Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Årets Par!

Sam Arve

over 18 år siden

Sam Arve

Gunder kom gående alene bak og spilte med oss de siste hullene. Han var noen få slag over par. Det rota seg litt til de siste hullene og det begynte å bli forferdelig mørkt. Med par på siste ville det bli tangering av beste rundescore. Fra svart på Miklagard. God Drive på Hull 18. Da fant han også ballen. Slag to var bedre, men det oppdaget vi ikke før vi nærmet oss flagget. Mørkt som pokker. To meter for par, ruller i. Han kjenner greenene.

Andre fine par der ute?

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Sam Arve: Nei nei :) Jeg tror driven gikk i bunkeren for jeg slo tredjeslaget fra 110 meter. Vi så jo såvidt flagget i mørket ja. hehe. At 2 m putten gikk i var KUN fordi jeg kan greenene ja. Ergo: Årets flakse-par for min del.

Sam Arve

over 18 år siden

Sam Arve

Dette var pinlig. Jeg husket feil. Men det gjør paret dog bedre så jeg er fornøyd. Kos fra Sam.

Asgeir K

over 18 år siden

Asgeir K

Tror jeg hadde årets par.

Det var på Klubbmesterskapet, Haugaland GK (Sveio) hull 3.

Slag 1
Dette er et par 4 som kan nåes på et slag om man kutter dogleg. Det er vann fra utslaget og nesten helt frem til green. Jeg slår min ball med driver, og lander i vann-hinder, men på land (om det kan kalles det).

Da sto jeg i gjen med to valg.

Slå ny ball eller gå hele de 350m for å prøve å finne ballen og kanskje gå helt tilbake å slå ny etter dette.

Jeg velger det siste, jeg ligger mange slag bak i turneringen...

Slag 2
Jeg kommer ned til området der ballen skulle ligge. Se der, en ball som er plugget sikkert 4-5 cm ned i gjørma. Jeg kan ikke identifisere den, men det trenger jeg jo da ikke ettersom jeg er i et hinder.

Jeg lukker Lw'en og lukker øya, å slår til. Se der...To baller kommer opp. Men ikke langt. phuu den ene er min, det må å vært en annen ball under min egen, denne har mest sannsynlig stoppet min ball for å trenge lengre ned i gjørma.

Slag 3
Jeg ligger enda i hinder, ballen ser ut som en brun snøball. Flagget står helt bak på greenen, har rundt 40 m til flagget. Får ikke god kontakt med ballen, og jeg sitter igjen med en 12m for par...

Resten sjønner dere......... Mitt råeste par i år.

Men

over 18 år siden

Men

Hvis du slår på to baller så har du jo slått på feil ball. Ergo straffeslag? fin dobbel? hehe

H

over 18 år siden

H

Ikke i år, men et pussig tilfelle hvor jeg i ettertid lurer på om vi gjorde feil.
Vi spilte en vennskapelig turnering og på et blindt par 3 (greenen ligger mye lavere og tee-markeringene stod helt bak) slår en i flighten sitt utslag og det går mot høyre og mot skogen.
Han slår deretter en provisorisk ball som er halvdårlig og som vi mener er 30 m kort med i retning mot green.
Når vi kommer ned finner vi hans første og han chipper inn på green og markerer ballen.
Vi finner ikke hans provisoriske og vi går mot green for å putte. Han som har "mistet" den provisoriske skal passe flagget for en annen.
I det ballen ruller mot hullet løfter han flagget ut, og vips, der kommer det en ball opp av hullet. Hans provisoriske har rullet rett i koppen og er der på 3dje slag.
Vi er litt uerfarne og en annen mener at han må forholde seg til sin første ball som ble funnet, og han toputter og får bogey som score.
I ettertid så har jeg hørt at han kunne bare forholdt seg til den provisoriske siden den gikk rett i koppen og dermed var hullet ut. I så fall hadde han altså par på hullet.

Noen som vet hva som er korrekt?

