Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

sjekk Arne Hole snakker om "gipsarm"

anonym

over 18 år siden

anonym

Utrolig at en journalist klarer oversette YIPS til norsk og få dette til å bli gipsarm!!!

-for det første gir gips totalt feil "bilde" av hva som skjer. Yips handler om en ufrivillig bevegelse, og gips et arm hindrer bevegelse, er det mulig.
-for det andre vil et bedre ord være "rykkning" eller no, som viser til beveglese.

Makan til tullete oversettelse skal en lete lenge etter.

http://www.golfdigest.com/instruction/index.ssf?/instruction/gd200410puttingyips.html

Yngve

over 18 år siden

Yngve

hvor er den norske oversettelsen?

Srixon

over 18 år siden

Srixon

Hahahahahahhahahhaa.

Den var faen meg morsom

Srixon

over 18 år siden

Srixon

Yngve: det heter å få skjelven

anonym

over 18 år siden

anonym

se golf.no

Srixon

over 18 år siden

Srixon

The yips is not a medical condition, of course, merely a nervous reaction to short putts that is more of a mental than physical thing.

The term "yips" is believed to have been coined by Tommy Armour, whoh said of them, "Once you've had 'em, you've got 'em."

Srixon

over 18 år siden

Srixon

Jøss som jeg skulle spamme nå :)

Translations for: Yips
Dansk (Danish)
n. pl. - bjæf

Italiano (Italian)
nervosismo

Svenska (Swedish)
n. pl. - nervös ryckning (sport.)

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Spilte med en fyr i en turnering i Sverige i sommer, "prøvesving" ved putting gikk veldig ok, men ved alle reelle putter vred han håndledd relativt kraftig til venstre. Med elendig resultat!

Han hadde fått dette de siste 2-3 årene, all trening gikk ok, men på banen....

Flere 4-putter og en drøss med 3-putter. Jaja.

anonym

over 18 år siden

anonym

Nå er overskriften endret til yipsarm, fra gipsarm, enda godt det:)

anonym

over 18 år siden

anonym

Dessuten ligger det i hændleddene, den ufrivillige rykkningen under putting

Srixon

over 18 år siden

Srixon

anonym: Greit at det _skjer_ i håndleddene, men det er en mental sak mer enn en fysisk

Arnhild

over 18 år siden

Arnhild

Yips kan vel komme i mange former, skjelving i armer, håndledd, knær er vel de vanligste. Men har også sett nerver foplante seg til rykkninger i hodet som ikke er særlig å anbefale i forbindelse med putting.

anonym

over 18 år siden

anonym

Srixon:
Alle bevegelser i kroppen er styrt av hjernen, visste du ikke det? ;)

Srixon

over 18 år siden

Srixon

anonym: ikke dine åpenbart. hehe. Den fikk jeg klem på

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Srixon, jeg vet hva det betyr. jeg lurte på hvor jeg fant artikkelen på norsk... hehe...
men jeg fant den... :O)

doc

over 18 år siden

doc

Snead fortalte han fikk "the yips", det var for å kurere denne han begynte å putte "side sadle", først med ballen mellom føttene ,men senere da dette ble dømt ut, med begge føtter på siden av ballen og kroppen vendt fremover. Påstod det var redningen hans dengang.

Klart det, yips - det er nok den store skjelven det, det ukontrollerbar, psykogene nevromuskulære kollaps, etslags " jernteppe", intensjonstremor som ødelegger tilsiktet handling. Sikkert forskjellige grader. Nok mange som har måttet gi seg av denne grunn.

Noen som vet om noen som har kommet seg over dette? Og hvordan?

jeg vet hvordan

over 18 år siden

jeg vet hvordan

En svensk pro hadde enorme problemer med puttingen, og han fikk beskjed om at han ledd av yips. En trener foreslo at han skulle starte å trene på å plukke opp ballen fra hullet for å gjøre dette til en vane. Deretter puttet han fra 10 cm så han ikke kunne bomme, dette var så han skulle lære seg å høre lyden av ballen når den går i hullet.

Han økte etterhvert lengen og ble til slutt god til å putte..

anonym

over 18 år siden

anonym

De fleste som får yips begynner med langputter

HenrikFan

over 18 år siden

HenrikFan

Sjekk denne:
Dette må være tidenes GIPS-ARM!! eller skjelv...

http://www.youtube.com/watch?v=JRBIhH1DiT0

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Haha den var morsom :)

Synd at det ikke er noe forhold mellom hvor hardt 3d-figuren slår ballen og hvor fort ballen triller. Se på den siste putten fra selve spillet. Ser ut som han putter med en stor klump gelé

snappy

over 18 år siden

snappy

Til Srixon:

Så du sier at en psykisk tilstand ikke kan være medisinsk?? ref: ditt første innlegg

Dette er nytt for meg.

Srixon

over 18 år siden

Srixon

Du får krangle med forfatteren heller:

http://golf.about.com/cs/golfterms/g/bldef_yips.htm

snappy

over 18 år siden

snappy

Fy faen så trege eg e... Tar selvkritikk på den der... Sorry

Srixon

over 18 år siden

Srixon

Greit

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her