Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Titleist 695 = Toski-kloner

CopyCat

over 19 år siden

CopyCat

Titleist 695 CB/MB er forbausende like Toski T-55 som kom på markedet et par år tidligere.
http://www.toskigolf.com/T55.html

P.E.G.

over 19 år siden

P.E.G.

det er ikke nytt at kjente merker tar etter komponentindustrien!
Komponentindustrien beskytter ikke sine modeller så godt som varemerker gjør, spesielt ikke på jernkøller som har litt annerledes design og vektforflytning. Er vanskelig å få godkjent designpatent siden de er insignifikant forskjellige fra andre jernkøller....

Når det gjelder kompetanse/teknologi stiller de store innen komponentindustrien sterkere enn de fleste kjente varemerker, som er mer opptatt av marketing og design.......eller "new colors" som de snakkes om i bransjen...og med det mener de at de ikke klarer skape ny teknologi som er bedre enn foregående, men skifter farge eller annet på køllene så de skal se ut som de siste.....og beste, og er sjeldent det.

Solskinnsgolferen

over 19 år siden

Solskinnsgolferen

Bare en liten hunch dette her, men selger tilfeldigvis et tidligere omtalt nettsted Toski køller?

Peder Vannklosett

over 19 år siden

Peder Vannklosett

Eller Toski har kopiert en god gammel Titleistutgave som Titleist selv også har vdereutviklet?http://www.titleist.com/historical_clubs/details.asp?id=36

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Hvem var først ute med logo da? Toski eller Titleist?

Man ser jo lett at den ene har kopiert den andre. T'en er nesten identisk. I midten av logoen er det en høyde, og mot slutten så mangler Toski flere bokstaver, og legger så en vannrett strek for å få samme "form" som Titleist. Registered Trademark (R) er også plassert på samme måte.

Hvem har kopiert hvem da? :)

Yngve

over 19 år siden

Yngve

blir kanskje litt teit å påstå at Titleist trenger å kopiere Logoen til Toski, for å si det sånn..... :O)

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Den ene kom åpenbart før den andre :)

anonym

over 19 år siden

anonym

Den skrivemåten på reg trademark som Toski nå har på siden er en ny måte å skrive det på mener jeg. Og det er klart det er for at køllene baggen på litt avstand kan misforstås dit hen å være Titleist køller....på laaaaang avstand:)

Men det er ny logo. Da Toski ble startet ver det ikke om og gjøre å likne titleist, for de var ikke store da, eller hadde slik brand awereness som nå.

anonym

over 19 år siden

anonym

Yngve.
Er du forvirret.....Gunder mente slevsagt at Toski kopierte titleist logo, ikke omvendt,,.... erru slooooow eller;)

Yngve

over 19 år siden

Yngve

selvsagt... er bare jeg som ikke følger med i timen........ ;)

Logo-ped

over 19 år siden

Logo-ped

Logoen er bare pynt.
Essensen er at Titleist har kopiert designet til Toski.

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Men Toski kopierte logoen ;) Dem er kanskje begge skyldige. Så da foreslår jeg heller å spille på Taylor Made !! hoho

Eller spille med TM-copycats ;)

Børje Pedersen

over 19 år siden

Børje Pedersen

Har du spist feil sopp nå Gunder? Du må da skjønne at ikke Toski vil kopiere logoen til ett clonemerke.
Toski har foresten hatt samme logo så lenge, at de sansynligvis ikke hadde begynt å kopiere enda.

Solskinnsgolferen

over 19 år siden

Solskinnsgolferen

Tror det er andre enn Gunder som har spist sopp idag...

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Børje: Jeg mener at Toski har kopiert logoen til Titleist, eller motsatt. Det er jo bare å analysere logoene så skjønner du det også Børjemann ;)

Sitere meg selv: "T'en er nesten identisk. I midten av logoen er det en høyde, og mot slutten så mangler Toski flere bokstaver, og legger så en vannrett strek for å få samme "form" som Titleist. Registered Trademark (R) er også plassert på samme måte."

Peder Vannklosett

over 19 år siden

Peder Vannklosett

Titleist's logo har forresten utviklet seg(!) og endret litt design de siste 35 årene... Noen som vet hvor gamle de er?

Toski:
"The Toski line, offered exclusively by The GolfWorks and reserved for only the world’s top clubmakers" og "Toski Golf equipment is available exclusively through a select group of golf equipment professionals. These shops have been recognized as the best of the best in custom golf equipment assembly and repair"

Kult for deg Børje at du er en av verdens beste køllemakere!!!

haha

over 19 år siden

haha

det er han ganske langt unna!haner vel kun en selger av middels godt utstyr...

