Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Miklagaard for første gang

skuffet

over 19 år siden

skuffet

Det første jeg vil si er at dette ikke er dritt slenging om Miklagaard. Det er mer frustrasjon over at planen min for neste år ser ut til å gå i vasken. Vet jeg får kraftig motbør etter dette innlegget, men det får stå sin prøve.

Forrige uke spilte jeg min første runde på Miklagaard. Jeg gikk sammen med et medlem og en annen som også spilte der for første gang, (begge to kjempehyggelige). Baktanken med å spille der var at jeg har tenkt å leie spillerett der neste år. La meg så si at jeg så ikke noe til ”arrogante og jålete folk” som det har vært hevdet på forumet tidligere.

Det triste er at jeg ble så skuffet over banen, og veldig overrasket egentlig. Jeg hadde kjempehøye forventninger om banen etter alle lovprisningene her på forumet. Greenene var bra og fairwayene var akseptable, men ikke noe bedre enn f eks Hauger eller Tyrifjord som jeg har spilt i år. Så spørsmålet er, er det fordi sesongen er på hell at forholdene ikke er bedre? Det som jeg ikke fikk helt taket på var at det nesten ingen steder var en hel fairway å se. Hullene var på en eller annen måte stykket opp i fairway-biter og det var vanskelig å få noe overblikk over det hullet man skulle spille.

Hadde ikke gjort noe om det var skiltet til neste hull heller, nå spilte det jo ingen rolle så lenge vi hadde en kjentmann med, men uten han hadde det blitt noen pinlige situasjoner. Jeg var på vei til å slå i feil retning et par ganger, men medlemmet passet jo på. Mulig det er jeg som er for konservativ og foredrar et mer klassisk design for jeg fant meg ikke helt til rette på Miklagaard dessverre. Hadde jeg opplevd banen som veldig vanskelig å spille og spilt forferdelig så hadde jo valget for neste år vært mye enklere, men jeg spilte ganske bra og opplevde ikke banen som spesielt vanskelig, bare litt uryddig.

Jeg må skynde meg å si at vi spilte fra gult så vi kunne fått mye mer å stri med fra de bakre klossene det så jeg. Noe som slo meg og som jeg syntes var direkte stygt var de hersens hvite plastplate gjerdene som sto ved en del greener. De var festet til høye staker av profil jern og så ut som sånne snø-fangere de bruker på fjellvidda for å stoppe snøføyke. Antar det er noe forberedelser til vinteren eller noe.

Jeg vet jeg burde ha spilt banen noen ganger før jeg kom med en uttalelse, men det er jo ikke akkurat gratis å spille der så det for være med den ene gangen. Kanskje det verste var at jeg nå må finne andre baner sjekke for neste år.

Solskinnsgolferen

over 19 år siden

Solskinnsgolferen

Overrasket over at du ble skuffet over standen på banen, for den var veldig veldig bra da jeg var der for 2 uker siden, men det kan jo hende at de har latt gresset gro litt før vinteren.

735

over 19 år siden

735

Har ikke spillt Mikla på noen uker, men i sommer/Tidlig høst var den bare helt fantastisk!! FW'en var som å gå på et persisk teppe.
I høst var også greenene helt perverse. De var faktisk så bra at det var bittert hver gang jeg hadde hullet ut og måtte forlate greenen. ; -)

Tips: Spill den et par ganger til.. Jeg er sikker på at du vil like den!

skuffet

over 19 år siden

skuffet

Joda jeg burde selvfølgelig spilt den et par ganger til, men 1800,- for to golfrunder er jo alt for mye for meg. En som driver med etterutdanning har ikke akkurat flust med penger for tiden.

Purunge Gunnar Bull

over 19 år siden

Purunge Gunnar Bull

Nå har det seg jo slik at jeg er medlem på den banen også :-)

Så jeg får vel kjeft fordi jeg forsvarer den. Men jeg må bare si at vi snart er midt i oktober, vinterforberedelsene er godt i gang (plastskilt), og sist jeg spilte der (lørdag) var forholdene absolutt godkjente.