Asgeir K

over 18 år siden

Asgeir K

Ballen er hullet ut, med score PAR

ernst

over 18 år siden

ernst

Han kan ikke velge å bruke den provisoriske hvis han finner den første. Ergo; Bogey er riktig score..

Lake Placid

over 18 år siden

Lake Placid

Feil Ernst! Han har jo hullet ut før han finner den provisoriske!!!

Jørgen

over 18 år siden

Jørgen

Når han finner den første er den provisoriske ute av spill. Ergo Bogey!

ernst

over 18 år siden

ernst

Mener du det LP? Mente han måtte ha meldt den første "gone" før han slår 3.slaget fra tee for at det skulle bli par..

Lake Placid

over 18 år siden

Lake Placid

Så lenge han har hullet ut - trenger han ikke spille videre på den provisoriske ballen - selvom den blir funnet. Hvis han ønsker - så kan han selvfølgelig velge å spille på den i håp om å senke chippen eller hva han har der den ballen blir funnet.

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Det er helt korrekt som Lake Placid sier. Han har hullet ut, og da er det den provisoriske som teller. MEN! Han har ikke lov å velge å bruke sin første ball når han har hullet ut med den provisoriske. Det mener jeg bestemt at en dommer fortalte meg.

Hvis man har gjort en feil på et hull, og hullet ut, da har man lov å gå tilbake å rette det opp. Man får selvsagt straff, men man unngår disk.

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Nå får jeg kjeft av Placid på MSN :) Fordi man KAN velge å spille førsteballen om man vil. Det visste jeg ikke ;)

Nesten hver dag lærer man noe nytt.

snappy

over 18 år siden

snappy

Det tror jeg ikke på.. Da er det kommet en regel endring etter at jeg var på dommer kurs

TigerFan!

over 18 år siden

TigerFan!

Mitt årets par var på hull 5 på Nes. 180 meter langt par 3, med OB høyre, og vann venstre...

Slicet ballen høyre, og den landet i noe høyt gress, så det var nesten umulig å finne. Fant den så vidt i tide før 5 min hadde gått.
Den lå i tjukkt gress, 10 cm innenfor OB, og 10 cm innenfor vannhinderet som ligger ved skogkanten der! :D Skrått og jævlig!

Tok SW, og KAKKET ned på ballen, kun i håp om å få den litt frem...
Traff blink, og den gikk selvsagt i full fart mot vannhinderet på andre siden av green... MEN, det stoppet i det tjukke gresset rett før. Selvsagt mye banning, før jeg igjen tok SW, og uten altfor mye sikting, chippet den RETT I KOPPEN fra 7meter! :D:D Da ble all banning glemt, og DEN runden var reddet!!

Kommer jeg til å huske lenge,,,,selv om det ble stort sett bogeys på resten av hullene! :D

Lake Placid

over 18 år siden

Lake Placid

Nå vet jeg ikke hva du ikke tror på "snappy", men jeg er spent uansett!!

Nye Gunnar Bull

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull

Jeg hadde nesten ingen par i år.

Ihvertfall ingen minneverdige.

*depresjon*

Flucker

over 18 år siden

Flucker

NGB: Joda jeg så du slo en par i år. Det var på hull 11. Du slo ut en bra drive midt i fairway. Bare 100 meter igjen. Så slo du et innspill som traff greenen kanskje 5-6 m unna flagget, og der lå ballen. Så putta du neste sånn innenfor en halvmeter, også svina du den siste putten RETT i koppen. Fabelaktig par!

704

over 18 år siden

704

Hull 9 på Oppegård (par 5). Fikk litt for mye draw på ballen så den landet i roughkanten og spratt ut i vannet på venstre siden. Droppet der ballen gikk ut og slo tredje slaget inn mot greenen med et 4-jern. Plugget seg selvsagt i venstre greenbunkeren. Bunkerslaget la seg 10 cm fra hullet og en enkel tap-in for par. Nesten litt irriterende med par der og da siden jeg var så nærme birdie, men i ettertid syns jeg det er en bra save...

