Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Prøver du i shoppen og kjøper på nettet?

Joje

over 21 år siden

Joje

Personlig kunne jeg aldri gjort noe sånt. Hvis jeg har fått god hjelp av min pro til å prøve forskjellige køller, så ville jeg ha dårlig samvittighet hvis jeg kjøpte køllene på nettet etterpå.

Mange her inne tror at proshoppene tjener gode penger, men sånn er det dessverre ikke. Jeg tror tilbudet i shoppen kommer til å bli stadig dårligere, med mindre utvalg.

Dessuten handler køllevalg mest om smak og behag - å kjøpe køller uprøvd vil jeg kalle direkte uprofft.

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Joje, her er du inne på noe viktig når det gjelder oppførsel, eller folkeskikk. Slikt gjør man bare ikke.
I alle tråder som har gått på proshop kontra netthandel, er det som regel køller det refereres til. En ikke uvesentlig del av vareutvalget i proshopen består også av tekstil og sko. Dette er varer som det er vanskelig å kjøpe på nettet, da de fleste vil prøve. Alikevell greier ikke proshopene å tjene penger på disse varene heller. Det meste som tilbys er jo priset til himmels av grosistene, slik at folk flest finner noe i vanlige forretninger i stedet. Hvorfor betale bortimot 500 kr for ei skjorte når du får tilsvarende kvalitet til 300 kr? Til de som mener at disse såkalte merkevarene er så mye bedre, kan få kikke på ett par eksemplarer Nike og Taylor Made hos meg.
For ordens skyld, Nettogolf selger ikke tekstil og sko.

Respektløs

over 21 år siden

Respektløs

For å være helt ærlig, syntes jeg ikke man skal ha noen som helst problem med å kjøpe på nettet etter å ha prøvd utstyr i en proshop! Hvis man sparer flere tusen kroner på dette betyr det jo at man sponser pro'en med disse pengene i stedet ved å gjøre deg motsatte! Dette er jeg slettes ikke interessert i å gjøre! Pro'ene driver butikk og må akseptere konkurranse som alle andre må gjøre.

I utgangspunktet er jo pro'er instruktører og ikke kremmere. Hvis de hadde konsentrert seg mer om instruksjon, kurs, opplæring osv og vært litt mer kreative, er jeg sikker på at de flinkeste hadde kunnet levd godt av dette.

Respektløs

over 21 år siden

Respektløs

Jeg tør uansett påstå at hvis du finner nøyaktig den køllen/skaftet som passer best for deg i en proshop har du griseflaks. Problemet i prohopene er at de ikke tilbyr testkøller, f.eks. drivere i alle merker, med forskjellig loft og forskjellig skaft. Da må man jo ha minst 10-15 i hvert merke, som jo er umulig.

Jeg har hørt om flere stykker som har bestilt køller i en proshop etter å ha testet de der. Man får som regel en testkølle med regular skaft. Man finner så ut at man må ha stiff istedetfor. Køllene kommer etter noen dager også finner man ut etter et par-tre runder at de ikke passer allikevel. Verken skaft eller lie. Lie'en ble feil med stiff skaft. Hva gjør man?

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Det er stor forskjell på å få god hjelp av en pro, og det å bli vist køllestativet av en kvisete fjortis.
Se på køllene med god samvittighet, og kjøp der det passer best.
Har du imidlertid fått tilpassningshjelp eller annen god hjelp av en pro bør du tenke litt ekstra.
Forøvrig vil jeg si at det finnes noe som heter bytteordninger som den enkelte kan benytte seg av, også på internettbaserte butikker. Vi leverer alle våre varer med returrett og minst to års garanti.

Hekta

over 21 år siden

Hekta

Noen av oss er jo så gale at vi bruker info på netet til å påvirke proen vår til å ta inn nyhetene for så å kjøpe disse av ham/henne uprøvd. Som bonus får vi muligens rimeligere utstyr og gratis råd og veiledning om spillet vårt ved passe anledninger.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Respektløs: Du kan ikke klare å ha ALLE forskjellige type køller i ALLE forskjellige varianter, det er rett og slett ikke nok kjøpere de fleste steder til at det er mulig i praksis, noe som vi trolig er enig i. MEN: Feks. Borre er "Callaway testing center" (eller hva pokker det heter), der har de en vogn med alle mulige versoner av callaway's jernkøller. Et annet sted jeg var innom (som jeg ikke husker akkurat hvor) hadde de det samme for Titleist, et annet sted Ping osv. så unntakene finnes. "Problemet" er at vi har en proshop på hver bane, og da er ikke markedet stort nok til at alle kan ha alt.

