Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Avstandsmåler

Maverick

over 19 år siden

Maverick

Diskusjonen har vel vært oppe før, men det var i våres og en sommer har passert.

Hvilket syn har menigheten på avstandsmålere nå? For/imot?

Har kjøpt meg en avstandsmåler og synes den er helt suveren. Er overbevist om at jeg sparer tid (slipper oppskritting og regnig), spessielt bra ved leie utenfor oppmålt fairway (er der innimellom, serru). Man slipper også å være i tvil om hvordan avstandsmålene er beregnet (luftlinje eller midt i banen). Faktisk er det ofte stor forskjell på beregnet avstand og målt avstand (10-20 m betyr 1 kølle). Bra også ved vurdering om man skal forsøke å slå over en hindring eller ikke.

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

Ikke tvilsomt at det er nyttig med slike instrumenter. Garantert fiks greie.

Etter å ha gått 18 hull med en gjøk som brukte den på alle slag som ikke lå 10 m fra greenen så har jeg dem opp i halsen. Det tar rett og slett for lang tid. Når fyren i tillegg skulle operere et elektronisk scorekort fra mobilen så ble det world wide wait..... Hvor mange spillere trenger egentlig 100 % presis avstandsmåling ? Ikke jeg - jeg erkjenner at jeg ikke slår køllene like langt hver gang, dvs. cirka lengde holder siden jeg slår cirka lengder.... :-)

735

over 19 år siden

735

Avstandsmålere er kommet for å bli. Jeg elsker dem. Men er 100% enig med Smilende Sam. De skal brukes med vett, og respekt for de som går i samme ball.

Laser-Jens

over 19 år siden

Laser-Jens

Så en reportasje om Suzann Pettersen, tror det var på Toyote Tee Time. Foran hvert slag dro hun opp avstandsmåleren, pekte på målet, trykte på knappen, leste avstanden og la måleren tilbake. Hele seansen tok ca 5 sekunder. Mye tid spart i forhold til å skritte opp fra lokk eller holdepunkter i en baneguide.
Ufattelig at noen fortsatt argumenterer for at dette vil forlenge rundetiden.
Selvfølgelig vil det alltid dukke opp nisser som gjøken til SMilende Sam, men jeg har også gått runder med samme type gjøk som har skrittet og målt og analysert flaggplassering og helninger og brukt lang tid på å la hodet sitt prosessere informasjonen før han har funnet ut hvilken kølle han skal slå med.
Stoler ikke på GPS utstyr enda, men kommer ganske snart til å kjøpe meg en lasermåler. Har god avstandskontroll med blades (8 av 10 balller fra 130m med mindre enn 5m lengdeforskjell), så å vite riktig lengde vil garantert spare slag.

Struck

over 19 år siden

Struck

Min erfaring er svært lik den som Smilende Sam har. Det er ofte de som IKKE har behov for det som bruker det flittigst, og som dermed sinker spillet til de grader. "Utstyrsfriker" som tror at det er kun utstyret som kan hjelpe dem videre.
Vi hadde dog vært hjulpet endel om flere baner hadde hatt noe bedre avstandsangivelse ute på banene(fairwayene). Eksempelvis på sprinkellokkene, med avstand angitt til både front og senter av greenene, da hadde disse avstandsmålerene hatt mindre betydning.

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

Laser Jens:

La det være klart - alle nisser som bruker evig tid pr. slag er i samme klasse. Peonget mitt er like mye at det r mange nisser som bruker tiden feil og for mye tid på feil ting.

Poenget er fortsatt at antallet spillere som har behov for (milli)meterpresisjon er færre enn de selv tror.....

Laser-Jens

over 19 år siden

Laser-Jens

Men det hjelper selv en svakt spillende nisse å vite avstanden han skal slå. Er ikke særlig morro å bomme både på avstandsbedømmelse og ballen....
Men essensen i denne diskusjonen er om man sparer tid ved å bruke laser i stedet for å skritte på fairway. Og det er det vel ikke særlig tvil om.....

