Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvorfor alltid rakke ned på Miklagard

Gøran H.

over 21 år siden

Gøran H.

Jeg synes Miklagard er en flott, om noe kjedelig bane, men blir gjerne medlem der.

Men grunnen til at så mange alltid skal rakke ned på banen og ledelsen tror jeg rett og slett skyldes folk som Asbjørn R og hans private lille nettsted.

Folk blir provosert over hvordan han til en hver tid skal trekke frem og skryte, lage sine små notiser om Miklagard, vri på utsagn, blande redaksjonell omtale og annonser i fin suppe osv.
Andre ganger er det latterliggjøring av andre som ikke liker banen.

Det irriterer folk og jeg vedder 100 spenn på at han koker sammen en historie imorgen om dette innlegget her, han skjønner jo ikke at det er godt ment som et tips til han; "hvordan ikke provosere og irritere folk."

Snakk om å oppnå motsatt virkning av det han ønsker og jobber hardt for..

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Kjempebra innlegg !! Det er godt at noen endelig tar tak i redaktøren for golfsiden.com.... eller er det bare 300 andre som har gjort det før deg ?

Kom igjen folkens - fortsett å kaste dritt på Asbjørn, nettstedet han driver, Miklagard, medlemmene der, og ta gjerne med Oslo GK, Tiger Woods og merkevare produsentene i samme slengen..... Er det noen jeg har glemt da ?

Gøran H.

over 21 år siden

Gøran H.

Du glemte vel han Olaf Roaldkvam, han er vel heller ikke så populær her....
Seriøst, det var faktisk mitt innlegg. Jeg kaller det ikke drittslenging når man oppriktig argumenter og gir gode råd. Det er jo så mange her som liksom ikke skjønner hvorfor alle rakker ned på Miklagard, jeg prøvde å gi de et svar.

Joje

over 21 år siden

Joje

Litt enig med deg, Gøran. Dessverre, kanskje. Siden NGA eier noen aksjer i Miklagard, samtidig som de eier noen aksjer i Golfsiden.com, ja så er det sikkert noen som dermed tror at Ramnefjell er med på eiersiden i Miklagard... Godt gjort, men sikkert sant.

Uansett så er det jo også en mulighet for at "de surmagede" bare er en tre-fire skapkommunister som ser konspirasjoner rundt hver dogleg og som endrer nicket når det har blitt oppbrukt. Det hadde ikke forundret meg, i hvert fall.

Golferen

over 21 år siden

Golferen

Når jeg var liten, og hvis noen "ertet" meg, så sa min mor "ikke bry deg om det". Jeg oppdaget at hvis jeg lot som ingenting, så fant de store gutta noen andre å mobbe. Slik er det vel med Asbjørn også. Men han klarer ikke å la være å bry seg, han blir rett og slett fornærmet, og skal ta igjen. Det blir litt sånn "pappaen min er sterkere enn din!".

Så et vennskaplig råd til Asbjørn, ikke bry deg om alle som skal erte deg. Hev deg over det.

Et råd til også; Slutt å skriv hale på innleggene som blir sendt inn til golfsiden, så blir du tatt mer seriøst.

Mola

over 21 år siden

Mola

Det er mye sant i det som skrives her. Det er smålig og unødvendig av Ramn å vise at han "gir" litt ekstra til Miklagard. For det er ikke nye spillere han tekkes, tvert i mot, men kanskje han føler seg litt trykket til å gjøre det siden han sitter tett på gründerne av banen.

Egentlig ganske leit, fordi Ramn er en av de fineste golfskribentene vi har. Så mye erfaring og kunnskap, og ikke minst evnen til å se det essensielle i saker som andre skribenter skriver ihjel til vi sovner. Og så mener han godt, tror jeg.

Litt mer klasse og integritet på Golfsiden (det hadde heller ikke skadet med litt fornyelse:), og vi hadde hadde et topp nettsted i Norge. I stedet sitter folk i små lekekasser og sutrer for fordi andre tråkker på sandslottene deres. Og så har vi fektingen til Roaldkvam, da. Det gir liksom ikke helt hurtige fremgangen hva gjelder interessante temaer.

