Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Lavt HCP

CMC

over 19 år siden

CMC

Ser at noen har svært lavt HCP. Hvor mange baller slår dere daglig for å holde den respektive stand. (litt +/-)?

ar

over 19 år siden

ar

Hva mener du med lavt hcp?

CMC

over 19 år siden

CMC

ar: Jeg mener om ikke + så et fint ensifter tall. :-)

HrG

over 19 år siden

HrG

Jeg har 19,6, og kan langt ifra kalles noen lav-hcp'er. Jeg trener ca 6-10 timer i uken med køller og ball. Hcp er på vei nedover

704

over 19 år siden

704

Spiller et par runder i uka så lenge det er sesong, og slår et par bøtter kanskje en gang i uken utenom. Nærspill trener jeg kanskje en gang eller to i måneden (utenom den faktiske spillingen). Burde gjort mer av sistnevnte.

Om vinteren er jeg på innendørsrange kanskje 2-4 ganger i måneden. Slår da som regel 80-120 baller.

I tillegg pleier jeg ha en tur eller to til utlandet for å spille noen runder. Totalt blir det kanskje 4-6 runder i løpet av vintersesongen.

(Hopper og spretter litt rundt midten av singelhcp)

Awaw

over 19 år siden

Awaw

Hcp er ca 5.
En runde hver dag, 1-2 timer trening. (Driving-langspill og nærspill-putting)

Gunder

over 19 år siden

Gunder

2-4 runder pr uke. 10 protimer pr sesong. Ingen trening, bare oppvarming. Men nå syns ikke jeg at jeg har et pent en-siffer handicap :)

GAMEBREAKER

over 19 år siden

GAMEBREAKER

Slår en bøtte, putting, chiping og korthullsbanen 3-4 ganger uka.
Dette er utenom 18 hulls spill, der tar jeg bare å varmer opp ryggen med 5-10 baller. spiller 3-4 18 hulls runder i uken(når det er nok lys, seff)

Ikke så mye

over 19 år siden

Ikke så mye

Trente en gang i uka på treningsfeltet frem til St. Hans, etter det har jeg kun trent to ganger.
I tillegg spiller jeg 1-2 turneringsrunder i uka.
Tross lite trening og høy alder (42) har jeg gått fra 7,8 til 4,4 i hcp i år. Antar fremgangegn skyldes det mentale og bedre course-management.
Har dessverre en altfor krevende jobb til å ha tid til å trene. Skulle ønske det ikke var sånn.....

Mattias

over 19 år siden

Mattias

Har gått fra 20 till 4,5 denne sesongen.
1 runde og 2-3 bøtter hver annen dag.
+ Protimer.

Ligger nermere null, men spiller ikke turneringer.

snappy

over 19 år siden

snappy

Har trent alt for mye i år. Spiller nesten aldri golf utenom turneringer.

Trener i 4-6 timer hver dag, pluss dobbelt opp i helgene. Er det turnering trener jeg ikke annet en chipping osv.

Er så lei golf nå at jeg ikke har trent på 3 uker. Men har spilt 3 turneringer i samme periode uten oppvarming osv. Har spilt meg ned i hcp faktisk. LOL

Neste sesong blir det ikke så mye trening, men mer spilling. Trenger å få lysten tilbake.

Solskinnsgolferen

over 19 år siden

Solskinnsgolferen

Hvordan får dere tid til alt dette? Jeg er griseheldig hvis jeg klarer å presse inn to runder iløpet av en uke, noe som skjer svært sjelden og gjenspeiles i hcp'et mitt. 2-3 runder iløpet av en måned samt tilsvarende antall ganger på range, da har jeg har en fin golfmåned!

704

over 19 år siden

704

Nå vet jeg ikke om du har familie med barn. Sistnevnte vil naturligvis ta mye tid. For øvrig er det jo bare prioriteringer.

Mindre tv, mindre jobb, mindre drikking, mindre SATS, mindre spanskkurs, mindre et eller annet, så har du tid :o)

Erik____

over 19 år siden

Erik____

Ja for de som har så mye penger at man kan kutte ut å jobbe så.

704

over 19 år siden

704

He he. Good one, Erik____

Skal jeg skrive det igjen?

