Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Sensur og takhøyde

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Hvor går grensen for hva som bør være lov til å ytre i et forum? Hvem bestemmer hva som er overtramp?

Jeg vet at mine ytringer ofte ikke faller i god jord hos mange, og selv om jeg forsøker å ytre meg i generelle termer er det gitt at noen føler seg mer truffet enn andre. Noen blir sågar personlig fornærmet over at jeg kritiserer hjemmebane eller påstår at majoriteten av de som spiller golf ikke vet mye om hvor ballen havner før ETTER slaget.

Jeg forventer ikke at slike uttalelser skal bli honorert av de som føler seg truffet. At noen trekker konklusjoner om at jeg hater de med høyt handicap og kun liker min egen hjemmebane er regelrett skivebom. At noen også kommer med personkarakteristikker og kaller meg for det ene og det andre, tar jeg med knusende ro. Selv om jeg nok synes at dette er noe man bør holde seg for god til.

Så tilbake til temaet, bør det være slik at enhver som føler seg eller sin hjemmebane krenket skal kunne kreve at innlegg sensureres, eller tråder fjernes? Skal personer kunne instruere moderatorene om hva som er greit å skrive?

Jeg vet at enkelte har jobbet i kulissene for å påvirke til slik sensur, da jeg selv har mottatt mail der jeg er blitt bedt om å trekke tilbake ting jeg har skrevet, og ikke skrive tilsvarende i fremtiden.

At forsøk på knebling skal skje i et debattforum om golf, i et av verdens fremste demokratier er faktisk ganske hårreisende. Tematisk så er golf en ikke-sak, og takhøyden burde derfor være veldig stor. Jeg undrer også hvorfor disse personene ikke krevde innlegg fjernet når folk ble kalt idioter og dumme.

Jeg har full forståelse for at moderatorene må fjerne innlegg og tråder, men jeg håper at de også er redelige nok til å skrive hvorfor. Tro noen og enhver hadde fått seg en tankevekker.

Luta Lei

over 18 år siden

Luta Lei

Det burde holde å sensurere enkelte ord i ett år, f.eks: Hakadal, Miklagard og debattanter som heter Simon.
For at et debattforum skal være interessant og frekventert bår innholdet være variert og underholdende

b

over 18 år siden

b

Er du sensurert nå, Fjosok eller er det flere kanskje - har vært litt borte fra forumet ett par dager...

Lei av krangel

over 18 år siden

Lei av krangel

Fjosok. I utgangspunktet er jeg enig med deg i denne sensursaken men jeg ser meg meget lei av at dere hele tiden er nødt å krangle. Det ødelegger forumet mer enn det gagner slik som dere holder på innimellom, og det virker på meg som om eneste misjon er å være uenig og sur. Kanskje hvis dere slutter å provosere hverandre så til de grader at det kan bli litt hyggeligere her inne? Greit nok med diskusjoner, men slik som du og navnebroren din holder på virker dere bare som to unger i sandkassen som krangler om biler og spader.

Neida

over 18 år siden

Neida

Fjosok blir nok neppe sensurert. Det er tross alt "bestekompisen" hans som er moderator.

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Det som ødelegger tråder er ikke uenighet, men enkeltes unike evne til ikke å diskutere sak. Her startes innlegget med en generell og prinsippiell problemstilling, og så besvares det med antagelser og gjetninger om motivasjonen bak innlegget. For noen virker det nok helt umulig å være opptatt av problemstillinger såfremt man ikke er personlig rammet av det.

Jeg skjønner jo at mange har piggene ute når det er "Fjosok" som har skrevet innlegget, men man kan jo likevel forsøke og glemme idioten bak, og heller fokusere på innholdet. Så igjen vil jeg henstille til faktisk å lese det som står, og filosofere omkring tema "takhøyde" og "sensur".

Vi prøver igjen...

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Jeg er av de som synes at listen for sensur på forum som dette må legges svært høyt. De som føler seg ærekrenket eller lignende på slike fora får heller slutte å bruke de. Jeg mener sensur kun bør benyttes i de tilfeller hvor det forekommer rasistiske eller lignende utsagn. Folk må få mene hva de vil, og man må også få lov til å bli litt ufine med hverandre. Nå har jeg ikke, såvidt jeg vet, blitt sensurert på dette forumet, men er blitt det tilgangs på et av våre andre kjære forum, og det er ufattelig frustrerende å bli sensurert fordi noen mener ens meninger er "feil" eller "usaklige". Det hører ingen steder hjemme å sensurere slik.

Jørgen

over 18 år siden

Jørgen

Problemet her på forumet er ikke sensur eller ikke, men det faktum at alle, og da mener jeg ALLE, diskusjoner ender opp for eller i mot Miklagard eller Hakadal.

Pakt

over 18 år siden

Pakt

La oss inngå en felles pakt om å snakke om noe annet !

Synseren

over 18 år siden

Synseren

Tror nok at en del diskusjoner her inne utarter seg i unødvendig retning,
grunnet at kanskje to som diskuterer absolutt vil ha siste ord !
Det vil da, (kanskje), på slutten av diskusjonen komme usakeligheter, eller annet "grums", som den annen part vil argumentere tilbake.
(Og så er man i gang.)

Når det gjelder Hakadal og Miklagard og at de ofte blir nevnt, holder det vel å nevne Simen og Fjosok :D

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

....og jeg noterer at det kun er ETT innlegg som har svart på problemstillingen. Personlig er jeg ikke tilhenger av at baneledelse skal ha instruksjonsrett overfor fora på nettet.

piels

over 18 år siden

piels

Det er snålt når en person tror han/hun er smart med tippinga si, i år og dager. Sannsyligvis en person med lav selvtillit, stygg og venneløs.