Gøran

over 21 år siden

Gøran

Se der ja, nå er denne tråden åpnet igjen..

Maverick

over 21 år siden

Maverick

Grunnen til at folk hakker på Miklagard er at de ikke har råd til å være medlem der. Akkurat som de ikke slipper inn på Oslo Gk, fordi klubben har en lang venteliste og de selv er for dårlige til å spille golf!

Spill et annet sted da vel!

Mikkel

over 21 år siden

Mikkel

Jeg personlig kan ikke se at det finnes hverken en enkelt eller flere sammensatte årsaker til å "alltid rakke ned på Miklagard". Det må allikevel finnes rom for en diskusjon rundt formen som er valgt for drift og finansering av den samme.

For meg virker det som om mange av skribentene bak de engasjerte innlegg ikke er klare nok med hva hensikten er med innlegget er og hva kraften som skaper trangen til uttrykk er. Så langt jeg har hatt evnen og muligheten til å sette meg inn i diskusjonen på dette og tilsvarende fora, så har jeg fått et inntrykk av at de fleste innlegg er skrevet i harme. Bare unntaksvis forsøkes det med analyserende betraktninger.

Hvorfor gjør vi våre valg og hvorfor tar vi våre avgjørleser. Jeg hadde jo helst sett at det var mere pragmatiske årsaker til våre veivalg i livet. Logiske årsaker som avstand til golf-anlegg, type anlegg, miljø, ambisjonsnivå, profil og naturligvis prisnivå. Det finnes sikkert mange andre ogaå. Men det blir jo opptil hver enkelt av oss i henhold til egen fatte evne. Noen ber sågar om hjelp til å ta valg om tilknytning til klubb og eventuelt anlegg.

Mange innlegg bærer preg av å ha blitt skrevet i "ånden" av uttrykket " i krig og kjærlighet er alt lov" Det er kanskje slik det er i Norge, at golfen engasjerer oss ut av fatning. Jeg personlig synes det er flott at det skrives engasjerte kjærlighetserklæringer om Miklagard og andre anlegg. Jeg synes det er flott at det vekker reaksjoner og at folk er uenigie. Men jeg kan ikke forstå at dette engasjementet skaper relevans for hets av anlegg, klubber, organisasjoner eller enkeltpersoner.

Sjøl er jeg en kjedelig gjennomsnittsnordmann som i likhet med andre her er litt mer enn gjennomsnittsinteressert i golf.

Jeg har kort avstand til hjemmebane ( 4 min) Jeg har bra tilgang til et anlegg med tilhørende gode treningsfasiliteter. (Aksjen kostet 35000) Banen har foreløpig kun 9 hull. (Årsavgift 4500) Det kunne ha blitt en spennende gjettekonkuranse! (www.gronmogk.no)

Jeg har spilt på mange flotte golfanlegg i Norge (og i utlandet). Jeg har naturligvis en mening om dem alle sammen inkludert min egen hjemmebane. Selv om anleggene har god eller meget god kvalitet finnes det alltid et forbedringspotensialet. Jeg har evnen til å nyte det som er gjort og oppnådd på anleggene istedenfor å rakke ned på det som ikke har blitt prioritert forløbig.

Jeg ønsker alle gode krefter bak norske golf anlegg og klubber lykke til!

Beste hilsen
Mikkel

Golferen

over 21 år siden

Golferen

Mitt tips for sesongen;

Miklagard setter ned greenfee til 500,- for å få mer besøk på banen!

RS

over 21 år siden

RS

Jeg er helt enig med Gøran H. Som medlem i en Stavanger klubb må jeg pung ut med Kr.900 for å spille der. De derimot kan komme til "min" bane å spille for ca.250 dette ødelegger tanken bak greenfee avtalen.
Derimot tror jeg Miklagard er en glimrende bane, som jeg ønsker å prøve om andledningen byr seg.

