Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

N E D S L A G S M E R K E R

Faen Steike

over 18 år siden

Faen Steike

Gikk en runde på Kongsberg i ettermiddag/kveld. Reparerte en zillion DYPE nedslagsmerker. Skulle vært videoovervåkning av greenene og medlemmer/gjester som ikke reparerer nedslagsmerkene sine skulle ha blitt kastet av banen -TVERT.
Det er ekstra viktig å stelle bra med banen så seint på høsten, for nå reparerer den seg ikke selv lenger.
Takket være disse late ubrukelige KØDDENE som ødelegger banen får greenkeper og styre et godt argument for å stenge tidlig.

doc

over 18 år siden

doc

enig, er dette blitt verre enn før?

Passauf

over 18 år siden

Passauf

Det virker som mange søndagsgolfere særlig fra den eldre garde var ute i det fine været i dag. De sliter jo litt med å bøye seg. Det er vanskelig å feste greengaffelen øverst på skaftet slik de gjør med gummikoppen de plukker ballen fra koppen med. Utrolig mange merker når jeg gikk mellom 2 og 6.

Hmmm

over 18 år siden

Hmmm

Den eldre garde treffer ikke greeener

Faen Steike

over 18 år siden

Faen Steike

Vet ikke hvem som ikke tok SINE nedslagsmerker, men foran meg gikk en mann i 40-åra alene, foran der en 4-ball med en dame og tre menn +/- 50år. Mange av merkene var så dype at de må ha kommet etter lange høye inspill, dermed kan man ekskludere de fleste damer og mange pensjonister og GK-spillere. Dette er menn i sin beste alder og med bra hcp.

HrG

over 18 år siden

HrG

Jeg vet... Dette er helt sykt dårlig!
Har gått sammen med folk som bare går rett bort til sin ball, merker den og gjør seg klar for å putte. Da bruker jeg ofte laaaaaaaang tid på å fikse nedslagsmerket deres for å demonstrere. Et fåtall av disse ytrer et lite "takk" avogtil. IDIOTER, SKJERP DERE!!

Søren Klype

over 18 år siden

Søren Klype

Forstår ikke hvorfor noen ikke reparerer.
Jeg for min del elsker å reparere egne nedslagsmerker.

H

over 18 år siden

H

Også er det de som prøver og som ikke kan.

Vipper opp greengaffel i midten av merket med resultat en gressløs flekk.

Kanskje det burde henge en plakat på første tee som påminner om rep av nedslagsmerker og hvordan det skal gjøres.

Me Rotary

over 18 år siden

Me Rotary

Ser også mye stygt. ikke bare nedfallsmerker, men folk som slenger flagg og køller på greenen.

Ropte høyt: Skjerp deg ...... til en mann på greenen foran meg (par 3 hull)

Reparerte så utslagsstedet med 2 kg sand, og slo meg fram til greenen etter ham, der lå ei kølle som jeg ikke har - fikk lyst til å stjele den, for å straffe ham, men lot den ligge, så jeg vet ikke hvem som har den nå.

Irriterende å vite at folk som ikke har noen problemer med å reparere etter seg - i tillegg ødelegger med vilje! :-(

Fil O. Sofen

over 18 år siden

Fil O. Sofen

medlem Kongsberg her, og jeg blir gal av at godt voksne folk kan gå forbi eller ikke en gang se om det er noen juicy merker på greenen når de kommer dit....tror de tror at de bare skal ta sine egne (men de dropper gjerne de også)......

Jeg går ofte bak noen 3grupper, og må ta par tre merker på annen hver hull, og det ergrer meg sinnsykt, for det handler om EGO...

Folk eier ikke ansvarsfølelse og samvittighet...
Dette er et speil av samfunnet og holdninger til at mange driter i alle andre enn seg selv...

Jeg mener man i shopen ved betaling av greenfee, eller der det er starter SKAL spørre hver enkelt spiller om de har gaffelen i lommen og at den må brukes, dette kan sies med et smil.

anonym

over 18 år siden

anonym

Den eldre garde er nevnt over.....

De slår ofte med wooder som gjerne lander på green, men skidder over greenen, slik at de ikke tenker på nedslagsmerket.......

Ser ofte slike nedslagsmerker med lav angrepsvinkel, typisk wood fra avstand de fleste gjerne bruker mid-jern....

Kanskje de bare har alzheimer og glemmer at de slo inn mot green

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Tror faktisk folk er så opptatt av å markere ballen sin at de ikke husker at de har laget et nedslagsmerke.

De som har relativt høye innspill finner jo merke sitt umiddelbart - og vet at de skal reparere det allerede 2sek etter at de har slått innspillet - men de som ikke får stopp på ballen glemmer rett&slett merke sitt.

Tror ikke det er bevisst, de er bare sløve og har mer enn nok med logistikk ift køller&ball og annet.

Faen Steike

over 18 år siden

Faen Steike

Foore har et poeng; Mange spillere er bevisstløse......