Trippelbogey

over 19 år siden

Trippelbogey

De to norske golferne som trenger å vite distansene så nøyaktig spiller ikke så mye her i landet uansett...

For oss andre hobbygolfere holder det mer enn nok med 200, 150 og 100 metersmarkeringer. Og om noen trenger å skritte opp på fairway trenger ikke det ta ekstra tid. De bare begynner å telle når de passerer en av de ovennevnte markeringer på vei til ballen sin.

TB

Laser-Jens

over 19 år siden

Laser-Jens

Med det nicket burde du vite at det er ikke alltid man passerer et avstandsmerke på vei til ballen......

Trippelbogey

over 19 år siden

Trippelbogey

Åh, så festlig! Ja, det drypper nok inn en trippelbogey nå og da fortsatt, men du må ikke se deg blind på nicket. Det er ingen sammenheng mellom det og virkeligheten (lengre).

Om man er på et slikt nivå at man ikke passerer noen avstandsmerker etter utslaget så er det jo enda lettere, da er det bare å ta fram den kølla man behersker best og fyre til, så får man håpe det slaget når fram til avstandsmarkeringene.

TB

Awaw

over 19 år siden

Awaw

Er vel greit å vite hvor langt det er til flagget? Kan da ikke være noen som må argumentere mot å vite riktig avstand. En kølle for mye eller for lite kan være en lang putt i steden for en kort en. Og det er ikke alltid like lett å bedømme avstanden heller.

Flere på Hauger bruker avstansmålere og det ser veldig greit ut. Jeg sto og så på ei jente med avstandsmåler og hun kom til ballen, tok måleren, målte tok et jern stilte seg opp og slo. Tok kanskje 10 sekunder hele greia.

Hun var jo ikke i tvil om hvilket jern hun skulle slå så det gikk radig unna. Jeg bruker i hvertfall like lang tid om ikke mer på å finne ut avstander mange ganger.

Skrens Petrus

over 19 år siden

Skrens Petrus

Er ikke i tvil om at man sparer tid med lasermåler istedet for å lete etter markeringer i fairway som kanskje ikke finnes. Av og til er det ikke så lett å se 150 meters merker engang. Kjøpte meg en avstandsmåler forrige uke og fikk testet den en gang i løpet av helgen. Er kjempefornøyd så langt, har ikke klart å påvise at den måler noe feil ihvertfall. Så man kan lettere plukke den riktige køllen.

Maverick

over 19 år siden

Maverick

Ang. det Sam sier; jeg er enig i at måleren ikke bør brukes i tid og utide. Selv tar jeg den aldri opp på korte slag (ca 80 m eller kortere). Disse lengdene tar jeg på feelingen.

Awaw

over 19 år siden

Awaw

Avstandsmåler er vel mest aktuell mellom 100 og 200 meter. De aller korteste slagene går jo kunn på feel så...
Og lenger enn 200 er vel å regne som transport-slag også, men det kan jo være man vil måle til et hinder da, f eks. vann eller bunker.

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

I en perfekt verden står alle klar ved ballen sin før det er deres tid og måler avstanden i god tid. Tar riktig kølle. Slår en prøvesving. Slår ballen dit den skal.

En så perfekt verden finnes ikke......

I en ikke-perfekt verden står Gjøk Mcfee ved ballen til medspiller, går så til egen ball, fomler med avstandsmåleren. Finner etterhvert ut at det er 120 meter. Lurer på om det pga vind og vannhinder er lurere med 9'er jern enn PW, spør kompisen, tenker litt, slår tre prøvesvinger (mens han tenker litt) og slår så i vannet.

Men jeg er enig i at dersom verden var perfekt var det ikke noe problem med allskens gadgets.