Vet ikke helt hva dine forventninger var, men de var helt klart for store i forhold til denne årstiden i hvert fall. Men hvis det er like bra kvalitet på Hauger og Tyrifjorden, så antar jeg at i hvert fall DE er fornøyde :-)

Aldri så galt at det ikke er godt for noe?

skuffet

over 19 år siden

skuffet

Ja det var bare fairwayene som var like bra på Hauger. Greenene på Mikla er de beste jeg har spilt på i Norge, ja de her rundt Oslo da.

Når det er sagt så var det jo veldig vått da så jeg burde jo har prøvet de da det er tørt også.

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Skuffet: Plastvantene er satt opp før frosten gjør det umulig, deres misjon er å hindre at smeltevann skal renne inn på greenene til våren. Fairwayene har fått veldig mye vann, og høsttemperatur og høy luftfuktighet gjør at de ikke har klippet dem slik de pleier. Greenene var i helga bedre enn du får på de fleste andre baner i juli.

Har du derimot ikke sansen for designet og heller vil ha baner med trær på hvert hull så anbefaler jeg deg å velge en annen bane til neste år, for dette vil nok ikke bli forandret. Holtsmark har masse trær!

skuffet

over 19 år siden

skuffet

Holtsmark er ikke noe godt forslag for jeg bor nord i Oslo og Mikla er "rette" veien å kjøre. Utvalget er da Hauger/Losby/Mikla slik jeg ser det. Kan ikke komme på flere brukbare baner den veien i hvertfall.

Den avkroken ute i Holtsmark er jo helt håpløs. Har vært der en gang og veien/hinderløypa frister ikke til gjentakelse.

Skjønner det der med "plastvantene" selvfølgelig.

medlem 704 på hauger

over 19 år siden

medlem 704 på hauger

Miklagard er kvalitetsmessig vesentlig bedre enn Hauger. Har spilt Miklagard 7-8 ganger i høst og dette er en fantastisk bra bane med utsøkt kvalitet "all over".

Klart at den nye hull rekkefølgen kan merkes bedre, og det kommer sikkert.

Hauger bør ha som mål å strekke seg etter Miklagard når det gjelder kvalitet på greener og fairways....

-erik-

skuffet

over 19 år siden

skuffet

Er helt enig om at Hauger bør strekke seg for å komme opp på Miklas nivå, om de kan det er en annen sak. Det er vel da duket for store forandringer. Hauger vil nok alltid være en lillebror til Mikla, men så er jo prisen en annen også da, det må vi jo ta med.

Forholdene på Hauger i år har jo vært nær sagt katastrofale hvis man skal være kritisk og ikke se det med et lojalt blikk, det er fremdeles noen av greenene som ikke har jevnt gressdekke og et par har sågar stor partier uten gress, så her ligger det arbeid å venter.

Men tilbake til Mikla som jeg begynte med, det er sikkert jeg som hadde alt for store forventninger til banen selvfølgelig, men det er vel litt på grunn av alt skrytet som florerer også. Klart banen er bra men altså så datt jeg litt ned på jorda etter runden. Kan jo være jeg er litt bedre forberedt om jeg skulle få sjansen en gang til, hvem vet?

704

over 19 år siden

704

Vil først bare få understreke at det ikke er jeg som har skrevet ovenfor, men at medlemsnummeret til Erik just happens to be det samme som nicket mitt.

For øvrig er jeg enig i det alle de andre sier her. Miklagard er en vesentlig bedre bane enn Hauger i mine øyne. Og da spesielt med tanke på kvaliteten på greener, fairwayer og bunkere.

Hvis du ikke liker layouten og designen på banen så er jo det en individuell greie, så da er det godt mulig at Hauger og Losby passer bedre for deg. Fordelen med sistnevnte må jo være at de i tillegg til en god 18-hullsbane (når forholdene forhåpentligvis er bedre enn i år) så har de en veldig ok 9-hullsbane der det alltid er mulig å komme seg ut en tur.

