Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hva gjør dere med peggen?

Maverick

over 19 år siden

Maverick

Etter utslaget, hva gjør dere med peggen? Noen slår den helt ned i bakken (trolig ikke greenkeeperens favoritt), noen knekker og forsvinner (peggen, altså), andre lar den bare stå igjen og den siste kategorien leter febrilsk etter peggen sin og nekter nesten å gå før den er funnet. Hva gjør du?

Knekt pegg prøver jeg å legge ved siden av tee-klossene, mens de hele plukker jeg med meg, men bruker kun få sekunder på å lete.

Peggy

over 19 år siden

Peggy

Brekte pegger kaster jeg ut i periferien.
Hele pegger tar jeg med.
Pegger som "forsvinner" driter jeg i.

Passauf

over 19 år siden

Passauf

Det er litt ulik praksis rundt forbi. Er det trut for brukte pegger havner den her. Jeg spurt et par greenkeepere hva de mener. En sa at på golfbanen må man regne med at det ligger brukte pegger på tee. En annen hadde ingen spesiell oppfatning. Personlig fortrekker jeg at det ikke ligger en haug med gamle pegger på tee.

Flyer

over 19 år siden

Flyer

Jeg spør heller hvorfor man i Norge sier Peg, når det heter en tee?

Tee er noe man har lov å bruke på tee stedet. Har aldri hørt om at noen slår ut fra "gult pegsted".

Brukte tees som er hele tar jeg med og de som brekker kaster jeg gjerne i søppelkasen ved teestedet.

petter hognes

over 19 år siden

petter hognes

trur du er den eneste som bruker tee i norge. hehe. heter peg.

Maverick

over 19 år siden

Maverick

Potato, poteto, potatis, poteter

Pottit

over 19 år siden

Pottit

du glemte pottit.
det er synonymt med de fleste norske golfspillere.

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Du glemte pertata også.

De hvite peggene bruker jeg ikke, for da går ballen OB. De røde knekker jeg selv om de er hele etter slaget, og kaster dem til venstre for tee'en. De blå knekker jeg og tar den største delen og henger bak øret, for så å kaste den etter jeg har slått ett slag til. De gule bruker jeg bare på hull med vannhinder og fire sandbunkere. Er det flere sandbunkere går jeg over til tre-hvite pegger. De grønne peggene slår jeg ned i tee'en sånn at ingen andre kan bruke dem.

HrG

over 19 år siden

HrG

Peg? Tee?
Hva er det dere maser om? Jeg gjør som Laura Davies... Hakker opp det som er av teested og høgger til med det verktøyet jeg måtte ha for hånden, jeg liker å sette spor etter meg på banen. Om det siktes til disse hvite/gule/røde/blå små tynne pinnene som proshoppene selger, så bruker jeg disse til å røre i GT'n min underveis på runden...

Maverick

over 19 år siden

Maverick

Gunder, du er et unikum! Hadde bare alle hatt samme seriøse forhold til pegg/tee(!) som deg. Det er altså du som slår peggene helt ned (de grønne, altså)

doc

over 19 år siden

doc

ligger ofte både helinger og hallinger strødd, forsyner meg etter behov , fine nye baller plukker jeg på banens faste megalicersteder når det passer, røyker ikke så sneipene lar jeg ligge :) Gift.

Solskinnsgolferen

over 19 år siden

Solskinnsgolferen

Utdrag fra ordboka:

peg el. pegg m1 utt pægg; eng. liten plugg med konkav topp til å legge golfballen på før slaget

Tee er imidlertid også godkjent, på samme måte som en del andre engelske ord er tatt inn i det norske språket.

Solskinnsgolferen

over 19 år siden

Solskinnsgolferen

Flyer: Tees kan du imidlertid ikke skrive på norsk, dersom du vil bruke tee så må du skrive teer. Men jeg har en følelse av at du kanskje ikke bryr deg så veldig.

Solskinnsgolferen

over 19 år siden

Solskinnsgolferen

Beklager floodingen her, men det er mulig man faktisk må skrive tee-er. Kan noen forklare? Se: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=tee-er&ordbok=bokmaal&s=n&alfabet=n&renset=j

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Jeg bytter herved til trepinne.

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

Gunder , ha respekt for at spillet kommer fra skottland. Pegger bør helt klart kalles "launchingsticks" ........

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

Her må vi ha et ordentlig norsk ord.

Hva med golfutslagsplasseringspinne?

Brokji

over 19 år siden

Brokji

Foreslår: Balloppleggspinne for golfballutslag

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Veldig bra forslag. Men jeg tror dem kan tolkes ganske feil. Kanskje vi burde ha litt mer forklaringer?

pegpose = Pinnesomskalliggeunderballenforåløftedenoppiluftensånnatduskalkunnetreffedenlittlettere-pose

Flyer

over 19 år siden

Flyer

Når vi snakker om å bruke engelske ord i det norske språket, (golfspråket)
Flight benytter vi om de spillerne som har samme starttid. Det så vidt meg bekjent kun i Norge at dette benyttes. Har kun spilt i Irland av de engelsktalende landene, og der ble det benyttet 4-ball og 3-ball m.v.
En flight går ikke på fairway, men i luften i Irland.

Vet dette var en avsporing i forhold til bruk av tees, men jeg kunne ikke la være.

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Heftig avsporing ja!

flight brukes både i Skottland og USA faktisk. Ikke mye brukt, men det brukes. Men dette er overdiskutert gjennom årene :)

Peg / Tee har vi diskutert altfor lite. Og jeg synes Balloppleggspinne er det beste forslaget. Japs !

