Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvorfor Fade eller Draw?

SKRU

over 18 år siden

SKRU

Kan noen her inne gi meg en forklaring på hvorfor et slag med draw går lenger enn fade?
Trodde dette bare hadde med sidespinn på ballen å gjøre og forstår ikke logikken?
Er det også slik at det fleste har en naturlige fade?
Håper på noen seriøse svar, da dette skal gi meg grunnlag for kjøp av ny driver.

704

over 18 år siden

704

På grunn av loften på køllehodet får du en mer "klatrende" bane når du slår med fade (køllen er mer åpen) dette gjør at ballbanen blir noe høyere og ballen detter mer rett ned. Motsatt skjer for en draw, da man lukker køllebladet litt.

Man kan selvsagt slå en lav cut/fade også (punch), men det vil være mest naturlig når man skal ut av trøbbel, eller når det er mye vind.

Det er enklere å kontrollere en fade enn en draw, derfor slår vel majoriteten av proffene med fade. Når det gjelder selskapsspillere slår nok de som oftest med fade (les: slice) fordi de har en tendens til prøve å hjelpe ballen opp i luften med en type baseballsving og så får de ikke med seg armene rundt. Dette ser jeg i alle fall veldig ofte.

704

over 18 år siden

704

(Men det med selskapsspillere er jo selvsagt ikke noe fasitsvar, bare en observasjon jeg har gjort)

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Slag med mye backspinn går kortere enn slag med mindre. Fade har mer backspinn og går derfor kortere. Som 704 sier så går ballen høyere med et åpent køllehode, fordi utgangsvinkelen blir høyere. Dette kan du teste ved å sette på en liten pinne som står vinkelrett på facen. Lukker du køllehodet vil denne peke lavere enn hvis du åpner det.

704: de fleste amatører slår slice/fade ja ;) sånn som du sier.

Som Darren W. Clarke sier angående distansekontroll:
You can talk to a fade. You can also talk to a draw, but it wont listen :)

HenrikFan

over 18 år siden

HenrikFan

Det er en ting til som lager lengre slag ved en draw.
Jeg mener at det også er hovedgrunnen.
Jeg mener det er fordi at svingen blir lenger da kroppen vris mer når kølla kommer innenfra og ut. Hastigheten blir rett og slett høyere ved balltreff.

UK-man

over 18 år siden

UK-man

Kan ikke si meg helt enig i at det er vanskeligere å slå en draw enn en fade. Som alle vet er en fade en kontrollert slice og en draw er en kontrollert hook. De er begge like enkle/vanskelige å slå.
Ja mener jeg da.
Vanskeligheten er heller med hvilke køller man slår disse slagene. Et 2 eller 3 jern er rimelig greit å slå både draw og fade med men korte jern kan være værre. Like så med spoon noen ganger. Med driver er det som oftest greit begge veier, dette har sikkert med loften på kølla å gjøre.

UK-man

over 18 år siden

UK-man

Er ikke helt sikker på at du har rett i det HF. Det er i bunnen av svingen hvor den største farten er. Kommer du for langt ut i svingen avtar farten igjen. Hvis du er en "hitter" så akselrerer du til balltreff nederst i svingplanet men avtar på vei opp og ut av svingen. Er du en "swinger" så har du ganske konstant svinghastighet i en stor del av svingen, så det hjelper ikke å slå ballen langt frem i "stansen" for økt køllehastighet. Tror jeg da....

Gunder

over 18 år siden

Gunder

HenrikFan: du er inne på noe der ja. Når man kutter ballen (fader) så treffer man ikke ballen like solid, eller med like stor kraft. Det er absolutt en grunn til at fader går kortere enn draw.

UK-man

over 18 år siden

UK-man

Det er da ingen hemlighet at fade, som har underskru og side skru går kortere enn draw som har sideskru og tilnærmet litt overskru?

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Draw har definitivt ikke noe overskru ;) med mindre du topper ballen noe grusomt.

