Lavida
Ser at samme problemstillingen reises på golfsiden.no, altså kjøpe på nett vs. kjøpe i proshop. Jeg vet ikke hvilken agenda de har på golfsiden, men konklusjonen - som de dog ikke våger å skrive - er at det kun gjennom køllemaker er mulig å få et sett som er tilpasset spilleren fra a til å.
En ting som må være helt klart, det er ikke mange proshoper i Norge som har kompetansen eller utstyret til å matche køller. Det er heller ikke mange spillere som har kompetanse til å be om det de trenger.
La meg ta noen eksempler:
I de fleste proshopper blir du spurt om hvor langt du har i carry med sjuerjernet. Deretter blir du øyemålt fra topp til tå, og så anbefalt et regular sett med standard lengde. JADDA!
Har du grønt kort, får du steikepanner med grafittskaft, har du rundt 20 passer det meste, utenom blad. That's it!
Hvordan du slår ballen (hitter eller svinger), aksellerasjon eller andre spesifikasjoner er det bare de færreste som bryr seg om. Og puttere, de vet knapt forskjellen selv, du må bare prøve deg frem. "Ta den du føler er best", sier mannen bak disken.
Hvor mange av de som kjøper køller i proshopper i Norge får den service de burde ha krav på? At de får prøve køllen med ulike skaft, ulike frekvenser og svingvekter. Og hvor mange blir tilbudt etterjustering av loft/lie? Er det noen som har hørt om proshopper som retningsorienterer skaftene før kunden får dem. Køllemakerne gjør det, men i proshoppene skjønner de knapt spørsmålet.
Men, det finnes bra folk i norske proshopper, men de er godt gjemt. At de ikke engang selv kan markedsføre seg selv eller betydningen av å selge riktige køller er en annen diskusjon.
Men sjansen for kjøpe noe ræl er like stor i de fleste proshopper som på nettet. Køllene kommer like ferdiglimte til proshopen som til nettbutikkene. Sannheten er at kineserne støper Taylor Made og Callaway på samme fabrikkene som mange av komponentmerkene. Skaftene også. Noen limes der, andre av grossister i USA.
De samme Acer-køllene som ble knust i testen til Modeer selges overalt i Norge. De var sannsynligvis satt sammen av en lite motivert fabrikkarbeider. Det kan like godt skje med et Titleist- eller Callaway-sett.
Mitt budskap er å orientere seg selv litt om utstyr før man går til anskaffelse av utstyr. Det er haugevis av info på nettet. Vet du hva du er ute etter, er det lettere å stille krav til proshop eller nettleverandør. Hva gjelder norske leverandører er det ikke mange utenom Nettogolf. Etter hva jeg kan forstå, har de etterhvert det beste av det beste innen komponentmerker (SMT, Accuflex, Integra, Bang, Dynacraft mm). Prismessig kan jo alle se at NG ikke beregner seg ågerpåslag, og garantiene han opererer med er jo veldig bra. Why not?