Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Golfanalyse ble tabbe

fru strert

over 19 år siden

fru strert

For en uke siden gjorde jeg det som alle mener er lurt, nemlig å ta en golfsving analyse i en simulator med laser måler og alt mulig. Jeg har hele tiden innbilt meg at jeg har en grei sving og at jeg teffer ballen relativt bra.

Men dengang ei, jeg fikk "så hatten" passet av maskinen. Traff helt feil med driver og med jernene var det også ting å utsette, som indikerte at jeg egentlig var mye dårligere enn mitt hcp. Resultatet var at min 1 år gamle bag med nye, dyre køller bare kunne legges vekk og jeg ble anbefalt et helt nytt køllesett. Og da med mye mer lettspilte køller, (les nybegynner). Og jeg har hcp rundt 12 så jeg er jo ikke helt nybegynner.

Så hva skal en stakker gjøre? Kjøpe inn alt nytt, fortsette med det gamle, som tydeligvis er helt feil? Må si jeg har mistet litt lysten på golf for tiden. Det er som om man har jobbet med hagen i lengre tid og endelig er den blitt bra, for så å få beskjed om at området skal bli søppelplass og alt har vært til ingen nytte. Dette ble jo mye syting, men det tok litt piffen ut av meg.

Passauf

over 19 år siden

Passauf

Bruk summen et nytt sett koster på undervisning. Bli glad igjen og trygg på ditt eget spill, kanskje til og med bedre enn i dag. Lykke til.

704

over 19 år siden

704

Hva vil du med golfspillingen din?

Hvis du er ute for å ha det moro og bli LITT bedre etter hvert som tiden går, så er det bare å tusle videre som du har gjort. Jeg har spilt med mange singelhandicappere som strengt tatt aldri burde kommet under 15 med tanke på teknikk og balltreff. Saken er bare at de er konsekvente i de "feilene" de gjør. (Skjønner spørsmålet kommer om at det kanskje ikke er feil det de gjør, men believe you me, de jeg snakker om kommer seg ikke noe særlig lenger ned enn der de er med den teknikken...)

Hvis du vil bli god (da snakker jeg om under 3-4 i hcp) så ville jeg kjørt videre med en pro (kanskje en annen en den du var hos, da motivet KAN ha vært å selge noe) en stund til og evt. sjekket nye køller når du begynner å svinge konsekvent annerledes. Det er jo også en del tilpasninger du kan gjøre på de køllene du har vil jeg tro, uten at jeg vet noe om hva problemet er. Normalt vil det i hvert fall være det.

ening med passauf

over 19 år siden

ening med passauf

ening..bruk pengene til instruksjon i stedet. neste år skal jeg ta en protime for hver 5 runde. det blir mange protimer, litt færre runder, og en myyye bedre golfspiller

Vel

over 19 år siden

Vel

Har ikke blitt bedre gjennom sesongen de siste 2 årene (gidder ikke trene på rangen, går bare runder).

Gjennom vinteren trener jeg med pro inne (ca 3 korte økter i uka, ca 2 protimer i måneden - 1 på 1/2 klokketime og en på 1 klokketime).

Den første måneden ute skriver jeg meg ned (27 til 16 og 16 til 11 de siste 2 årene). Spiller så stort sett rundt hcp ut sesongen, med noen svingninger.

Konklusjon: Ta protimer og tren på rangen gjennom vinteren.
Spill mindre og tren med pro om sommeren også (skal gjøre det neste år).

Utstyret mitt er de samme som jeg hadde da jeg hadde 27 i hcp (men er tilpasset). Tok frem mine gamle køller - de spiller jeg også bra med. Tren med pro i vinter - og snakk med han om køllene passer deg til våren. Dersom han råder deg til å bytte, dra til en skikkelig køllemaker og få deg et tilpasset sett - men vent til du har en sving å tilpasse etter....

CMC

over 19 år siden

CMC

Kan ikke denne analysen i simulator være feil for fru strert?

Er det ikke rom for det individuelle, eller skal alle støpes i samme form.

Hvis jeg hadde klart å kommet meg ned til 12 i hcp og følte at freamgangen, også med de nye køllene, fortsatte- ville jeg gitt blaffen i den analysen (for en stund i hvertfall.)