"Hvis man sparer flere tusen kroner på dette betyr det jo at man sponser pro'en med disse pengene i stedet ved å gjøre deg motsatte! Dette er jeg slettes ikke interessert i å gjøre! Pro'ene driver butikk og må akseptere konkurranse som alle andre må gjøre."

Ok greit, men dette gjelder jo over alt; du kan kjøpe en bil i Tyskland, gjøre all jobben selv, og spare penger. Du kan kjøpe DVD billigere fra utlandet osv. Du får mye billigere biff ved å kjøre til Sverige.... Norge er et dyrt land å leve i !!! Prisene reflekterer det. Man må få lov til å kjøpe fra de steder man vil selvsagt. Men det å få hjelp av en proshop (gratis) til å teste køller, finne ut hvilken type som passer en best (gratis) og så bestille de på internett fra USA ? Nei...... det er .... ja dårlig folkeskikk er vel det nærmeste jeg kommer.

Noe annet er selvsagt at du har tittet på noen køller og finner det til en god pris et annet sted selvsagt.

Hvorfor er køllene så mye billigere i USA ? VOLUM er et stikkord her. De har noe SINNSYKT mange flere golfere enn i Norge. Sverige er kanskje greiere å sammenligne med, det er ikke SÅ mye å spare derfra, da tenker jeg "normalpriser". Har sett kjeder i Sverige som har solgt golfsett i matbutikken eller noe for lave priser men......

Jeg flirer litt av enkelte som har "jeg vil pokker ikke betale så mye for produktet for da tjener du penger" innstilling, ikke at jeg skal påstå at noen er 100% slik her, men jeg truffet et par av dem. Jeg tipper ihvertfall at de ikke driver butikk selv.

Dette minner meg om historien jeg hørte om Kjetil Andre Aamot som er noe slikt: det ble "klaget" over store premier i alpint og at han på 1,5 minutter hadde tjent 1 million kroner, det var xxxx kr. i timen det.... Så senere hadde Kjetil og far hans summert ca. hvor mye han hadde tjent som alpinist, og delte det på alle timene med trening osv. Tror det var noe slikt som 50 kr. timen eller noe.... Greit, ikke helt sammenlingbart da.....

Var litt sent dette, håper at det ikke ble bare rot....

Trist og gretten pro

over 21 år siden

Trist og gretten pro

Jeg er i posisjon av å være ferdig med min headproutdannelse, og på søken etter en jobb. I de jobbene som utlyses nå er det ofte en fastlønn fra klubben for drift av shoppen. Når ikke proen selv har noen provisjon av noen særlig karrakter, kan det være lett for proen å ansette billig ukyndig arbeidskraft. Ergo dårligere service og omsetning. Kosekvens: flere handler på nettet. De jobbene med en tilhørende shop kan ofte være "bortvekkistan" klubber med svært liten omsetning. Årsak: alle handler på nettet.

Jeg får lite sansynlig en jobb med bra eller ålreit omsetning i proshoppen. Ender nok på ett bortgjemt sted med å tjene inn leia som klubben forlanger, ved å selge varer som cola og melkerull.

Jeg forstår godt at medlemmene handler der hvor varen er rimligst. Jeg kan kanskje fremstå som litt gretten og kravstor som ønsker å tjene mer, men hva blir konsekvensen på lengre sikt? Proshoppene opphører og eksistere.

Den skyldige part er til dels leverandører, klubber som tar over drifta selv, proer som ikke er godt nok skolert, men først og fremst DERE som ikke handler av oss!

Enda værre blir det når dere først har vært innom å prøvd køllene først. Et vanlig senario er at dere greier å overbevise meg om at dere skal kjøpe køllene. I god tro lar jeg dere da prøve køllene. Etter at jeg har hjulpet til som best jeg kan, drar dere hjem for å "tenke" på det. Uka etter, flunkende nytt sett identisk med det dere prøvde hos meg. Jeg sitter igjen uten salg og har gitt gratis tips kanskje på bekostning av andre kunder. Ikke nok med det, så må jeg selge det settet dere prøvde under vanlig pris. Teipbiten under ramler faktisk ofte av etter hundre slag. Den som faktisk handler av meg, finner merker under syverjernet som DU har prøvd og forlanger rabatt.

