Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Miklagard - PGA European Tour Courses

Johnny Puma

over 21 år siden

Johnny Puma

Må si jeg er overrasket over at det ikke allerede nå er startet en diskusjon godt ispedd sure oppgulp etter at Miklagard har blitt medlem av PGA European Tour Courses.

Så det er vel bare å "lade opp" med sure kommentarer - og kast dere på diskusjonen!

Jeg har bare en ting og si og den er positiv - Grattis Miklagard!

JP

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

For å være tidlig, og før geriljaen våkner, vil også jeg gratulere Miklagard med intensjonsavtalen med PGA European Tour Courses. Det er gledelig at en norsk bane er så høyt ranket.
mvh
OER

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Gratulerer Miklagard! Nå trenger vi kun en turnering...

Gunnar S

over 21 år siden

Gunnar S

Hva medfører dette egentlig ?

Betyr det at vi innen et par år får se Challenge Tour eller enda bedre, European Tour-turneringer her hjemme på bjerget i løpet av 2005 kanskje (finansiering må selvsagt på plass for å få slike arrangementer, men er muligheten der) ?

Glimrende uansett, at norske baner får slik "cred" ute i verden...

Yes!!

over 21 år siden

Yes!!

Enda en bekreftelse på at vi har fått en bane i Norge med topp kvalitet! Stå på, Miklagard!
Det gikk jo også mye rykter om dårlig økonomi på Miklagard, men da er det jo merkelig at de hadde overskudd i 2002.. Og, etter hva jeg har hørt, et solid overskudd i 2003. Tenk det, en norsk bane med kvalitet som også drives med overskudd. Desverre ikke helt dagligdags i Norge:-(

Ørjan

over 21 år siden

Ørjan

Det blir litt kjedelig hvis alle skal juble så....

denne PGA sammensluttningen har bare 5 baner som "er med". Ingen av disse er på de britiske øyer, som vel klart må sies å være hoveddrivkraften og sentrum for kvalitetsgolf og progolf i europa. De 5 banene som "er med" er kvalitetsbaner så vidt jeg kan bedømme, men det er svært difust hvilke store fordeler som følger med dette opplegget. Det lukter vel av et rent markedsføringsopplegg så langt. Det ligger ikke noe comittment om turneringer eller hjelp til finansiering av turneringer så vidt jeg kan se. Men kan dette hjelpe Miklagaard til en sterkere posisjon blant konkurenrende baner så er jo det positivt i seg selv. Håper bare ikke ledelsen bruker dette som påskudd til å øke årsavgiften, greenfee osv.

Til Yes som tror at et lite regnskapsoverskudd har noe med god eller dårlig økonomi å gjøre, dette spiller liten rolle. Det avgjørende for om det går bra med slik bedrift er gjeldgraden og evnen til å betale for seg (likviditeten). La oss håpe at ledelsen klarer å få til overskudd år etter år, da vil dette selvfølgelig gi en god likviditetssituasjon og dermed trygghet for bedriften.

Per

over 21 år siden

Per

Medlemmene får fordeler ved at de betaler en symbolsk sum på de andre banene. I tillegg får de opptil 70% rabatt på greenfee på 38 kjente toppbaner rundt omkring i verden.
Klubben får store fordeler ved innkjøpsavtaler og på maskiner.

Ser bra ut, synes jeg..

Store kjeder

over 21 år siden

Store kjeder

Kjekt for Miklagaard og deres medlemmer at de er blitt endel av en større "Kjede", på sammemåte som vi har butikk og bank kjeder. Gledlig for medlemmene at de får medlemsfordeler på noen andre utlandske baner. Jeg mener at dette ikke betyr så mye for andre enn Miklagaard sine medlemmer, la nå bare Golfsiden.com, Miklagaard eller NGA (eller blandet jeg helt kortene nå for de er vel akkurat de samme personene, eller samme firma eller hva?) skryte av sitt "butikk-kjedemedlemskap". Så får resten av golfklubbene i norge sammarbeide med hverandre innad i landet, der medlemmene faktisk bor og spiller.

Per

over 21 år siden

Per

Nå har jo Miklagard samarbeid med både Losby, Kragerø og Nøtterøy, men det teller kanskje ikke?
Ellers er jo European Tour Courses et kvalitetsstempel og det betyr vel noe?

Joje

over 21 år siden

Joje

Enig med deg, O Store Kjeder, i at dette stort sett kun er til fordel for medlemmene der. Men det er vel det viktigste også?!?