Hallo

over 21 år siden

Hallo

Greenfeeavtalen betyr ikke at man kan spille til samme pris på alle baner... Du går ikke til Audi og sier du skal ha en A6 til samme pris som en Fiat Uno...

Og du som foreslår at Miklagard setter greenfee til 500,-: Hvorfor skal de gjøre det?? Miklagard ønsker å tilby sine egne medlemmer god tilgang på banen og da er det dumt å slippe til mange greefeespillere!

gylf

over 21 år siden

gylf

Til tider så fremsto Miklagard som en spøkelsesbane. De fleste greenfee spillere kjøpte gjennom Golf axxess og NGA, til 450,-.

Tror ikke det blir så mye mer besøk og trafikk med 500,- direkte, men kanskje noen finner det lettere å prøve banen for så å kjøpe aksjer.

Mange medlemmer murrer, man kan legge frem mange regnestykker, men for de fleste medlemene ender det med en årsavgift på 10.000,- og det er mye (ikke kom å si at de kan selge greefee billetter etc, i praksis så er det familie som får de, eller lign.).

Banen ligger dessuten for langt utenom byen. De må gjøre seg litt mer folkelig og tilgjengelig for at folk ikke skal miste interessen.

Hallo

over 21 år siden

Hallo

Nå er det jo medlemmene selv som har bestemt, enstemming, hvor mye årsavgiften skal være...

Forøvrig tar det 23 minutter å kjøre til Miklagard fra Sinsen-krysset (med lite trafikk) Tofelts motorvei og for det meste 100-sone gjør at banen bør være greit tilgjengelig.

Når det gjelder billige billetter fra NGA og Golfaxess så er det ting som tyder på at disse tilbudene vil ikke komme i år.

Ny Cherri

over 21 år siden

Ny Cherri

Hallo, kan du utdype: "Når det gjelder billige billetter fra NGA og Golfaxess så er det ting som tyder på at disse tilbudene vil ikke komme i år." På forhånd takk.

NC

gylf

over 21 år siden

gylf

At det var ensteming er jo så sin sak. Det var vel ikke så mange alternativer. Det spørs om det blir ensteming i år?

Nå som Haga har solgt aksjer i bøtter og spann, og som nettopp lempet ut 180 aksjer til ca. 80.000, så er det nok et mettet behov for en periode.

Det er ikke langt til Miklagard, men det føles så jæ*** langt. Når du passerer innkjøring til Hauger, er det fortsatt langt igjen... Beligenheten er vel årsaken til at haga kan selge til mange ganger prisen av Miklagard.

Trysil-Knut

over 21 år siden

Trysil-Knut

Jøss - har Miklagard begynt å selge aksjer?

Relativt fjernt

over 21 år siden

Relativt fjernt

Ja gylf, årsaken til at Miklagard må selge seg så billig i forhold til Haga er at Miklagard ligger så langt unna der DU bor. Banens håp ligger i få få folk til å bosette seg nord for Oslo, umiddelbart i Miklagards nærhet. Det kan også hjelpe å flytte banen vekk fra motorvei, riksvei og den sørøstlige innflygingstraseen til Oslo Lufthavn. Miklagards årsavgift på åttetusen har forresten ingen effekt på aksjeprisen.

Are

over 21 år siden

Are

Relativt fjernt å påstå at ikke årsavgift er et av elementene som påvirker markedspris på aksje.

Are

Joje

over 21 år siden

Joje

Hurra - nå er vi i gang igjen!

Kom igjen, flere usaklige innlegg fra Smålighetens Hjemland ventes i nærmeste fremtid:-)

Kort innpå

over 21 år siden

Kort innpå

Ny Cherri:
Golfaxess har lagt på røret. Ikke mer liv der i gården. Millionene er borte vekk. Mediadelen ble derimot solgt til Aftenposten.

Relativt fjernt

over 21 år siden

Relativt fjernt

Are, slå opp ordet "ironi" i ordboken.

RS

over 21 år siden

RS

Hallo (19. Jan - 13:34)
Greenfeeavtalen betyr ikke at man kan spille til samme pris på alle baner... Du går ikke til Audi og sier du skal ha en A6 til samme pris som en Fiat Uno...