Pro igjen

over 21 år siden

Pro igjen

Ser at det gikk litt fort, ble noen skrivefeil og "klumpete" formuleringer. Får håpe budskapet når frem uansett!

Marians Pahars

over 21 år siden

Marians Pahars

JA, det er sant som denne Proen sier:
Når vi handler billig over internett, slår det tilbake på oss selv som kan stå i fare for å miste proshopper!!
Det er sterkt beklagelig!

Frode Ander

over 21 år siden

Frode Ander

Det er en vesentlig prisforskjell på utstyr i Norge og netthandel i USA.
På en del dyrere utstyr kan man glatt spare et par tusenlapper. Det er litt naivt å tro at man skal være villig til å betale f.eks to tusen for å få litt hjelp i proshopen. Ofte har shopen testjern liggende som man kan prøve. Dette bør være en service i shopen som ikke koster noe.
Urimelig blir det derimot dersom man får en gratis sving / utstyrsanalyse under intrykk av at man skal kjøpe utstyr. En mulighet her er jo at shopen tar betalt for dette arbeidet og refunderer dette ved kjøp av utstyr. Jeg er mer enn villig til å betale for å få en analyse av min sving og et godt råd om hvilket utstyr som er optimalt. Velger jeg da å kjøpe på nettet har proen iallefall fortjenesten på arbeidet.

tintin

over 21 år siden

tintin

enig Frode,forslaget er vært oppe før: begynn å ta dere betalt for å hjelpe folk med hva slags utsyr de skal kjøpe, uansett hvor de skal kjøpe det.

Jeg kjøpte mitt siste PING jern sett for 3300,-, i min lokale proshop kostet det samme settet 9000,-

Gretten pro mener at jeg burde støtte opp om klubben og kjøpe det hos de isteden. Det blir 5700,- i ren veldedighet. Dette er på grensen til en provokasjon. Det er ikke bare uaktuellt, men også et uintelligent forslag.

Isteden for å lete etter hva kundene gjør galt, finn ut hva dere kan gjøre riktig.

Løsningen med at alle golfspillere skal utvikle seg til filantroper for hjemmeklubben sin er for dum rett og slett!

Frode Ander

over 21 år siden

Frode Ander

Jeg tror de lokale proshopene trenger litt tid på å tilpasse seg til den nye hverdagen. Det som skjer i golfen i dag er på mange måter gammelt nytt i andre tilsvarende bransjer. Jeg har drevet med utstyrskrevende idretter og hobbyer i en mannsalder. For eksempel skyting og modelflyging. I disse miljøene har det blitt handlet flittig i utlandet gjennom mange år. Resultatet av det er blandt annet at de butikkene som finnes i Norge tilpasser sitt vareutvalg til denne virkeligheten. Dette har de dessuten gjort uten å beskylde kundene for svik.

Jeg er veldig enig med tintin i at det grenser til det useriøse å forvente at vi skal sponse shopene med mange tusen kroner ved kjøp av utstyr.
Netthandel er kommet for å bli og vi kan forvente at det bare øker i omfang. De smarte proene skjønner dette og tilpasser seg..

Jeg ønsker å ha den lokale proshopen tilgjengelig, for instruksjon, råd og forbruksvarer. De må selv sørge for å ha et service og vareutbud de kan leve av.

Nick

over 21 år siden

Nick

Det vil være trist om proshopene kun fører forbruksvarer.
Jeg er enig i at noen beregner seg vel stor fortjeneste, men noe må man betale ekstra dersom man vil ha et godt utvalg og service som en god proshop har. En god proshop hører med på en golfbane.

Hans E. Johnsen

over 21 år siden

Hans E. Johnsen

Det er ikke vanskelig å skjønne at folk vil kjøpe utstyr der det er billigst. Det er heller ikke vanskelig å skjønne at når det er tale om mange tusenlapper så er det mange som tar risikoen på at utstyret de får tilsendt er i riktig stand og orden.

Men jeg reagerer på at mange synes det er OK å gå til proen i sin lokale klubb, teste køller sammen med ham/henne, bruke kompetansen proen har og late som om man skal kjøpe for deretter å handle utstyret over nettet. Da får man være voksen nok til å si fra på forhånd om at man har tenkt å handle annetsteds men trenger råd og hjelp for å finne riktig utstyr.

