Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Køllevalg

forvirret

over 21 år siden

forvirret

Det gis råd om at køller må prøves før kjøp. Videre skal køller tilpasses av køllemaker. Er det bare jeg som ser en viss motstrid her, eller fins det køllemakere/proer som tilpasser køller/skaft uten at salget er i boks?

Hvor god bør man være før det er noe poeng i få jerkøllene tilpasset?

hekta

over 21 år siden

hekta

Det finnes mange artikler på nettet som sier nettopp at alle kan ha glede av tilpasning av køller. De åpenbare mulighetene er køllelengde og tilpasning for størrelse på grep. Er svingen stabil, ferdig utviklet eller stagnert? Hva er poenget med å tilpasse utstyr til en spiller i meget rask utvikling? Enkle/mindre justeringer kan foretas flere ganger på samme sett. En selvransakelse samt samtale med pro og eventuelt køllemaker er naturligvis nyttig. Ikke alle legger like vekt på hva de sier. Ikke alle er like ærlige mot seg selv og egne ambisjoner.

Alle valg og tilpasninger av utstyr kan/bør motiveres av en enkel tanke; er det enklere og mulig å utvikle teknikken fremfor å kjøpe seg utstyr med innebygde egenskaper for å hjelpe en spiller i utvikling? Er jeg motivert for det som kreves? Hvilke ambisjoner har jeg med golfspillet?

Jeg er ikke pro kun "hekta". Ovennevnte innspill må ses i denne sammenheng. Sjøl er jeg i gang med det tredje settet på like mange sesonger. Selv om jeg har en noe raskere utvikling enn gjennomsnittet er dette selvfølgelig helt unødvendig.

I andre idretter som undertegnede har erfaring med er tilpasning av utstyret både naturlig og nødvendig. Hockey, bordtennis, innebandy. Det skal også innrømmes at jeg på første kursdag (golf) ikke forsto hvorfor vi måtte ha så mange forskjellige køller. Jeg var jo vant til å bruke en kølle for å forme alle slag!

Bruk tid med folk i ditt miljø. Tenk igjennom dine ambisjoner med sporten. Ta en samtale med proen i din klubb. En svinganalyse kan gjennomføres hos de fleste proer. En tilsvarende analyse kan gjøres hos køllemaker. Det kan være lærerikt å bruke tid og penger på vurderingen selv om det ikke fører til et umiddelbart valg av tilpasning av utsyr eller for den sakens skyld, skreddersydd utstyr bygd fra bunnen av.

Det er etter min mening ikke motstridende at nytt ustyr kan være gjenstand for tilpasning, men en analyse må/bør gjennomføres for å gi et klart bilde av ditt behov. Lykke til med selvransakelsen!

Laserskarp

over 21 år siden

Laserskarp

Forstår godt at noen kan bli frustrerte over alle den informasjonen som flyter rundt om tilpassing av utstyr osv. Når man leser hva golf profesorene skriver skulle man tror dette var rakettforsking. Selv begynte jeg fra bunn med grønt kort og har satt meg inn i veldig mye informasjon og lest til øyet ble tørt i all verdens litteratur om både utstyr, sving osv. I dag har jeg 2.5 i hcp og golf er mye morsommere enn når jeg begynte. Jeg har en mye større forståelse for hva som er pjatt og hva som er nyttig informasjon.

Til nybegynnere vil jeg gi følgende råd.

* Frem til dere har 20 i hcp kjøp et sett overzise cavity back køller med regular skaft og få køllemaker til å sjekke at lie og lengde på skaftet passer. evt. en en driver med stort hode. Kjøp billig og vær innstilt på å bytte utstyr når du blir bedre. Jobb sammen med en pro om de grunnleggende tingene i svingen og i nærspillet. Slå ballen rett.
* Fra 20 til 5 i hcp kan du begynne å utforske litt stivere og dyrere utstyr, men jeg anbefaler komponentkøller bestilt fra USA. Kvaliteten er den samme som de store merkene, men du kan velge bedre skaft enn det som står på køllene i pro shop. Jobb med å fade og drawe ballen og bli konge fra 100 meter og inn., course management, strategi.
*Under 5 gå over til blades eller muskel back køller som gir mer respons og er lettere å bøye ballen med. Kjøp det beste av det beste du har råd til og tilpass utstyret etter alle kunsten regler inkl blytape, svinghastighetsmåler, liemåler, vekt, kickpoint, torque etc. etc.etc.

