Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

r7 Draw

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

Jeg med min "naturlige fade" har blitt en smule bergtatt av denne nye serien fra TaylorMade. er det noen som har testet ut disse køllene? Er vel fortrinnsvis Driver'n som er ute på markedet foreløpig..

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Du vil nok ikke automagisk slå en skikkelig draw da :) Jeg spiller også med fade, dvs en svak pull fade. Hvis jeg bruker en driver som gir meg draw ved å lukke køllehodet ved impact, ja da starter jeg fortsatt ballen litt til venstre, men med draw. Som gjør at jeg bommer ganske mye på der jeg sikter. Skal du ha skikkelig draw burde du nok endre svingplanet ditt istedenfor.

Har r7 Quad jeg. Beste driver jeg noen gang har brukt.

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

Hører deg på det der, men er igrunn ikke ute etter å endre svingplanet, mer bare å kunne utligne en fade som er i kroppen og som gir seg større utslag ved drive enn ved jernspill..

Tror ikke på Hokus Pokus, men hadde vært spenstig å teste.

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

..Altså ute etter å utligne denne bøyen uten å endre svingplan da, hvis det ble uklart. :)

Yngve

over 18 år siden

Yngve

nå er ikke jeg noen proff, men du snakker altså om å kompensere for en fade ved å slå med køller som "fikser" det?

personlig så synes jeg ikke om sånt, for det betyr, som Gunder sier, at ballen aldri vil lande der kroppen sikter, og man får lite eller ingen retningsfølelse.
det gjør det igjen vanskeligere å sikte når du er på nye og ukjente steder, siden rett frem er uaktuellt.... :O)

nå kommer sikkert jeg til å få så øra flagrer for at jeg med mitt syykt høye handicap snakker om noe så teknisk, men pytt pytt ... :D

Gunder

over 18 år siden

Gunder

jesus maria: Japp du klarer nok å utligne faden litt. Det gjør jeg med drivern når den står på litt mer lukket. Da blir de gode treffene en tynn pull-draw, de ordinære rimelig rett fram, eller tynn fade. Og de dårlige blir bare en større fade. Så de funker de driverne her :) Men ikke forvent deg en sterk draw, får da må du gjøre noe med svingplanet ja.

Yngve: For en gangs skyld har du jo helt rett, tross i ditt noe høyre handicap ;) hoho

Yngve

over 18 år siden

Yngve

jippiiiii

asgeir K

over 18 år siden

asgeir K

Hvilke driver spiller du med nå? Vil gjerne bytte min r7 2006 modell i en annen driver. Helst Ping G5 7,5 eller 8,5, stiff... Noen som vil??

anonym

over 18 år siden

anonym

Problemet er at du da sannsynligvis må plassere ballen litt lenger bak i stancen, og det er sjeldent bra å fikse ting på denne måten.

Draw enhanced drivers er bare at de har flyttet litt vekt nærmere rotasjonsaksen/skaftet ved hælen, det skal gjøre det lettere å lukke facen gjennom impact. Det hjelper sjeldent for de som har en tendens til dårlig release, effekten er ikke stor nok for å si det slik ved å flytte litt vekt mot hælen. Har du ikke skikkelig timet release, så får du ikke utnyttet denne vektingen og økning i rotasjonspotensial!

Det er som Gunder sier man bør løse problemet, svingplan.

snappy

over 18 år siden

snappy

En draw har ingenting med svingplanet å gjøre...

anonym

over 18 år siden

anonym

nei, men et flatere svingplan øker sjansene

Supermann

over 18 år siden

Supermann

Selvfølgelig har det med svingplan å gjøre. Har man et bratt svingplan slå man tynnere draw'er, og med et flatt kan man slå større drawer. Hadde man kunne sving i et loddrett svingplan hadde det ikke vært mulig å starte ballen til en av sidene for så å skru seg tilbake.

Plain physics snappy

øhhh

over 18 år siden

øhhh

æh, jodda! det har jo bittelittegrann med hvordan trynet på kølla kommer inn i ballen også da....men ballen vil jo da starte (relativt) rett, og så enten fortsett rett, eller skru høyre eller venstre...

Supermann

over 18 år siden

Supermann

Ja og som jeg sier kan man ikke da starte ballen ut høyre, for så å skru den til venstre :) Hence the definition of a draw (fro en høyrespiller)

snappy

over 18 år siden

snappy

Selvsagt har en draw med sving planet å gjøre, men siste innlegg var ment som en spøk (ironisk).. Dette er elementært og burde vel ikke være del av diskusjonen, eller hensikten til trå starter. HAn viste nok at man ved en mer innenfra og ut gjennom ballen kan skape en draw.. Alt annet er da umulig... Man kan klare å skapen en pull draw med en utenfra ig inn sving, men dette var da ikke hensikten.

Supermann

over 18 år siden

Supermann

snappy: men du fikk lurt anonym til å tro at det ikke hadde med svingplan å gjøre :-]

anonym

over 18 år siden

anonym

Supermann.
Er du blåst i hodet eller.
Si meg har du lest det som står over, eller er du bare tett?