Audi er en boble til overpris, det virker som Miklagard er det samme

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

RS,

I don't think that the greenfee prices at Miklagaard are overpriced when compared to other courses in Europe. Don't forget this is a members course that allows greenfee play.

You won't find any good course with similar standard of maintenance in Britain with a greenfee price of less than £60.

Brian

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Takk Brian, for at du poengterer at Miklagard primært er en medlemsbane. Som mange har skrevet før så er ikke drift og vedlikehold av banen basert på greenfee-inntekter. Den høye greenfee-prisen gjør at mange lar være å spille banen, noe som gjør det enklere for medlemmene å få starttid.

Den høye greenfee-prisen betyr likevel ikke at greenfee-spillere ikke er velkomne, men prisen er et virkemiddel for å gi medlemmene tilstrekkelig tilgang på banen. Noe de også bør ha krav på, tatt i betraktning den høye medlemsavgiften.

Diverse diskusjonsfora viser hvor engasjert folk er når noen nevner Miklagard, noe som bekrefter banens betydning i golf-Norge. Meningene er mange, og jeg tror at de mest negative er ikke-medlemmer som med et eller annet motiv ønsker banen nord og ned. Hvorfor de er så harme skjønner jeg ikke, tenk så heldige de er som slipper å betale høy medlemsavgift for å spille på en bane de ikke liker uansett! Hvor mye penger har de ikke spart ved å spille på andre baner med lavere greenfee og ifølge dem bedre kvalitet, som er nærmere bostedet osv. Jeg syns de bør forsøke å se det fra den positive siden, gled dere over alle pengene dere sparer ved ikke å spille Miklagard, og så kan vi andre glede oss over banen til vi en dag evt. våkner opp og innser at vi tar feil (noe jeg ikke tror blir med det første=)

Toughloose

BB

over 21 år siden

BB

Miklagard rører nok i noe hos en del golfere. Selv har jeg ikke følelser verken for eller mot bane og/eller klubb.

Imidlertid så reagerer jeg på greenfeenivået. Kr 900 er drøyt prisnivå i Norge, og da har du ikke adgang i primetime. For all del, Miklagard kan være en kjempebane for alt jeg vet, men det skurrer litt når jeg blir avkrevd kr 900 på Miklagard, mens Miklagard-medlemmene kan spille min bane (Stavanger) for kr 300. Andre priseksempler; Sola 300-350, Larvik 350-400 Oslo 400-500 Losby 400-650 Meland 370-420 Hauger 425-475. Det er jo ikke akkurat Donald-baner dette her heller.

Greit, Miklagard prioriterer sine egne medlemmer, men det kan jo også gjøres gjennom tidsbestillingssystem. Greenfeeordningen skal jo være her for å gjøre baner tilgjengelige for hverandre. Miklagard ønsker tydeligvis ikke besøk, og det er helt greit for meg, men Miklagard-medlemmer bør da kanskje heller ikke ønskes velkommen som gjestespillere på andre baner? Poenget mitt er at hvis stadig flere benytter prismekanismen og starttider for å gjøre banen utilgjengelig for andre enn egne medlemmer, så ender det opp med at vi blir gående på eget gress. Da kan vi like godt kutte ut hele greenfeeordningen.

Kunne kanskje fått vekk bastardløsningen med distansemedlemmer, ikke så galt at det ikke er godt for noe.....

Mikkel

over 21 år siden

Mikkel

Toughloose: Jeg er enig i at det helt klart virker som mange negative innlegg som er skrevet i harme er av ikke medlemmer og i misunnelsens mørke skygge ønsker anlegget nord og ned. De fleste innlegg av nevnte karakter ser ikke ut til å være annet enn sure oppstøt fra sjeler fanget av misunnelse eller sterkt preget av dette.