Luna

over 19 år siden

Luna

Jeg er i utgangspunktet imot slike hjelpemidler.
Mener en dimensjon av spillet blir borte med frafall av avstandsbedømming.

Men jeg tror ikke lasermålere vil sinke spillet nevneverdig, heller, i de fleste tilfeller, det motsatte.

Vil nok kjøpe en selv etterhvert som alle andre skaffer en.
Vil ikke gi andre den store fordelen.

Tipper produsentene gnir seg i hendene.
Det kommer garantert til å ta fullstendig av.
Allerede nå klarer ikke Bushnell å stille etterspørselen.

Vi får heller leve med Gjøk Mcfee. Det er noen som aldri klarer å gå en fire-timersrunde samme hva en måtte finne på

Awaw

over 19 år siden

Awaw

Smilende Sam!
Tror det blir et fett om man drar opp avstandsmåleren eller tar noen skritt for å sjekke nærmeste sprinkler lokk etter meterangivelsen. Og ingen står ved medspillers ball mer med en måler enn uten.

Man kan jo ikke gå lenger enn den som er bakerst uansett. Og om det er vind eller vann som plager har heller ingenting med en måler å gjøre. Antall prøvesvinger spiller heller ikke inn om man vet nøyaktig avstand eller tipper selv. Dessverre dine argumenter står ikke på egne ben.

Man trenger da ikke en "perfekt" verden for å vite en avstand?
Tror heller det blir mindre "kanskje og mon tro" om man vet avstand og dermed er sikker på køllevalget.

Tror det er for sent med idialisme i golfen med alle de andre teknologiske fiksfakserier i utstyret.

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

...gir opp. Men idealisme har ingenting med dette å gjøre.

(også skjønner jeg ikke hvem de er disse som bruker ekstra tid på å skritte opp banen. På mine 30+ runder i år har jeg ikke truffet noen som bruker ekstratid på det, men mange som fomler med lasermålere, GPS'er, elektronisk scorekort på mobilen etc etc)

Men jeg innser at jeg er i mindretall når jeg forventer at golf må kunne spilles effektivt - og da mener jeg effektivt både med og uten gadgets.

Awaw

over 19 år siden

Awaw

Det finnes mange som bruker lang tid på å få slått et slag uten bruk av gadgets. Mange baner har mangelfull eller ikke eksisterende avstansangivelser så da brukes det ekstra tid til sånt. I de tilfellene vil bruk av en måler kunne gi tidsbesparelse faktisk.

Utstyr som påviselig gjør at rundetidene blir høyere bør jo ikke tillates. En 18 hulls runde bør jo ikke gå over 4,5 timer. I hvertfall ikke under vanlig spill.

Men jeg ble imponert over effektiviteten til den unge jenta med lasermåler. Jeg sto på fairwayen inntil og kunne i ro og mak se på hvor enkelt og greit det gikk. Hun hadde ikke gjort det raskere hvis hun skulle sjekke et sprinkler lokk eller avstandsmerker for å vite avstanden.

Zinho

over 19 år siden

Zinho

Ca. mål holder for 95 prosent av de på dette forumet.. Det er jeg sikker på.. Selvom sikkert mange føler seg av de siste 5 prosentene. Alltid staker på 100 og 150. Midt i mellom er 125. Om det er 125 eller 132 meter til flagget spiller ingen rolle. Mye bortkastet tid 10+ hcpere bruker på måling, synes jeg. :)

Awaw

over 19 år siden

Awaw

Zinho!
Det er jo 7 meter mellom de avstandene du sier og det kan jo tilsvare forskjellen på en 1meter putt og en 6meter putt.

Jeg synes det har betydning å vite hva som er riktig avstand når det er så store forskjeller. Det er litt synd å redusere spillet til "det spiller ingen rolle om du ikke vet lengden, det spiller ingen rolle, vi skal jo bare slå noen hvite baller". Sånne holdninger gagner ikke spillet. Bare fordi man ikke er single hcp'er så "er det ikke så farlig"?