Som en sa lengre oppe - det kan i seg selv bli et produkt proene kan tilby. Men å "jukse" ift. sin lokale pro på detet - det er hverken hederlig eller hyggelig. Tenker den proen blir vennligsinnet neste gang man skal ha en time og stiller med nytt utstyr fra en websjappe som er identisk med det han rådet deg til...

Selvsagt må proene tilpasse seg, men det gir ikke oss som kjøpere rett til å oppføre oss råttent.

5. jern

over 21 år siden

5. jern

Diskusjonen er interessant, men proene bør også gå i seg selv før de anklager kundene for å utnytte deres kompetanse kostnadsfritt. I mange tilfeller er den ikke verdt noe. Mange proer (og øvrige ansatte i proshoppene)- og dette sier jeg med basis i egne erfaringer fra en lang rekke shopper - har ikke kunnskap nok til å komme med virkelig gode råd. Svært mye av det de forteller oss kunder er ren brosjyreinfo, og samme hvilket sett man titter på får man høre at det er blant "de beste køllene som er å få tak i". Det er ikke nok å ta en titt på teipen under sålen for å fastslå om køllene passer for deg eller ikke. Jeg kan imidlertid til en viss grad skjønne at de ikke gidder å legge sjela si i det, når situasjonen er som beskrevet ovenfor. Selvsagt gjelder ikke dette alle, det finnes mange dyktige proer også, men manglende kompetanse er etter mitt skjønn et generelt problem for standen.

Nick

over 21 år siden

Nick

Selv om kompetansen ikke alltid er like god, får man iallefall prøvd køller før man kjøper. Man kjøper ikke køller uten å ha testet dem. i så fall kan det bli vesentlig dyrere, dersom de nye hotte kanskje fungerte dårligere enn de gamle og etterhvert sitter med diverse sett kjøpt billig på nettet som ikke blir brukt.
Vent heller med å skifte ut de gamle køllene. Antakelig er de mere enn bra nok.

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Etter å ha drevet eget handelsfirma i over 25 år, er det ett motto som fortsatt henger oppe på veggen min. " EN GOD HANDEL ER DET FØRST NÅR BEGGE PARTER ER FORNØYD". En som har jukset til seg hjelp fra proen, til å finne utstyr, kan godt spare noen lapper, men blir denne fornøyd med handelen?
For min egen del ville jeg ikke like å handle med denne personen, da jeg aldri ville kunne stole på vedkommende. All handel er basert på tillit, og da fra begge sider.For meg som driver en netthandel er det spesielt viktig med gode relasjoner i markedet, og stå for alle garantier og løfter som blit gitt.

Hans E. Johnsen

over 21 år siden

Hans E. Johnsen

Utrolig Børje, vi er enige om noe. Korkene spretter.....

Joje

over 21 år siden

Joje

I fjor prøvde jeg flere forskjellige drivere, både på rangen og på banen. Min pro ga meg mulighet til å få låne de jeg ville når jeg ville, og på grunn av at jeg fikk så mye tid på meg, så kom jeg faktisk fram til at jeg likte den billigste best.

Jeg ville aldri ha kjøpt den noe annet sted - uansett pris. Dessuten - på grunn av all hjelpen jeg fikk, sparte jeg flere tusen på å velge den billigste. Som jeg sikkert ikke ville gjort ellers.

Jeg skjønner at noen fortsatt velger å kalle meg dum eller naiv. Men det får de da bare gjøre..:-)

Hekta

over 21 år siden

Hekta

Mitt inntrykk er at de kundene som regelmessig kjøper tjenster og forbruksvarer i shopen får god rabatt ved utstyrskjøp. Da har kanskje vår pro lagt seg på en linje som er foreslått her. Forsiktig påslag til de kunder som kjøper tjenester.

KK

over 21 år siden

KK

Jeg ler meg fillete av folk som kjøper køller på Pinemeadow og som får billig drit som knekker og blir ødelagt.
Jeg ler meg ihjel av spillere som kjøper Stargolf eller noe lignende og som tror de har gjort et kupp.
Jeg fniser av spillere som kjøper det kjente merket Wilson i utlandet og får med seg billigmodellen deluxe.
Jeg ler enda av han som kjøpte Callaway i Malaysia og først oppdaget at det var fake når han skulle ha kølle fikset fordi skaftet knakk.

