Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Golfere er noen snodige særinger

Tvilende Terje

over 21 år siden

Tvilende Terje

Har lest meg gjennom en del tråder her i forumet, og fått bekreftet de fleste myter om golfspillere. Dere er usedvanlig kverulerende, alle har på en eller annen måte "rett", ingen innrømmer at de er nybegynnere, og veldig mange er mer opptatt av skriveleif, enn innhold.
Er dere en gjeng med sutrende, bortskjemte sossegutter, som bruker hele vinteren på endeløse diskusjoner om bagateller og "hakking" på hverandre?? Hvor er entusiasmen, og samholdet???

Lettere oppgitt selv

over 21 år siden

Lettere oppgitt selv

Spm 1: JA (for mye sammen med madammen)
Spm 2: Vet ikke!

Men så er jo golf en individuell greie...

Trysil Knut

over 21 år siden

Trysil Knut

Det var ikke verst. Ikke nok med at det er mange som sutrer og kritiserer her inne, nå kommer det en som sutrer og kritiserer de andre fordi de sutrer og kritiserer.

Det er vel det vi må kalle konstruktivt. Hehe.

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Merkelig at myten om oss golfere er at vi er "usedvanlig kverulerende". Sosser og uspiselige vestkantrikinger har vi vel hørt før, med myten om våre kverulantegenskaper var ny. Mulig det er rett, men altså - en ny myte.

Ærlig talt, gå inn på hvilken som helst debattside om sport, spesielt fotball, og du vil oppleve mange kverulanter. De finnes over alt, også blant golfere...

Ink Lu Derende

over 21 år siden

Ink Lu Derende

Tvilende Terje: Jeg tror din beskrivelse gjelder mange som deltar her og på andre lignende fora. Jeg tror imidlertid ikke at de på noen måte er representative for den Norske golferen. Debattene ødelegges og eller domineres altfor ofte av mennesker som absolutt må bidra uten å si noe som helst. Nesten alle forsøk på en saklig meningsutveksling ender opp med at en eller annen blir provosert til å komme med sine statement i klassen ; "nei til alt og bort med vekk".

De finnes ikke på stedene hvor golf og tilhørende trening utspilles. Jeg har ikke møtt noen. Kanskje er det bare vinteren som lurer frem de mørkere sidene hos oss.

ILD

Gunnar

over 21 år siden

Gunnar

Re: Tvilende Terje.
Hvis du dropper innom no.samfunn.politikk,
eller no.samfunn.sport, eller osv osv osv.
ser du at uansett hva man skriver, eller mener, og samtidig
holder en saklig tone, er det alltid noen som må være vemmelige.
Slik er det på nettet, dessverre.
Så baller det på seg. Det ene ordet tar det andre, og man får et
inntrykk av at folk er kverulanter og noen arrogante drittsekker.
Folk flest oppfører seg helt annerledes i RL, selv er jeg ganske fersk
i golf, men har i løpet av de siste 2 årene, truffet bare hyggelige
mennesker.
Så jeg tror ikke golfere er noe mer kverulerende enn andre sportsidioter. Unnskyld uttrykket, det er ikke ment negativt.
Om oppførsel på banen, kan jeg sammenligne med tennis, som jeg har
spilt i 25 år, og har sett utallige knuste racketer og banning og hyling,
og diskusjoner om ballen var ute eller inne.
Slikt har jeg ennå tilgode å se på golfbanen, selv om det kanskje kommer..........
Jeg tror ikke golfere er verre enn andre mht kverulering, snarere tvert i mot. Det er mitt inntrykk. Men at nett-debattanter burde lære seg mer om nettikette, er hevet over enhver tvil.
Gunnar

Tvilende Terje

over 21 år siden

Tvilende Terje

Etter mange år på forskjellige newsservere rundt omkring, må jeg nok si at dere golfere er blant de "dårligste i klassen" til å vise hverandre respekt, og diskutere på saklig nivå. "Trysil Knut" er kanskje det typiske eksempelet så langt i denne tråden: "nå kommer det en som sutrer og kritiserer de andre fordi de sutrer og kritiserer".
Et godt eksempel på hva jeg mener. "kom ikke her å klag på at vi sutrer, for da gjør du det samme selv!" Minner meg om tiden med barnehagedress og lekespade.

Det burde være enkelt å følge reglene, dere har jo en bok som til og med beskriver hva en flyttbar naturgjenstand er (litt morsomt det), og et kurs for hvordan spillet skal spilles. Det er en individuell "idrett" (med hvilepuls), som burde i seg selv være så godt som problemfri. Alle irritasjonene koker ned til at "andre" gjør ting som er i strid med det intetsigende ordet "etikette". Ordet etikette er ikke intetsigende i seg selv, men det er svært tydelig at mange golfere ikke skjønner betydningen, eller er svært uenig om hva dette egentlig dreier seg om. Kanskje burde "flightene" bestå av en og en spiller, så er det ingen som irriterer seg over ventetid, regelbrudd, ros i tide og utide, leting etter baller, ikke reparerte nedslagsmerker osv osv. Det virker som om listen av irritasjonsmomenter er evig lang.
Men det er kanskje som "Ink Lu Derende" (artig navn) sier, at det er den lange vinteren som gjør noe med tungsinnet til golferen...!?

