Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Golfbag med SAS

Terje Vangen

over 21 år siden

Terje Vangen

Er det noen som vet hva slags regler som gjelder for golfbagger på flyreiser med SAS ?
Vekt ..... pris ..... etc.

Terje

Boromir

over 21 år siden

Boromir

Når jeg har reist innenlands med SAS har jeg aldri betalt noe for å ta med golfbag. Kun sendt det som spesialbagasje. Om de i utgangspunktet tar betalt for det tør jeg ikke si. Det kan vel være mulig at de tar betalt hvis det totalt sett blir overvekt. (Selv om jeg aldri har opplevd dette heller) Har heller aldri veid golfbagen ved innskjekking. Har kun blitt spurt om vekten en gang.

Bjørn Holthe

over 21 år siden

Bjørn Holthe

Det er mye forvirring mht dette med golfbag, overvekt og de forskjellige flyselskapene. Det kommer an på flyselskap og hvor man skal. Generellt kan man si at flyselskapene krever ekstra betaling hvis man har overvekt. Hva som er grensen for overvekt varierer, men jeg tror jeg kan si at generellt sett setter lavprisselskapene grensen på 15kg, de tradisjonelle ruteflyselskapene; 20kg på turist og 30kg på business-klasse. Hvis man skal oversjøisk (USA, Østen etc) så går det ikke på vekt, men på antall kolli og mål på kolliene (lengde+bredde+høyde).
I tillegg har de fleste flyselskapene egne priser på golfbag, og noen har lavere pris hvis man har forhåndsbestillt plass til golfbagen. Jeg vil råde alle som skal på golftur til å sjekke dette nøye. Hvis man går i fella og må betale overvekt så flyr tusenlappene fort!
Bjørn

Gjermund

over 21 år siden

Gjermund

Jeg reiste med Braathens til Irland i fjor sommer. Det jeg fikk vite på forhånd var at vektgrensen var 21 kg og at det kostet 500 kr for ekstra bagasje. Det jeg hadde med veide nok trolig over 30, men det var aldri snakk om vekt ved innsjekking. Jeg antar SAS har tilsvarende regler.

Litt på siden, men British Airways har en vektgrense på 23 kg (tror jeg) som de øker til 30 kg dersom bagasjen inkluderer golfutstyr. Ikke at jeg klarer å overholde den heller, men det er jo hyggelig gjort, da :)

Jan B. Sørensen

over 21 år siden

Jan B. Sørensen

Noe friere er det for de med godt med bonuspoeng (sølv. gull osv.) De har egne grenser for vekt og ellers annen "spesialbehandling".

Bjørn Holthe

over 21 år siden

Bjørn Holthe

For å være helt konkret så gjelder følgende på SAS:

Innen Europe: Golfbag inntil 15kg: kr.250.- hver vei
Ut av Europa: Golfbag inntil 15kg: Kr.500.- hver vei.

Hvis golfbagen veier mer en 15kg så må man betale overvekt. Innen Europe er det 1,5% av høyeste billettpris pr. kilo. Høres kanskje ikke så mye ut, men det er det. Eksempelvis er høyeste billettpris til Malaga kr.8520 en vei. Det blir kr.128.- pr. kilo hver vei. Har man da 5 kilo for mye så blir det kr.1.280 T/R!
Skal man reise innenlands eller ut av Europe er det egne tariffer.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her