Luna

over 18 år siden

Luna

Du har også mer kontroll med distansen med en fade, stopper fortere
En draw har en mer ukontrollerbar rull

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Den har vel ikke helt ukontrollerbar rull da ;) den har bare mindre backspin. Er greit å slå en draw inn på en lang green for å rulle inn mot flagget. Mens en fade kan man heller lande nærmere flagget siden den stopper raskere.

Ukontrollerbar rull høres ut som at den vimser :)

Luna

over 18 år siden

Luna

Ok da.
En rull som er vanskeligere å kontrollere :)

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Hehe japp. Sorry jeg var litt kverulantisk der. Ikke meningen ;)

ok

over 18 år siden

ok

"Som alle vet er en fade en kontrollert slice og en draw er en kontrollert hook"

Fade starter rett. skrur litt mot høyre
Slice starter venstre, skrur mye mot høyre

Draw starter rett, skrur litt mot venstre
Hook starter høyre, skrur mye mot venstre

Nesten

over 18 år siden

Nesten

Draw/fade starter ikke rett nei, de starter hhv mot høyre og venstre. Ellers blir det BOM på målet.

704

over 18 år siden

704

UK-man, enig i at det ikke er vanskeligere å skru ballen den ene eller andre veien. Mente bare det samme som Luna ovenfor. Det er lettere å kontrollere hvor ballen stopper med en fade ettersom den har mer underskru og ruller mindre. Det var bare dårlig formulert fra min side :o)

HrG

over 18 år siden

HrG

Med det som sies her er jeg veldig enig. Det er derfor jeg forsøker spille Draw på utslag og fade på innspill. Dette går i ca 1% av tilfellene, men det er gøy å prøve... Det er 1% mer enn ifjor iallefall, så jeg føler jeg er på rett vei.

Må bare si at jeg liker synet av en perfekt slått draw, mer enn en perfekt slått fade.

Baneplanlegging og slikt får bare ligge, hehe

Luna

over 18 år siden

Luna

Et tips fra Bob Rotella.
Keep it simple.
Slå enten kun med fade eller kun draw.
Du kan bli scratch spiller kun med den ene skruen.

Geir

over 18 år siden

Geir

Hvilken av de da? Det virker som du vet hvilken av de det er:-)

Fra spøk til alvor. Jeg er helt enig at det viktige er å holde seg til enten fade eller draw, men samtidig er det svært nyttig å kunne slå den andre typen skru hvis designet på hullet tilsier at det er gunstig.

Lavhandicapper

over 18 år siden

Lavhandicapper

Til og med jeg som er så god som jeg er, som spiller under 5 i handicap, slår ekstremt sjelden forskjellige skruer på teesteder. Kun når jeg må rundt trær skrur jeg ballen. Gjør som Luna sier, keep it simple. Samme skru hele tiden. Spesielt når man har over 10 i handicap. Jeg spiller mye med spillere under 5, og det er bare de under 2 som spiller forskjellig skru og som lykkes med det. Vi over 3 har dessverre ikke god nok kontroll :]

704

over 18 år siden

704

Enig med deg, Lavhandicapper. Jeg slår en liten draw med jernene og prøver kun på fade når jeg er i trøbbel (dvs. et tre står i veien for greenen o.l.). Med driver slår jeg så rett som mulig eller med en liten fade, da jeg har problemer med å kontrollere hvor stor draw jeg får i slaget. Hvis jeg har veldig god plass prøver jeg heller på en draw.

Men det er da jævlig morsomt å prøve litt når man er ute på selskapsrunder :o)

Lavhandicapper

over 18 år siden

Lavhandicapper

704: absolutt ;) eneste måte å få mer kontroll på er å faktisk prøve på sånne slag. Men kanskje ikke hele tiden ;)

"Nå skal jeg slå en lav puncha fade som lander på kulen foran greenen og spretter opp mot flagget"

neste hull

"Nå slår jeg en høy penetrerende draw som skal bryte inn rett foran treet der borte og lande 2 meter unna out of bounds-pinnene"

for så å slå en stor fade med 3 jernet og lime den til flagget 4 meter unna vannhinderet

ted

over 18 år siden

ted

Fade er som å hive en frisbee fra høyre mot venstre, draw er som å hive en frisbee fra venstre mot høyre: Skruen blir mye vanskeligere å kontrollere.

