensiellt store skader i rotsonen på gresset, noe som ikke burde være nødvendig å si men likevel....

Dag

over 18 år siden

Dag

Bra innlegg Sol, men hold nå Gud utenfor dette...

Det var en del som spillte. Det er ikke jeg som avgjør baneåpning, men baneeier .Jeg når nok ikke frem ved å la være å spille i protest...
Det jeg gjorde var å utrykke min mening til eier om at det nok ikke burde vært åpent med sommergreener.
Heldigvis hadde jeg ikke mange greentreff!
Hvem er du Sol? Medlem?

Rotsone-fotsone-bULLshaite

over 18 år siden

Rotsone-fotsone-bULLshaite

Det der er BULLSHIT!

Hvordan har det seg at i Sverige og Danmark(og trolig flere steder i verden), så er det HVER eneste vår og høst kø av folk som venter på å gå ut på golfbaner, som er kritthvite av frost, men som allikevel åpner etter en liten stund, når det verste er blitt borte. Og disse banene er forundre meg LIKE fine om sommeren alikevel!! Har de ANDERLEDES "rotsone" i utlandet???

Bare lurer... For dette er noe som vi her i Norge blir lurt på hver sommer og høst!

mvh

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Strømstad i dag, banen åpnet sent grunnet frost.

Spilte back-9 først som var veldig bra, front-9 med litt frostharde greener, alt i alt imponerende bra!

Dag

over 18 år siden

Dag

Må bare poengtere at det var umulig å reparere nedslagsmerker på grunn av frosten.

king Ben

over 18 år siden

king Ben

Spilte Bonalba i går!
Fine forhold tatt i betraktning alt det vannet som har kommet i det siste. Temp. rundt 19-20 og sol, lett bris.

Spilte Las Ramblas i dag!
Bare de siste ni var åpne. Grunnet dårlige greener på front. Ikke at det gjore så mye. LAs RAmblas har ikke så mye med golf å gjøre i m ine øyne! men hva gjør man ikke for kompiser som synest det er "morsomt" å spille i raviner......... Temp. rundt 20 sol og lett bris. Perfekt vær å spille golf i.....

I morgen blir det La Finca! DET er banen sin det!!! Gleder meg villt......

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Rosone----- osv..

det er det du sier som er bullshit dessverre.
leste nylig en rapport fra en amerikansk professor i agronomi som har spesialisert seg på golfgress, og han kan fortelle at det værste med de svenske golfbanene er nettopp det at de ikke blir tatt vare på på høsten.

Skal se om jeg finner tilbake til artikkelen som jeg fant på en eller annen svensk golfside gjennom en link på en eller annen forumside...

ronsonol....

over 18 år siden

ronsonol....

Jeg driter i en artikkel fra en "amerikansk" forsker! Det er bare å reise over grensen sjøl, så ser man hvordan banene er!

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Litt info til ronsonol.. og Yngve: greenene på Strømstad var strålende i dag, eneste som skjemmet noe var noen få nedlagsmerker.

Sol

over 18 år siden

Sol

Når det ikke skal vandres på bløt jord oppå frossent undergrunn såå er det bare å snu seg og se på spora du lager i greenen... Vannet kommer ikke gjennom og ligger i det øverste laget til det er tint. Når vannet slipper igjennom så spiller det ikke så stor rolle lenger.

At Bullshitten her oppe driter i det får så være med at de spiller på sånne greener andre steder er bare tull - hele Danmark er satt opp med vintergreener bortsett fra et par anlegg på nordøstkysten som bruker dette som salgsargument og sikker tjener noen lettjente kroner på det.

Erik

over 18 år siden

Erik

Jeg har tråkka på så utrolig mange baner i Sverige(+ Onsøy) i perioden okt-des siden 1992 og de er like fordømt fine når jeg kommer tilbake i april/mai. Så jeg kjøper ikke det der vrøvlet om at gresset ikke tåler det der.

Altså

over 18 år siden

Altså

Alle sier jeg har rett. End of story. Altså har alle rett og alle feil.
End of story

H

over 18 år siden

H

Jeg leste også artikkelen om han amerikaneren, men tenkte det samme som Erik m flere at de banene som holder lenge åpent på høst og tidlig vår har akkurat like gode greener som de som stenger tidlig.
Gresset blir ikke ødelagt. Det er varme, lys og vann som bidrar til at de kommer om våren. Det som skjedde i november året før ser ut til å ikke bety så mye.