Vil og klarer du å senke hcpet ditt ytterligere, fru strert, ikke kjøp noe nybegynnerutstyr. Er du litt lei nå, går jo sesongen mot slutten, så en pause kan muligens passe deg nå.

Om det er til noen trøst (sansynligvis ikke) så er du langt fra den første som har fått så hatten passer av en simulatorer.

To jeg kjenner til ble faktisk en god del dårligere etter "justeringene", men kom godt tilbake med sitt "gamle" utstyr og stil.

Uansett hvordan du velger å takle denne "nedturen", ønsker jeg deg alt det beste (inkl. at du slår meg ned i skoa om vi møtes) i framtiden :-)

fru strert

over 19 år siden

fru strert

Hei og takk for svar.
Jeg spiller stor sett til mitt hcp som er ca 11, men tok den testen for å se om jeg kunne få noen meter ekstra på driveren og eventuelt på en spoon ved å småjustere på utstyret. Resultatet var at jeg må skifte ut alt sammen???

Tro meg, jeg var sikkert ganske lang i maska da jeg gikk derfra.

Ble ikke helt som jeg hadde tenkt, var som jeg kom fra en annen planet da jeg var ferdig. Hadde bra magefølelse på mitt spill da jeg gikk dit, men nå er jo alt feil. Jeg kan jo bare ignorere hele greia og fortsette som før, men det er det at maskinen sikkert målte riktig. Ble anbefalt jern, rescue og ny driver og det kommer ikke på under 15000,- så det er jo et betydelig beløp.

Vet ikke om jeg orker pro time på pro time i vinter heller, dyrt og jeg synes ikke jeg får noe særlig ut av det. Det er ok mens proen står ved siden av og korrigerer hele tiden, men alene er det ikke like lett å få det til. Jeg må jo legge til at jeg trener jo litt på rangen, men mer på nærspill og putting. Ca to tre timer i uken tenker jeg.

Passauf

over 19 år siden

Passauf

Kan hende det er du som har nøkkelen til hva som kan forbedres for å få tilbake tryggheten. Har du eller har du tenkt på å analysere runden din. Hva går riktig, hva går galt. Hvor går ballen? Jeg er litt spent på hva anbefalingen du fikk gikk ut på i detalj. Stivere skaft, andre hoder etc. Lie , lengde justering eller hva?

Dersom det var en anbefaling om kun å kjøpe mer lettspilte køller kan det være av interesse å vite hva du har fra før. Sjøl liker jeg å trene / spille med blades. Gir meg klar tilbakemelding. Her er det veldig delte meninger.

fru strert

over 19 år siden

fru strert

Joda jeg har blades. Vet de er for de som er gode til å spille, men jeg liker dem veldig godt og jeg synes selv jeg spiller bra også. Jeg har en tendens til å stå for åpen men det er litt ryggproblemer så jeg må kompansere litt der. Ellers så var tendensen av testen at jeg måtte ha køllehoder som hadde offset og var cavityback.

Drivingen var aller verst. Jeg slår for mye spin på ballen og da går det opp og kort så der må jeg sette inn støtet først tror jeg. Må ha andre skaft på driver og hybriden som ble foreslått også. Sikkert riktig nok, men min driver er en standard r7 regulær, så helt bort i natta er det vel ikke heller.

Jeg tror ikke testen var feil på noen måte og den laseren er sikkert korrekt nok, det er bare at jeg nok har innbilt meg at jeg er bedre enn jeg er. Får ofte høre at jeg har rene fine treff så jeg blir usikker på hva jeg skal gjøre. Kan jo ikke begynne å fikle i blinde selv heller, det kan jo bli bare kaos. Testen viste at lie var ok, skaftene jeg hadde på jernene var riktig. Trengte kun større hoder på jernene sa maskinen. Driveren måtte byttes til 460 og et spesial skaft samme skaft også for hybriden. Jeg som engang ikke liker rescuer/hybrider noe særlig.

CMC

over 19 år siden

CMC

Tør såvidt si dette, for jeg har ikke dekning en plass for det, men......

Drivingen min var som din, for meg hjalp det å la være, eller pegge svært lavt, om det er nedover ballen skal, og litt høyere om ballen skal rett frem eller i oppoverbakke.

Du sier at du har litt ryggproblemer, og for bred stance? Testen var kanskje ikke feil på noen måte, men kanskje du ikke er helt A-4.