UK-man

over 18 år siden

UK-man

Man kan da for svarte ikke slå enten bare fade eller draw? Står flagget til venstre på greenen og det er god plass på høyre side av greenen og det i tillegg er et dogleg venstre hull slår man selvfølgelig en draw mot flagget, i motsatte tilfellet blir det å fade ballen mot flagget hvis det står til høyre på greenen.
Det er å "keep it simple" det.
Det er bare sludder å holde seg kun til fade eller draw. De har jo forskjellig bruksområde. Ingen vettug spiller slår en planlagt fade ut av fairway på et dogleg venstre hull.

Lavhandicapper

over 18 år siden

Lavhandicapper

Hvilket handicap spiller du på UK-man?

Jeg spiller på 5, og fader alle innspill. Står flagget på venstre side sikter jeg på flagget. Går ballen litt rettere blir det bra, fader jeg de 1-2 meterne jeg bruker blir det også bra. Angriper aldri flagg som står bortgjemt på venstre side, hvis jeg ikke er nærmere enn 120.

Det er en stor fordel å spille med samme ballbane en hel runde - nemlig at man trener inn en repeterbar sving. Man skal ha bra med kontroll for å få noe ut av å draw'e og fade'e seg inn til flagg avhengig av flaggposisjon.

704

over 18 år siden

704

Lurer også litt på hvor god UK-man er. Det er ytterst få som angriper flagg med både fade og draw.

Personlig spiller jeg akkurat slik som Lavhandicapper gjør (bortsett fra at jeg spiller med en liten draw med jernene da...).

UK-man

over 18 år siden

UK-man

Flagget står ikke mer bortgjemt på venstre enn på høyre side om kan fade og drawe ballen, mener jeg. Kan ikke forstå det der med samme ballbane helt. Jeg har aldri samme ballbane i en runde.

Et hvert slag er jo avhengig om man skal slå fade/draw, høyt eller lavt osv, men svingen er jo den samme, det er bare "handaction" som er annerledes og om man puncher inn slaget eller svinger vanlig.

Svingplanet blir vel bare brattere eller flatere etter hvilken golfkølle man bruker. Svingen er den samme med et 7jern eller et 2jern, bare at svingplanet endres.

704

over 18 år siden

704

Det er for så vidt sant nok, UK-man. Men det er ikke mange som behersker alle slagene like godt (inkl. proffene), så hvis du har dette i boks ligger du godt an :o)

Ove

over 18 år siden

Ove

Ser et annet sted at UK-man skriver teksten nedenfor. Det høres jo ut som karen slår veldig kort, men kan kanskje han er helt sjef på nærspillet, og da kan man fortsatt være en lavhandicaper!

UK-man (25.09.06 kl. 21:58)
Veggis! det er helt riktig som du sier at jeg ikke når helt inn på to på de aller lengste par 4 hullene. Men så er jeg ikke scratch spiller heller så jeg tåler å få 2-3 bogies på de aller lengste hullene. Mine driver er i snitt ca 210-220 så jeg blir litt for kort på de værste hullene. Men om jeg får 3 bogier på på en runde pga av mangel på lengde er det jo ikke mye å skrike om. Kommer du til Hauger og spiller en runde på 80, 3 av dem fordi du er kort på de lengste er du fremdeles innehaver av et godt score. Så fremdeles vil jeg påstå at lengde ikke er alt, så lenge du slår ca 200+-20, er det ok.

På Kongsberg kan man jo bare slå litt til venstre og glemme hele vannet, men der er det jo mulig å gå over fordi man har mye høyde i forhold til fairway.

Min mening er at det er mye viktigere å trene på andre elementer i spillet enn fokusere på lengde, jernspill 2-sw og lob og chip og putting.

En annen viktig ting er å kunne slå fade og draw når det trengs, slik at men kan få maksimalt ut av hvert slag og lande på fairway.