Men jeg hyller han som kjøper varene hos sin lokale proshop for å støtte en han liker.
En PRO som skifter grepene dine når de er slitte.
En PRO som gir deg svingtips når du trenger det.
En PRO som har lakeballer på tilbud når du er tom.

Folk som vil presse vekk proen kan bare tenke over konsekvensene hvis han blir presset ut på grunn av netthandelen.

Midlertidig blid pro

over 21 år siden

Midlertidig blid pro

Dette var gøy det her! Fint å bli verdsatt av noen ihvertfall!

Frode Ander

over 21 år siden

Frode Ander

Det er vel ingen som ønsker å presse vekk proen.. Det de fleste av oss ønsker er vel å kunne kjøpe det utstyret vi ønsker til en pris vi kan leve med. Det er nok helt sikkert noen som blir lurt av netthandel, men de som kjøper kjente merker fra de større nettbutikkene blir neppe lurt.
Jeg har selv ganske nylig spart 3000 på køller kjøpt i nettbutikk, selv etter at både frakt og MVA er betalt. Jeg setter også pris på min lokale proshop, men det får da være grenser.. Dersom jeg bruker noen av de kronene på protimer burde både min sving og proen være blide.

I stedet for å "le seg fillete" som KK gjør ville det kanskje vært mer interressant å diskutere hva en vellykket pro bør satse på for å overleve den konkurranse situasjonen som vi nå en gang har.

Hekta

over 21 år siden

Hekta

Proene har vel en fair sjanse ved å samarbeide bedre om å skape rammer om sine forretningsmuligheter. De kan sikkert organisere seg med samlet innkjøp, enklere distriubusjon osv. Alt som detaljhandelen med mange utsalg har gjort til suksessfaktorer. Jeg tror ikke prisene i proshopen må helt ned på nettpriser for å opprettholde en stor markedsandel.

Det er naturlig å se på trender for netthandel generelt. Hvis vi ser på representanter for de store kjedene så holder enkelte de samme priser på sin netthandel som i sine butikker. Det kan godt tenkes at dette er bevist politikk.

Denne modellen kan sikkert fungere for et samlet pro Norge. De må sannsynligvis finne seg i å konkurere på annet enn pris med en slik modell. Men de samme konkuranseelemntene er vel strengt tatt de samme som gjør at de har kunder i dag. Fordelen er vel at de har mulighet til å demme opp for massiv lekasje til netthandel dersom trenden blir den samme for golfutstyr som enkelte andre varegrupper.

Kombiansjon høy produktkunnskap, muligheter for dybde anbefalinger igjennom analyser samt tilpasning av utstyr og nærhet til kunde er normalt en slagkraftig kombo i andre bransjer.

tintin

over 21 år siden

tintin

KK har tydelighvis ikke handlet på nettet før, da er det vel like greit å ikke ha så mye meninger om det...

Det som skjer med nettbutikker er rett og slett en naturlig utvikling av markedet. På samme måte som kreditt kortet når det kom, tipper mange hadde vanskelig for å tro at det gikk an å handle uten penger.

Akkurat som med kreditt kortet er det bare snakk om tid før også alle bruker nettet til å handle på i en eller annen form. Du har kanske nettbank KK?. Og det gjelder stort sett alle bransjer.

Netthandelen kommer til å ta sin del av golf markedet helt naturlig og det er ingenting som kan stoppe det. Spørsmålet er hva proshopene kan gjøre for at netthandelen ikke skal ta for stor del. Og her er frode og hekta allerede inne på de viktigste punktene.

Utvalg og pris kan de ikke konkurrere mot, men de må forholde seg til det gjennom å senke prisene og bedre utvalget. Pro shopene må fokusere på selve kjøps opplevelsen, at folk virkelig tror at de har ekspertisen til å finne utstyret som passer akkurat dem. Akkurat nå er det sånn at de sender deg ut på rangen med en test kølle og lar deg prøve selv, dette holder ikke for kundene, det ser vi jo også av noen kommentarer på denne siden.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Den som kjøper sko via nettet kan selvsagt også kjøpe golfkøller der.....