Tipper du finner greitt ut av det meste selv :-)

fru strert

over 19 år siden

fru strert

Jeg får si takk for innleggene. Litt støtte hjelper.
Blir vel å se det an litt tenker jeg. Får heller ta litt ekstra tid til å prøve litt forskjellige oppstillinger. Det kommer alltid en dag i morgen...

God natt

Raymond

over 19 år siden

Raymond

Fru strert: Hvor i all verden gjorde du dette????????

tja og hmmm

over 19 år siden

tja og hmmm

du skal være forsiktig med å legge for mye i en slik sving analyse .

det er jo kjekt å se hvordan du ligger i forhold til en perfekt sving , men hvem har en perfekt sving ? hvis du ser på alle proffene , finnes der ganske mange forskjellige svinger som er langt fra perfekte . hvis du har spillt ned til 12 i hcp så jan det ikke bare være ræva .

Dilter

over 19 år siden

Dilter

Kjenner ikke til hvordan slike analyser virker, men dette virker litt mistenkelig. Er oppsettet uhildet, eller er baktanken å selge køller? Kanskje det hadde vært en ide å ta med analysen til en pro du stoler på og få ham til å vurdere 'resultatet' i lys av det han ser med sitt erfarne øye.

Passauf

over 19 år siden

Passauf

Til fru strert, jeg var igjennom en fase i forbindelse med skade hvor utviklingen i spillet stod helt stille. Selvtilliten sank. Jeg gikk til innkjøp av cavity back køller med mykere skaft. Utviklingen stod fortsatt stille men jeg kom rundt banen på et hvis. Når jeg fikk orden på skadeproblemet tok jeg fram bladkøllene igjen samt begynte å trene systematisk med pro. Resultatene kom nesten umiddelbart. Forsøkte å trene en del med cavityback køllene til å begynne med men følte at jeg fikk for dårlig tilbakemelding på selve balltreffet. Jeg var i tillegg avhengig av video for å danne meg et godt bilde av svingen og for å skape meg en svingtanke til trening. Har du en pro du kan innlede et langsiktig samarbeid med er det verd å prøve. Har du ikke benyttet deg av video i arbeidet kan det også være verd å prøve.

fru strert

over 19 år siden

fru strert

Raymond! Jeg vil nødig si hvem og hvor. Det blir liksom ikke helt rett, de kan jo ikke si noe om dette så jeg får tro på det laseren sa. Det er vel heller tolkingen av resultatet som kan diskuteres, hadde jeg bare skjønt filla av sånne ting :-)

Og bare for å få det sagt, de hadde alle de køllene jeg trengte eller kunne bestille de til meg, men det betyr ikke at de prøver å lure meg heller. De fleste i bransjen man oppsøker kan jo skaffe utstyr så...

Etter det jeg leser her og (igjen takk for god tilbakemelding), så ser jeg vel at jeg må forsøke å få litt orden på tingene selv før jeg kjøper alt nytt. Jeg får bruke litt tid på å filme meg med driver og prøve å se på det selv. Jeg kjenner en pro litt så jeg kan sikkert få litt hjelp av ham, ihvertfall til å komme i gang. Jeg har tatt opp en liten sekvens med mobilen, men bør vel låne meg et skikkelig videokamera for å se tydelig hva som skjer. Ser for meg beihard jobbing med svingen i vinter, men kommer sterkere tilbake til våren håper jeg. Tusen takk for respons.

Custom Golf

over 19 år siden

Custom Golf

På meg høres det ut som Fru Strert har hatt seg en tur til Custom Golf på Fornebu... Har bare dårlige erfaringer med den gjengen.

Draw

over 19 år siden

Draw

Ikke for å øke frustrasjonen, men jeg tror veldig mange kjøper blades for tidlig. De er absolutt de fineste køllene å se på, i alle fall etter min mening, men det er faktisk ikke nødvendig å gjøre golf vanskeligere en det allerede er.... :-)

P.S. Jeg spiller på 5, og har blades, men har tenkt å bytte -ikke fordi jeg er plaget av dårlig balltreff, men rett og slett for å få så mye hjelp jeg kan få!

Raymond

over 18 år siden

Raymond

Med 5 i hcp har du aldri hilst på Mr.Balltreff med blades!!!