Ellers er det godt å se at den norske småligheten ikke fornekter seg:-)

Imponert

over 21 år siden

Imponert

Jeg har ikke mer peiling på hva denne "European Tour Courses egentlig innebærer enn det jeg leser over.
Derfor oppfatter jeg dette som et nytt tomt skrytefremstøt fra Miklagard og deres fanatikere. Greit med et så imponerende navn som "PGA European Tour Courses", men like intetsigende som om Lofoten, Nordfjord, Ullensaker og Vikersund gikk sammen med noen tilsvarende utenlandske baner og kalte seg "PGA European Golf Tour Course Pool" eller noe sånt.

Det er ingen tvil om at Miklagard er en bane med potensiale til å arrangere store turneringer (til tross for et par blinde utslag), men er flaut at så mange idioter mer eller mindre på vegne av banen går ut og skryter Miullagard langt ut i Kosmos.

Joje

over 21 år siden

Joje

Gjentar bare min siste setning ang. den norske småligheten... Like moro hver gang:-)

Ja, imponert!!

over 21 år siden

Ja, imponert!!

Er det ikke bra at det finnes en klubb som jobber for medlemmenes beste?

Jonny fra Stovner

over 21 år siden

Jonny fra Stovner

For å være helt ærlig tror jeg dette bare er et forsøk fra ledelsen på å hause opp den råttne aksjekursen. Når banene åpnet var det ikke måte på hvor billig det var å kjøpe aksjen til 70.000. Når virkeligheten kommer og folk ser at dette bare er en vanlig norsk bane med sine styrker og svakheter, faller kursen til 25.000-30.000 eller hva det er man betaler nå. (dette er forøvrig det samme nivået som de fleste baner i norge med denne standarden ligger på )

Det skal bli morsomt å se om man klarer å oppretholde den fine kondisjonen man har over tid. Ser for meg at snørike og kalde vintere på bondelandet og dyr driftsøkonomi vil kunne redusere kvaliteten over tid.

Joje

over 21 år siden

Joje

Til Jonny fra Stovner. Og hvilken interesse skulle ledelsen ha av å hause opp aksjekursen?

Ja, imponert!

over 21 år siden

Ja, imponert!

Miklagard Golf solgte alle sine aksjer i 2001. Hva aksjene går for ute i markedet nå, har ingenting å si for klubbens økonomi. Hvis du følger med i markedet vil du også se at prisen er på vei opp.

Du sier at det er en "vanlig norsk bane" og samtidig "den fine kondisjonen". Mener du at vanlige norske baner har en slik standard? Og jeg tror at banen vil holde kvaliteten av den enkle grunnen at medlemmene er villig til å betale for det! Husk at Miklagard faktisk klarer seg uten greenfeegjester.

Golferen

over 21 år siden

Golferen

Aksjer ligger ute for 20.000 men blir ikke omsatt.

Jonny fra Stovner

over 21 år siden

Jonny fra Stovner

Ja ,jeg mener banen har styrker og svakheter. Kondisjonen, spesielt på greener trekker mye opp for meg. Ned trekker at banen er for lettspilt, for lite skikkelig ruff, lite trær og andre hindringer som gjør spillet mer spennende, blinde hull blant annet. dette gjelder meg og andre kan ha andre vurderinger...

At ledelsen er interessert i høy aksjekurs er vel åpenbart. det kan nevnes markedsføring (underbygging av høy kølle strategien), sammarbeidspartnere eier mange aksjer, medlemmer trivsel og fornøydhet med banen, trygg innvestering etc.etc men ikke minst at utviklingen i akskjekursen sier mye om hvordan markedets tro på prosjektet og bedriften er.

Synker aksjekursen mye mer nå tror jeg det er belegg for å si at stor usikkerhet vil spre seg om dette prosjektet overlever på sikt.

tintin

over 21 år siden

tintin

Hvis det stemmer at aksjer ligger ute for 20.000 uten og bli solgt må vel dette bety at banen er i store problemer? Kan noen som har litt mer peiling enn meg forklare litt mer om det?

Vurderer å kjøpe meg en aksje men spørs om jeg tør...(hvis opplysningene er riktige)

Ja, imponert!

over 21 år siden

Ja, imponert!

Hallo!! Det er en ting du tar riv ruskende feil på: Miklagard Golf er ikke noe prosjekt! Banen er ferdig bygget, alt er finansiert og alle aksjer er solgt. Banen driftes av inntekter fra medlemsavgifter og sponsorer. Bedriften kunne vise til et overskudd i 2002 og ryktene sier at de også har det i 2003. Hvorfor skal da noen få idioter starte nye rykter om økonomien i Miklagard Golf?