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

Ja.. Var det noen som satt med EMPIRISKE DATA på effekten av denne driver'n eller...? :)

anonym

over 18 år siden

anonym

Alle draw enhancing drivers er det vekten som er flyttet mer mot hælen enn en nøytral vektet tyngdepunkt. Mange har det, og er et fysisk faktum at momentet øker dersom du flytter vekt vekk fra rotasjonssenter/skaftfestet, og dermed øker tregheten, som igjen betyr at det er vanskeligere å rotere hodet gjennom impactområdet dersom vekten flyttes mot tåen av køllen (lengst vekk fra skaftfestet). De fleste lettspilte køller har denne vektingen, at noen skriver at de har en "draw bias" i køllen er bare marketing, eller at de vil vise at de har forskjellig vektede varianter, slik som Titleist har i sine serier.

Har ingen ting med empiriske data å gjøre, har med grunnelggende fysikk å gjøre, MORON

anonym

over 18 år siden

anonym

effekten er merkbar, men ikke så mye en kanskje skulle forvente.

Men små endringer av vekten på en driver får store utslag sammenlignet med andre køller pga, momentendringen er stor relativt til lengden på køllen og hastighet køllehodet beveger seg i, og at totalvekten på driverhodet er lettest av alle køller, dermed vil en viss vekt påvirke et lettere køllehode mer enn et tyngre.
Men prinsippet gjelder alle køller, og brukes også i alle køller.

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

anonym:
Har du prøvd R7 draw driver'n?

Hvis ja; do tell!
Hvis nei; stikk et annet sted med de åpenbare fysiske faktorene.

Og legg av deg overlegenheten, den kler ikke stusselige besserwissere som bruker en lærebok i fysikk som penisforlenger.

Are we clear?

Svaret skal da være; "Yes mr Maria, we are crystal clear!"

anonym

over 18 år siden

anonym

Har prøvd den ja, men prøver fortelle deg at dette gjelder alle lettspilte drivereog alle draw køller, at vektingen og effekten er elementær fysikk. Les ELEMENTÆR FYSIKK, eller tenk da du var på lekeplassen en liten tid tilbake:) Og at det er vanskeligere å bevege vippen om Erna Solberg sitter ytterst på ene siden, enn om hun satt nesten på midten.

Verre var det ikke.

Med andre ord, at du kan merke denne drawbiasen, men kun dersom du klarer ha en normal release av køllen gjennom impactområdet. De som blokker vil ikke ha no særlig nytte av dette, de må holde seg under svingplanet og ikke cutte, pluss prøve å få et flatere svingplan.

hilsen lektor Tørrdal:)

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

Glimrende, hvorfor sier du ikke det med engang?
Teorien er allemannseie, praksisen var det interressante for meg.

den elementære fysikken er godt innprentet den, men det var ikke spørsmålet, og en avhandling på området var dermed overflødig.

Verre var det ikke.

Supermann

over 18 år siden

Supermann

snappy (03.11.06 kl. 16:24)
En draw har ingenting med svingplanet å gjøre...

anonym (03.11.06 kl. 19:10)
nei, men et flatere svingplan øker sjansene

Der var du jo enig i at det ikke hadde noe med svingplanet å gjøre :) Gøyalt.

Casen er at du kan ikke slå en draw bare med å skru litt på noen skruer. Du kan kompensere litt på ballbanen din, men det vil uansett ikke bli en draw hvis man slår fade til vanlig. Da blir det som snappy sier: en pull draw.

Skal du gå fra fade til draw må man endre svingplan. Så enkelt er det vel? :)

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

Supermann:

Var siste innlegg ment til meg?

Hvis det var det, så kan jeg trøste med at jeg ikke har noen plan om hverken å endre svingplan for å slå draw, og ei heller å slå en draw ved å benytte verktøy egnet for dette (dersom mulig)

Spørsmålet er om noen har testet drivern, og om noen har erfart om den kan utligne en fade uten å gjøre nevneverdige inngrep i svingen.

Begge deler er behørlig besvart over.

men takk for innspillet :)

Supermann

over 18 år siden

Supermann

Ops nei var til anonym :)

men til Jesus maria: Drivern gjør at du utligner endel av faden ja. Jeg spiller også med r7 Quad, satt på tynn draw, men slår fade allikevel. Dog, mye sterkere ballbane, pluss at jeg tar vare på de myke fadene på innspill. Har mye bedre lengdekontroll med fade på innspill, og har nå fått lengre og stabile driver. Enten en tynn fade, eller et rett slag. De dårlige drivene blir ikke så stor slice som før.

TM r7 anbefales sterkt!

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

mange takk! :)

Spartan

over 18 år siden

Spartan

Har selv kjøpt en Callaway Fusion FT-3 Draw. Jeg slo tidligere fade eller i verste fall slice med min vanlige Taylormade driver. Nå er dettte helt kurert faktisk. Jeg slår rett eller med en liten draw. Køllen har nok skylden, men det er nok ikke så enkelt som at køllen har rettet dette opp alene.