MINDRE jobb. Bruker selv rundt 50 timer på jobb i uken i snitt, men rekker spille golf, fordi jeg syns det er gøy og da har jeg tid.

Olga

over 19 år siden

Olga

Mindre jobb ja, stem SV, du Erik__ hvis de enda har 6 timers dag på programmet da?

Kutt ut bil, kjør med buss til golfbanen, hvis mulig - ellers Esel-det var godt nok for Jesus.

Havregrøt til middag hver dag, hopp over den dyre melka.

Vann og grovt brød, leverpostei el. til festmåltider.

Lev ellers som en Amish, så kan du sløse litt mer på golfbanen.

Slik gjør jeg det som minstepensjonist.

Passauf

over 19 år siden

Passauf

Trener teknikk to ganger i uken fra januar til sesongen starter. Fysisk en gang i uken hele året. Teknisk trening en gang i uken under sesongen. Golfpause i november og desember.

doc

over 19 år siden

doc

hei snappy, ganske aktivt dagl treningsprogram! Hvordan ser en gj snt treningsøkt ut?

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Fra slutten av oktober til sesongstart (ca april-mai) slår jeg i snitt rundt 1000 baller i uka på innendørssenter.
Dette i tilegg til ca 20-30 protimer i denne perioden.
Prøver å få til 1,5 til 2 timer putte-trening hver gang jeg trener.
I tilegg ca 2 til 3 runder simulator utenom sesongen.

Fra sesongstart til sesongslutt (mai-oktober) har jeg ca. 15-20 protimer.
Trener ca 3-4 ganger i uka. (mellom 3-4 timer gangen) med hovedfokus på de siste 120. (Sving-endringer er overlatt til vinterhalvåret).

Spiller mellom 70 og 100 runder i året.

Sesongen avsluttes med 14 dager i Spania med golf hver dag.

Erik____

over 19 år siden

Erik____

Hva slags fysisk trening er viktig i golf ?

Er armhevninger en fin ting ?

Eller kreves det andre ting også ?

Erik____

over 19 år siden

Erik____

King ben:

Det hørtes voldsomt ut. Imponerende.
Men du kan umulig ha ett eneste minutt til overs til noe som helst annet enn jobb og golf.

704

over 19 år siden

704

Hvis du regner litt på det, Erik så har han veldig god tid til andre ting.

168 timer i uka
49 timer søvn (regner med det er nok med 7 timer hver natt)
40 timer jobb (som er normal uke)

Hvis man da bruker 4 timer på golf 5 dager i uka så har du likevel 59 timer til andre ting. Det er 1,5 arbeidsuke...

Hvis du derfor legger inn dobbelt så mye golftrening, så har du en arbeidsuke til å gjør annen moro. Dårlig tid er oppskrytt!!

Mhil Pickelson

over 19 år siden

Mhil Pickelson

Jeg er også imponert over iveren til King Ben. Selv får jeg bare spilt 2-3 runder pr mnd og har det veldig fint med det. Trening blir det heller fint lite av. Men bare vent til poden skal begynne å spille.......en meget god unnskyldning for å komme seg oftere på banen.

704:

Ser at du prøver å nå fram med et poeng her, men regnestykket ditt er vel satt opp, sett fra en ivrig golfspillers ståsted kanskje?
Bare mellom søvn og jobb må ihvertfall jeg sette av ganske mye tid til noe så unyttig som reisevei.
Andre unyttige ting kan f.eks. være dusje, spise, stryke skjorter, gå på do osv.

Snappy

over 19 år siden

Snappy

Hei Doc.

En gjennomsnittlig treningsøkt er nok i grove trekk:

-2 timer på rangen, slår da rundt 150 baller.

-2 timer på chipping pitch greenene. Litt bunker inni mellom, men ikke mye av dette. Er jo tross alt det enkleste slaget i golf (krever jo ikke ball treff).

-1/2 mat, ofte i før jeg trener eller når det passer seg.

-1 time putting.

