Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Ringvirkninger fra Holtsmark

5te hjul på vogna

over 19 år siden

5te hjul på vogna

Ifølge www.golf.no er daglig leder på Holtsmark skeptisk til nyetableringer.
Han uttaler at "Skal man nå få fylt opp en ny bane i området, bør den ligge på kongsgården på Bygdøy."
Jaha.......
Er vel ingen bane i Norge som er i nærheten av å klemme seg inn i et mer banerikt område enn Holtsmark. En helt unødvendig nyetablering som allerede har gått dundrende konkurs én gang.
Jeg vil kalle hele prosjektet en stor bløff. Mulig jeg tar feil, men jeg tror ikke konseptet er liv laga over lengere tid selv om det kanskje passer bra for bedriftsmarkedet og for jobbpendlere til Oslo.
Uansett gir Holtsmark negative ringvirkninger til de etablerte banene i nærheten (Tyrifjorden, Kjekstad, Skoger, Asker, Bærum.) Dette vil resultere i færre medlemmer, høyere avgifter og dårligere banekvalitet.
Og etter en medlemstopp i år og de neste 2-3 årene vil Holtsmark lide samme skjebne, og dermed blir det ingen kvalitetsbaner igjen på vestsiden av Oslo.
I mine øyne er Holtsmark det mest negative som har hendt norsk golf.

anonym

over 19 år siden

anonym

Jeg er kun enig i beliggenheten, men for de som bor i Asker og Drammen er det ingen problemer med beliggenheten.

Når det er sagt, spilte jeg min første runde der igår.
det er uten tvil den flotteste og morsomste banen jeg har spilt i Norge, finere enn både Meland som jeg er svært glad i, og Miklagard, som er de to fineste på min liste før gårdagen.

Banen er så mye flottere enn Asker og Bærum at klart mange vil velge Holtsmark før hjemmebanen/hjemmeområdet, MEN, og det er et stort MEN......og det er opplegget "golf for alle", hva er det slags fjas...
Når man ikke kan spille der på en årsavgift, men må betale greenfee i tillegg til den lave innmeldingen, ja da blir det svært dyrt for de som vil spille denne banen fast og mye gjennom en sesong....

Dette er jo den eneste banen der det blir dyrere jo oftere du spiller den.....selv for medlemmene, her tror jeg de har bommet stygt.

Det er ingen problem å ha den muligheten de har idag, kombinert med full medlemskap og årsavgift.....

Men sukk, er litt forelsket i Holtsmark etter igår...

Solskinnsgolferen

over 19 år siden

Solskinnsgolferen

Ser poenget ditt med stor banetetthet. Kan også hende at Holtsmark fører til at f.eks. Asker eller Kjekstad går dunken. Jeg mener imidlertid at Holtsmark også har hatt positiv innvirkning på banene på vest for Oslo. Tror f.eks. Bærum har fått mange nye medlemmer etter de lanserte sitt korthullsmedlemskap på modell etter Holtsmark. Tror Holtsmark har fått en del av de andre banene i området til å tenke litt nytt, og på den måten har nappet en del postkassemedlemmer som ikke har meldt seg inn på Holtsmark. Etter medlemsmassen på Holtsmark å dømme var det iallefall et marked for "Pay and play" i Oslo området. Om dette har gått på bekostning av de tradisjonelle aksjebanene gjenstår jo å se, jeg tror ikke det.

Dersom Holtsmark hadde vært av tilsvarende kvalitet som f.eks. Asker så tror jeg ikke det hadde vært liv laga, som du sier. Banen på Holtsmark er imidlertid så unik at jeg har vanskelig for å se at den ikke skulle greie seg.

For meg er iallefall ikke Holtsmark det mest negative som har hendt norsk golf da den er den morsomste banen jeg har spillt på, men det kan godt hende at den ikke er godt nytt for de banene du lister opp.

