Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Kan dere se på svingen min?

Hjelp

over 19 år siden

Hjelp

Har lagt ut et par videoer på youtube. Kan dere se på den og gi meg noen tips?

http://www.youtube.com/profile?user=reke88

Takk!

Even

over 19 år siden

Even

Linken funker ikke ?

Megaslice

over 19 år siden

Megaslice

Er ingen ekspert, men mitt inntrykk er

1) svinger mye med armene - kroppen kommer etter. Du får da ikke brukt "de store musklene" i bl.a. ryggen, og lengden på slagene blir noe begrenset.

2) du kommer ikke over med håndleddene som blir litt "bak køllehodet", og som igjen gjør at kanskje køllehodet ofte blir åpent (pusher ut til høyre).

3) litt bred stance?

Men; Ta heller en pro-time og få en pro til å se på svingen din. Vil spare deg for mye frustrasjon i det lange løp.... Lykke til!

Hjelp

over 19 år siden

Hjelp

Takk for tips. noen svingtanker jeg kan bruke for å svinge mer med kroppen?

Når det gjelder håndleddene så har jeg prøvd å løse ut mere, men det resulterer ofte i en pull/hook.

Stancen er jeg klar over, burde være litt smalere med jernene.

Solskinnsgolferen

over 19 år siden

Solskinnsgolferen

Tenk på at du skal flytte vekten fra høyrebenet til venstrebenet ditt. Dersom du får tyngdeoverføringen ordentlig til så vil jeg tro at kroppen følger med, men dette må du ta med en STOR klype salt, jeg har egentlig ingen som helst forutsetninger for å uttale meg om teknikk. Dette er bare det jeg fikk beskjed om fra en pro.

Beste tipset kom megaslice med: Ta en pro-time.

Megaslice

over 19 år siden

Megaslice

Det at du prøver å løse ut håndleddene - samtidig som du svinger mye med armene - fører ofte til at køllehodet blir lukket, og du hooker ut til venstre.

Klarer du å starte nedsvingen nedenfra og opp - og ikke ovenfra og ned - så kan det hjelpe. Med det mener jeg at vektforskyvningen i beina skal være utløsende, deretter hofter, skuldre og til slutt armene. Ikke i motsatt rekkefølge (håper det "makes sence").

Husker jeg leste om en kar som hadde laget en enkel video som forklarer en del - og her fant jeg den: http://members.cox.net/gregjwillis/LESSON1.htm

Synes han forklarer det greit....

Hjelp

over 19 år siden

Hjelp

Skjønner, skal prøve det på rangen.
Takk for tips!

Lekepro

over 19 år siden

Lekepro

Umiddelbart vil jeg si følgende;
Oppstilling/adressering
Noe bred stance og kanskje litt langt fra ballen. På meg så virker det som om du står litt for mye framoverbøyd.
Takaway:
Denne går litt raskt så jeg klarer ikke helt å nøyaktig, men det ser ut som om du drar køllen veldig fort på innsiden. Ville tipset deg å forsøke å dra den rett bak (i linje fra målet og gjennom ballen) og så lage en så stor bue som mulig. Jo lengre fra kroppen med hendene, jo mer kraft (under forutsetning at du ikke kommer i ubalanse).
På toppen:
Bra posisjon, ikke laid-off som mange sliter med. Egentlig bra utgangspunkt for en bra sving, bare litt liten distanse fra høyre skulder og til hendene.
Nedsving:
Her gjør du det som jeg synes er mest feil i svingen din. Du kommer ikke godt nok innenfra og ut. Derfor sliter du nok også med pull/hook når du releaser håndleddene mer enn normalt. Tips; start nedsvingen med å vri vekk hofta (mot målet) og "slippe" hendene ned mot høyre hoftekul (som er på vei bort). Dette gjør at du skaper plass for å komme innenfra med køllehodet. Send så køllehodet gjennom ballen og forsøk å tenke på at du skal treffe den på innersiden bak og ikke midt bak. Hvis du nå releaser håndledd, og kikker hvordan bakken ser ut der ballen lå før du kikker opp etter den, tror jeg (teoretisk) det skal bli en bra sving.

Et par andre tips:
Sving roligere (hvertfall bak og oppsving)
Forsøk å beholde triangel (høyrearm, venstrearm, bryst) så lenge som mulig i baksving og hold dette i ned og gjennomsving.

mr tee

over 19 år siden

mr tee

Det at du svinger mye med armene er bare en effekt av flere andre ting. Forslagene du får over vil skape mer trøbbel.

Viktige punkter for deg:
- Dårlig holdning over ballen, dvs. skuldrene er for langt frem. Tenk at du står oppreist med god holdning; brystet frem og skuldrene tilbake. Dette er riktig posisjon for skuldrene i oppstilling. Dette medfører bedre kontroll på armene og en kortere baksving.