Jeg har forsåvidt ingen problemer med at folk vil spare penger via netthandel, bare de husker på at besparelsen fort går opp i vinningen når settet du kjøper har en "epidemisk" feil og skal sendes tilbake til USA...Skjer kanskje ikke ofte, men det skjer hyppig nok til at man skal tenke over det

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Jeg skjønner ikke helt hva Sam mener med "epidemisk" feil som gjør at settet må i retur, det hørest i alle fall smittsomt ut. Videre har jeg problemer med å skjønne hvor ofte det siktes til når han kaller det "hyppig nok", eller er det en løs påstand?
Forøvrig så er det litt merkelig at det stadig vekk refereres til USA når det menes noe om netthandel, da det stadig blir flere og bedre nettbutikker også her i landet. Derfor er det heller ikke hold i påstanden om at man ikke får prøvd det man kjøper på nettet. Når jeg sender fra meg ett jernsett så har kunden rettigheter som langt overstiger de han har som kunde i en proshop. Returrett i 4 uker, og da holder det at kunden ikke liker køllene, eller en hvilken som helst annen grunn. Arbeidsgaranti på arbeide utført av meg, 5 år. Produktgaranti minst 2 år. Produktskadeforsikring intill 10 mill.
Alt i alt mener jeg at kundene er rimelig godt dekket for overaskelser.Det er derfor liten grunn til å fortsette skremselspropagandaen mot netthandel, og istedet fokusere på det positive det tross alt er at også de med mindre penger kan skaffe seg kvalitetsutstyr. Skulle foresten like å vite hvor mange av de som er negative til netthandel som virkelig har prøvd.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Jeg forklarer gjerne jeg Børje, når du er så saklig som nå..

"Epidemisk feil" er en feil som har vist seg så mange ganger på produktet at det er god grunn til å tro at det gjelder for en hel produksjon. Overført til et helt køllesett betyr det at når tre- fire jern ryker på ca. samme sted eller på samme måte (og det ikke skyldes spillerens bruk) så er det grunn til å tro at det bare er et tidsspørsmål før resten ryker. Da er det en epidemisk feil.

Et godt eksempel fra virkeligheten er en av årgangene til VW Passat, der coilene ryker etter drøyt 12 mnd. Såvidt jeg husker er det 4 av dem i Passaten. Når to har røket innen kort tid er det god grunn til å tro at resten ryker også... (i det tilfellet hadde VW sentralt forbudt forhandler å bytte de to siste før de røk, noe det ikke fantes spor av grunn til å nekte ift. kunden).

Så lurte du på hyppig nok. Det er ikke en påstand tatt ut av luften. I min bekjentskapskrets var jeg vært borte i 12 slike situasjoner i fjor, og tre til nå i år. Det er grunn til å tro at jeg ikke kommer borti absolutt alle...

Forøcvrig er jeg enig med deg i at det er forskjell på USA og norske nettbutikker. Men, la oss si at jeg bodde i Narvik og kjøpte av deg. Det er fortsatt ganske mye mer plunder og heft å sende køllene ned til deg enn det er å kjøre innom pro-shop'en. Dette har i uminnelige tider vært postordresalgets negative side (og nettbutikker som selger fysiske varer er jo bare en avansert postordre variant) Men selvsagt er det greiere å forholde seg til en norsk leverandør, enn en som befinner seg i USA.

Det er ikke tale om skremselspropaganda, det er litt overdrevet. Det er tale om noe så enkelt som å veie ulemper og fordeler opp mot hverandre. Det må være lov til å nevne ulempene, uten at du som aktør skal hevde at det er skremselspropaganda. Det er hverken skremsel eller propaganda :-)

hekta

over 21 år siden

hekta

Til Børje: En forbrukers rettigheter er mer eller mindre de samme om han/hun handler over disk eller på nett i Norge. Du er lovålagt en 14 dagers returrett i tillegg til de normale angrefristene og øvrige rettigheter. Denne returrett gjelder ikke bare netthandel men også postordre. Dette for at kunde ikke har mulighet til se, ta og føle på produktet han/hun handler. Ordlyden her er nok ikke korrekt men prinsippene stemmer.