Neils

over 18 år siden

Neils

Par 5? Hva er det for et par 5 da, når du slår en kort drive, også et dårlig jern inn, og allikavel havner i green bunker?? MIKKEMUS-hull!!

Skulle ha vært boggy, så det der teller ikke som par.!

Flucker

over 18 år siden

Flucker

En tap-in for par burde vel sjelden være en bogey :)

robert

over 18 år siden

robert

nah, men EGENTLIG så var det tap-in for boggy....når man slår en dårlig drive, OGSÅ kan slå et 4-jern inn til greenbunker, så er hullet for kort til å kalles par 5...da er det ELDRE-golf vi snakker om....(burde være)...MEn, bunker slaget var bra, det skal han ha! :D

tihi...

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

Neils:

står ikkenoe om at det var en kort drive, ei heller at det var et dårlig jern inn til green.

les nøyere, dumbass!

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

nei skulle du sett, enda en som ikke kan lese..

Kanskje driven var 260 meter, kanskje jern-4 var 190, kanskje bunker-slaget var 25.

Ikke vet du, og ikke vet jeg.

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

Nei dæven, nå må jeg få meg litt å spise, for nå ble jeg uforholdsmessig oppbrakt over litt bonde-ignoranse..

grumph

704

over 18 år siden

704

He he. Enig i at det gjerne kunne vært et par 4 hull, da det ikke er mer enn 434 meter, men nå er det nå en gang par 5.

Driven var rundt 240 før den spratt i vannet tror jeg . 4-jernet var vel omtrent 180 fra rough. Flagget sto litt bak, så bunkerslaget var kanskje 10 meter.

Sånn. Da var det oppklart :o)

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Syns det var en fin par-redning jeg!

robert-neils

over 18 år siden

robert-neils

hihihih. Ok, jeg gir meg, det VAR et bra par, ville bare ha en oppklaring!!!! (sånn Flucker, da vet du hvem jeg er... ???!!!! ????)

Snappy

over 18 år siden

Snappy

Lake Placid

Du sier at dersom man slår HIO på den provisoriske ballen, og finner den første ballen. Så kan man velge vilken ball man vil skal bli tellende... Har aldri hørt om en regel som sier at man kan velge hvilken ball man skal spille videre med, eller hvilken som skal gjøres tellende.

Når man slår den provisoriske ballen rett i hullet er hullet ferdig spilt, om du vil eller ikke. Selv om du ikke vet at den er i hullet. Har man brukt 8 slag på den første ballen før man tar ut flagget, og finner den provisoriske får man PAR på hullet. Tro jeg til noen finner ut/dokumenterer noe annet.

Snappy

Lake Placid

over 18 år siden

Lake Placid

Snappy, hva hvis det er den provisoriske nr 2 du slenger rett i koppen?? - altså 5.slaget. Har du da ikke mulighet til å finne første ballen din og forbedre enn dobbelbogey?? Virker vel rimelig ulogisk.

Jeg er forøvrig helt enig i ditt eksempel med de 8 slagene på førsteballen hvis du ikke vet at ballen ligger i koppen.

LP

Henke

over 18 år siden

Henke

Det er nok feil, Snappy.

Hvis du, eller noen andre, finner den opprinnelige ballen er det ballen i spill. Slår du provisorisk rett i koppen kan du velge å ikke lete, men du kan jo ta deg faen på at resten av ballen/flighten leter de tillatte 15 minutter. Finner de ballen din er det bare å plukke den provisoriske opp av hullet og gjøre ditt livs up&down for par.

Keyser

over 18 år siden

Keyser

Mye synsing her, og lite referanser til regler og decisions?