Passauf

over 18 år siden

Passauf

Det er et mysterium (inntil videre og eventuell forklaring foreligger) at Dynekilen kan ha sin greener åpne ved frost. Det blir dype merker som nesten ikke lar seg reparere pga kulden. Banen er like fin om våren.

B.S!

over 18 år siden

B.S!

Dette gjelder som sagt andre baner også, i Danmark og flere steder i Sverige.

St. Able Ford

over 18 år siden

St. Able Ford

Noen som har spilt Solum i dag??
Verdt penga å prøve i morgen??

jørgen hognes

over 18 år siden

jørgen hognes

spilte dynekilen i dag! perfekte forhold, ikke særlig vått! myke greener. mellom 9-13 grader og knall sol. deilig avslutning på sesongen!!!! å ja, dynekilen er i topp stand. er et must nå!!!!!

snappy

over 18 år siden

snappy

Hei Sol...

De er tydelig at du ikke har svært god peiling på det du skriver...

Jeg er medlem og har vært det i 5 år i en klubb som har sommergreener hele året. At dette skader er feil. Iallefall på de banene jeg er medlem av, og andre jeg kjenner til i området.

Det jeg skal legge til er at det finnes flere typer green gress. Noen er mer utsatt en andre. Spesielt svak er vel typen som brukes på Meland GK, og broren som brukes på Miklagard (Eller de bruker kanskje samme type, jaja begger er i Kryp kvein familien) Mange baner/anlegg har rødsvingel som er et gress som ikke er så sårbart for vinterspill etter min mening (åpen for andre). Man skal også ta høyde for det generelle klimaet som er rundt om på de forskjellige banene.

På vestlandet er det ikke frost mer en 1-2 uker i strekk, dette gir greenene en mulihet til å fjerne fuktighet så og si regelmessig. (Etter en frost periode vil vannet fordampe, og nytt friskt vann vil komme etter).

Sammenligner vi det med eks østlandet der frosten kan være i flere mnd etter at den først er slått inn, og deretter kommer snøen kan tidlig vinterspill være skadelig. Da blir alt grumset liggende i gjen i greenen til våren kommer..

Det kan også være skadelig å trå, eller utsette gresset for mye stress tidlig, dette fører til at gresset bruker opp den matpakka den har hamstret til seg selv av næring osv for å overleve vinteren. Blir denne pakka oppbrukt allerede i November, ja da sliter gresset.

For å avslutte føler jeg at mange er liv redde for alt som har med green-gress å gjøre. Slapp litt av, og bruk gresset til det GUD har skapt det til... Å spille golf på det.

Men klubbene må føle seg frem på hvor lenge, eller om de kan ha vinter åpent. Her spiller mye inn.

Det jeg var uenig med Sol om var at han tok alle under en kam.. Dette er feil. I UK spiller de golf hele året. Selv på frost. Alt er åpent, St. A er åpen så lenge det ikke ligger snø.. Så da er det vel bare å følge etter...

Kevin

over 18 år siden

Kevin

Spillte Solum i dag igjen,eneste bane i nærheten av meg som fortsatt er åpen,både med gresstees og sommergreener. Forholdene var fortsatt greie,litt bløtt noen steder. Som sagt før,bunkrene er delvis vannfyllte noen steder. Fairways er ok,og greener likeså. Noe ujevne greener selvfølgelig,men helt ok tatt årstiden i betraktning.

Antar at dette ble min siste runde på østlandet på en stund,ser ut til å bli dårligere og kaldere vær framover. I dag var det strålende

Kjipt å avslutte sesongen nå,etter årets beste runde med driver`n. Satt som ei kule:-)

Erik

over 18 år siden

Erik

Spilte også Solum i går og kanskje traff jeg Kevin etter runden på klubbhuset??

Må si at banen var overraskende god stand, selvom det var vått på frontnine - langt tørrere på back.

Greenene var bra til å være 18/11 - ikke enkelt å sette puttene da de var litt ujevne - men jeg klager ikke.

Ganske rått å spille backnine når solen kom frem og holdt følge med oss de siste 6-7 hullene.

håper jeg rekker enda en runde til i høst - her hjemme....