Jeg synes allikevel det er kunstig å se dette fenomen som et likhetstegn på at banen har betydning i Norge. Anlegget har potesialet til å få betydning for utviklingen av golfsporten i Norge. Men dette må naturligvis materialisere seg igjennom nasjonal og internasjonal turneringsvirksomhet og utvikling av unge talenter og spillere tilknyttet anlegget og klubber i distriktet. Det ser ut til at de lykkes med fremdrift i denne retningen. Jeg tror at de fleste av oss som er glad i sporten applauderer både anlegget og ambisjonene på Miklagard.

Personlig synes jeg allerede anlegget er flott og spilte det for femte gang i fjor høst i nydelig sol. Fargene i terrenget rundt banen gav meg et optimistisk bilde av potensialet som ligger i en fremtidig utvikling av det rent estetiske. Jeg spilte også banen tidlig på sesongen i sprutende regn hvor inntrykket om et forblåst jorde dominerte.

Temaet som BB berører er naturligvis av interesse og har vært oppe i andre tråder i flere fora. Prinsippene for greenfee spill og tilhørende regler. Vår sport preges i Norge av at det ikke finnes tilbud hvor kommunale midler og krefter står helt eller delvis bak. Dette er vanlig i andre land hvor sporten er mye større også relativt i forhold til folketall. I Sverige ble jeg fortalt at de bevisst i alle kommuner støtter minst et anlegg som en del av turist starategien. Jeg har ikke sjekket dette og kjenner ikke prinsippene bak. Men det finnes anlegg på de utroligste plasser i Sverige. I Norge er det så langt kun private penger og dugnadskrefter som står bak etablerte anlegg. De finnes anlegg på mange mindre plasser også i Norge. Dette er ofte enkle seks eller nihullsanlegg og er sånn sett ikke et trekkplaster for turister. De kan naturligvis være et viktig tilbud til lokalbefolkningen og kan skape gnist for sporten hos unge talenter som uten nettopp de samme anleggene hadde oppsøkt de etablerte breddetilbudene.

Sporten er ikke lenger kun et tilbud til (vel)etablerte herrer. Flere familier har dette som fellesaktivitet. Ungdom er i dag godt representer i mange klubber hvor de er i organisert trening både sommer og vinter. I de styrende organer på alle nivåer i mor Norge er det også et økende antall spillere og eller representanter med egne eller naboens barn involvert i golfsporten. Det er derfor grunn til og tro at vår sport vil få samme status som andre breddeidretter på sikt. Man må først bevise at man har livets rett og så kjempe for dette i en menneskealder eller to før man får oppmerksomhet i de regjerende organer.

Det er derfor grunn til å glede seg over alt golf interesserte har skapt så langt. Jeg gjentar derfor mine ønker fra forrige innlegg.

Lykke til med spill og arbeid til alle gode krefter i golf Norge.

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Jeg kan skjønne at BB syns det er dyrt med 900 kroner i greenfee på Miklagard, og at dette ikke står i forhold til priser på andre baner. BB bør i den forbindelse også huske at vedlikeholdet av banen koster mye, og dette dekkes opp av høye medlemsavgifter (som også kanskje er dobbelt så stor som andre baner). Det bør lønne seg å være medlem på en bane, og skulle greenfee vært 300 kroner på Miklagard, måtte man spille 35 runder før det lønte seg å være medlem. Dette ville medført færre medlemmer, eller lavere medlemsavgifter, vedlikeholdet hadde blitt dårligere og banen også selvfølgelig.

Det er kanskje ikke så galt å ta dobbel (trippel) greenfee sammenlignet med andre baner, når medlemsavgiften er det tilsvarende?

mvh Toughloose

Donald

over 21 år siden

Donald

Minner om at alle -med litt planlegging- i forrige sesong spilte golf på Miklagard for 450-500 kr per runde. Man kunne kjøpe dagsmedlemskap for denne prisen og booke tid god tid i forveien. 900.- i greenfee er et signal om at man ønsker medlemmer og ikke greenfeespillere.

Gøran H.

over 21 år siden

Gøran H.

Ikke kall det dagsmedlemskap er du snill;

http://www.scangolf.no/forum/forum.asp?mode=disk&inid=2670

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her