Dette er da dekket av decision 27-2b/2...spilleren må forholde seg til sin orginale ball

Lost ball

over 18 år siden

Lost ball

Det er ikke automatisk slik at en hullet, provisorisk, ball avslutter hullet. Hvis første ballen lokaliseres innen 5 min, og den provisoriske ikke er tatt ut av hullet, så er det første ballen som er i spill. Dec 27-2b/2.

For øvrig er det også slik at man kan ikke velge hvilken ball som gjelder. Hvis førsteballen blir funnet innen 5 min, og før provisorisk ball er løftet ut av hullet eller man befinner seg bak eller i det området man tror førsteballen ligger, så er det den første ballen som er ballen i spill, og den provisoriske er følgelig ute av spill.

GAMEBREAKER

over 18 år siden

GAMEBREAKER

Årets par:
Hull 1 på Kjekstad. Kom på tee boksen rett fra bilen, tenkte siden ryggen ikke var varm at jeg skulle "safe" 6er jernet som selvfølgelig kakket ballen rett i vannet.....oppgitt!!! Tar driveren slår et rolig og avbalansert nydelig drive å ligger ved foten av bakken opp til green(20-30 meter fra koppen), tar opp min "trusted" 56 og legger den rett i koppen. Say no more!

Henke

over 18 år siden

Henke

Mente naturligvis 5 min...

...og Lost Ball har rett...

Lake Placid

over 18 år siden

Lake Placid

Klippet fra 27-2.b "b. Når provisorisk ball blir ballen i spill

Spilleren kan spille på en provisorisk ball inntil han når stedet hvor den opprinnelige ballen sannsynligvis er. Hvis han slår et slag på den provisoriske ballen fra stedet hvor den opprinnelige ballen sannsynligvis er eller fra et punkt nærmere hullet enn dette stedet, er den opprinnelige ballen mistet og den provisoriske ballen blir ballen i spill"

Definisjonen på ball som er hullet - er vel fremdeles når den har falt til ro i koppen.......eller har det kommet nye regler der?

Lost ball

over 18 år siden

Lost ball

Har du lest decision 27-2b/2 som er angitt ett par ganger tidligere i tråden? Det står der.

27-2b/2 When Provisional Ball Holed Becomes Ball in Play

Q. At a short hole, A’s tee shot may be out of bounds or lost, so he plays a provisional ball, which he holes. A does not wish to look for his original ball. B, A’s opponent or a fellow-competitor, goes to look for the original ball. When does the provisional ball become the ball in play?

A. In equity (Rule 1-4) the provisional ball becomes the ball in play as soon as A picks it out of the hole, provided his original ball has not already been found in bounds within five minutes of B starting to search for it.

Lake Placid

over 18 år siden

Lake Placid

Fint om du legger ved en link til hvor du har hentet ovennevnte "Lost Ball"!

Lost ball

over 18 år siden

Lost ball

http://www.usga.org/playing/rules/rules_of_golf.html

snappy

over 18 år siden

snappy

Ser nå at jeg snakker tull... Det vi to opp under dommer kurset var det motsatte..

Man finner ikke den første ballen, men spiller videre på den provisoriske. Man har på en måte gitt opp den orginale ballen. Etter noen slag på den provisoriske finner man den orginale i hullet. Dette blir da en HIO selv om man har gitt opp den orginale... Hullet er ferdig spilt før den provisoriske blir spilt.

Beklager så mye.. Sorry

AAA

over 18 år siden

AAA

Fjorårets Birdie!

Siden vi deler artige gode hull vi har spilt: Hull 9 på Grenland. Par 4 ca 320m hvis jeg husker riktig. Slår et greit utslag ca 200m , men litt til høyre, og den lander i en fairway bunker. Ca 110m igjen, slår et greit slag, men igjen litt til høyre, og dermed i green bunker. Neste slag viser seg å bli ganske ok. Ballen treffer flaggstanga 10 cm over bakken og ballen forsvinner i hullet. En grei birdie! Ballen traff aldri hverken fairway, ruff, green eller noe annet enn sand! Noen liknenede?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her