Klart det er viktig å vite nøyaktig avstander slik at men lærer seg å spille banen slik den er designet og ment å spille. Trener man på sånt vil man ha igjen dette senere når man kommer ned mot de lave tall, 2-4-6 eller så.

Zinho

over 19 år siden

Zinho

Hvis du mener det er lavt, så er vel jeg pr. din definisjon en lavhcper. Poenget er at 95 prosent her ikke slår like langt hver gang. Men som sagt, dette er min mening. ;) Men sikkert maange her inne som vet at de eksempelvis slår 142 meter med åtter hver gang. ;)

Awaw

over 19 år siden

Awaw

Hvis ikke 2 eller 4 eller 6 er lavt så vet ikke jeg.

Ligger ikke gjennomsnittet i Norge godt over 25 da?

Spiralex

over 19 år siden

Spiralex

Enig med Zinho her ja. Det er flere som bruker unødvendig mye tid på avstandsmåling samtidig som de ikke vet hvor langt de slår. For de fleste har ikke de siste 5 metrene i presisjon så mye å si. Jeg spiller på 4 og har rimelig god kontroll på lengder, og da er det viktig å ha avstandene ned til 4-5 meters presisjon. Sånn cirka :)

Jeg ville ikke brukt avstandsmåler hvis jeg ikke vet om det er 127 eller 120 meter til flagget. Det er nå helt sikkert.

Hobbygolfer

over 19 år siden

Hobbygolfer

Hallo jeg har begynt å bruke avstandsmåler og det er utrolig fascinerende. Det er stor forskjell å vite at det er nøyaktig 144 meter til flagget enn ca 130-160 meter f.eks.
Til tross for at jeg vet lengden nøyaktig 144m , slår jeg av og til 160 og en annen gang 130, ja kanskje bare 110, jeg slår kanskje tilmed skjevt og havner på vidotta.
Egentlig akkurat som før.
Likevel følelsen av kontroll er mye større og jeg blir helt oppslukt av dette og fører statistikk over det som skjer. Kunne godt vært meg Smilende Sam skriver om.
Men jeg tåler en del skyllebøtter, for jeg er iferd med å bli en lykkeligere golfspiller og det betyr alt.

Laser-Jens

over 19 år siden

Laser-Jens

Er forbauset over at noen kan bruke som argument at man ikke skal kunne bruke lasermåler fordi man likevel ikke klarer klarer å treffe nøyaktig på avstanden. Tåpelig påstand.
En fersk/dårlig golfspiller er like dårlig i avstandsbedømmelse som han er til å slå ballen. I tillegg slår en dårlig golfspiller langt flere slag fra utenfor fairway (langt borte fra avstandsmerkene) enn en god spiller.
Ergo så vil det være mye mer nyttig for en uerfaren spiller å kunne klikke frem riktig avstand på et øyeblikk enn for en god spiller som likevel har bra kontroll på avstandsmerkene.
Jeg fatter heller ikke hvorfor noen som tydeligvis aldri har brukt avstandsmåler gidder å argumentere mot det. La de som vil bruke den, og de som ikke vil står fritt til å la det være.
Enhver bør passe på seg selv, og gi f i andres spill. Lær dere etikette.

Maverick

over 19 år siden

Maverick

Et annet bruksområde avstandsmåleren er suverent til, er på rangen. Ofte er avstandsmålene/flagg feil og står man litt skrått til i forhold til nevnte mål/flagg endres også lengden.

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Til Hobbygolfer: Hvis du uten lasermåler ikke vet om det er 130 eller 160 meter, da burde du titte etter 150-pinnen :) Høres ut som du spiller baner som er dårlig merket.

Jeg har ikke lest hele tråden, så jeg regner med jeg spør om noe dumt nå. Men hvor presis er lasermålerne? Hvor mange meter pluss-minus? Jeg prøvde en måler, men syns det var vanskelig å holde den i ro for å treffe der jeg ville. Sikkert bare en treningssak.