Blades er ment for de beste gutta.....dvs. Scratch-spiller og meget gode proff-spillere, disse vil få full utnyttelse av køllene... Andre spillere får ikke noe ut av blades, blir desverre bare krøll for disse!!

Har sikkert sett 150 eksempler på golfere som spiller blades, men burde hatt Callaway x-18 eller liknende.

fru strert

over 18 år siden

fru strert

Raymond! Det er som du sier at blades er for de gode spillerne, men vi som er rundt 10 eller så treffer jo rent innimellom og nesten de fleste gangene.

Vi hadde sikkert slått litt lenger med cavity køller og kanskje også senket hcp noe, men det å spille med blades er spesialt også. Det er en egen feel i de køllene, og er man litt følsom i hendene så kjenner man med en gang om det er rent eller ikke.

Det Draw skriver er jo også riktig at han vil få mer hjelp av cavity køller, men han vet nok hva jeg snakker om likevel. Kanskje blir det til at jeg også kjøper lettspilte køller, bare for å få noen meter og litt mer hjelp av de. Men det er ikke riktig at det blir bare krøll for alle andre enn scratch og nedover. Vi sliter nok mer enn nødvendig for vårt score men stort sett så synes jeg selv at jeg spiller ok.

Men denne tråden var egentlig ikke ment å skulle være om forskjellen på utstyr, det var min egen frustrasjon over hvor innbilt god jeg var. Snakk om å dratte ned på jorda. Og jernspill er mitt minste problem også, driveren er helt på jordet, og det sjokkerte meg mest, jeg som pleide å slå driver opp mot 240.

-virrum-

over 18 år siden

-virrum-

Ble eier av noen flotte små blades i våres og var klar for en ny sessong. Spiller på samme hcp som Draw. Ja jeg er glad for at jeg ikke solgte mine gamle cavity back køller, for de ble tatt i bruk igjen midt i sessongen. Og da fikk jeg virkelig oppleve hvor snille disse gamle køllene mine var.
Jeg har alltid hatt veldig stabil lengde på mine slag. Har jeg 130 til pinnen er det et normalt 8 jern for meg, bunkeren foran greenen er da aldri i spill. Men med blades kom den i spill ved litt tynne treff. Så ved lengder fra 120++ kan det bli opptil 15 meter kort ved tynne treff...

Gjør golf så lett som mulig...

704

over 18 år siden

704

Hvorfor skal det være så lett som mulig? Er ikke det litt opp til en selv hvor vanskelig en vil ha det?

Hvis jeg kun var ute etter en god score så hadde jeg kun spilt Ullensaker når det var fint vær, vindstille, og med noen supersized cavity backs. Da kunne jeg skrytt av å spille stabilt rundt par hele tiden.

Hvorfor spiller jeg da runder på vanskelige baner fra back tee, koser meg når det blåser, køllene sier seg vel seg hva jeg spiller med, og driter i om det er ned mot 0 grader og ballen flyr noen meter kortere. Scoren kryper til tider opp rundt 90 og jeg ligger langt bak hcp pga forhold og dårlige dager. Men jeg koser meg likevel.

Hvis noen liker blades fordi de er fine å se på, og elsker følelsen av de gode slagene (selv om de ikke kommer fullt like ofte som med et X-18 sett) så er vel det bare fryd og gammen.

Hvis du liker køllene dine, fru strert, så gi dem en sjanse med noen svingforbedringer. Sjekk heller om de kan tilpasses noe til svingen din. Gode spillere spiller bra med alle køller :o)

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Golf spilles for de fleste av oss for moro skyld. Jeg kunne sikkert fått lavere hcp ved å slå ut med jern, men jeg synes det er morsommere å slå ut med driver, så får heller en og annen ball svinge seg ut i skogen. Det er verdt det når jeg slår neste ballen 250 meter snorrett. Jeg vil gjerne ha så lettspillte jern som mulig, men jeg har forståelse for at noen synes det er morsomt å spille med blades, selv om det gir dårligere score.

