Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Tankekors til NGF !

forundret

over 19 år siden

forundret

I en periode på 2 år hvor NGF har økt antall ansatte, økt fokus på elite med kjemperesultater med både europamester og verdensmestere har antall aktive juniorer gått tilbake dramatisk. Vi har fått Henrik Bjørnstad i Tv ruta mange helger og Zusann gjør det rimelig bra.

På tross av alt dette registrerer vi at klubbene rapporterer tilbake om sviktende greenfee salg og golfinteresse.

Hva har NGF gjort galt ????

Pedro Dimas

over 19 år siden

Pedro Dimas

Hva har klubbene gjort galt????

Pøh!

over 19 år siden

Pøh!

Leste nettopp (husker ikke hvor) at det aldri har vært så mange medlemmer i golf-Norge som nå i sommer. Over 130 000 nå...

Passauf

over 19 år siden

Passauf

Det finnes mange hederlige unntak. Flere klubber har et godt juniorarbeid med køer for å bli opptatt i treningsgrupper. Medelmstallende det refereres til varierer en del. Det er gjort et forsøk i å skaffe en reell oversikt over antall golfspillere etter at dobbeltmedlemskap er fjernet og andre feil i arkivene. Dette arbeid er vel ikke ferdigstilt aå langt jeg vet. I tillegg er det mange som er registrert som medlemmer i klubbene men som ikke betaler medlemsavgift etc. Antall aktive golfspillere er ikke seriøst rapportert samlet noe sted.

Absolutt anonym

over 19 år siden

Absolutt anonym

Flere klubber har et godt juniorarbeid med køer for å bli opptatt i treningsgrupper.

Ja, Passauf, Og dette koster og går utover drift av bane på enkelte klubber.

Noen satser mer på å få frem ny SP er og HB er enn økonomi, talent hos podene og all fornuft tilsier.

???

over 19 år siden

???

Forundret skriver:
På tross av alt dette registrerer vi at klubbene rapporterer tilbake om sviktende greenfee salg og golfinteresse.

Jeg tror dette skyldes flere ting.
1. Spillerene fordeler seg på flere baner. (kan være artig å høre hvor mange runder som totalt blir spilt rundt omkring i landet pr. år)
2. Fotball VM (god plass på banene under VM)
3. Seinere sesongstart på Østlandet i år enn tidligere. Når vi endelig kom igang var greenene rundt omkring nesten uspillbare.
(Heldigvis er det lang høst)
4. Mange av mine venner som de siste årene har spilt 3-4 runder i uka spiller litt mindre. Sjøl har jeg spilt 24 runder mindre enn i fjor pt.
5. Flere er medl. i to klubber (Hjemstedet og på det faste feriestedet)
fordi det er billigere å være medl. og spill enn for 5-10 år siden
6. Ca. 50% av medl. i klubbene er grønt kort spillere eller med 35-36 i hcp. og mange av disse spiller lite.

???

over 19 år siden

???

Jeg har en kollega som er 32 år og var hekta på golf. Spilte mye på sin hjemmebane - enda mer enn meg. For to år siden meldte han seg inn i en postkasseklubb for å spare noen kroner - nå spiller han mindre enn meg.

Kan dette være en trend - årsak eller er det bare han?

Flyer

over 19 år siden

Flyer

Golf er nok ikke like kult som det var for 5-8 siden. Da var sporten fremdeles relativt ny. Da kunne man lese at vi måtte påregne 150.000 aktive spillere i Norge. Slik ble det ikke. Ihvertfall ikke hittil.
Mange som har tatt grønt kort fikk erfare at veien til hvit kort kanskje var mere krevende enn det man hadde påregnet. Mange har også erfart at sporten faktisk tar en del tid, og at det er aktivitet som stort sett stiller krav til litt planlegging.
Jeg tror desverre at vi i de neste 5 årene vil se at en flere klubber vil få økonomiske problemer og at flere vil gå konkurs. Desverre så tror også det at noen av de klubbene som går konkurs, ikke finner medlemsgrunllag og herav økonomi til å reetablere seg, og da er beitemark alternativet. Dette gjelder først ogb fremst baner som ligger desentralt til, dvs uten for befolkningssentra. Med det tilbudet som folk har i dag er det nok for få som gidder å kjøre bli 7-15 mil for en runde golf. Håper jeg tar feil, men tor ikke jeg gjør det.