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Helt enig med 704, jeg ser ikke hvordan Miklagard skal bli noe mer passende bane for deg ettersom du ikke liker layouten. Synes nok du heller burde gå for Losby eller Hauger. Er jo ikke noe poeng å leie spillerett på en bane du ble skuffet over å spille.

Olle

over 19 år siden

Olle

Sjerpings folkens her driver dere å utveksler meninger uten å komme med dritt, til og med i en diskusjon om Miklagard.

Er det meningen at man nå skal kunne ha en saklig diskusjon her på forumet nå ;-)

bdk

over 19 år siden

bdk

Til Skuffet

Det er bare å leie spillerett på Miklagard. Jeg kan ikke skjønne at det kan være mulig å ikke like den banen. Jeg har dessverre ikke fått spilt der i år, men hver gang jeg har vært der tidligere, så har jeg bare vært storfornøyd. Miklagard er også en bane som man kan vokse på som spiller. Den kan spilles fra gul tee til man syns det er "enkelt" og "kjedelig", så kan man gå over til hvit tee, og når det blir "enkelt" og "kjedelig", så kan man forsyne meg gå bak til svart tee. Og når det evt blir "enkelt" og "kjedelig", så kan man jo prøve seg på kvalifisering til Europatouren :-)

Miklagard er uten tvil den beste banen jeg har spilt i Norge. Det eneste jeg har opplevt som ikke helt perfekt er at fairwayene kan være litt harde og leirete enkelte steder, men dette jobber de jo kontinuerlig med for å forbedre.

Lei en spillerett på Miklagard og du blir garantert fornøyd.

Peder Vannklosett

over 19 år siden

Peder Vannklosett

Hei Skuffet,

Miklagard er nok dessverre, som en del andre baner, preget av årstid og at det har kommet ned en del vann fra oven siste uke. Det tatt i betraktning synes jeg det er gode forhold der. Spesielt er greenene fantastiske i forhold til det kalenderen sier. Designet er flott og krevende, og selv om du opplevde ting noe rotete (noe jeg ikke helt forstår :o)) så blir det nok ikke den opplevelsen du får som medlem

Om du heller vil satse på Losby, så kan du jo prøve å spille en 18-hulls runde der denne uken........... ;o)

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Jeg synes fortsatt at du heller bør finne en annen bane. Hvis du prøvekjører en bil og blir skuffet så kan jeg ikke skjønne at man ønsker å fortsette og kjøre den bilen. Igjen sats på Losby eller Hauger!

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Miklagard for andre gang denne sesongen i dag, strålende kvalitet fairways&greener, topp utfordring.

Ikke all verdens score, men kjempebra golfopplevelse!

Krutt

over 19 år siden

Krutt

Hold dere unna banen vår, dere som ikke setter pris på den! Er jo smekkfullt hele helgen, umulig å få teetime for et stakkars medlem...:-(

Struck

over 19 år siden

Struck

Hei!

Jeg har også spilt Mikla for 1. gang denne høsten, den 23.09. sammen med min samboer!
Vi er relativt godt vant til gode fairways, greener etc i o.m. at vi er medlemmer i Larvik, så vi hadde jo visse forventninger til denne runden!
Da vi ankom banen (anlegget), så var 1. inntrykket positivt i forhold til det vi så av klubbhus etc.
Vi meldte vår ankommst i proshoppen og ble svært vennlig mottatt av en ung herremann som "strålte" bak disken og var imøtekommene og tok en kort beskrivelse av "vansklighetene" på banen, så vi skulle være litt forberedt før vi gikk ut. Hadde fått forvarsel om at babeb vær svært tung å gå - kuppert!!! - noe som viste seg å være en overdrivelse, syntes nå i hvertfall vi. Banen var jo noe kuppert ja, men ikke så ille som vi hadde fått den beskrevet.
Etter å ha fullført vår runde, så var vi enige om at banen var helt grei, litt rotetet layout, men pytt det kan vi leve med. Greenene var svært ondulert, og det gjorde jo det hele bare mer spennende, men avstandsmerking kunne vært bedre. Ikke minst det at det kun er merket ved backtee!
Men alt i alt var det en hyggelig opplevelse, og da det bød seg en ny anledning for meg å spille banen 14 dager senere, så var jeg ikke sen om å gripe sjansen! Denne gangen var det svært vått rundt på banen, men vi fikk en ok runde alikevell!
Så borstsett fra greenfee prisen, så vil jeg uten videre kunne anbefalle andre å spille banen!