- Pleier ofte å ta meg en tur på banen å spille scoring runde. Dersom det er lite folk på banen. Med dette mener jeg en runde på 9 hull der jeg ikke har noen utslag, men legger ballen der hvor jeg ønsker den skal ligge etter et bra utslag. Spiller inn mot green, og huller ut. par 4 blir par 3, par 5 blir par 2 eller 3 (hopper også over 2 slaget). Par 3 spiller jeg som vanlig. Dette tar rundt en 45 min. Dette gir meg en peke pinn på hvordan jeg skal trene fremover. Er jeg over par er det ikke utslagen jeg skal trene på, men wedge, chipping og putting.

Ofte kan jeg stå i 3-4 timer og slå wedger inn mot en fin green. Har selvsagt pauser, men det inngår jo selvsagt i treningen.

Har i tillegg pro timer som jeg får dekket av klubben: Har ikke hatt så mange i år, men en i uken er det nok blitt. I turnerings uker har jeg som oftest 2 eller 3 halve timer før jeg reiser.

Legger til at jeg får gratis range, protimer av klubben. Dette utgjør et ganske stort beløp pr år. Hadde jeg ikke fått dette hadde jeg nok ikke trent så mye.
-------------------------------------------------

Ser det ikke kommer til å bli så mye trening på meg til neste år, ettersom jeg er er begynt i en relativt krevende jobb.

Erik____

over 19 år siden

Erik____

704:

7 timers søvn er veldig lite. Dessuten så sovner man ikke med engang når man legger seg. Dessuten må du også trekke fra grunnleggende behov som det å spise, det å handle mat, vaske klær osv.

Jeg har ikke sjans til å overleve med 7 timers søvn i lengden vertfall.
Men dette varierer jo veldig fra person til person.
Noen kan klare seg med 5 timer mens andre må ha 10.

Erik____

over 19 år siden

Erik____

704:

En siste meget viktig ting du også glemmer er at man er helt avhengig av litt annen vile enn det å bare sove.
Man vil til slutt ikke kunne fungere på en golfbane hvis man ikke får litt vile også.
Så det er mange ting man må sette av tid til.

Erik____

over 19 år siden

Erik____

704:

Men ellers er jeg helt enig i at bare man prioriterer og er effektiv så er det utrolig hva man får tid til.

704

over 19 år siden

704

Nå må dere ikke ta alt så fryktelig bokstavelig, da. Men se poenget med at man har god tid til andre ting selv om man trener 20 timer i uka. Også inkludert reisevei og spising.

Jeg bruker i snitt kanskje 15 timer i uka på golf inkl. reisetid nå som det er sesong, og jobber i snitt ca. 50 timer i uka. Og jeg har INGEN problemer med å ha tid til andre ting i alle fall.

Og for ordens skyld, jeg både dusjer, spiser, går på do og stryker skjorter. Dette går for øvrig inn i 54 timene jeg har til overs ;o)

Det som imidlertid skal sies er at jeg ser det fra et synspunkt til en som IKKE har barn! Da bør man prioritere annerledes.

heisann

over 19 år siden

heisann

snappy: jeg er mektig inponert over treningsprogrammet ditt,hva har du i hcp`?

CMC

over 19 år siden

CMC

Erik_____ Så vidt jeg vet trenger ikke eldre så mye søvn som yngre. Ellers individuelt.

Ser at Snappy trener svært mye, så mye har jeg også tid til, men på en annen måte.

Har siden mai spilt 9 - 18 hull 6-7 dager i uka. Putter hjemme, og trener både på korte og lange slag så rett/beint som mulig noen timer på eget gress/ hjemmesnekra drivingrange.

Kortere kvelder tvinger meg/(oss) å bruke simulator når jeg har litt tid og veeeldig lyst.

Er det mulig

over 19 år siden

Er det mulig

704.
Stryker skjorter?
Få deg dame.

Ja det er mulig

over 19 år siden

Ja det er mulig

Jeg har kone men stryker skjortene selv.

Men så har jeg fullført førstegangstjeneste og er ikke avhengig av damer til slikt.

Det er mulig

over 19 år siden

Det er mulig

du sitter og tisser også?

Ja det er mulig

over 19 år siden

Ja det er mulig

De som sitter og tisser var ikke klarert for førstegangstjeneste og den type tjeneste jeg hadde nei.