King Ben

over 18 år siden

King Ben

Ja ja....
"Bra til å være", "bra til årstiden" osv.osv......

Noe stort TULL!

Om det tilfeldighvis kommer 7 cm snø i august/septembert, er det da "Bra skiføre!"?

Spilte Solum i dag. Føler meg litt "lurt" av kompiser som ringte i går å skrøt hemingsløst av forholdene der.

Fakta er at vintergolf ALDRI blir BRA!!!!
Frost-lag på greener og stein-harde tee-bokser blir ALDRI BRA i mine øyne...

Man kan heller si at det fremdeles er mulig å slå golfballer utendørs på en golfbane. (Om man klarer og beholde følelsen i figrene).

Men, vær snille!! Ikke kall det BRA GolfFORHOLD!!!!!

H

over 18 år siden

H

KB
Sjekk datoene på innleggene.

Jeg spilte Solum på fredag og jeg spilte Solum i dag.
På fredag var det helt greitt, da var frosten borte og ballen oppførte seg som fortjent
I dag var det frosne greener og da blir det noe helt annet. Ingen bane er OK når ballen bare spretter av greenene. Men det kan være en fin tur med mye frisk luft, og man får trent på de lange slagene.
Baller som kom inn høyt var faktisk mulig å få stopp på. De som kom lavt bare gled av.
Og frosne fingre??
Jeg gikk uten hansker hele runden og frøs ikke i det hele tatt.

King Ben

over 18 år siden

King Ben

Tror du skjønner hva jeg mener.....

Det er stooooooor forskjell på "Helt greit" og "Bra/Gode forhold"

Selv om personlig så synest jeg det skal mer til for "greie forhold" enn at bare frosten er borte...

H

over 18 år siden

H

Nei, jeg skjønner ikke helt hva du mener, og det ser ut som om du ikke skjønner hva jeg prøver å få frem.

På fredag så var faktisk Solums greener helt OK. Ikke topp, ikke bånn, men helt OK. I dag var de harde, i morgen kan de være OK hvis mildværet kommer.

Greitt at du har større krav, jeg har samme hcp som deg og gidder ikke klage når kalenderen viser 19 nov og jeg spiller i Norge.
Ser hver runde som bonus.

Kevin

over 18 år siden

Kevin

Nå skrev ikke jeg at det var hverken bra eller gode forhold,men helt greie. Dette tatt i betraktning at omtrent ingen andre baner er åpne for tiden. Det er overraskende mildt for denne tiden å være,så at man kan spille golf på helt greie forhold er vel en glede i seg selv.

Nå spillte ikke jeg før kl.1320 og da var det langtfra frost,ca.8 grader i lufta og sol.
Jeg er av den oppfatning at en runde i litt kaldt vær og rufsete forhold,er bedre enn å spille Tiger Woods på spillmaskiner,eller se golf på tv.

Men hvis noen har sagt det var bra golfforhold skjønner jeg at du følte deg snytt.

King Ben

over 18 år siden

King Ben

Prøver bare å sette ting litt i perspektiv her.

Samme produktet er ikke bedre/dårligere fordi datoen endrer seg!

Du ser ikke mennesker ligge på stranda når det er 15 +grader i desember, fordi det er "varmt for årstiden".

Man har en tendens til vri på begrepene etter årstider, noe som ikke passer inn i min lille verden.
Man kan si det er mildere eller varmere enn vanlig, men ikke VARMT når det er 15+ i desember!.....

Det samme gjelder golfbaner. Jeg vet om flere baner som var bedre i Juli enn Solum i dag! Like vel ble disse slaktet da, mens Solum for skryt nå!!!

Dette er ikke noen form for klaging på Solum. Om vi skal si noe er "BRA" så må det være at de har åpent, og ikke blande det med begrepet forhold.......

Jeg ser også på kalenderen og gradestokken og skjønner det at det ikke er mulig å få BRA Golfforhold nå!

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Problemet King Ben, er bare at dersom man skal legge objektivitetsskalaen til grunn uten å justere for årstid så blir det veldig lite spekter å spille på. Da er banen enten dårlig eller ganske dårlig eller eventuelt forferdelig. Dersom man justerer for årstid så kan man bruke hele skalaen igjen slik at man for eksempel kan si at banen, tatt i betraktning at det er i november er i God/middels/dårlig/elendig stand. Blir litt enklere det enn å snakke om dårlig/dårligere/dårligst, eller hva?

