Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvordan måles lengden?

Gunnar

over 21 år siden

Gunnar

Dumt spørsmål kanskje, men jeg vet ikke hvordan
man måler lengden på et hull.
Er det i luftlinje fra utslag til flagg, eller måler man
den *ideelle* veien, f.eks. på et langt dogleg-hull,
måler man da til kneet, og videre derfra til flagget,
eller ?

Petimeter

over 21 år siden

Petimeter

I Norge anbefales det at det måles fra målepunkt på tee-sted til senter av greenen. Er det en dog-leg, måles linjen midt i fairway hele veien.

Spørsmålet er ikke dumt, men det er riktig som du antar; altså ikke luftlinje. Har du en god baneguide, vil du få et riktig mål der man kan "drive greenen" på et par 4 eller spare mye på å kutte dog-legen.

Eks hull 4 på Oppegård: Ca 220 m til green fra tee, men ca 300 meter om spiller hullet på "vanlig" måte (ikke arrester meg på målene - jeg husker ikke eksakt).

Problemet med å måle til senter green (som anbefales av NGF) er at de beste spillerne har behov for å vite eksakt flaggets/hullets plassering i lengde fra forkant av greenen. (Jeg vet de får den info de trenger ved å regne). Er greenen "blind" er det også kjekt å vite hvor langt det står fra kanten av greenen.

Men når 50.000 av de som er registrert som spillere har grønt kort, er det kanskje naturlig å velge å angi senter green.

En liten historie:
Dame, ca 60 år, hcp 34 (???). 4 slag på et par 4 hull på 300 m, 160 m igjen: Hvor står flagget hen???
Frustret medspiller: Greenen er der borte, og når du kommer dit, lover jeg at flagget ikke er så langt unna!

Bjørn Holthe

over 21 år siden

Bjørn Holthe

Svaret ditt"Petimeter" er bra, men ikke fullgodt. Det er en ting som er uavklart. Måler man i horisontalplanet (eksempelvis ved å benytte et kart) eller måler man med et målehjul (da blir avstanden lenger fordi terrenget i varierende grad bølger seg bortover).
Bjørn

Joje

over 21 år siden

Joje

Jeg er temmelig sikker på at avstanden blir målt i luftlinje. Det er tross alt der ballen i det lengste bør oppholde seg:-)

Rough-Ola

over 21 år siden

Rough-Ola

Avstander måles langs midten av fairway eller som en linje fra dogleg til dogleg (hvis det er flere av de).

Bjørn Holthe

over 21 år siden

Bjørn Holthe

For å være enda mer "Petimeter". Luftlinje er ikke det samme som avstand målt i horisontalplanet. Det er (minst) tre måter å måle avstanden på.

1. Avstanden i horisontalplanet. I praksis må man ha et detaljert kart, eventuelt landmålerutstyr.
2. Luftlinjen. Korteste vei fra utslag til neste målepunkt (til greenen på par 3 hull, og til nærmeste dogleg på par fire og fem hull). Hvis det er nedoverbakke eller oppoverbakke vil avstanden bli lengre enn hvis avstanden er målt i horisontalplanet.
3. Med målehjul. Noen har sikkert sett et slikt i bruk. Man måler avstanden ved å gå med ei stang med et hjul i enden (med påmontert meterteller). Det blir det samme prinsippet som km. telleren på bilen. Hvis terrenget er veldig kupert vil avstanden kunne avvike med mange meter.

Jeg går ut fra at punkt 1, horisontalplanet, er det som skal benyttes, men sikker er jeg ikke.

Laserskarp

over 21 år siden

Laserskarp

Mange av tourspillerene bruker små lasermålere for å sjekke avstandene på banen og lengden på egne slag. Dette er vel også en måte å måle banen på og går kanskej inn under punkt 1 over, landmålerutstyr ?

Temmelig sikker på at de fleste baner i norge er målt opp med landmålerutstyr under ferdigstillingen av banen og ved utarbeidelse av scorekortet/banemerking. (punkt 1)

Petimeter

over 21 år siden

Petimeter

Laserskarp har rett, likeså Bjørns 1. forslag. Landmålerutstyr, evt laser av god kvalitet (kan være unøyaktige +/- 5 m) brukes for å måle avstanden. Det er horisontalplanet som måles, og er vinkelen for stor fra målpunkt til målpunkt blir også laseren unøyaktig. Bruker man målehjul blir avstanden feil, m.m banen er helt flat.

Derfor er en høydeprofil også nødvendig når man skal vurdere køllevalg. Denne profilen utarbeides også ved hjelp av polygondrag (landmålerutstyr).

Gunnar

over 21 år siden

Gunnar

Er det lov å bruke lasermåler for å måle avstanden til neste
sted man vil treffe ?
Er det lov å bruke elektronisk utstyr for å finne ballen ?
Gunnar

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Nei, ikke under selve golfrunden.

lasermåler

over 21 år siden

lasermåler

På miklagard fikk de ifjor lasermålere for utleie. De benyttet også disse flittig for å sjekke eksisterende målene på banen. Jeg benyttet det ikke, men man burde kanskje gått noen treningsrunder og notert punkter /avstander i baneguiden

Min oppfatning er ihvertfall at laserne har kvalitetssikret målene, slik at de nå er tilfredstillende korrekte
a

Swinger

over 21 år siden

Swinger

Jeg har ikke lest alle innleggene ovenfor - og kan derfor gå i en felle eller to, men jeg har registrert at flere baner har flyttet avstandsmerkene sine i løpet av siste år.
Kan dette være på grunn av mer korrekt måling??
En annen årsak kan jo være at det er valgt en annen måte å måle på. Eksempelvis at lengden tidligere var til greenkant, og nå til midt på green.

Er det andre teorier? Hva er riktig?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her