704

over 19 år siden

704

Tee'en finner jeg som regel aldri igjen. Setter derfor stor pris på alle som ikke gidder plukke opp sin slik at det ligger én eller flere der når jeg kommer for å slå ut.

Flight har jeg hørt brukt i USA mange ganger, og hører rykter om andre som har hørt det samme i England.

Gunder

over 19 år siden

Gunder

I Australia ble jeg ledd av når jeg skulle booke en flight på en golfbane. "Sure you have the right number mate? Better call the airport." Der sier dem bare group.

704: hvis du heller begynner å toppe ballen så finner du peggene letere :) Genialt triks.

704

over 19 år siden

704

Skal vurdere det, Gunder. Blir sikkert mye mer utfordrende å spille også siden det blir vanskeligere å beregne lengde på slaget. Skal teste det ut i morgendagens runde.

Hadde også satt stor pris på om du ikke slo de grønne tee'ene så langt ned i bakken. De er av og til vanskelige å få opp når bakken er hard, og hvis det ikke ligger andre der så blir jeg bare frustrert ettersom det da er det eneste alternativet.

Solskinnsgolferen

over 19 år siden

Solskinnsgolferen

Vil gjerne foreslå utslagspinne som alternativ til peg/tee. Synes balloppleggspinne blir for langt.

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

Flight brukes i både USA og England. På samme måte som ball, group og sikkert en hel del andre begreper. Det er bare i Norge vi tror at noe kun kan ha et navn. Jeg har f.eks. selv sluttet å krangle med de som kaller en som spiller golf for golfer og det han gjør for å golfe. Alle kloke intellektuelle lingvister vet at det heter golfspiller og å spille golf, men jeg lar plebeierne herje på med sitt rurale lingvistiske uttrykk. Derfor bør jeg få si flight også ...nemlig....

tiger skog

over 19 år siden

tiger skog

jeg pleier å glemme å ta med meg peggene jeg... uansett om de har knukket eller el hele:P

Ord for dagen

over 19 år siden

Ord for dagen

"...plebeierne herje på med sitt rurale lingvistiske uttrykk."

Hva er "rurale"?
Hva er "plebeierne"?
Hva er "lingvister"?

Aldri hørt før!

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

Det er enkelt : rurale lingvist plebeiere ,er alle betlere.....

Lille My

over 19 år siden

Lille My

Noe å mase om . Bruk for pokker soppene i stedet. fleinsoppen er ypperlig.

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

Simen da.... kan du ikke bedre :-)

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

Du skjønner Sam, at jeg er helt overbevist om at de fleste betlere.....eller ihvertfall noen av dem er rurale lingvist plebeiere.

De de kommer ofte fra rurale strøk ,fristet av storbylivet. Noen av dem er garantert gode lingvister i sine beste øyeblikk (langt mellom de øyeblikkene av naturlige årsaker)....men er de plebeiere? Det kommer ann på hvem du spør, men de er neppe høystatus borgere i byen jeg bor i ,så ja betlere er også plebeiere.

Ergo min påstand holder nesten vann så jeg modererer den litt : rurale lingvist plebeiere er veldig ofte betlere:-)

Fuzze

over 19 år siden

Fuzze

Ballplasseringstrestativ

St. Able Ford

over 19 år siden

St. Able Ford

Ballpinne.
Enkelt og greit, Og kort.

Ask

over 19 år siden

Ask

Er det så stor forskjell på høystatusborgere og folk med vanlig inntekt, at de behandler peggene på forskjellig vis.

Si så at jeg nå er en vanlig millionær, men hvis jeg ønsker, har jeg store attraktive feriesteder til salgs.

Jeg selger og har så mye penger i bankenat de biter negler når jeg kommer inn (hvis jeg ikke invisterer da for at pengene evt .formerer seg som rotter)

Behandler jeg peggene anderledes for det? jeg tar alltid med meg peggen uansett tilstand, og de ødelagte blir lagt i avfallsdunken når jeg kommer hjem. Bra banepleie er jo et gode for alle golfspillere.

Solskinnsgolferen

over 19 år siden

Solskinnsgolferen

St. Able Ford: Ballpinne er også fint ja, kort og fengende, send mail til norsk språkråd. :)

"Hei, jeg skal ha en pose med Stinger ballpinner" :D

Xo

over 19 år siden

Xo

Har med havaritape jeg, da kan jeg reparere underveis, har brukt vanvittig mye tape, men bruker fortsatt samme peggen. Den jeg bruker nå har vart i to sesonger. Det er bedre å sponse MAXBO en lokal PRO.

Ask

over 19 år siden

Ask

XO - det må være en dårlig tape. Hva med en velegned spiker, siden du tar den meg deg i uansett. billig og bra!

Pegg1

over 19 år siden

Pegg1

Fant en plastpegg i 1998, den funker enda.

snappy

over 19 år siden

snappy

Utskytningsrampe er vel et godt Norsk ord på en peg eller tees

Yngve

over 19 år siden

Yngve

jeg har hørt at Stinger utskytningsrampene gir VELDIG mye mer lengde...... er det trampoline-effekt i de?

RE

over 19 år siden

RE

Biltema bruker ordet 'golfpinner' i katalogen. Bra forslag!

kurt nilsen

over 19 år siden

kurt nilsen

Jeg bruker de som tannpirker... Funker utmerket.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her