Må si jeg har lyst på en sånn måler jeg og. Men er noe kostbar.

Hobbygolfer

over 19 år siden

Hobbygolfer

Gunder:
Joda det var et litt dårlig eksempel, men faktisk er det ikke alle banene som er korrekt oppmålt heller. Av og til står pinnen her og av og til der og jeg lurer alltid på hvordan jeg skal regne på dette.
Med en avstandsmåler er det ingen tvil, Og den er enkel å bruke.
Tipper det kan være en halv meters feilmåling, men det er til å leve med.

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Hobbygolfer: Ooh sweet. Ja det er helt klart det gjør noe med tryggheten. Vet man at det er den lengden man trenger å slå, ja da blir det mye lettere å utføre slaget bra også.

Kan ikke du bare gi din avstandsmåler til meg når du blir lei av den? ;)

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

...kun en kort kommentar:

Spilte med en laserkar i går. Han målte ikke bare hvor langt det var til målet (et mål han sjelden traff....) Han målte også når han kom frem til ballen hvor langt han hadde slått..... Hurra !!!

Til Laser-jens: Jeg bryr meg kun om andres spill når jeg skal lete etter andres ball og når de spiller altfor seint. Det er etikette.....

Hobbygolfer

over 19 år siden

Hobbygolfer

Gunder:
Du kan gjerne få min når jeg går lei, kommer sikkert snart noe som er enda mer fancy.
Skjønner godt at andre ser det komiske i dette. Innrømmer gjerne at jeg er dingsefreak. Jeg blir like fascinert hver gang av alle nye duppedingser som dukker opp.
Men jeg skal prøve så godt jeg kan å ikke irritere andre ute på golfbanen.

t

over 19 år siden

t

Her på forumet fader og drawer vi bladesa våre.
Dundrer driven 250+ og peprer pinnen med innspilla våre.
Klart vi må ha laser.

Fenrik Jørnstad

over 19 år siden

Fenrik Jørnstad

Laser, Wegolf på mobilen, bladkøller, fjernstyrt el-tralle, motorisert køllerenser (brukes etter hvert slag), 3 i hcp og 93 plass på ama-tour etter nok en 92 runde, snittfart pr. runde på 4,75 timer, gnagsår på knærne etter å ha ligget the Camillo Villegas way for å sikte puttelinja. Ikke rart Norge er i fremmarsj som golfnasjon nei. Det er godt vi fikk se resultatene fra Scan golf turneringen.

Camillo Villegas

over 19 år siden

Camillo Villegas

Tror ikke du har sett hvordan Camillo Villegas leser puttelinja si jeg. Han er jo ikke nedi med knærne i det hele tatt, og det er jo hele poenget! Men man skal være ganske myk for å lese greenen som han!

Laser-Jens

over 19 år siden

Laser-Jens

Det er helt sikkert morro å leke mye med laseren med det samme man får den. Sikkert også morro å måle hvor langt han har slått. Hvordan gjorde han det, forresten ? Målte han fra utslaget til ballen eller fra ballen til tee-markeringene ? Laser er ubrukelig til å måle avstander uten at man har et punkt som reflekterer signalet. Det har man hverken på fairway eller utslagssted. Derfor tror jeg ikke Smilende Sam spilte med en laserkar i forigårs. Han vil bare understreke meningene sine.

Laser-Jens

over 19 år siden

Laser-Jens

Treskaller finner man overalt, også på golfbanen. Er nok ikke vanskelig å finne eksempler på tomsinger som ikke burde ha gadgets (og helst ikke være på golfbanen i det hele tatt). Men ser man bort fra ekstreme kløner kan det ikke være tvil om at laser er et SVÆRT NYTTIG hjelpemiddel uansett nivået man spiller på. Det er vel du også enig i, Sam.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her