UK-man

over 18 år siden

UK-man

Hvis du tror man blir lavhcp av bare å slå langt, har du langt igjen, for å si det sånn. Slår man sånn passe lange driver, har godt innspill, og putter ok så er det lett å gå ned litt i hcp.
Hvis en drive på 210 eller 220 er veldig kort så slår jeg vel veldig kort da....
Nå er det slumretid......

Snikskytter

over 18 år siden

Snikskytter

Det er ikke så vanskelig å finne baner der de med manglende lengde kan klare å spille seg ned. Men når man kommer ned mot 5 i hcp begynner det å butte for dem som ikke har særlig lengde inne. Samtlige vinnere på ama- og P4-tour slår langt. Ingen kan i lengden berge seg med bare gode innspill. Skal du under 5 i hcp må du slå minst 230m med driver. Sikkert mulig å finne unntak, men de er ikke mange.

Ove

over 18 år siden

Ove

Hei UK-man. Jeg vet veldig godt at et godt nærspil er utrolig viktig, og hadde en morsom opplevelse med det for et par år siden. Gikk sammen med et medlem på Bogstad som var godt over 70 år, og som spilte til rundt 7 i handicap. Han slo aldri over 170-180 meter, men var helt rå på nærspillet.

Drive på 210-220 meter må nok kunne karakteriseres som kort, men det gjør da ingenting hvis du hele tiden holder ballen i spill ved å treffe fairway, greenene på innspill, og er vass på nærspillet.

God natt

Luna

over 18 år siden

Luna

Leste et intervju med Montgomery.
Han sa han alltid slo fade der det var mulig fordi han ikke hadde kontroll over slag med draw.
Men han er jo tross alt kun en skarve Ryder Cup spiller

Snikskytter

over 18 år siden

Snikskytter

Ove, på Bogstad er det ikke noe problem å slå kort, for det er bare korte hull der. Snittlengde på 160-170m rekker i massevis fra gul tee.
Slipp gamlefar løs på noen 400-meters par 4 hull så forsvinner de tildelte slagene raskt.....

UK-man

over 18 år siden

UK-man

Her er litt morsom lesing om "driving distance" hentet fra PGA touren's hjemmeside.

Gjennomsnittlig "drivingistance"
Corey Pavin - 258,7 yards - 235 meter
Jim Furyk - 280 yards - 255 meter
Tiger Woods - 316,1 yards - 288 meter

Luna! Hvorfor kaller du Monty for en skarve Ryder Cup spiller? Han er vel en av de beste i Europa? At han fortrekker å fade ballen er vel ingen universiell lov om at da er det umulig for andre, huh? Dustete innlegg synes jeg.

Snikskytter! Jeg spiller på Hauger, så jeg har ikke funnet en "enkel" bane for å kunne skrive meg ned.

704

over 18 år siden

704

Som sagt gjelder dette mange spillere på det øverste nivået. Det er ytterst få som behersker dra og fade like bra. (Bortsett fra de fleste høyhandicappere som ikke behersker noen av delene :o)

704

over 18 år siden

704

Kom noen i mellom der gitt. Snakket om innlegget til Luna, og jeg er helt enig i det han sier.

For øvrig er jeg helt uenig med UK-man når det gjelder Hauger. Det er den banen jeg har spilt meg oftest ned på i forhold til antall ganger jeg har spilt der. (Og ja, har spilt der ganske mange ganger). Syns den er overslopet delux i forhold til de fleste andre baner.

UK-man

over 18 år siden

UK-man

Jeg synes også man får mange slag tildelt der. Spiller man slagspill så ser man jo bare på totalt score uansett og da kan de gi tusen tildelte uten at det spiller noen rolle for de som spiller slagspill. Har kun forandret mitt hcp en gang så for meg er det ett fett hva slopen er.....

Geir

over 18 år siden

Geir

Hvis du kun har forandret handicapet ditt en gang UK-man, så høres det temmelig suspekt ut

704

over 18 år siden

704

Jeg tenker også bare slag når jeg spiller, men følger likevel reglene for hcp-justering, så slik sett har vel tildelte slag noe å si...

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Tenk slag, beregn poeng etterpå.