Loddvart

over 19 år siden

Loddvart

enig med anonymen jeg. Det er et håpløst tilfelle å ikke ha vanlig årsavgift i tillegg til "golf for alle"-løsningen. Hvordan skal man klare å skape et godt miljø i en klubb der medlemmene ikke har råd å komme ofte? Jeg spiller rundt 100 runder på hjemmebanen min i året, og jeg sosialiserer med mange som spiller 50-100. Skulle man spilt f.eks 100 runder på Holtsmark koster det den nette sum av 21.500,-. Håpløst når jeg leier en aksje for tredjedelen av prisen på en annen Trent Jones-bane.

Banen er utrolig bra da. Meget kult å spille der, og den blir å få mye besøk til neste år av undertegnede.

Loddvart

over 19 år siden

Loddvart

Nå må dere ikke forveksle pay & play med opplegget på Holtsmark. De har ingenting med hverandre å gjøre. Pay & Play betyr at man ikke trenger noe medlemskap i andre klubber for å spille der. Arendal har en Pay & Play korthullsbane der man ikke trenger grøntkort for å spille.

anonym

over 19 år siden

anonym

Jeg er i sterk tro at dette opplegget med pay and play er for å melke de som har postkasseklubb i gokk.

De vet at disse jobber mye, har familie med kjerring som lar han spille kanskje 10 runder i året :)

Og klart det er kulere å være medlem av Holtsmark enn en fjert av en klubb i gokk......

Tror faktisk det er så enkelt, at det er dette de har tenkt.

Håper de dropper det våset der

5te hjul på vogna

over 19 år siden

5te hjul på vogna

Holtsmark henvender seg til en meget stor gruppe spillere, de som allerede er etablerte på "sitt nivå" og ikke har allverdens tid til golf, men ønsker kvalitetsgolf når de først skal spille.
Ved å ikke ha årsavgift som gir "gratisspill" frigjør de banen i mye større grad for greenfeespill, enten halv eller hel greenfee.
Det ekskluderer selvfølgelig de som spiller golf nesten hver dag, men appellerer mer til de som spiller golf av og til.
Ros til Holtsmark for å prøve ut konseptet. Dersom det mot mine spådommer viser seg å gå bra vil garantert flere andre baner prøve det samme, og dermed konkurrere sterkere om de som ikke spiller så ofte.

Solskinnsgolferen

over 19 år siden

Solskinnsgolferen

Holtsmark appellerer til sånne som meg. Jeg spiller ca 20-30 runder iløpet av en sesong. Disse ønsker jeg å spille på litt forskjellige baner (les Holtsmark, Bærum, Asker og Mikla). Jeg er i tillegg student, så aksjeinnskudd er for min del problematisk. Holtsmark blir derfor for meg et veldig godt alternativ til postkassemedlemskap. Er mange som meg, selv om det ikke er disse som er mest aktive på forumet.

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Tror klubbers eksistens vil avhenge av kvalitet på banen.

Når man har spilt noen år, krever man bedre kvalitet, åpent mai-oktober uten vintergreener.

Kjekstad og Asker har vel slitt litt med kvaliteten de sista 2-3årene, får håpe det snur for deres del.

Holtsmark med kvalitet ønsker jeg velkommen, uansett medlemsbetingelser.

Loddvart

over 19 år siden

Loddvart

Absolutt ros til Holtsmark for å prøve ut dette nye konseptet ja. Men jeg personlig blir jo skikkelig sur når jeg mest har lyst å spille 100 runder på Holtsmark til neste år :)

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Det er lite tvil om at golfbanemarkedet er overetablert i området rundt Oslo. Personlig synes jeg etableringen burde vært stoppet for mange år siden, men det blir liksom litt for sent å skylde på de som allerede er kommet.

Det som har irritert meg mest, er at NGF ikke har innsett dette før nå. Altså fem år etter at markedet var mettet.