Kan også få nevne at jeg i samme periode har spilt både Bogstad og Haga, hvorav Bogstad var en poitiv opplevelse, mens Haga - hold dere vekk. FY for en rotete layout, simpe fairways og dårlige greener. Nei, det var en nedtur!

Struck

over 19 år siden

Struck

Beklager noe små skriveleifer..... gikk litt for i svingene.... :-)

Solskinnsgolferen

over 19 år siden

Solskinnsgolferen

Apropos Mikla så går det forresten rykter om at avstandspinnene på fairway er forskjellig fra front 9 til back 9. At det er til forkant green på front og til senter på back eller omvendt. Var et medlem som påstod dette til en kompis av meg for en ukes tid siden. Kan noen på Mikla bekrefte/avkrefte eventuelt passe på at dette blir fikset til neste år?

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Det kan jeg bekrefte at ikke stemmer. Alle avstander på banen er til forkant, med unntak av tee'en som er til midten av greenen.

Indek Såtte

over 19 år siden

Indek Såtte

Jeg må si at jeg er litt forundret over de som synes layout er rotete på Miklagard, men når man kommer fra Larvik, som kanskje er den flateste og mest oversiktlige banen i hele Norge, så skjønner jeg litt mer... :O)
(ikke misforstå, jeg er utrolig glad i Larvik også)

Miklagard har 1 mangel, etter min mening, og det er merking på de andre teestedene som det blir nevnt her.
jeg kjenner ikke banen ut og inn, og selv om man kan bruke baneguide, så skulle jeg ønsket meg en noe bedre merking til "Neste hull" og bedre informasjon på hullene.
Senest i går, så opplevde jeg noen andre som også har gått flere runder her som var på vei til feil tee etter avsluttet hull.

spiller liten rolle, da dette bare blir litt morsomt, men helhetsinntrykket ville vært nær 100% om dette var noe bedre.

utenom det, så er Miklagard etter min mening, Norges aller beste golfanlegg. Dette med kvalitet, layout og design, følelse av å spille golf, greener, etc. etc.... klubbhuset er bra. proshoppen er bra.

alt i alt, så ser jeg ingen skikkelige negative ting å si om Miklagard. føler nesten at alt negativt bare preller av på dette praktanlegget.

at det ligger i nærhet av motorvei sjenerte ikke meg overhode, og det folk sier om kjedelig natur kjenner jeg egentlig ikke igjen. jeg leter ikke etter rådyr og rev når jeg spiller golf. jeg leter etter god golf og gode baner.

det har jeg funnet i Norge, og det skal vi ta vare på....

NB! Er selvsagt ikke medlem der selv, da det ville blitt for dumt i forhold til dette innlegget... :O)

Solskinnsgolferen

over 19 år siden

Solskinnsgolferen

Gunder: Takk for info, synes det var litt for merkelig til å være sant...

Som en digresjon til Indek Såtte så møtte vi en gang en liten harepus på Kongsberg som holdt oss med selskap i 3-4 hull. Det var særdeles koselig. :)

Indek Såtte

over 19 år siden

Indek Såtte

?

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Jeg er dog veldig enig i at det er rotete hvor man skal gå på Miklagard nå. Det er faktisk blitt surrete. Greit for de som vet hvor de skal gå, men det brude vært bedre merking. Det virker jo litt rart når man går fra 6 til 7, og fra 7 til 8. Men jeg liker bedre å starte på nye hull 1. Det skal sies.