Nic-et kommer aldri (så vidt jeg har sett ), i en fornuftig debatt. Har heller ikke sett vesenet starte en debatt.

Om det var en grøsser skulle man tro at det var en psykopat som stod bak

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

sleip baklengs:.... og det innlegget var relatert til temaet på hvilken måte???

piels

over 18 år siden

piels

Beklager Fjosok, den var ikke helt baklengs, men denne personen vet hva jeg mener. Temaet er helt relevant. Personen er langsint(for ingenting) og sitter vel kronisk og følger med på "alle" innlegg på dette forumet, for å slenge dritt.

Takhøyde er ikke noe for den personen, ei heller forståelse.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

piels:
du sier temaet er relevant, men det er da virkelig ikke relevant i denne tråden, er det det?

Nye Gunnar Bull

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull

Jeg er ikke så sikker på at "hetsingen" mot Hakadal (og Miklgard for den saks skyld) er dårlig reklame - i hvert fall på lang sikt. Jeg tror det er bedre å bli diskutert opp og ned og frem og tilbake enn å ikke bli diskutert i det hele tatt.

På den annen side skjønner jeg veldig godt at det kan være frustrerende for de som er veldig involvert, enten som medlem eller som eier/investor.

Skjønner ikke hva som var så gærent med fjosok-tråden "når har en bane satt seg", personlig synes jeg IKKE den skulle vært fjernet.

Piels

over 18 år siden

Piels

Yngve, er det deg(med annet nic)???, da blir det jo enda mer relevant.

Erik____

over 18 år siden

Erik____

Solskinnsgolferen:
Vet hva du mener, jeg har selv blitt sensurert.
Til tross for at det var seriøse innlegg, med gode argumenter og høy saklighet.

Srixon

over 18 år siden

Srixon

Piels: Kan du slutte å snakke i koder? Hold deg til temaet takk.

H

over 18 år siden

H

Hvor går grensen for hva som bør være lov til å ytre i et forum?

Jeg synes grensen går når man bryter den grensen som Webmaster har satt

"Useriøse innlegg eller angrep på enkeltpersoner eller menneskegrupper som kan virke krenkende eller støtende, vil bli fjernet fra diskusjonsforumet av Webmaster.)

Utover det så er det vel greitt å hetse baner og hverandre (hvis det nå er viktig å gjøre da) under skjul av Nick. Når navn nevnes i negativ setting mener jeg grensen er overtrådt.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

At en anonym person kaller en navngitt reell person for en idiot må være greit. Ingen bør ta slik anonym drittslenging alvorlig uansett. Jeg mener at grensen må gå der hvor man kommer med ytringer som rammes av lovverket, eller man driver sjikane av grov art. Jeg har enda ikke i min tid på forumet sett eksempler på dette.

tvalo01

over 18 år siden

tvalo01

Sensur bør være minimal
Takhøyde bør være meget høy

Vi har nok av døve fora hvor man ikke kan si det man mener før man blir sensurert. De fleste vet at ingenting blir forbigått i stillhet her, vi vet at noen lager innlegg for å provosere. Kan noen ganger bli litt hett, men det er mye av sjarmen med forumet.

Moderator bør begrunne de få ganger han griper inn.

Nye Gunnar Bull

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull

Enig med sunnygolfer i at bruken av ordet "idiot" som regel slår mest tilbake på avsender. Så lenge det er mellom debattantene er det ikke så nøye, men å drite ut navngitte mennesker som ikke frekventerer forumet og sånn sett ikke har mulighet til å forsvare seg synes jeg er for drøyt.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Nok av folk vil ta "forsvarsløse" folk i forsvar dersom noen driter de ut, eller på annen måte kritiserer de. Se bare på reaksjonene etter jeg gikk ut med (kanskje noe unyansert synse) kritikk av Bjørnstads egenskaper, men jeg er ikke helt blind for argumentet ditt selv om jeg ikke nødvendigvis er enig at grensen bør gå ved kritikk av navngitte personer.

duro

over 18 år siden

duro

Absolutt sjokkerende at moderator kan fjerne en hel tråd på denne måten. At det gjøres uten at noen grunn oppgis er om mulig enda mer sjokkerende.

De som krever at moderator fjerner tråder (og ikke minst moderator selv) bør dvele et øyeblikk ved den franske filosofen Voltaire sine ord:

"Jeg er uenig i Deres meninger, men jeg vil inntil døden forsvare Deres rett til å hevde dem."

Med disse få ordene definerte etter min mening Voltaire hele begrepet yttringsfrihet.

Dette er en skammens dag.

Kvindølen

over 18 år siden

Kvindølen

webmaster svsluttet nylig en diskusjon. Begrunnelsen var at de fleste burde ane hvordan dette skulle ende.

Ytringsfrihet?

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Piels:
hva snakker du om? har du tatt i deg noe ulovlige stoffer som påvirker sentralnervesystemet ditt, så bør du kanskje holde deg unna tastaturet...

:

Srixon

over 18 år siden

Srixon

Kvindølen: Jeg er så enig så enig med den reaksjonen. Jeg er i alle fall lei av pisset ditt som aldri tar stopp. Nå har det vært stille fra dine kanter ganske lenge, og jeg jeg tenker med gru på om du skal få fortsette med alt det usaklige du skriver om. Kan du heller ikke bare oppføre deg?

Srixon

over 18 år siden

Srixon

Kvindølen: Jeg må bare få poengtere at jeg ikke vet hvem du er, om du i det hele tatt er samme person som før. Men det kommer mange rare innlegg fra dere nede på sørlandet ja. En gjeng pasienter som ikke har en hobby?

doc

over 18 år siden

doc

typ krangletråd, bra for de som elsker det, ikke få nei, gjesp zzzzz

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her