Skal du bli bedre enn 5 handler veldig mye om putting ,nærspill og mengdetrening.

Nick

over 21 år siden

Nick

Da Colin Montgomery og Jesper Parnevik var som best for få år siden, spilte de på standard Callaway X-12.

Numberone

over 21 år siden

Numberone

Har notert meg at www.golfinside.com har en fin spørrespalte som kanskje kan hjelpe deg.

Gunnar

over 21 år siden

Gunnar

Jeg kjøpte det billigste settet jeg fant for 2 år siden.
Etter min mening, er det en ting som gjelder de første par årene,
og det er teknikken.
Masse trening, pro-timer med jevne mellomrom.
Selve teknikken er den samme enten man spiller med en kølle til
200 spenn eller en til 2000.
Jeg må kjøpe nytt sett før eller siden, men siden det som er problemet er svingen, og treffet, hjelper det ikke meg med et dyrere sett.
Kanskje jeg slår noen meter lenger, eller putter litt bedre, eller chipper litt bedre, men det som er viktig er at man lærer rett bevegelse.
Sitter den, kan man kanskje gå til køllemakern'n og komme videre.
Gunnar

BP.

over 21 år siden

BP.

Da jeg var på Scandinavian Masters i sommer så jeg ikke mange blade eller rene muscleback køller. Det gikk i Taylor Made RAC LT&MB, 320, 360 (!), cleveland TA7, nike pro combo etc. At en European tour spiller benytter seg av en eldre TM modell beregnet mot nybegynner-markedet bør flere ta notis av ;-)

Nick har rett mht. Colin Montgomery og Jesper Parnevik - det hører med til historien at Montgomery falt betydelig på listene da han gikk over til en muscleback kølle fra Ben Hogan (Apex, tror jeg).

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Laserskarp anbefaler komponenter bestilt fra USA, hvorfor ikke kjøpe til bedre pris her på berget istedet?
Det er også mulig å få tilpasset skaftlengde og grep på køller montert av andre enn køllemakere, til langt under deres priser.

Olav

over 21 år siden

Olav

Børje, har du noen firmaer å anbefale, bortsett fra ditt eget?
Eller var dette kun egenreklame?
Jeg kjenner ikke til noe andre som importerer komponenter og selger hele køller, bortsett fra noen køllemakere, men de har du jo utelukket..

Lavida

over 21 år siden

Lavida

Ser at samme problemstillingen reises på golfsiden.no, altså kjøpe på nett vs. kjøpe i proshop. Jeg vet ikke hvilken agenda de har på golfsiden, men konklusjonen - som de dog ikke våger å skrive - er at det kun gjennom køllemaker er mulig å få et sett som er tilpasset spilleren fra a til å.

En ting som må være helt klart, det er ikke mange proshoper i Norge som har kompetansen eller utstyret til å matche køller. Det er heller ikke mange spillere som har kompetanse til å be om det de trenger.

La meg ta noen eksempler:

I de fleste proshopper blir du spurt om hvor langt du har i carry med sjuerjernet. Deretter blir du øyemålt fra topp til tå, og så anbefalt et regular sett med standard lengde. JADDA!

Har du grønt kort, får du steikepanner med grafittskaft, har du rundt 20 passer det meste, utenom blad. That's it!

Hvordan du slår ballen (hitter eller svinger), aksellerasjon eller andre spesifikasjoner er det bare de færreste som bryr seg om. Og puttere, de vet knapt forskjellen selv, du må bare prøve deg frem. "Ta den du føler er best", sier mannen bak disken.

Hvor mange av de som kjøper køller i proshopper i Norge får den service de burde ha krav på? At de får prøve køllen med ulike skaft, ulike frekvenser og svingvekter. Og hvor mange blir tilbudt etterjustering av loft/lie? Er det noen som har hørt om proshopper som retningsorienterer skaftene før kunden får dem. Køllemakerne gjør det, men i proshoppene skjønner de knapt spørsmålet.

