Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Kontrollert Slice

Jan B. Sørensen

over 21 år siden

Jan B. Sørensen

For en tid tilbake hadde jeg en flott mailkorrespondanse med en dyktig spiller fra golfsvingen.no Vi kom inn på dette med åpen og lukket stands og jeg hadde noen spørsmål i den sammenheng. Hadde forresten henvist til noen tips på deres web-side som jeg faktisk hadde funnet en feil ved. Dermed fikk jeg liksom litt ekstra service.
Det svaret jeg fikk var at om man skulle ha en kontrollert slice så skulle man ha en åpen stands og selvsagt lukket stands ved hook.
Er det da ikke påkrevet å "kompensere" med vinkelen på køllebladet samtidig slik at det blir 90% på siktelinjen ? Jeg trodde at det var vinkelen køllen kom inn på ballen og dens vinkel på hodet som hadde betydning for ballens bane i luften (skru).
[Tar sjansen på et ekte golf-spørsmål jeg ;-) ]

Gunnar

over 21 år siden

Gunnar

Jeg så en instruksjonsfilm om akkurat dette med Helen Alfredsson,
og hun bekrefter det du sier.
Slice: Åpen stance, men køllebladet vinkelrett på ballen,mot målet.
Køllebladet blir vel egentlig åpent i forhold til kroppen....
Hook: Lukket stance, men også her køllebladet vinkelrett mot målet.
Gunnar

Stein

over 21 år siden

Stein

Hva er så forskjellen mellom slice og fade?

Lex

over 21 år siden

Lex

Til Stein: Forskjellen forklares oftest med graden av skru mot høyre respektive venstre for venstrehendte spillere. Fade omtales som svak eller gradvis buet ballbane som resultat av skru i ballen, mens slice omtales som tilsvarende kraftig buet ballabane. Kunsten er å kontrollere ballens bane. Slå kontrollert rundt hindringer som et alternativ til å slå over for eksempel. Se eksempler på forklaringer på linkene:

http://www.jgk.no/smaaplukk/ordut.html
http://www.golfsenteret.com/golfstoff/leksikon.html

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her