Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hva slår dere fra 50 meter?

Giraffen

over 19 år siden

Giraffen

Hvilken kølle bruker dere på innspill fra 50m til midten av green når det er flatt og vindstille og flagget står midt på ?

Elefanten

over 19 år siden

Elefanten

LW

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Alt fra 7. jern til lw

Elefanten

over 19 år siden

Elefanten

Varierer du virkelig fra 7-jern til LW når det er spesifisert at det er 50 meter til midten av greenen (jeg tolker det som at hullet er på midten), det er flatt og helt vindstille. Hvis du varierer så mye, så må det være utrolig vanskelig for deg å spille til 8.2 i hcp...

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

elefanten, det kan være bunkere eller vann du må over. Litt avhengig av hvor flagget står i forhold til disse vil det være nødvendig å ha høy ballbane av og til.

Og er greenen huuuuge kan det være greit å trille inn. Smak og behag. Så avhengig av hvordan det set ut de siste 50m kan alt mellom lobb og 7j være greit det

Elefanten

over 19 år siden

Elefanten

Ok. Jeg ser selvfølgelig det poenget!

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Simen kom meg i forkjøpet her.

På Stooooooore greener er det ofte lettere å trille ballen inntil enn å blåse den opp og "håpe" den lander nært.

Har man hindringer i veien må man få den i været.
Ligger man i høyt gress trenger man mer loft for å komme ut.
Ligger man i bunker (mulig å ligge flatt) har det med kanten og gjøre, ved lav kant vil jeg antagelig bruke noe rundt 9i. Høy kant, en ren LW.

Er det veldig bløtt på fairway (og den ligger der) vil jeg foretrekke kølle med mye bounce. LW har lite bounce og vil "grave" seg lettere ned ved et litt dårlig treff. Motsatt på steinharde fairwayer.

Poenget er at det skjelden er noe fasitsvar på hva man automatisk skal velge. Det er mange variabler som spiller inn.

Det at ballen ligger flatt midt i fairway er ikke dermed sagt den ligger godt!

Me Rotary

over 19 år siden

Me Rotary

Bruker 8- er jernet og prøver å slå så nærme flagget det lar seg gjøre. Det kan jeg slå både høyt og minst 50 m med (kan altså klakke litt til siden jeg ikke er langtslående.)

Ligger ballen litt dårlig til, og jeg slipper å ta hensyn til hindere, bruker jeg min nyinnkjøpte hybrid (tilsvarer 4) men da må jeg tenke litt "bremsekloss" - slår mye lengre med den.

Elefanten

over 19 år siden

Elefanten

Helt enig med deg i det King Ben. Spesielt gjelder dette på kvalitetsbaner som Miklagard! Beklager, jeg skrev innlegg før jeg hadde tenkt... (heldigvis i likhet med mange andre på dette forumet)

erdetmulig

over 19 år siden

erdetmulig

elefanten: du tuller nå, sant? hvordan er det mulig å klinke til med 8 fra 50m. Eller enda verre, bruke hybrid?

Passauf

over 19 år siden

Passauf

Ikke vet jeg om Me Rotary er alvorlig i sitt innlegg. Jeg mener faktisk at det er viktig å kunne slå femti meters slag på ulike måter med flere typer køller. Dette vil kunne løse mange ulike utfordringer på banen. Tren på å slå for eksempel 100 meter med alle køllene i bagen. Du vil garantert bli en bedre golfspiller.

Elefanten

over 19 år siden

Elefanten

Til erdetmulig. Jeg har ikke sagt at jeg verken klinker til med 8-jern eller hybrid. Det er er det Me Rotary som snakket om... Jeg har sagt meg enig i at fra 50 meter kan man selvfølgelig bruke langt flere køller enn kun LW, slik jeg sa først.

Me Rotary

over 19 år siden

Me Rotary

Ja uuuf, det var meg som sa det. Er ofte litt Klodrik, men det hender at sånnt funker for meg.

Slo rett i koppen fra ca. 50 m. med et 8-er jern. Det er sant, jeg slo høyt så både torv og ball for rett opp , klask torv og deilig koppelyd.

Trekkker litt tilbake det med hybriden...., men har prøvd( æsj) det også :-)

Alltid

over 19 år siden

Alltid

LW

TF

over 19 år siden

TF

sw! passe bounce, så lenge det ikke er knallhard bakke. Full sw for meg er 90 meter, og da kan jeg kontrollert slå 70m, og 50m. Perfekt! :D

Daniel

over 19 år siden

Daniel

Jeg bruker den jernkøllen som gjør at jeg lander på en plass der det finnes et ganske stort område der ballen kommer å sprette på sirka samme måte så lenge du treffer i dett område... Noen ganger kan dette være LW... andre genger femmerjern... Er det helt flatt store deler og en del green å jobbe med bruker jeg nog 7-jernet

Yngve

over 19 år siden

Yngve

enig med TF.
jeg bruker ikke lengre LW. den har jeg hengt opp til pynt, skrekk, advarsel, etc.
slår heller forskjellige svinger med SW.