Børje Pedersen

over 19 år siden

Børje Pedersen

Nå må jeg bare få takke haha eksperten for at han har oppgradert sin oppfatning av utstyret jeg selger, fra elendige kopier til middels godt utstyr. Bare så synd at han fortsatt hørest ut som en jævla hakkespett, uten å vite hva han hakker om.
Hva gjelder likhet mellom ulike logoer, blir vel det bare av akademisk interesse.

anonym

over 19 år siden

anonym

Det er ingen som IKKE kan få selge/lime sammen Toskikomponenter idenne verden!

Man må IKKE være køllemaler eller noe som helst, så den insinuasjonen fra deres egen markedsføring på Golfworks-sidene er vel å dra dette litt langt.

Børjis har ikke kompetanse som en køllemaker har, ei heller tilpasningskompetanse. Alt han kan er å lime sammen køller, og det kan hvermansen om han gidder lese forklaring på komponentsidene, som golfsmith og golfworks +++

Peder Vannklosett

over 19 år siden

Peder Vannklosett

Ikke noe poeng å rakke ned på Børje da anonym! Han har jo spilt med åpne kort hele veien.
Toski derimot.... HiHiHi

jesus maria

over 19 år siden

jesus maria

Du husker hva som skjedde sist anonym... :)

Mr.X

over 19 år siden

Mr.X

Toski har 30 års jubileum i år. Følgende er sakset fra Pgatour.com:

Co-founded in 1976 by Toski and Jim Shea, a sporting goods industry veteran, Toski Golf is based in Newark, Ohio. Toski continues as an owner, designer and representative namesake, along with co-owner Robert A. Liebert.

In 1989, Toski Golf formed a partnership with the Ryobi Corp. of Japan, which helped step up research and development. Since then, the company has been a pioneer in introducing multi-metal woods (1984), titanium alloy woods (1991), deep-face, oversized metal woods exceeding 210cc (1991), weight adjustable heel/toe putters (1994) and vertical cavity irons (1994)...

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Børje: kopiering av markedsføringsteknikker har mer med juss å gjøre enn bare en faglig interesse. Når jeg så logoen til Toski så lo jeg og tenkte: "her har noen bæsja på anklene sine"

Jeg syns nå dette var litt interessant da ;) men nå er jeg jo bare en tullete designermann som tenker på sånt.

Lavida

over 19 år siden

Lavida

Gunder, jobber du med design? Da finner jeg det utrolig at du kan anklage Toski for å rappe logoen til Titleist. Her er så store forskjeller at jeg - som eier av et aldeles utmerket Toski-jernsett - aldri har tenkt tanken før denne teorien ble lansert her. Og jeg har selv jobbet mye med kommunikasjonsrådgivning, også visuell kommunikasjon.

Her er knapt en eneste felles referanse mellom logoene, bortsett fra at begge anvender løkkeskrift. Hvis alle som anvender skrifttyper i nærheten av hverandre skulle beskylde hverandre for kopi, så skulle rettsapparatet få bale med enda flere meningsløse søksmål.

Sjøl må eg medgi at Titleist-logoen er en av de beste eg vet om i golfverden, så lett gjenkjennelig og så full av egenart. Toski-logoen minner mer om en lett modifisert skrifttype man finner i ethvert Word-program, oftest benyttet til bryllupsinvitasjoner ;-)

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Ehm. Da siterer jeg meg selv igjen også kan du se om du skjønner det da :) Hvis ikke er vi bare uenige. Men dette er min profesjonelle mening ja. Og ja jeg jobber mye med logodesign. Den ene er åpenbart inspirert av den andre. Hva slags visuell komm jobber du med da?

Det er forsåvidt ganske morro at designere verden over kan designe ganske like ting, selv om de ikke har sett arbeidene til andre. Spesielt innen moderne design utvikles stilartene seg ganske likt, slik at nye ideer og tilpasninger kan forekomme flere steder på samme tid. Dæven der skrev jeg bra norsk :)

Siterer meg selv igjen:
"T'en er nesten identisk. I midten av logoen er det en høyde, og mot slutten så mangler Toski flere bokstaver, og legger så en vannrett strek for å få samme "form" som Titleist. Registered Trademark (R) er også plassert på samme måte."

Hele basisformen på dem er ganske så lik ja.