Spill med det du synes er morsomst må vel være moralen. Tror de fleste her inne er klar over at blades vil være vanskeligere å spille på.

doc

over 18 år siden

doc

fru strert, jeg synes det skulle fint lite til før du begynte å henge med hodet!
Har du et effektivt hcp på 12 er du beviselig en ganske så stø golfer. Hvert annet hull på par- det er faktisk veldig bra det, med mindre du skal leve av dette. Jeg anbefaler at du blir litt fastere i fisken , den mellom ørene, slutter å spille frustert og innser at med hcp på 12 er du en rimelig god ballstriker og kan ha mye glede av ditt spill, som sikkert meget vel kan utvikles med dine gamle køller og ditt spill som tross alt har bragt deg dit du er idag. Ta testresultatene som en indikasjon på eventuelle endringer du kan vurdere å gjøre hvis det kan bringe deg fremover. Good luck :)
Sier en som har 21,6 og er overlykkelig hvis jeg får par på et av hullene på Hauger eller greier banen under 100. Like moro for det sann.

striker

over 18 år siden

striker

en spiller med hcp på 12 kan vel aldri kalles en rimelig god ballstriker....

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Spiller selv med hcp 12 og noen semi-blades fra Wilson, signatur deep red.

Føler meg absolutt ikke som en spesielt god ballstriker, og har tenkt tanken å justere jern til for eksempel x-18.
Mindre gode treff med x-16/18 får relativt sett bedre resultat, enn samme treff med mine køller. Og mindre gode treff kommer ustanselig!

Draw

over 18 år siden

Draw

Raymond; "Med 5 i hcp har du aldri hilst på Mr.Balltreff med blades!!!"
Smart å si....
Ikke bare kjenner jeg 'Mr.Balltreff', han er en personlig venn av meg. Vi møtes flere ganger i uken -senest i går, og ofte flere ganger om dagen. Vi tilbringer mange helger sammen -særlig i sommer halvåret. Han skal være forlover når jeg gifter meg og fadder for mine barn.
Selv om han er en mytisk karakter for deg så trenger ikke det bety at ingen andre kjenner ham.
Nå vet jeg at han har en tendens til å holde seg unna visse typer, men hvis du mot formodning skulle se ham en gang er det bare å spørre....

Draw

over 18 år siden

Draw

704; Hvis golf ikke er vanskelig nok for deg kan jeg foreslå flere muligheter;
* Bytt ut køllene med innebandy-køller.
* Bytt ut ballene med badminton fjær -dette gir ekstra utfordring når det blåser og ved putting.
* Kutt ut bag -bruk plastpose.
* Spill alltid i sandaler.
* Ikke før scorekort -risp inn scoren på låret med kniv.
* Spill med høyre hånd på ryggen, og annenhvert hull på bare et bein.

Det er faktisk uttallige muligheter til å gjøre golf mye vanskeligere en det allerede er...

-virrum-

over 18 år siden

-virrum-

til 704, selvsagt skal golf være utfordrene, og det er gøy som du sier å oppsøke spennende og vanskelige baner. Å ja, la gjerne vær og vind
være tøft. Forstod det som vi snakket om utstyr til å slå ballen med, og det bør være optimalt tilpasset en sving/person synes jeg.

Skrens Petrus

over 18 år siden

Skrens Petrus

Til 704:
Jeg liker også utfordringer...spiller alltid bakerste tee for å få mest mulig utfordringer, uansett bane. Men jeg liker allikevel at man kan score best mulig. Og dersom jeg spiller bedre med noen køller fremfor noen andre, ja så velger jeg dem som jeg scorer best med. For meg er det scoren som teller, ikke om jeg får en god balltreff en gang i blant med blades. Jeg får jo gode treff med de andre køllene også og liker følelsen av det også.

Og golf er mer en vanskelig nok for meg og jeg spiller i all slags vær. For noen uker siden spilte jeg Magnolia banen de spiller Funai Classic på nå. Ikke så vanskelig fra tee til green (jeg spilte fra bakerste tee men ikke aller bakerst fordi disse var tatt bort for å spare dem til Funai Classic). Men lengdeforskjellen var ikke så stor. Uansett...ikke så vanskelig fra tee til green...men greenene...dæven så raske og ondulerte. Endte opp med 38 putter den runden...ikke mye som gikk i gitt. Normalt sett pleier jeg å være ganske god til å putte. Ligger på ca 30 eller litt i underkant i snitt. Men kunne nok trenge å spilt mere på den banen for å lære å lese nok break på ballen.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her