Jeg stiller meg nå opp mer korrekt over ballen og jeg tør nå og slå ett fullt slag hver gang jeg bruker driveren. Før var jeg så redd for slicen at jeg gjorde triks som egenlig bare gjorde ting verre. Vil tippe at jeg har økt average driving med 30 - 40 yards, men uten at MAX - driven egentlig har blitt så mye lengre. Resultatet for meg er mye bedre presisjon.

B....s....

over 18 år siden

B....s....

For å endre noe på hvordan er køllen fungerer må minst 20 % av hodets vekt flyttes. så disse driverene med skruer har mindre funksjon.. bortsett hvis man tror på det.....

anonym

over 18 år siden

anonym

Det er helt korrekt!

hvaforno

over 18 år siden

hvaforno

hvor tar du de 20 % tallet fra .

har aldri vært borti et forum med mer oppblåste tullinger en dette ...

dette fines et 6-7 stk . her som vet va det går i og en 20-30 som hiver ut på på påstander som er bull fra ende til annen . men til dere som har peiling takk for all info i hver tråd til dere andre . skjerpings asså , dere dreper jo forumet med alt dete pisset .

Laban

over 18 år siden

Laban

R7 Draw er jo en hel serie med køller. Det finnes både jern og hybrider i den samme serien. Mange av oss dødlige sliter jo til tider med både pull, push og diverse bananskruer når vi slår med driver, men er samtidig mer konsistente når vi bruker kortere køller. Kanskje køller som gir draw har mer for seg f.eks på en hybrid????

Supermann

over 18 år siden

Supermann

Det har mest for seg på de lengre køllene.

Laban

over 18 år siden

Laban

Skjønner hva du mener, Supermann, tenkte på det samme rett etter at jeg sendte meldingen. Klart, det å slå draw med korte jern ikke er særlig meningsfullt. Det jeg hadde i tankene var at det kan være greit å slå draw hvis man bruker langjern eller hybrid til utslag f.eks på par 4-hull.

anonym

over 18 år siden

anonym

ang lengde på køllene og draw...
jo lengre køllen er jo større er rotasjonsmoment/rotasjons"kraft" pga hastigheten til køllehodet er høyere.

Jo flatere svingplan, jo større rotasjonspotensial i køllehodet og tåen - lettere å square opp face'n gjennom impact

lektor tørrdal

Supermann

over 18 år siden

Supermann

Laban: yeppers. Det hadde vært gull å kunne slått fade på innspill, og draw på utslag.

Men det blir et problem hvis man spiller naturlig fade hele tidenn. Skal man da klare å slå en sterk draw på transportslag med lange køller så må man endre svingplanet og starte ballen ut til høyre, for så å skru den inn igjen. Det er ikke mange som klarer å styre ballbanen så bra ;) Det hjelper lite å sette en r7 driver på sterk draw når man puller alle slagene sine med fade. Da får man en pull-draw siden tåen på driveren snapper kjappere rundt, og man sender ballen rett til svarte adundas. Små korrigeringer fungerer dog, og jeg spiller med r7 selv som fungerer glimrende. Men setter jeg den på sterk draw har jeg ikke sjans å kontrollere driveren.

Laban

over 18 år siden

Laban

Supermann: Helt enig med det du skriver ut fra forutsetningene du nevner.

For egen del slår jeg normalt rette slag, og stiller meg opp for en draw når jeg ønsker dette. Får av og til en skikkelig pull-draw som kan være ødeleggende. Grunnen til at jeg hev meg på diskusjonen, var at jeg trenger en ny 19-graders hybrid da den gamle har for mykt skaft, og leker litt med tanken på R7 Draw.

Imidlertid er jeg sterkt i tvil, og ender nok opp med en normal kølle, muligens Ping G5.

Supermann

over 18 år siden

Supermann

Du burde teste litt forskjellige hybrider før du bestemmer deg. Men jeg er ganske så sikker på at tm draw hybriden er veldig bra. Liker også godt hybridene til Ben Hogan. Har ikke prøvd Ping enda, men venner er storfornøyd med dem også.

Men hvis du ikke får testet draw-kølla før et eventuelt kjøp så ville jeg nok kjøpt en vanlig heller.

Hvem er det egentlig som vet

over 18 år siden

Hvem er det egentlig som vet

Kan vise til fakta om at du må ha 20 % av køllens totalvekt flyttet for å endre køllens egenskaper. Slik er det bare.. Men mye ligger oxo i hvor på køllen vekten fra før er distibuert. Ta de nye ping s 58 jernene. DEr re mye av vekten lagt i tåen. På denne måten er disse køllene laget for bedre spillere. Grunnen til det er at hvis du klarer å square opp bladet med mer vekt i tåen, genererer du med hastighet. SOrry å si det, men slik er det....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her