Men, det finnes bra folk i norske proshopper, men de er godt gjemt. At de ikke engang selv kan markedsføre seg selv eller betydningen av å selge riktige køller er en annen diskusjon.

Men sjansen for kjøpe noe ræl er like stor i de fleste proshopper som på nettet. Køllene kommer like ferdiglimte til proshopen som til nettbutikkene. Sannheten er at kineserne støper Taylor Made og Callaway på samme fabrikkene som mange av komponentmerkene. Skaftene også. Noen limes der, andre av grossister i USA.

De samme Acer-køllene som ble knust i testen til Modeer selges overalt i Norge. De var sannsynligvis satt sammen av en lite motivert fabrikkarbeider. Det kan like godt skje med et Titleist- eller Callaway-sett.

Mitt budskap er å orientere seg selv litt om utstyr før man går til anskaffelse av utstyr. Det er haugevis av info på nettet. Vet du hva du er ute etter, er det lettere å stille krav til proshop eller nettleverandør. Hva gjelder norske leverandører er det ikke mange utenom Nettogolf. Etter hva jeg kan forstå, har de etterhvert det beste av det beste innen komponentmerker (SMT, Accuflex, Integra, Bang, Dynacraft mm). Prismessig kan jo alle se at NG ikke beregner seg ågerpåslag, og garantiene han opererer med er jo veldig bra. Why not?

KølleKalle

over 21 år siden

KølleKalle

til forvirret:
Hvor mye et køllesett bør prøves før det kjøpes avhenger oftest av hvor god du er. En helt fersk nybegynner er oftest så ustabil at det er bortkastetde penger å kjøpe et spesialtilpasset sett.
Er du dessuten "normal", dvs 175-185cm høy, ikke overvektig og med normal fysikk og swing kan du nesten garantert kjøpe et standard sett og gå ut fra at det er riktig dimensjonert.
Er du derimot høyere eller lavere vil du ofte måtte justere skaftlengde og/eller lie-vinkel. Dette gjøres uten tvil best hos en køllemaker, men går du inn på web'en til PING:
http://pinggolf.com/flash/webfit.html
kan du legge inn dine personlige data og få du en god indikasjon på hvilke justeringer du bør foreta ihht et standard sett.

Dessverre er det som nevnt i inlegg lenger oppe svært få pro-shop'er i Norge som har nok kunnskap og utstyr til å foreta korrekt analyse og tilpasning av køller. Eneste stedet jeg kjenner til er hos Nichols på Ballerud, men det finnes muligens flere.

møkkekøller

over 21 år siden

møkkekøller

Er selv den typen som ikke har vært så opptatt av utstyr, jeg spiller fortsatt med mitt første sett. Settet er av fulstendig ukjent merke, ..kjøpt til 2000 kr på et kjøpesenter i USA(96). Settet har fungert helt ok for meg tross at jeg har vært singel hcp i sikkert 5 år. Nå er jeg på 3 tallet og føler at jeg vil få mye igjen for å finne noe skreddersydd. De fleste proer og forståsegpåere har lenge sagt at jeg bare MÅ skifte, men jeg har ikke vært opptatt av det, men når de hevder jeg vil spare 3-4 slag pr runde er jeg til slutt blitt overtalt. Tiden for vise hva resultatet blir.

Poenget mitt er at de av dere som har litt ambisjoner(eks v singel eller hcp 5) bør fokusere på svingen og nærspill. (studer tourspillere som Goosen, Els, tiger og visualiser bildene før dere slår) Når svingen begynner å sitte kan dere besøke køllemaker/pro.

For spillere uten ambisjoen eller forutsettinger til komme lenger ned enn 18-15, synes jeg det er greit at man forsøker å kjøpe seg både maks lengde og presisjon

Selv er jeg spent på hva jeg ender opp med
Lykke til

Gunnar

over 21 år siden

Gunnar

Enig med møkkekøller.
Når svingen sitter, og man slår rett fram hver gang,
kan man begynne å lete etter bedre køller.
Gunar

Skarpsno

over 21 år siden

Skarpsno

Gunnar skjerpings, slår du rett frem med køllene hver gang så må du absolutt ikke bytte. Da har du oppnådd det vi alle søker etter med tilpassingen.....!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her