Jeg mener at du overdriver når du karakteriserer "advarende" utsagn her som skremselspropaganda. De fleste har vel kun forsøkt å påpeke at det faktisk kan være ulemper i forbindelse med kjøp over nettet. Det er bra at du som operer i Norge har gjort det forholdsvis enkelt for dine kunder å returnere utstyr med feil på. Men dette er normalt en noe tyngre og sannsynligvis tregere operasjon enn å å stikke innom den lokale proen eller supermarked for den sakens skjyld for å bytte eller klage. (Sportshuset) I det nye EU direktivet er du pålagt å akseptere returkostnader som kunde måtte ha for retur av utstyr. Dette gjelder også en normal butikk. Forbrukere i Norge er ikke så godt kjent med denne delen av direktivet foreløpig. USA er ikke underlagt regler som sikrer en norsk forbruker hjelp og kostnadsdekning ved ulike problemstillinger. Jeg antar at de fleste likevel har fått ordnet opp i sine utfordringer.

Jeg ser at det er naturlig at du forsvarer ditt gebet med nebb og klør. Dette er rimelig unødvendig. Alle vil ønske deg velkommen og lykke til. Vi forsøker vel i denne tråden å se på fordeler / ulemper med netthandle forhåpentligvis på en saklig måte. Vi uttrykker oss ikke alltid godt eller klart. De fleste har ikke skumle eller ufine hensikter av den grunn. Du har kanskje tendens til se ting litt svart / hvitt.

Utganspunktet var vel mest moralen i det å utnytte proens kunnskap til valg av utstyr for så og gjennomføre handelen et annet sted. I denne settingen diskuteres det prisnivå, konkuranse elementer osv.

Rødvin

over 21 år siden

Rødvin

Jeg prøver på demo-dager.
Har ennå ikke funnet en pro-shop som har nok køllevarianter til å være i nærheten av det jeg trenger for å finne hva som passer meg mest.
Dessuten surrer de kølla inn i tape så den minner om en postpakke, og da er den ikke representativ lenger.
I andre land (Sverige og UK) teiper de bare under kølla for å unngå striper fra sand og rusk på utslagsmatta, men dusteproene i Norge teiper også slagflata og da blir egenskapene helt annerledes, særlig mht backspin som er viktigste faktor for optimalt køllevalg.
På demo-dager derimot får man prøve utapet utstyr i flere loft og skaftvarianter, så da har man ihvertfall en mulighet til å finne det som er riktig.

JEG LURER PÅ.......:
Dere tullingene som her inne prøver å gi folk dårlig samvittighet for å ikke kjøpe av proene; Dere drar vel til en restaurant i stedet for på polet (eller til Sverige!!!) for å kjøpe rødvin til hjemme-middagen også. Restauranteierne har jo like stort behov for å få bisnissen til å gå som proene, eller har de ikke. Svar på dette du Joje !!!!!!!!!!!!!!!!!!

H2O

over 21 år siden

H2O

Til Rødvin: Takk for et veldig oppklarende innlegg i debatten. Et godt konstruktivt innlegg. Jeg skal sørge for at rødvinsutvalget blir bedre i restauranten vår. Ut med proen!

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Rødvin;

Av alle rare sammenligninger - rødvin vs. golfkøller ?

Polet har bedre utvalg enn restauranten og har dessuten en mye bedre kjøpssituasjon (bedre ekspertise, bedre tid, lavere priser). Ikke minst; å kjøpe på restaurant til konsumsjon hjemme er ikke lov.... Gi oss et litt bedre eksempel....?

Dessuten har ikke noen forsøkt å gi noen dårlig samvittighet, man har bare pekt på en del sider ved begge typer kjøp...

Joje

over 21 år siden

Joje

Hei Rødvin. Ble det litt sent i går kveld, eller?

Jeg (som du kaller tulling) har uttalt min mening som, kort forklart, er: Hvis jeg bruker proshoppens muligheter til testing og utprøving, og finner en kølle der som jeg liker, ja da synes jeg det er moralsk riktig å kjøpe den køllen samme sted, selv om jeg kunne fått den billigere på nettet. Så vidt jeg vet, er det min soleklare rett.

Hvis jeg IKKE har mottatt noe hjelp hos proen, så stiller saken seg selvfølgelig annerledes.

Restaurant-eksemplet ditt er igrunnen ikke så dumt. Hvis du benytter restauranten til å drikke rødvinen, så kjøper vel til og med du også rødvinen der. Eller kanskje du kjøper den på polet og smugler den med deg inn i restauranten? Hahaha.

Nå kunne jeg jo vært litt kjepphøy og skreket: "Svar på det du Rødvin!!!!!!!!"

