Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Kanin-dødare

Gunnar

over 21 år siden

Gunnar

Altfor ofte treffer jeg for høyt på ballen, den fyker 1 meter over bakken bortover.
Noen som har en *arbeidsoppgave* til meg ?
Hvor ligger nøkkelen til å unngå dette ?
Gunnar

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Hold blikket på ballen og ikke se etter ballen etter at kølla har truffet den, fokuser på stedet ballen lå før slaget. Da unngår du å komme opp med hode for tidlig. Så et tips en gang som sa: hode skal ikke "opp" før det blit "tatt med" av høyre skulder.

Et annet tips er at du bør prøve å slå litt mer ned på ballen.

Det kommer selvsagt alt ann på hva du gjør feil, derfor er protimer å anbefale.... :-) Lykke til.

Gunnar K

over 21 år siden

Gunnar K

Dersom du treffer matta først, treffer du ballen på vei opp. Det gir det resutatet du beskriver. Løsningen på det er å flytte vekten tidligere over til venstre fot i gjennomsvingen. Andre forklaringer kan være at armene ikke er like utstrekte i balltreffet som i oppstillinga. Rettet ut for mye bøyde knær en annen. Løftet hodet som beskrevet av Runar. Flyttet balansen på føttene iløpet av svingen. F.eks. fra tærne tilbake mot hælene.

Dette var noen av mulige årsaker. Løsningen varierer selvfølgelig avhengig av hva som skjer. Noe som kan være fornuftig uansett er å ta deg en tur i bunkeren. Glatt ut sanden med raka, tegn en linje midt imellom føttene og rett ut fra kroppen. Oppgave: treff med køllehodet på streken. Treffer du for tidlig vil du duffe, om det ikke er fordi du står for dypt i sanden da. Treffer du for seint (sjelden) Kaster du deg antagelig for mye etter ballen i tilslaget, resulterer i dårlig balanse også. Treffer du streken, flink gutt! Det som kan være en ulempe om du ikke går til en pro, er at dersom du har reist deg i baksvingen og så senker deg i nedsvingen og treffer, så kompenserer du. Det blir ikke noen permanent bedring av det!
Langt og kjedelig svar det her, beskriv nærmere om du kjenner deg igjen i noen av de ovenfornevnte årsakene!

Gunnar K

over 21 år siden

Gunnar K

Prøver du øvelsen i bunker, så gjør det uten ball! Skal du trene spesifikt bunkerslag, skal ballen ligge noe til venstre for streken. Du skal få kontakt med sanden på samme sted som i øvelsen.

Links

over 21 år siden

Links

Til kanindødare: eksprimenter først med ballplasering. Dersom du har generelt dårlig presisjon i slagene ville jeg kansje ha senket tempo og trent mye med halve og 3/4 sving for nettop oppnå presisjon i balltreffet. Øk så gradvis lengden på svingen til du er trygg(ere).

Gunnar

over 21 år siden

Gunnar

Re: Links
Nemlig.
Bruker jeg 3/4 sving, går ballen 160 meter rett.
Svinger jeg til full, blir det mye tull.
Selv om den da med treff går 200.
Jeg får vel bare forsette å konsentrere meg. Skal ha noen protimer
fram mot sesongåpning, og satser på å gjøre rent bord til sommeren.
:)
Gunnar

Gunnar K

over 21 år siden

Gunnar K

Til Gunnar: Ettersom det går bra til 3/4 sving, løfter du sansynligvis i fullførelsen av svingen. Dette er helt vanlig, finner det nok noe oftere på spillere som har passert 30, og generellt de med dårlig rygg.
Når du kommer til 3/4 av svingens lengde er det essensiellt at du fortsetter å vri skulderne. De med dårlig rygg løfter instinktivt armene for å få lengde på svingen. Når armene løftes hever du også overkroppen og har lett for å toppe når du kommer ned. Det er egentlig like vanlig å duffe litt (treffe matta før ballen), ettersom nedsvingen har en tendens til å bli ganske bratt. Det er fornuftig å gjøre noen oppmykningsøvelser for ryggen uansett om det er det som er årsaken til toppingen eller ikke. Fornuftig med protimer også. Lykke til!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her