Den der med "her må jeg ha par for å få 2poeng" før man slår ut, liker jeg ikke. Men ytterst vanlig.

Ift fade&draw behersker jeg det ikke, men med mer bruk av håndledd bør draw kunne bli et fast innslag ila kort tid.

hcp 13

Bønnings

over 18 år siden

Bønnings

Det er nok ikke bare håndleddene som avgjør om du slår en draw eller ikke:-) Bortsett fra det, så er jeg enig i det du sier Foore

snappy

over 18 år siden

snappy

Fade kommer av at man kommer med åpen kølle inn i ballen, dette et høyere slag som gir mer spinn.

Draw kommer av at man kommer med litt lukket kølle eller innen fra og ut i ballen, dette gir mye sideskru, men lite spinn.

Fade: Ofte et slag som starter venstre og skrur ca. like langt tilbake mot høyre.

Draw: Ofte et slag som starter høyre og skrur ca. like langt tilbake mot venstre.

Så har vi:

Push Draw og Pull fade som er en blandig flere slag.

Lavhandicapper

over 18 år siden

Lavhandicapper

UK-man: du har enda ikke svart på hva du har i handicap :)

Luna

over 18 år siden

Luna

UK-man.
Det er bare det at å kunne slå fade og draw med full kontroll om hverandre er bare noe du gjør på playstation.
Selv de aller beste bruker sin naturlige skru mest mulig og spesielt når presset øker.
Det er bare så imponerende å høre om en midhandicapper som skrur ballen både høyre og venstre etter doglegger og flaggplasseringer.

Det er mulig du gjør det, men jeg tviler på at det hjelper deg noe serlig

Lavhandicapper

over 18 år siden

Lavhandicapper

Luna: er du meg? Fordi jeg er jo helt enig i alt du sier. Skummelt

UK-man

over 18 år siden

UK-man

Hvem har sagt at jeg er midhcp?
Og jeg har ingen naturlig skru.
Selvfølgelig hjelper det å kunne lande ballen nærme flagget ved enten å slå en draw eller en fade, der hvor det er nødvendig.
Å slå et rett slag mot flagget hvis det står ut mot kanten høyre/venstre kan føre til at man havner utenfor greenen, så ja da er det tryggere å skru ballen mot flagget. Det skjønner enhver idiot...

704

over 18 år siden

704

Det er klart det hjelper hvis man får det til. Men man skal være jævlig god for at det er tryggere å skru den mot flagget BEGGE veier. Poenget er bare at du stiller utrolig sterkt hvis du er like trygg begge veier (og da mener jeg at du er god til å gjøre det), for det er det mange av verdens beste spillere som sliter med.

Geir

over 18 år siden

Geir

Hvorfor vil du ikke si noe om handicapet ditt UK-man? Ut fra dine utsagn om egne ferdigheter, så virker det som du enten er ekstremt god, eller har utrolig dårlig selvinnsikt...

Luna

over 18 år siden

Luna

Tipper UK man ligger rundt 10
Sliter med å senke seg fordi alle fadene og drawene setter ham stadig vekk i trøbbel.
Men er antakeligvis dritgod i Tiger Woods på PS

Luna

over 18 år siden

Luna

Synes forresten UK-man ligner mer og mer på en annen her på forumet som kutta alle verdens doglegger.
Har vært stille fra den kanten en stund.

Nysgjerrig

over 18 år siden

Nysgjerrig

Hvilket handicap? UK-man.

SuperLavHandicaper

over 18 år siden

SuperLavHandicaper

mener at man blir best vist man spiller ballen rett frem jeg.. kan jo alltids slå en type skru vist man er nødt til det.. flagga står alldri slik at man ikke kan slå rett på dem! Keep it simple!

Lavhandicapper med peil

over 18 år siden

Lavhandicapper med peil

Til SuperLavHandicaper: Hadde du hatt så lavt handicap hadde du visst at det er enklere å spille med skru enn å slå rett fram. Bare Moe Norman med Natural Golf har klart å spille rett fram. Alle andre spiller med skru.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her