- Vektoverføring i baksving. Du flytter tyngden med hoftene. Hodet ditt står stille, og hoftene glir sideveis til høyre. Vi skal flytte tyngden med overkroppen. Dvs. høyre hofte beveger seg bakover(vekk fra ballen) og hodet flytter seg 1/2 hode til høyre. Dette skal skje samtidig som du roterer skuldre.

Dette vil på sikt kunne gi deg en bedre posisjon på toppen av baksvingen, noe som er avgjørende for at du skal ha mulighet for å komme i et bedre spor i nedsvingen

Samtidig vil jeg påpeke viktigheten av å jevnlig ta protimer, dersom du ønsker å forbedre spillet ditt.

Engelsk/Norsk PGA instruktør

over 19 år siden

Hi
regarding the video shown straight on 8face to face) Your set up is too vertical. The shoulderline is paralell to the ground with your spine vertical. In a right handed swing you need to have a slight tilt to the right with the right shoulder lower than the left (due to the fact that the right hand is below the left) because of this you are out of balance and you slide the hips to the rignt in the backswing creating a reverse pivot (spine angle tilted over to left). this results in a steep, digging attack angle usually from above or even outside to in. You probably struggle with maximim distance as well as the fact that you don't get the ball "hanging" in the air with the long irons and woods.

Fix

1. Improve your setup with a better soine angle and shoulder line
2. Rotate around your own axis (spine angle) and stop all side movements of the hips in the backswing
3. Due to 1 + 2 you will now return the club from the inside, so release your hands through impact

To ease the pain....this is the most normal form of slap slicing we see as coaches.

However......you should visit your coach to change as it is quite a delicate process.

Jammen

over 19 år siden

Jammen

godt at Mr.tee avslører sin inkompetanse, for ved å følge hans tips, vil jeg svinge som en pensjonist. flytter visst hele kroppen horisontalt, og hodet et halvt hode???? LOOOOOOOOOOOL......

kanskje du skal hjelpe dine senior kompiser i stedet for denne unge herremannen som vil bli BEDRE!!!

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Du henter ikke noe kraft fordi du blir stående midt i mellom bena i baksvingen, faktisk er tyngdepunktet ditt mer over venstre enn høyre fot. Du må komme mer over og ned i høyre fot i baksvingen slik som Mr.Tee sier. Da vil du få en mye mer kraftfull sving og du vil kunne sparke fra med bena istedenfor bare slå med armene.

Smalere mellom bena, og jobb med en mer solid base. Tenk deg at du er en målvakt som står klar til å ta i mot et hardt straffespark.

Vanskelig å se men det ser ut til at du ikke releaser håndleddene nok i baksvingen, køllehodet er lukket når kølla står vannrett. Dette kan også være en grunn til at du drar alt venstre.

Men aller sist, la en god pro se på deg. På dette forumet er alle verdensmestre!

Hjelp

over 19 år siden

Hjelp

Takk for tipsene.

Har sett på videoen i slow motion og ser at jeg kommer "over the top" i overgangen til nedsvingen. Så jeg leste litt på nettet og fant et tips som virkjelig funka! Tipset var bare en svingtanke som gikk ut på å tenke at du skal føle at helen av køllehode kommer ned først. Det hjalp meg til å få svingplanet tilbake på innsiden.

Til Engelsk/Norsk PGA instruktør:
I'll try your tip today at the range and I'm having a pro lesson on friday aswell. Do i need to think about having the tilt through the whole swing or is it just at set up?

I will also try to start the swing with my hips and have det shoulders, arms and hands follow, but I think this is hard. I've had a problem with to much laterall movement with my hips so today I am going to try to rotate the hips instead og moving from side to side.

If I get my swing back on track, how many hours training or how many balls do I have to hit to get this into my muscle memory?

Thanks

doc

over 19 år siden

doc

imponerende grei måte å få leksjoner på dette...
bang bang thankyou mam...

over 19 år siden

Yepp...........keep the spine angle to the right, turn the hips without sliding and many of your faults will be gone. Just look at the spine angle any right handed person uses in any throw or hitting move, its identical and unrelated to the golf swing. Thats why even though we hit to the left of our bodies we call it right handed!

Muscle memory requires "feel acceptance" If it feels good you learn it quicker. Stay away from full shots, talk to your pro and be patient. Muscle memory uses the small memory area in the brain stem, a different world from your analysis awareness and intellect which is more frontal lobe. Muscle memory is our inheritance from the apes, don't think you can learn as quick as you analyse, it takes structured and repetitve training (a little like dog training!!!).

Remember that us humans can processone unit of infromation at a time, so structure your thoughts to match the series of movements in the swing. Work on the first thought until it becomes a habit before moving on to the next. Otherwise you will achieve the age old illness of "paralysis by analysis" You've seen em', on the range, nineteen praactice swings before eash shank :-)

Back to basics and what the body knows from other sports! It's not that difficult, I promise

Gulluck

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her