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Ops.. glemte å skyte inn: Når jeg så Toskikøllen på avstand leste jeg Titleist ;)

CopyCat

over 19 år siden

CopyCat

Denne diskusjonen tok en vending jeg ikke forutså når jeg startet den.
Jeg hadde først og fremst design/spilleegenskaper i tankene pga ekstrem likhet mellom først ankomne Toski T-55 og sist ankomne Titleist 695.
Og så klarer man å vri diskusjonen over på LOGO!!!!!!!!!!!!!!
Enig med Lavida, og heldigvis er jeg ikke ordblind, klarer lett å skille Toski og Titleist fra hverandre selv på laaaaang avstand. Men for morro skyld limte jeg begge logoene inn i et word-sheet og sammenlignet. Gjorde dem like høye, så like lange, så fordreide jeg dem slik at de skulle bli mest mulig samme størrelse. Kikket på dem på lang avstand, kort avstand, på skrå, opp ned, speilvendt... men klarer ikke i forveksle dem.
Og tross alt så er Toski navnet til produsenten, og det må han da få lov å skrive på køllene sine. Hadde han ønsket at logoen skulle forveksles med Tileist sin hadde han garantert gjort dem mye mer lik hverandre.

Titleist er japansk, og japanere kopierer alt de kan komme over.
Sant nok så er mange japanske kopier forbedringer av originalen, men like fullt en kopi. Se også på 735-serien, kopi av Nike ProCombo.

Lavida

over 19 år siden

Lavida

Det er greit det Gunder, vi er uenige, helt enkelt. Jobbet i skjæringen mellom reklame/pr i mange år, og har ledet en del prosjekter som også innbefatter visuell profil for bedrifter og produkter.

Har aldri spilt med Titleist jern, bare deres drivere og ProV1, men jeg kan si at Toski lager helt fenomenale jern. Spiller T58, kjøpt hos Børje, by far de beste jern jeg noensinne har spilt med. Og jeg har spilt med maaaange ;-)

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Copycat ;) nice work. Ja jeg er nok litt logofiksert jeg, og jeg skjønner jo at andre ikke tenker så mye på sånt.

Jeg kan heller ikke se hvordan de kan klare å lage Toski-logoen MER lik Titleist uten å bli saksøkt :) Det er en åpenbar gjenkjennelseseffekt mellom dem. Det er klart man ser forskjell på dem, men at en viss designer har latt seg influere litt for mye er rimelig åpenbart. Hvis det ikke bare var uflaks.

Sammenligning (bytta om på T'en for å illustrere):
http://www.thegunder.com/toskleist.jpg

Gøy :)

Her er en morsom link med arbeid som heldigvis ikke brukes lengre: http://www.thegunder.com/ripoff.jpg . Kopiering av arbeid er en uting.

Nå har jeg jammen meg lyst å prøve disse Toskikøllene altså. Ikke at jeg har råd å kjøpe meg bare for å teste, men japp. Kanskje jeg får lånt meg noen en gang.

Lavida: jeg er ekstremt fornøyd med Taylormade LT. Hvordan er T58 i sammenligning med dem? dumt spørsmål kanskje, men jeg har null erfringer med

Yngve

over 19 år siden

Yngve

du er jo rik. klart du kan kjøpe bare for å prøve!!!

hihi

Børje gir til og med fornøydgaranti

Yngve

over 19 år siden

Yngve

hmm. jeg jobber ikke med hverken design eller visuell kommunikasjon, og har ikke lavt nok handicap til å uttale meg om noe som helst.....

MEN, jeg gjør det alikevel.

Likhetstrekkene mellom disse to logoene er helt påfallende. skjønner nesten ikke at det går an å ikke se det :O)

Det som kanskje gjør skillet mest markant er disse to poengene
1. Titleist er et lengre ord
2. Titleist har bokstavene smeltet sammen, som løkkeskrift, mens Toski har ikke det. se på S'en.

Alikevel, så virker det på meg som om den ene helt klart har blitt inspirert av den andre her.
om det er Titleist, Toski, Titski eller Toskleist som har kopiert er meg knekkende likegyldig. den ene hadde antakelig ingen tro på enten sitt eget eller det konkurrerende produktet, og tok en sjans på å få være i fred med logoen sin....

Sant å si, så bryr jeg meg lite om det også, siden jeg ikke er spesiellt forfengelig(hei, ikke pust meg i nakken, du ødelegger sveisen), men hvis jeg skal ha en mening, så må det være at dette er en klar kopiering av logo.

sånn.... ingen støtt, ingen såret.... alt er vel...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her