Petimeter
I Norge anbefales det at det måles fra målepunkt på tee-sted til senter av greenen. Er det en dog-leg, måles linjen midt i fairway hele veien.
Spørsmålet er ikke dumt, men det er riktig som du antar; altså ikke luftlinje. Har du en god baneguide, vil du få et riktig mål der man kan "drive greenen" på et par 4 eller spare mye på å kutte dog-legen.
Eks hull 4 på Oppegård: Ca 220 m til green fra tee, men ca 300 meter om spiller hullet på "vanlig" måte (ikke arrester meg på målene - jeg husker ikke eksakt).
Problemet med å måle til senter green (som anbefales av NGF) er at de beste spillerne har behov for å vite eksakt flaggets/hullets plassering i lengde fra forkant av greenen. (Jeg vet de får den info de trenger ved å regne). Er greenen "blind" er det også kjekt å vite hvor langt det står fra kanten av greenen.
Men når 50.000 av de som er registrert som spillere har grønt kort, er det kanskje naturlig å velge å angi senter green.
En liten historie:
Dame, ca 60 år, hcp 34 (???). 4 slag på et par 4 hull på 300 m, 160 m igjen: Hvor står flagget hen???
Frustret medspiller: Greenen er der borte, og når du kommer dit, lover jeg at flagget ikke er så langt unna!