Henke

over 18 år siden

Henke

Jeg er ganske fersk, men har noen greentreff, og reparerer alltid merket/merker. Men hva gjør man med merket f eks på en hulluftet green, hvor jeg har opplevd å ikke " få tak i gresset" rundt merket (håper noen skjønner hva jeg mener). Det kan virke som om man bare har slått bort noe av gresset.

Ellers er jeg veldig enig at man skal minnes på både å reparere og hvordan man reparerer.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Dersom noen ikke vet det her, bare til informasjon altså - ikke anklagende, så skal merket repareres ved å skyve greengaffelen inn mot sentrum, ikke ned mot jorden. Man skal altså ikke løfte jorden oppover. Mange som roter med dette, jeg gjorde det også feil da jeg hadde GK, men nå har jeg blitt kjempeflink. Synes det til og med er litt morsomt å reparere et skikkelig krater etter et høyt innspill til man ikke ser at det har vært der.

Chris

over 18 år siden

Chris

Opplevde akkurat det samme på Mørk på søndag, greenene så ikke ut!

anonym

over 18 år siden

anonym

ALLE SKAL JO PÅ GREENEN OG PUTTE, da er det ingen unnskyldning, det handler om å "rydde opp etter seg"......

Selv vil jeg ikke at de bak skal tro jeg ikke reparerer, derfor tar jeg de jeg ser......ofte 3-5 på kongsberg..

Det handler om samvittighet, eller heller MANGEL PÅ SAMVITTIGHET

Greeningeniør

over 18 år siden

Greeningeniør

Mange greengafler er fullstendig ubrukelige til formålet. Særlig disse korte plastgreengaflene som mange proshopper selger for en billig penge.
En greengaffel bør være lang nok til at den kan stikkes et godt stykke ned i jorden for å kunne dra nedslagsmerket sammen, og den bør ha et lang nok håndtak til at man får kraft nok til å dra det sammen.
Det er ofte lettere og gir bedre resultat å bruke en lang pegg enn å bruke en billig greengaffel.
Baner som selger dårlige greengafler til medlemmer og gjester må selv ta kritikk for at ikke nedslagsmerkene blir riktig reparert.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Enig med deg Solskinnsgolferen.
Det er mange som stikker inn gaffelen og løfter den jorda med de ødelagte røttene opp igjen.
dette etterlater kun en brun liten running som ikke helbreder seg selv.
poenget med den teknikken du sier, er at hvis man ikke tar i for hardt, så flytter man jo faktisk de friske røttene innover, og fyller igjen det området hvor ballen landet.
nedslagsmerker dreper jo røttene der ballen lander.

anonym 2

over 18 år siden

anonym 2

Foore og anonym:

Vet at dere har ganske så rett. Nå er ikke korttidshukommelsen en saga blott, men jeg har også hatt problemer med å finne nedfallsmerket, til og med glemt å lete om jeg har vært usikker på om ballen traff greenen eller gikk over med en gang.

Fint at "Faen Steike" tok tak i dette problemet - frisker opp synder som ofte? blir glemt i farta.

Jeg reparerer kanskje nedfallsmerker feil, stikker gaffelen ned rundt merket, og løfter det godt opp igjen. Høyden som da kommer bruker jeg putteren til å jevne fint ut med.

Føler jeg drar opp noen røtter på denne måten, men det var slik jeg lærte å gjøre det, da jeg tok grønt kort.

Ødelegger jeg, ville jeg blitt glad om noen kunne fortelle meg helt nøyaktig hva jeg skal gjøre. Vi ønsker jo bare fint stelte baner, alle med greitt fungerende hjerne, ikke sant?

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Anonym 2: Dette er en vanlig feil, og du trenger ikke å skamme deg. Det man skal gjøre er som jeg sa tidligere. Du setter greengaffelen ned litt på skrå, også dytter du greengaffelen forsiktig inn mot midten av merket. Dette gjør du hele veien rundt, da vil du se at du også da får en liten "topp" på midten, denne kan du forsiktig banke flat med putteren din. Dette kjennes riktig ut med en gang man prøver det. :)

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Strålende forklart sunny! Man takker!

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Herregud, jeg fikk ros på forumet... :)
Tusen takk Fooore, det gledet meg faktisk. (Jeg er en enkel sjel skjønner du :))

Purunge Gunnar Bull

over 18 år siden

Purunge Gunnar Bull

Til Solskinnsgolferen. Jeg stiller meg ydmykt i køen av gratulanter :-)

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Dere må passe dere, rosen går rett i hodet på meg vet dere. Strengt tatt så burde jeg vel ikke oppmuntres til å skrive mer på forumet enn det jeg allerede gjør... :)

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Huff nei. dette må vi stoppe.

Solskinnsgolferen:
ikke glem at du er fordomsfull også, og bør være mistenksom til oss som er enige og roser deg.

Sånn, da skulle den saken være ute av veien.

neste?

Erik____

over 18 år siden

Erik____

Funker like fint med en bilnøkkel.