Niblick

over 19 år siden

Niblick

I would love to know the average age of a golf player in Norway. If many of the new players that came to the game 5-10 years ago were in their 20's then that would mean that they are in their early to late thirties now.

That is a period in everyones life were you have less time because of a number things such as:

1. Wife....good and bad..:-)
2. Kids...great but less time on your hands
3. Career...management/leadership positions with again less free time more responsibility.

I have all of the above. Great wife but like any wife wants to see more of me..(I hope), I have two kids so I try t play all of my golf in the middle of the week. I now own my own company.

Ten years ago I played golf nearly everyday at Borregaard...no chance these days and the handicap is rising...

I don't think that NGF have any responsibility for lack of green fees.

The only thing that I would drop in Norway is the Grønn kort prøve...now that is something that will stop the less well off to try golf.

Brian Phillips
Golf Course Architect
Niblick Golf Design

Flyer

over 19 år siden

Flyer

Er ikke uenig med Brian, men tror det er vel så interresant å se på antall grønt-kort utdannede damer, og hvor mange av disse som faller fra. Når jeg et delatgerne på GK-kurs ser jeg at det er mange kvinner. På banen er det mye lenger bandt kvinnene, desverre. Grønt kort utdannelsen har vært ok når golfen var relativt ny og veksten stor - nå er ikke det tilbudet godt nok.
Nyutdannende golfere med grønt kort, har i mange klubber intet tilbud.
De kan bestille startid, og bli koblet sammen en gjeng singelhandcappere, som har et helt annet fokus enn GK-spilleren. Ikke det de ikk kan ta hensyn til en GK-spiller, men de fleste vil vel føle seg underlegen i slik situasjon. Hvis GK-spilleren er en kvinne som går fra rød tee, blir situasjonen enda værre.
I Danmark er utdannelsen av Gk-spillere mye lenger en to week-ender, samtidig har klubbene organiserte forhold med treninger og matcher for kaninene som de kalles før de har etablert handicap dernede.

Tror vi kan ha noe å lære.

Ensom vet

over 19 år siden

Ensom vet

Bombe......alle og sin tante skulle prøve...men.......for å prøve så måtte en melde seg inne...............så gjorde vi det...................så spilte vi masse masse golf, fordi det var det "alle" gjorde.........så var det ikke så morsomt alikevel.......så sluttet noen av oss samtidig som alle og sin onkel byde baner over alt................så ble det så mange billige medlemskaper at det rett og slett var ikke så morro å spille rundt omkring så meldte vi oss inn i en lokal klubb.

dette kjære folkens er det som heter "Markedsstyrtøkonomi". Dette er en justering som vil varer i ett par år. men, sit tight, NGF kommer til å fjerne GK etterhvert og der kommer alle og sin tante tilbake, aksjeprisene stiger, og golfbølgen vil gjenoppstår.

Brian mate, if your job, wife and kids stop you from golfing then you're not a "real" golfer. real golfers play no matter what, no matter when and no matter where

En som vet enda mer.

over 19 år siden

En som vet enda mer.

Brian, de som kom inn i golfen for 5-10 år siden var mellom 40 og 60 år....

Niblick

over 19 år siden

Niblick

En som vet enda mer,

Does that mean that they still have a membership with NGF but are all in their wheelchairs? :-)

Niblick

over 19 år siden

Niblick

Ensom vet,

I agree...I cannot class myself as a true golfer anymore....sunshine gofer more like...;-)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her