King Ben

over 18 år siden

King Ben

Synest det er litt på kanten når klubben går ut på sine sider å sier de har TOPP forhold!!!

Hadde de enda bare skrevet TOPP Vinterforhold!!

Kevin

over 18 år siden

Kevin

Tar poenget ditt KB,men må arrestere deg på sammenligningene...i Tafjord har de opplevd 20 grader i november,folk gikk av henglsene og badet. Ellers så finnes det mellomting,jeg hadde garantert gått i shorts hvis det var 15 grader nå,fordi det hadde vært varmt for årstiden

men enig,det er ikke topp forhold nå,det er topp vinterforhold,fordi det er vintertid nå

Erik

over 18 år siden

Erik

Håper ingen tolket mitt innlegg til at Solum er i kanonstand. King Bens finurlige og lite gjennomtenkte innlegg med noen småsyke sammenligninger forteller meg nesten noe annet.....

De som har spilt golf en stund har vel godt i minne de årene hvor banene stengte på en bestemt dato - selvom banene var spillbare i 30-50 dager lenger etter den datoen - opplever nå at det finnes baner som holder åpent til det ikke er mulig å spille ball - da trenger du ikke være rakettforsker for å skjønne at det er mange som er gira på å spille - selvom det finnes folk som KB som ikke klarer å sette ting i perspektiv og ikke klarer oversettelsen med tanke på at det er snart 1.desember og ikke 1.august...

Fakta KB - er at "vintergolf" ER BRA!!!

Hvor mange år har du spilt KB og hvor mange "vintergolfrunder" har du spilt? Skriver du disse innleggene for å provosere eller er du bare kort?

Du mener sikkert at de nye kunstgressbanene i fotball - er dårlige - siden det bare er 5 grader ute......for fotball skal jo spilles i min 15 grader.......

H

over 18 år siden

H

Erik

Han er jo King Ben, med 8 i hcp.
Da spiller man ikke hvor som helst ;-)

Beklager den personlige vinklingen, men jeg kan ikke fri meg for at enkelte burde stikke fingeren litt nedi den opptinte eler frosne fairwayen og kjenne etter og tenke over hvor finspiste man skal være i slutten av nov. Et hvert oppegående menneske skjønner at minusgrader om natten vil medføre noe harde greener på morgenkvisten.
Det står på Solums hjemmeside også.

250 kr på hverdag og 350 på lør og søn er billig for en grei bane

RamboLars

over 18 år siden

RamboLars

hehehehe...KB har 8 hcp....hehehehehehehehe...ikke f... om han har det!!!

Får man kjøpt poeng på nettet for nedskriving?

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!

king Ben

over 18 år siden

king Ben

Skulle ikke tro at det var så vanskelig å forstå!

Jeg har akkurat spilt ni runder i Alicante på fire forskjellige baner. Kun en av dem var "BRA" men alle var mye bedre en Solum! Detter er jo en selvfølge med tanke på klima og temperatur, årstiden tatt i betraktning.

Men hva er da BRA og DÅRLIG forhold!?

Når en bane har "Dårlige golf forhold" kan man ikke si de er BRA fordi vi er i November.!!!

Missforstå meg rett. Selvfølgelig er det bra for de mest ihugga golfskjelene å få slått baller utendørs så lenge som mulig. Fint da at det finnes klubber som tillater dette.

Det er ikke det det er snakk om.

De fleste som drar ut på en golfbane sent November i Norge (meg inkludert) skjønner at det ikke er mulig med "BRA" forhold. HVorfor kalle det det da? HVorfor ikke kalle det det det egentlig er. Greie VINTERFORHOLD. og mulighet til å slå baller utendørs......

Du har rett i at jeg ikke har spilt mange vintergolfrunder. Dette fordi når jeg spiller golf ønsker jeg så lite tilfeldigheter som mulig. Gode slag skal ha gode reultater og motsatt.

Anonym tulling II

over 18 år siden

Anonym tulling II

Huffameg. Av og til tenker jeg at det hadde vært greit at man ikke kunne skrive hvilken klubb man var medlem av...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her