Det jeg tenker på når jeg skal slå et 50 meter slag, er disse to tingene:
1. Hvor langt er det til greenen
2. hvor langt er det jeg kan rulle ballen.

Det er basic knowledge at jo mindre ballen er i luften, jo lettere er det å kontrollere den.
Det er jo derfor vi middelhandicappere får prentet inn at vi skal bruke 7er og 8er etc. når vi er nære greenen. minst mulig i luften, og mest mulig rull.

er det 40 meter til green, så er det 10 meter til flagget, og da kan jeg tenke et 42-43 meter slag med resten rull.
ikke at jeg klarer å kontrollere dette, men det er det jeg prøver på i hvertfall.

Niblick

over 19 år siden

Niblick

Putter...

Bråstopp

over 19 år siden

Bråstopp

På de fleste korte innspill skal ballen slåes lavt med mye backspinn. Det klarer jeg greit med Lw (58*). Å spille inn lavt med 7-jern fra 50m mot en bra green gir garantert roll-off.
Gubbemetoden går ut på å trille ballen et stykke på fairway før den ruller inn på greenen. Denne metoden passer bra for 7- og 8-jern, men er overhodet ikke holdbar for den som vil ha lav score.
Husker selv jeg spilte sikrest med 8-jernet på alt under 50m i "gamle dager", men etter at jeg kom under 15 i hcp var denne metoden altfor bingo. På den tiden var jeg ikke i nærheten av å ha god nok touch for å bruke hverken LW eller SW.
Tror følgende approach har noe for seg:
hcp --> 25: chip med 8-jern
hcp 25>20: chip med 9j
hcp 20>15: chip med Pw
hcp 15>10: chip med Gw
hcp 10>5: chip med Sw
hcp <5: chip med Lw

GAMEBREAKER

over 19 år siden

GAMEBREAKER

Halv-sving med LW

duro

over 19 år siden

duro

Bråstopp,

Du kaller de slagene chip. Betyr det at du spiller de med stivt håndledd eller er det egentlig et pitch slag du slår ?

50 meter med lw og stivt håndledd høres ikke veldig kontrollert ut.

Skrens Petrus

over 19 år siden

Skrens Petrus

Jeg reagerte også på at han kalte slaget chip. Når jeg chipper så slår jeg ikke ballen på samme måte som jeg slår den når jeg ønsker bra med spin i ballen. Chip det forbinder jeg med å holde ballen lavt for å lande ballen på greenen og så rulle et godt stykke mot hullet. En chip vil man i noen tilfeller også lande før greenen for å rulle inn. Ville nok heller kalle slaget en lav pitch når jeg slår ned på ballen med SW og masse spinn i den slik at den gjerne tar en stuss og ligger død. Kommer selvsagt an på hvor hard/myk greenen er. Vet ikke sikkert om picth er det rette ordet heller, men en chip er det iallefall ikke.

undres

over 19 år siden

undres

Kan man kalle det en punch?

Skrens Petrus

over 19 år siden

Skrens Petrus

Tja si det...jeg forbinder punch med at man slår litt hardere oppimot eller fullt slag. Men i dette tilfelle er det jo ikke fullt slag, derimot så så lang baksving avhengig av lengden på innspillet.

Men det er min oppfatning, mulig andre mener noe annet!

Bråstopp

over 19 år siden

Bråstopp

Hvor er chip definert som stivt håndledd ?

Niblick

over 19 år siden

Niblick

A chip is when the ball runs more on the ground than in the air. A pitch is of course the opposite.

So if you hit an 8 iron and it flies 20 metres and then runs 30 metres it is a chip.

If you fly the ball ten metres over a bunker and it runs 3 metres then it is a pitch...

simple..no?

Bråstopp

over 19 år siden

Bråstopp

Har hørt mange versjoner på hva som er hva, men denne var ny.
Kall det hva du vil, men i tabellen Bråstopp (10.10.06 kl. 09:26) mente jeg at når man går over fra å slå fulle slag til halvslag så skal man benytte de køllene jeg nevnte, enten det er 75, 50 eller 7m. Å definere navnet på slaget i etterkant etter hvor langt ballen flyr og triller gidder ihvertfall ikke jeg å ofre energi på.

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Chip er et lavt slag, pitch et høyt slag, ballbanemessig. Enkelt og greit, og neppe interessant i noen sammenhenger utenom her inne.

Velg den kølla du behersker best på de ulike lengder. Man skal vel ikke følge oppsatte regler her....

Ettter

over 19 år siden

Ettter

Enig i at man skal velge den kølla men behersker best, men det er like viktig å lære seg til å bruke den kølla som har størst potensiale. Det kalles Progress (fremmedord for halvparten av norske golfere som aldri kommer lenger enn til GK)......

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her