Såvidt jeg har skjønt, finnes det fortsatt en del konkrete planer om nyetableringer, bl.a. i Lillestrøm-området og i Nannestad. Jeg håper virkelig at noen ansvarlige tar til vettet og stopper disse planene.

Jeg skjønner godt at noen vil realisere drømmene sine om å bygge golfbane, men det blir liksom litt som å få barn. Det er en fantastisk opplevelse å skape et nytt liv, men den virkelige jobben begynner først etter at barnet er født.

Eller som ordtaket sier: Etter den søte kløe kommer den sure svie.

På den annen side tror jeg også at markedet - etterhvert - vil ta seg opp igjen. I Sverige er det nesten tre ganger så stor prosentandel av befolkningen som spiller golf, og de opplevde vel mye av det samme "krakket" som vi i Norge har gjort nå. Og med tanke på at boomen i Norge kom 10-15 år senere, så har vi trolig en lys fremtid foran oss.

Ihvertfall de som klarer seg gjennom de 5-10 nærmeste årene.

5te hjul på vogna

over 19 år siden

5te hjul på vogna

Hvordan kan NGF klandres ?
Hvis en bonde har lyst å bygge golfbane på jordet sitt og får lov til dette av kommunen er det lite NGF kan gjøre, annet enn å ha en mening om saken.
NGF er en pyntedokke uten makt som hilser velkommen alle nye baner. Nye baner betyr flere medlemsskap, flere medlemsskap betyr mer penger i NGF-kassa, og NGF har null ansvar når økonomiene til banene rundtomkring går i dass.
Det er alltid noen som vil spille golf, og de fleste betaler det de må.
Konkurranse banene imellom er bra for forbrukeren, for da går alle banene konk og forbrukerne kan ikke spille lenger og dermed sparer de masse penger....

Solskinnsgolferen

over 19 år siden

Solskinnsgolferen

Mener å huske at det finnes store planer om et anlegg på Røyken, rett opp mot grensen mot asker kommune, altså midt mellom Asker GK og Holtsmark. Er snakk om voldsomme greier à la Haga tror jeg, med mer enn 18 hull og greier og greier. Noen bør vel kanskje hele litt kaldt vann i deres årer. Iallefal bør Asker, som vel har slitt mest av banene i området de siste årene jobbe steinhardt for å hindre nok en bane innen 10 minutters kjøring derfra. For oss spillere kan man jo spørre om det er et problem at dårligere baner går konkurs til fordel for nye bedre baner?

Saab

over 19 år siden

Saab

Ulven Golf Club har etablert seg på Lierskogen (ved regnbuebroa ett før Liertoppen - ifra Asker).
De skal bygge en 18 hulls bane hvis de får nok medlemmer. De har vist 250 stk nå og trenger minst 600 til. Aksjene deres koster ca 30.000,- pr. stk. Så det spørs om de kommer til å få dette til.
Personlig så håper jeg de klarer de - da jeg skal flytte til Lierskogen om ikke så alt for lenge.

XXL er inne som eiere der.

5te hjul på vogna

over 19 år siden

5te hjul på vogna

Du mener sikkert Ulven Gk, som skal bygge bane på Lierskogen like ved E18.
De sliter veldig, men skal det først bygges et nytt anlegg har dette perfekt plassering.
Når folk fra Oslo Vest og Drammen Øst blir lei av å kjøre så langt for å spille golf kan Ulven bli et godt alternativ med 1 min kjøring fra motorveien.
Men jeg tipper Kjekstad må gå konk før Ulven blir bygd ferdig.