Når det gjelder avstandsmålingene skjønner jeg ikke hva som er galt med dem :) Er vel noe av det bedre her til lands. Man har masse lokk med avstander til forkant, pluss at man får hver dag utlevert flaggplasserings-kort med avstander til flagget på metern. Lokkene i fairway kunne også hatt målinger til greenens senter da, sånn som på Bogstad. Da ser man med en gang hvor stor greenen er.

På tee'ene kunne miklagard også hatt bedre skilter, gjerne et skilt med baneguide. Greit nok at det er en medlemsbane der de som spiller kan banen, men det hadde vært greit å sluppet å bla fram baneguiden når man skal se avstander til bunkerne :) Ja jag lider av akutt mangel på hukommelse, så jeg husker ikke hvor langt unna dem er.

Solskinnsgolferen

over 19 år siden

Solskinnsgolferen

Indek Såtte: Det var en kommentar til utsagnet ditt som var "jeg leter ikke etter rådyr og rev når jeg spiller golf". Jeg gjør heller ikke det, men det var veldig koselig å ta følge med harepusen. :)

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Solskinnsgolferen: du må bare vite at Indek Såtte ikke er av de smarteste her på joda. Jeg kjenner han dessverre :)

Tigger!

over 19 år siden

Tigger!

spilte meg en runde på mikla idag, og greenene er fortsatt KJEMPEBRA!
Litt bløtt i fairway rundt omkring, men også disse er i god stand!

Apropo avstander, fikk høre fra relativt sikre kilder forrigedagen at de lokkene som er nå skal byttes ut til neste år, og at det da vil komme avstand både til senter og til fremkant.

Bamse

over 19 år siden

Bamse

Som en digresjon til digrsjonen til Solskinnsgolferen så kan jeg da si følgende om Miklagard:
2 spesielle utrydningstruede dyrearter har etablert seg på banen.
Spurvehauk, hønsehauk og tilfeller av våk er observert i år.
Sothøner og en lang rekke andefugler og vadefugler hekker på banen til glede og fortvilelse da de til tider lager veldig sære og høye lyder...
Rådyr og hjort er observert flere ganger. Huggorm og bueorm er kjempekoselige. Harepusenusedusekatter finnes i skog kratt og røff. Linerler, gråspurv og pilfink frekventerer klubbhusets uteavdeling jevnlig. Katta "Pus" har funnet seg godt til rette på puttinggreenen - litt FOR godt til tider... Bla, bla, bla og atter bla....
Men for øvrig finnes det jo neste ikke natur på Miklagard. Kulturlandskap er jo ikke natur ;o)

Solskinnsgolferen

over 19 år siden

Solskinnsgolferen

Liker å følge gakkgakkene iløpet av sesongen. Fra de får barn til de drar. Koselige dyr. Kommer til å savne det på Holtsmark da det ikke er noen andedammer der...

Purunge Gunnar Bull

over 19 år siden

Purunge Gunnar Bull

Jeg har sett elg to ganger på Miklagard. Den golfbanen har ALT!!!

(Nå også gode naboer :-)

Tarzan

over 19 år siden

Tarzan

Det har vel vert observert en asfalt rotte eller to der også?.
Noen planer med skjerming av veibygge der??

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Jeg har sett noen suppegjøker og knehøner der (gjestespillere seff).

Pittulf

over 19 år siden

Pittulf

Noen planer med skjerming av disse??

skuffet

over 19 år siden

skuffet

Gunder!
Flaggplasseringskort?
Hvor kunne jeg fått det?
Hverken så eller hørte noe om det der når jeg ankom...

...

over 19 år siden

...

Hvis du hadde giddet å se på disken, ved siden av scorekort, så hadde du sett de..

Hvis du er skuffet over mikla, så skulle jeg ønske jeg var medlem i klubben din, for der må det være helt FANTASTISK!!!