Sancta

over 18 år siden

Sancta

Det er en annen side ved det å reparere andres nedslagsmerker også. Synderne kommer jo til "perfekt" green hver gang så de ser vel ikke behovet for "sånt bryderi".
Her er det mer behov for marshaller enn ved sakte spill vil jeg påstå. Samme gjelder å legge tilbake torv på fairway.

doc

over 18 år siden

doc

jeg tror. som noen nevnte her, på en hyggelig påminnelse/plakat om gaffel i p-shop/startbod, vil få flere til å ta også skjeen i en annen hånd- "frem med gaffelen gutter" sier jeg til mine to sønner når vi nærmer oss green, --så blir det en vanesak, noe man gjør på en green- ved siden av å putte. Er du alene, er det som i golfen ellers, et spm om karakter. Noe du gjør uansett, sett el usett- du gjør noe, uansett, fordi det er rett, selv om du er trett, og litt svett, at green er slett..

H

over 18 år siden

H

Erik____ er definitivt en som tuller med oss.
Bilnøkkel! Skulle likt å se den nøkkelen etter et par-tre hundre reparerte merker
Tipper han har det jævlig morro med å skrive slike innlegg

anonym

over 18 år siden

anonym

KLOKKEMETODEN:

Dersom ballen kommer mot greenen fra klokken 12:

1)Da skal man først ta klokken 6 (baksiden av merket der forhøyningen er størst), stikke gaffel på litt skrått ned og rimelig dypt, for deretter å skyve toppen av gaffelen inn mot midten av merket.
2)Så tar man klokken 3 og 9 og gjør det samme.
3) Som en avslutning kan man ta klokken 11 eller 1 og vri litt mens man dytter forsiktig inn mot midten (for av og til vil dette gjøre siste finish slik at det er flatt over hele merket.

For de viderekomne: Da tar man på klokken 3 og 9 og vrir litt mot midten samtidig som man presser inn mot midten. Det er viktig at man vrir den siden av gaffelen som er nærmest klokken 6, altså den som er lengst fra der slaget kom fra.

Klokkemetoden lærte jeg på grøntkortkurs i Bergen, vet ikke hvordan man kan lære bort å løfte opp, når man da regelrett river av røttene og kan til og med høre dette i andre land der de bruker annen gresstype enn her.

argh

over 18 år siden

argh

folk som ikke tar nedslagsmerkene sine ser jeg like mye ned på som for eksempel parkeringsvakter... lavtstående kryp som ikke fortjener å leve...

Awaw

over 18 år siden

Awaw

Ja det er surt å få P-bot, men kan du se Oslo og parkeringskaoset uten vaktene? Ikke noe vakkert syn antakelig.

704

over 18 år siden

704

Benytter selv metodene som anonym nevner ovenfor, men lurer nå til stadighet på hva som gjør at så mange av PGA-proffene løfter opp midten av hullet og ikke skyver inn mot midten. De gutta der, som spiller bøttevis av runder i året på verdens aller beste baner, må da vite litt om hvordan dette skal gjøres, evt. bli irettesatt av illsinte greenkeepere som står og ser på stjernene som ødelegger greenene.

Noen andre som har lagt merke til det?

Maverick

over 18 år siden

Maverick

Har ikke lagt merke till eller sett så nøye, men Tiger har jeg sett vrir gaffelen og løfter ikke. Laura Davis derimot gjorde det på "feil" måte nå på Bogstad. Prøvde å si i fra til henne, men hun lot som om hun ikke skjønte hva jeg sa....

Jada

over 18 år siden

Jada

704 - jeg er ikke sikker på om dette er riktig, men mener å ha lest et eller annet sted at på noen gresstyper skal man faktisk løfte opp i midten (har ikke disse i Norge) - hvis gresset vokser mer horisontalt og røttene ikke stikker så dypt drar man faktisk med seg røttene og dreper gresset hvis man gjør som her i Norge

Neida

over 18 år siden

Neida

Det skal man aldri gjøre, ikke med noen gresstyper. Det blir som å dra en plante halvveis opp av bakken og la den stå der...

bdk

over 18 år siden

bdk

Sjekk denne, så unngår man evt misforståelser:

http://www.golf-whitburn.co.uk/pitchmarks.php

704

over 18 år siden

704

Nå har jeg fått et helt annet syn på saken, gitt...

http://www.usga.org/turf/articles/video/repairingballmarks.html

704

over 18 år siden

704

Husk lyd...

Dilter

over 18 år siden

Dilter

Videoen som '704' la ut lenke til gir jo et litt annet bilde, og jeg tror dette understreker at det er forskjellige metoder som passer for forskjellige gresstyper. Tror metoden som ble beskrevet i flere innlegg ovenfor er den som passer best på de gresstypene som er vanlig i Norge. Det er i hvert fall den som anbefales av de greenkeepere jeg har snakket med.

Det kan imidlertid være at den ikke passer på baner i utlandet.

anonym

over 18 år siden

anonym

Ang. klokkemetoden for viderekomne:

Den lille vridningen som er nevnt gjør akkurat det, løfter marginalt for å få det flatt.

Husk dette er en vridning samtidig som det dyttes innover, og siden dette er med en gaffel som er stukket på skrå ned i bakken langs kanten av merket, så vil denne vridningen gi et lite løft....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her