Saab

over 19 år siden

Saab

Helt riktig.

http://www.ulvengolfclub.no/

Solskinnsgolferen

over 19 år siden

Solskinnsgolferen

Herregud, det å skulle skrive golfklubb med c og en b gjør meg bare kvalm og minner om et "uptight"-miljø med høy krageføring og stivbente regler. Vi lever i norge, og da heter det faktisk klubb med "k" og to "b"er. Den eneste banen som kan komme unna med slikt jåleri er Oustøen, og kanskje Bogstad.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

Vel, med den uttalelsen, så er det i hvertfall du som kommer med den første av fordommene.
Kanskje de har lyst til å ha et internasjonalt navn på banen fordi de vil satse på internasjonale gjester?
Trenger vel ikke være snobberi av den grunn.

kaller du 3wooden din for spoon eller skje?

:O)

Loddvart

over 19 år siden

Loddvart

Jeg skjønner jo hva Solskinnsgolferen mener da. I Norge hvor vi har 4,5 millioner janter er det viktig å ikke skille seg ut. Da må det hete klubb.

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Sunny; håpløs innstilling!
Men jeg har tenkt å prøve banen din til helga, og gleder meg!

Solskinnsgolferen

over 19 år siden

Solskinnsgolferen

Yngve: Jeg kalle 3wooden min for en wood, skulle vel kanskje brukt skog for å være konsekvent, har aldri helt skjønt hva som var spoon og hva som ikke var det, i frykt for å drite meg ut... :)

Jeg kan gjerne innrømme at jeg er fordomsfull, jeg misliker folk jeg ikke engang har pratet med (dumt for meg at jeg er sånn, mitt tap, men sånn er jeg nå engang, vet at det er en håpløs innstilling). Men jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor man skal kalle en norsk golfbane for golfclub. Har i de senere år lært meg å sette pris på det norske språket, da synes jeg det er dumt å bruke et engelsk ord istedenfor et fullgodt norsk et. Kjenner ikke bakgrunnen for hvorfor de valgte golfclub, men dersom det var for å virke finere så blir det bare tragikomisk. Jeg synes forøvrig det er pinlig at Miklagard på baksiden av sine scorekort har skrevet at "lunch" kan serveres på banen. Lunch er ikke engang en alternativ form av lunsj. Var et annet eksempel på scorekortet også, men det husker jeg ikke.

Jeg anseer meg forøvrig svært lite jantete, la nå de med mye penger få lov til å bruke de, de har som regel fortjent det. Dette har derfor ingenting med jantelov å gjøre, særlig fordi banen ikke engang er ferdig bygget og derfor ikke, muligens enda, er noe å misunne å rakke ned på fordi de er bedre.

Loddvart

over 19 år siden

Loddvart

Jeg syns nå innstillingen "golf for alle" er utrolig harry. Av fare for å virke veldig snobbete, så syns jeg det ja.

Til Loddvart

over 19 år siden

Til Loddvart

Bare ved å bruke uttrykket "harry" så dokumenterer du at du ER veldig snobbete (eller sterkt ønsker å være det)!

Yngve

over 19 år siden

Yngve

I min veske, så har jeg følgende:

1 treverk
1 kjører
1 putter
1 redning
3 kiler
noen jern
1 grønn-gaffel
1 poengkort
1 baneveiviser
1 haug med ballposisjoneringspinner, ymse lengder
1 håndkle
1 medlemsbevis, tyrifjord.
div. hansker

som en liten oppfordring da, så er jantete ofte forbundet med fordomsfull, og selv om jeg ikke fra før av tenkte det, så ser jeg poenget til Loddvart også.

På den annen side, så er jeg samtidig helt enig i at det kan virke teit å kalle en klubb for club i norge, men hva heter den smarte klubben til Atle Brynestad? Smartclub! hva med fotballklubben Lyn? Lyn FC!!!!

det er overalt, og personlig tror jeg ikke det har noe med snobberi å gjøre i hvertfall. blandingen norsk/engelsk har kommet for å bli.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

i ettertid så ler jeg av meg selv når jeg sier jeg ikke tror Lyn FC er snobberi, for ærlig talt... det er vel den eneste fotballCLUBBEN i Norge som hevder sin rett til å være snobbete, så akkurat den trekker jeg tilbake...... (viske viske, sånn. Borte!)

