Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Nye køllehoder????

Klaus

over 19 år siden

Klaus

Spiller for tiden med et sett som er satt sammen av komponenter.
Skaft er proforce 75, og køllehodene er toski blades. Liker skaftet svært godt, men er ikke helt fortrolig med de små bladene. Kunne godt tenke meg å bytte ut hodene med litt "Større" hoder. Er det noen der ute som vet om dette lar seg gjøre uten å kutte skaftene?? Og er dette en dyr jobb??(ser bort i fra pris på de nye hodene)

På forhånd takk!!!

Awaw

over 19 år siden

Awaw

Skaftene kan demonteres fra køllehodene uten å bli ødelagt. Ikke koster det all verden heller. En køllemaker gjør jobben på en time eller to.

Aiaiai

over 19 år siden

Aiaiai

Husk at de nye køllehodene må ha samme vekt og boredybde som toski bladesene - dersom flexen skal bli lik.

Toski bladene er like lettspillte som mange cavity back køller, og har lavt tyngdepunkt. Ikke sikkert du vil merke store forskjellen...

mnja

over 19 år siden

mnja

er nok greit å bytte til noe annet enn toski....

Vink

over 19 år siden

Vink

Gi et vink dersom køllehodene er i bra stand, og du vil selge de....

KølleKalle

over 19 år siden

KølleKalle

Don't do it !!!
Når du varmer opp køllehodet for å ta ut grafittskaft ødelegger du strukturen i grafittskaftet. Derfor bør du kappe litt av tuppen slik at du ihvertfall får 1,5-2 cm "friskt" skaft nedi hullet til det nye køllehodet.
Dermed blir skaftene for korte, men du kan bruke f.eks skaftet fra 5-jernet ditt i det nye 7-jernet, og må kjøpe nye identiske skaft til 2 og 3, eller til 3 og 4-jernet.'
Selg heller hele settet (eller legg det i kjelleren til du har blitt bedre golfspiller), og kjøpe nytt både skaft og jern.

bjarne rimi

over 19 år siden

bjarne rimi

Grafitt leder varme dårlig, dvs det isolerer relativt godt. Dersom oppvarmingen foratas riktig vil kun det ytterste av lim-matrixen foringes. Ved remontering på nytt hode bør skaftene slipes lett med fint sandpapir, dette gir ingen svekkelse av skaftet da det du sliper bort erstattes med epoxy ved neste montering.

KølleKalle

over 19 år siden

KølleKalle

Det er ikke riktig, Bjarne. Noen typer epoxy er så varmebestandige at man må varme opp til flere hundre grader for at den skal slippe.
Noen køllemakere bruker også såkalte "hot rods" som er lange stenger med oppvarmet (glødende) tupp som de stikker ned inni skaftet og varmer epoxyen gjennom skaftveggen.
Uansett metode ødelegges bondingen som holder grafittfibrene på plass, og skaftet blir uegnet for gjenbruk dersom ikke skaftet tip-trimmes slik at minst 1cm friskt skaft stikkes ned i den nye hoselen.

lol nei

over 19 år siden

lol nei

dere kan jo ingen ting..... er bare å varme køllehode bittelitt og "dra" det av skaftet med en maskin lagd til formålet.. enkelt og greit, gjort det mange ganger..

Helt enig

over 19 år siden

Helt enig

Jeg har hatt med skaftet mitt gjennom flere køllehøder og det funker kanon bra fortsatt. Faktisk gjennom 3 drivere. Dere som mener at skaftet blir ødelagt, da er det gjort en dårlig jobb av de som har tatt ut skaftet. Må nevne at jeg spiller til 0 og jeg merker ganske lett om skaftet er ødelagt.

KølleKalle

over 19 år siden

KølleKalle

Noen som tydeligvis synest det er artig å kverrulere. Hva er hensikten med å spre sludder og vås her inne ? Virker veldig sannsynlig med null i handicap og 3 driverhoder på samme skaftet....

Hvis du bruker rød Araldit kan du bytte skaftet mange ganger, for den slipper allerede på 70-80 grader.
Men mange epoxyer slipper ikke før på 2-300 grader og da garanterer jeg at skaftet ditt er svekket.
Men for spillere med lave svinghastigheter kan det funke i mange år, helt til det går av....
Mange billige skaft har tjukke vegger og tåler mer. Det samme gjelder tour-spec skaft med stiv tupp.
Uansett er det sterkt frarådelig å gjenbruke grafittskaft uten å kappe litt av tuppen.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her