Men det gjør jeg ikke:-)

Sivert

over 21 år siden

Sivert

Det er lumpent å kjøpe utstyr i proshopene, når vi trenger å støtte opp om internettbutikkene som setter alt inn på å leverere oss gode varer til riktig pris.

hekta

over 21 år siden

hekta

Det kan virke som om denne tråden er i ferd med å ryke. Det kunne vært interessant å høre hva proene eller en representant for disse har av tanker om fremtiden.

Til Sivert: Jeg synes det var trist at du fikk noe du hadde fra før til Jul.

Frode Ander

over 21 år siden

Frode Ander

Det ser ut som du har rett hekta.. men over 30 noter før usakligheten smalt til er jo ikke så verst!

Rødvin

over 21 år siden

Rødvin

Hei SmileSam.
Du treffer spikern på hodet: Polet har mer utvalg en restauranten. Internett har mer utvalg enn proshoppen også........... comprende ????????

Rødvin

over 21 år siden

Rødvin

Neida Joje, jeg tar ikke med meg polets rødvin på restaurant, selv om jeg mange ganger har møtt høyt respekterte herremenn med hjemmebrent på lommelærke skålende på dassen på restauranten......

Skjønner ikke hvorfor jeg skulle ta med internettkøller i den lokale proshoppen, jeg bruker køller bare ute på banen.

Maverick

over 21 år siden

Maverick

Som sist!
Alle skal ha det så vanvittig bra.
Vaflene skal være ferske tidlig på morran, men å betale noen for å lage dem - NEI!
Banene skal ha topp kvalitet, men betale det det koster, absolutt ikke!
Proshopene skal ha alle merker, modeller og utstyr til alle, og dermed ha samme areal som Smart Club. Originaler skal være like rimelige som kloner på nettet. I tillegg skal shopen ha betjening som er kvalifisert til å fortelle dere hva som er riktig for dere. Dette vil dere heller ikke betale for.

Hmm...

Var det ikke en "klok mann" som sa;
Take yourselves together!

Rødvin

over 21 år siden

Rødvin

Det er sånn at noen steder ER banene billige og bra, noen steder (i USA) ER originalutstyr like billig som klonene er i Norge. Og hvilken butikk har ikke kvalifisert personell, det er da selvsagt

Maverick

over 21 år siden

Maverick

Rødvin! er forresten billigere i Spania enn i Norge, også. Dessuten har vi et lønnsnivå som langt på vei jevner ut prisforskjellen på både disse produktene og golfutstyr. Golfutstyr i Spania koster om lag det samme som i Noreg.

Ser man på kjøpekraft, kommer gjennomsnittsnordmannen godt ut her på planeten jorden. Tydelig at noen og enhver mangler bakkekontakt.

Så god bedring og lykke til - SUTREHUER!

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Det er en masse varer som er billigere i "utlandet" enn i Norge, Rødvin. Jeg antar at du kjøper klær fra Kinesiske nettbutikker (men prøver klærne i Norge), mat fra indiske nettbutikker (prøvesmakt i din lokale innvandrersjappe) og elektronikk fra Sør Korea's mange gode nettbutikker ?

Men detn til tross - jeg synes alle som ønsker det skal kjøpe utstyret sitt der de helst vil. Mitt hovedpoeng er at man ikke først skal snylte rådgivning fra proen, så handle i utlandet, og deretter klage over hvor dyr proshoppen er.... Hvis Rødvin vil kjøpe uprøvde køller fra USA så er det fritt valg... Kjøper du sko på nettet også ?

Joje

over 21 år siden

Joje

Det nytter ikke. Han vil ikke høre...

Nick

over 21 år siden

Nick

Jeg tror Rødvin er på et nivå som vi andre bare kan drømme om. Tenk han har ikke funnet en shop som ike er i NÆRHETEN av hva han trenger for å finne køller som passer ham. Jeg forstår godt at golfere av den kaliber ikke kan handle av dusteproene i møkkashopene i norge.

hekta

over 21 år siden

hekta

Med et pubertalt språk og en IQ som ikke er større en prosenten på skattetrekket er alt mulig!

Sober

over 21 år siden

Sober

Jeg tror Rødvin har drukket av lasset.

Joje

over 21 år siden

Joje

... og der tror jeg vi satte korken på den diskusjonen:-)

Webmaster

over 21 år siden

Webmaster

Det tror jeg også!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her