Solskinnsgolferen

over 19 år siden

Solskinnsgolferen

Kan du forøvrig tenke deg noe mer tåpelig enn FC Lyn? Lyn har forøvrig etter min mening bedre grunn til å internasjonalisere seg da de har et håp om europacup. Men jeg mener nå at overgangen Lyn gjorde var særdeles tåpelig.

Solskinnsgolferen

over 19 år siden

Solskinnsgolferen

Sorry Yngve, så ikke innlegget ditt, (viske viske, sånn. Da var innlegget mitt også borte!) :)

Loddvart

over 19 år siden

Loddvart

Til "Til Loddvart": Ja for en enkel sjel som deg så kan det sikkert virke som at jeg er snobbete. "Golf for alle" er uansett harry og pedantisk markedsføring.

Til Loddvart

over 19 år siden

Til Loddvart

Jeg forstår at det er vanskelig å lese når nesen din peker opp hele tiden, men her er det dokumentert hva du ER og begrepet "virke som" er ikke relevant.

Loddvart

over 19 år siden

Loddvart

Til "Til Loddvart": åja. Det er ganske mye du forstår fra noen få bokstaver her på debattforumet. Kanskje du burde bli rakettforsker? Eller kanskje du er det?

Indek Såtte

over 19 år siden

Indek Såtte

jeg stemmer Loddvart til President

Krutt

over 19 år siden

Krutt

Æsj. Ikke engang på et golfforum får jeg være fri for å lese om skiklubben lyn. Faen ta deg, Yngve, dette skal du få for.

Dilter

over 19 år siden

Dilter

Det er mye rar bruk av engelsk i Norge. Min favoritt for tiden er "Hurtigruta Car Glass".

Purunge Gunnar Bull

over 19 år siden

Purunge Gunnar Bull

Hahaha. Hurtigruta Car Glass. Er det sant?

Den var dritgod :-)

Yngve

over 19 år siden

Yngve

ja, det er faktisk sant. de bruker til og med Norges best engelsktalende familie som maskot.
Nemlig, Henning Solberg. nr.3 på listen over best engelsktalende etter lillebror Petter og Thor Heyerdahl.

:O)

Purunge Gunnar Bull

over 19 år siden

Purunge Gunnar Bull

Hoho. Et navn jeg derimot synes ER bra, er budbilfirmaet "Hurtiggutta".

Dessverre er visst sjefen medlem på Miklagard, så han er nok arrogant og små dust.

Gud så glad jeg er for at jeg ble medlem i en FOLKELIG klubb :-)

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Jeg synes at karene oppe i Harstad har et bedre navn. De selger dusjting, vannklosetter, badekar og sånt - og heter Badekarran. Og dem er heller ikke medlem på Miklagard, og ergo er dem folkelig og snill :)

Eventuelt frisørsalongen Hårny ...

St. Able Ford

over 19 år siden

St. Able Ford

Ser ut til at forumet er i en interessant utvikling... Flere og flere av trådene handler visst om språk og rettskriving og tilhørende herligheter...
Mitt bidrag:
Loddvart:
Forstår ikke riktig hva du mener med at ""Golf for alle" er uansett harry og pedantisk markedsføring".... Pedantisk -... markedsføring??
"Pedantisk" betyr nøyaktig, pertentlig, formalistisk, omstendelig, pinlig nøye, pirkete (kanskje til og med overdrevent nøyaktig .. i retning av å være petimeter...)
Hva har det med harry markedsføring av Holtsmark å gjøre??
Mulig det er jeg som har missa noe med Holtsmark her, eller er det andre som har missa noe ...?

735

over 19 år siden

735

Syte, syte, syte. Åhhh så deilig!
Nå føler vi vel alle oss bedre ; -)

Cred til Holtsmakr for å prøve noe nytt! Det er frivillig å melde seg inn.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her