Men, de som ikke klarer å stryke sine egne skjorter må kanskje ha hjelp av mammaen sin til å tisse også. ;--)

Det er mulig

over 19 år siden

Det er mulig

Det er bare bøger som stryker skjortene selv.
Ekte mannfolk har viktigere ting å bruke tiden på

CMC

over 19 år siden

CMC

Det er mulig:

Den var slem, men du var jo snill med homsene :-)

"Ekte" mannfolk har altså ustrøkne skjorter - og ingen "ekte" kvinner vil ha dem. Slaskene med olje under neglene ;-)

snappy

over 19 år siden

snappy

Heisann Heisann:

Har nå 2,7 i hcp:

Grunnen til at jeg ikke har lavere er at jeg har spilt meg relativt mye opp på større turneringer som P4-Tourer i år. Har liksom ikke fått det skikkelig til i år. HAr som oftes stått på puttingen. Eks: NM klarte jeg å tre putte 8 ganger på de to første rundene. Misset cutten med 3 slag tror eg.

Dette er nok grunnen til at jeg ikke har den store lysten. Etter denne sesongen blir det mindre trening. Må vel fokusere på kvalitet i fremtiden.

heisann

over 19 år siden

heisann

okei;) klart cutten på noen P4 tureringer iår da?

snappy

over 19 år siden

snappy

Ja da. Hadde vel ikke kvallet til NM uten det. Har vært kvalifisert til alle P4-Tourer siden mai 2005. Har ikke spilt alle, ikke de midt på sommeren i fjor, og ikke de to siste i år. Orket bare ikke mer i år.

Alt blir bedre til neste år ;)

Trippel

over 19 år siden

Trippel

Til King Ben.

Imponerende treningsiver du har må jeg si, men det mest imponerende er at hcp ikke er bedre enn 8,2. Hadde jeg hatt råd/tid til å trene så mye og i tillegg ta 35-50 protimer i løpet av et år hadde jeg vært meget missfornøyd med 8,2.

Men igjen: imponert over innsatsen!

doc

over 19 år siden

doc

hei snappy,

tenkte meg nok du var høyt oppe i ligaen her , spes da jeg leste om dine to fine scoringer på ekstreme Hauger h 13! Takk for ypperlige treningstips- scoringrunder-god ide som jeg adopterer.

Trippel: reelt hcp på 8,2 er noe de aller fleste bare kan drømme om, hvor du selvhadde vært med KB-s treningsmengde og antall protimer vet ingen, ikke du heller. Det er et faktum.

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Til Trippel.

Jeg er i min tredje sesong.!
Ustabiliteten er alt for stor enda, og jeg innehar ikke den erfaringen som trengs for aa komme lenger ned.

I begynnelsen av oktober satte vi et maal om aa komme ned paa 8-talle i loepet av august.

Gikk da ned fra rundt 15-16 til 8 i loepet av sommeren.

Hovedfokus fra hoesten av blir stabilitet....

Litt enig med doc ogsaa. Dette med reelt hcp, osv... Naar reglene er slik som de er, blir det vrient og ha et "reelt" hcp om man skal foelge det.

Etter min mening burde hcp justeres kun etter slagspill og nettoscore.
Altsaa har man 10 motatte og gaar 10 over =36poeng, har man 10 motatte og gaar 5 over=41poeng... osv...

Trippel

over 19 år siden

Trippel

Til doc.

Reelt hcp (hva nå det er) på 8,2 er noe de fleste kan klare med tilsvarende trening. Hvor jeg selv hade vært med KBs treningsmengde vet ingen,som du sier, men jeg vet hvor jeg er med mindre trening, og det gjør ikke du. Det er et faktum.

Til KB.

Siden du bare er inne i din 3. sesong, og er så ivrig er det håp. Håper du har talentet også så kommer det jo til å bli veldig bra med den treningsiveren. Lykke til!

NB! Mest misunnelig på de som har tid/ råd til dette! (Til dere skarpskyttere som nå gjør dere klar til å kverulere: Ja, det går an å prioritere tid/råd, men golf er bare en del av livet mitt skjønner dere.)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her