Trysil Knut

over 21 år siden

Trysil Knut

Hei Tvilende Terje. Bare et par spørsmål til deg...

1) Spiller du selv golf?
2) Hva er dine intensjoner med denne tråden?

Tvilende Terje

over 21 år siden

Tvilende Terje

1. Er det en forutsetning for å delta i forumet?
2. Hvis du leser det jeg har skrevet, så er det for å stille spørmål, eller kanskje rettere sagt sette fokus på alle "fiendlige" og destruktive holdninger i golfdebattene på nette...

Tvilende Terje

over 21 år siden

Tvilende Terje

For sikkerhetsskyld: nettet...

Trysil Knut

over 21 år siden

Trysil Knut

Hei igjen, Tvilende Terje.

Nei, så vidt jeg vet er det er ingen forutsetning å spille golf for å delta i forumet. Grunnen til at jeg spør, er bare fordi du - etter min mening - kommer med et innlegg som er veldig generaliserende og forutintatt, samtidig som du hele tiden henvender deg til 2.person.

Hvis du - som du skriver - ønsker å sette fokus på "fiendlige" og destruktive holdninger i golfdebattene her, så tror jeg bare ikke at du lykkes så godt når du selv lett kan oppfattes som ekskluderende og sutrete.

Bare for å presisere: Jeg kjenner deg ikke, og har ingen grunn til påstå at du er sånn. Men - ut fra måten du skriver på, kan du lett oppfattes sånn.

Bare et velment lite råd fra sandkassen...

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Jeg er lettet over at det er gofere Tvilende Terje kritiserer. Da slipper jeg som golfspiller glatt unna kritikken :-)

For å si det med skottene, som presumptivt kan noe om golf;

"There's a difference between a golfer and a hitter of golfballs."

Kan være enig med Terje i at det er mange av de sistnevnte her, men tror kanskje han tar "tonen" i forumet noe bokstavelig. Jeg kan anbefale å tilsette en klype salt.

Trysil Knut

over 21 år siden

Trysil Knut

Personlig synes jeg jo at selve temaet er interessant. Men er det så farlig å krangle, da? Søsken krangler jo ofte, men det betyr ikke at de ikke liker hverandre innerst inne.

Sånn sett virker vel disse diskusjonssidene som et speil på golfspillet generelt. Vi må spille/leve sammen, og mye av kveruleringen har jo også et humoristisk snev som andre kanskje ikke oppfatter.

For eksempel er jeg sikker på at det er noen som ikke oppfatter ironien i Smilende Sams første setning ovenfor - selv om han skriver en smiley bak.

Jeg synes at hvis du skal ta bort kranglingen fra dette forumet, så blir det like dumt som å ta bort banningen fra banen. Jeg sier ikke at det er bra å banne, men at frustrasjon og forbannelse er (om vi vil eller ei) også en del av helheten i golfspillet.

Eller sagt med andre ord - psyken er (minst) like viktig som både teknikk og fysikk.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Ironi, Trysil K? Neppe. Jeg hater det Se og Hør oppfunnede ordet "golfer", importert fra Sverige... :-)

Trysil Knut

over 21 år siden

Trysil Knut

Fillern...

...men for øvrig heter det vel "golfer" borti statene også...

Hans E

over 21 år siden

Hans E

I Statene snakker de etter det jeg vet engelsk.... ? De sier f.eks. florist, men her sier vi blomsterhandler ikke blomsterist ? De sier "skier" vi sier skiløper... Jeg er med Sam her, men hvis han tror at han klarer å omvende folket tilbake til ordbruken før Se & Hør "golferens" inntog.... så tar han feil. Dessverre.

Det er bare å glede seg til man har sjakkere, bridgere, fotballere, håndballere, friidrettere, syklere og annet rask rekende rundt i avisspaltene til Se og Hør.

Fortsett, fortsett

over 21 år siden

Fortsett, fortsett

... for ikke å snakke om skytter, skiløper, forgjengere, rappere, mobber, turner, syklist (etter mønster av florist), padler, roer, klatrer, løper, fekter, barberer, ... Nå gidder jeg ikke mer!

Snipp, snapp, snute

over 21 år siden

Snipp, snapp, snute

så var det eventyret ute. Og tvilende Terje trenger vel egentlig ikke fler bekreftelser på sin påstand. (slik det er formulert i trådens overskrift)

ILD

Trysil Knut

over 21 år siden

Trysil Knut

Joda - hvis kriteriet for å være en snodig særing er å oppføre seg akkurat som folk flest, så har han helt rett.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Fortsett fortsett bør sjekke dictionaryen sin på hva eksemplene han har valgt heter på engelsk...

At Tvilende Terje har rett er det ingen tvil om... heller være snodig og sær enn grå og trist...

HM

over 21 år siden

HM

Det er 100 000 registrerte spillere i Norge.
Tror neppe de få som skriver innlegg i diverse forum er representative for de 100 000.
Det er noen få som hyler høyt og klager på alt også innenfor golfmiljøet, slik som det er i alle de idrettsmiljø jeg har vært innom og forøvrig i samfunnet.

Hvis du Tvilende Terje dømmer 100 000 spillere/utøvere basert på så snevert grunnlag så sier det meg at du antakelig ville vært en av de sneversynte kverulantene i hylekoret hvis du hadde fått til å spille golf.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her