....

over 19 år siden

....

Klarer du å klage på at banen ikke var vanskelig, når det faktisk er 2 -TO- teesteder til lengre bak enn gul?? Er det mulig??

Og at det er bunkere strategisk plassert, som gjør at fairway er "oppstykket"??

Du klager vel snart på at fairway er skjev mange steder også???

Skrens Petrus

over 19 år siden

Skrens Petrus

Du sier det punktum-mann.
Det er nettopp det som er hele essensen til Miklagard. Man har faktisk hele 5 utslagssteder å velge mellom. Og banen kan være tøff som f... om man går fra svart. Med lite eller tilnærmet ingen rull når det er vått skal man slå rimelig langt for å nå inn på alle hull på riktig antall slag. Så blir gul for lett til deg...så kom deg for svarte bak til hvit eller enda bedre svart så får du se hvor mange under par du klarer å gå der!

skuffet

over 19 år siden

skuffet

Dustinger!!!!!!!!
Les ordentlig det jeg har skrevet. Jeg har aldri klaget på at banen ikke er vanskelig nok, jeg spilte fra gul og så de bakre klossene, men prøvde ikke derfra. Og "å gidde å se på disken" er noe ordenlig tøv, man kan ikke lete etter ting man ikke vet eksisterer, og ikke var det noe stort problem heller, jeg bare viste ikke at det fantes flaggkart der, derfor spurte jeg nå.

Og grunnen til at jeg ble skuffet var altså fordi jeg innbilte meg at banen faktisk skulle være enda bedre enn den var. Dette er en PGA bane som skryter på seg atskillig mengder fra sine medlemmer så jeg antok at den var fullt på høyde med andre PGA baner. Jeg har spilt en del i England, både kvali baner og andre storbaner og jeg antok altså at Mikla skulle ligge på deres nivå, naivt kanskje, men Mikla har et stykke igjen der altså. Derfor ble jeg skuffet.

Kanskje det er noe av problemet at medlemmene skryter uhemmet av banen, noe som gjør at folk antar at den er på linje med de beste i Europa/verden. Dere må slutte å være så hårsåre ovenfor de som gir kritikk, da dere spenner buen til det ytterste.

Jeg har ikke noe problem med at Mikla er best/nest best, i Norge, hva vet jeg, men den svarte altså ikke til de skyhøye forventningene jeg hadde, basert på omtale av banen. Og til slutt, min bane Hauger er nok ingen mesterskapsbane, men det vet man jo før man kommer dit, så man er forberedt på å spille på en medioker bane med akseptable forhold. Prisen er jo også medioker da.

Pittulf

over 19 år siden

Pittulf

Kult å kalle andre for dustinger når man forventer at en norsk bane skal være på topp kvalitetsmessig i midten av oktober :)

Indek Såtte

over 19 år siden

Indek Såtte

Gunder,
kremt..... jeg er VELDIG smart..........

Solskinnsgolferen:
sorry, jeg var d0m i ca. 10 sekunder. skal aldri gjenta seg :D

Gunder

over 19 år siden

Gunder

skuffet: Jopp det står en sånn beholder rett ved siden av scorekortene. Det er nok ikke sikkert at de husker å fortelle alle gjester at vi har slike kort på banen, men er man ny på banen kan man godt si "Du jeg har aldri vært her før og lurer på om du har noe informasjon jeg trenger? Noe spesielt jeg burde være klar over?"

Da er jeg sikker på at de i proshoppen gir deg det du trenger. Jeg husker i sommer når Christian i shoppen fortalte masse gode tips til en gjest, plukket fram scorekort, flaggplasseringskort og baneguide til han. Og ønsket han god tur.

At du forventer topp europe-kvalitet i Norge, midt i oktober, ja da har du faktisk høye forventninger :) Du skulle spilt rett etter Colin Montgomerie var her. Da var greenene blant de beste i Europa, kvalitetsmessig (visstnok ifølge ekspertisen).

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her