Per

over 21 år siden

Per

jeg ser Jonny fra Stovner prøver å sverte flere klubber i andre diskusjonsfora. Hvorfor denne aggresiviteten, Jonny? Hvorfor ikke tone ned denne ryktekampanjen du så svært prøver å starte? Eneste jeg vil anbefale for de som er i tvil om Holtsmark og Miklagard er at de sjekker forholdene andre steder enn på scangolf.. Ring til klubbene og be om en økomonisk oversikt.

Jonny fra Stovner

over 21 år siden

Jonny fra Stovner

Sier kun min mening, dette er ikke en kampanje.

Tror det er viktig å gå andre steder enn til klubben for informasjon. de har åpenbart en egen agenda.

til ja. imponert, sier du at Miklagaard ikke har gjeld og meget god likviditet ?

Ja, imponert!

over 21 år siden

Ja, imponert!

Selvfølgelig har Miklagard gjeld! Men det er jo normalt for nye anlegg. En annen viktig ting er om anleggene klarer å betjene gjelden, og det gjør Miklagard. Likviditeten er god. Hvis du ønsker å sjekke økonomisk status kan du jo bare kontakte Brønnøysundregistrene!

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Jeg har i min gratulasjon til Miklagard, kommet i skade for å benevne avtalen for en intensjonsavtale i stedet for en lisensavtale. Dette beklager jeg. Jeg vet selvsagt forskjellen mellom disse to. Allikevel var det nok til å få en redaktør på et annet nettsted til å reagere med ren sjikane mot meg. Slik oppførsel er uakseptabel av en redaktør.
mvh
OER

Aasmund Brevik

over 21 år siden

Aasmund Brevik

Til Jonny fra Stovner.

Først litt ironi:
Hvis jeg var deg, ville jeg begynne med krokket. Der trenger du kun kjøpe én kølle, og ballene holder evig. Du slipper alle disse slemme forretningsdrivende som er uærlige og griske alle som en, og merkepresset er ikke-eksisterende. Naturopplevelsen er (nesten) like flott, og du slipper å belemre andre med sipping og tullprat. Var ikke det en god idé?

Så litt mer seriøst:
Din tro på at ledelsen har en "skjult agenda" sier dessverre mer om deg selv og din egen usikkerhet. Enten har du filla peiling på golfbane/klubb-drift, eller så er du bare sjalu på alle som får til noe her i livet.

Helt seriøst:
For øvrig har Miklagard selvfølgelig - som omtrent alle andre baner i Norge - gjeld. Men på tross av det, så har de faktisk meget god likviditet. Tro det eller ei, men det er mulig!

Til slutt (valgfritt seriøsitetsinnhold):
Ikke fei bort mitt forslag om krokket. Det kan faktisk hende at det passer deg bedre enn golf...

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Pass på, folkens! Asbjørn følger med og siterer deg gjerne!

Miklagard medlem

over 21 år siden

Miklagard medlem

Vet egentlig ikke om jeg skal le eller gråte når jeg leser en del av disse innleggene. I alle fall har jeg fått en god bekreftelse på at misunnelse må være den største driften blandt en del av innsenderne. Man kan ha sine personlige oppfatninger om kvalitet, drift, etc., men at det plutselig også er blitt galt at klubben har blitt medlem av PGA European Tour Courses og ønsker å informere om dette skjønner jeg ikke. Dette er positivt for medlemmene og hva er galt med at klubben prøver å gi medlemmene mest mulig igjen for sine investeringer og kostnader? Som medlem av Miklagard er jeg mer tilfreds og glad for den anerkjennelse PGA Eurpoean Tour Courses gir banen og den positive omtale som flere av Europas fremste golfspillere inkl. våre egne Tour spillere har gitt banen etter at de har spilt denne enn hva Johnny fra Stovner syns om design, vanskelighetsgrad, aksjekurs etc.

Økonomien i Miklagard er sunn og er vel en av de få klubber som går med overskudd i 2003, bl.a. på grunn av at medlemmene ønsker en bane med høy kvalitet og sunn drifts økonomi.

Kan man få kjøpt aksje for kr 20.000 vil jeg bare si: løp og kjøp.

Joje

over 21 år siden

Joje

Enig med ovenstående. Har for øvrig sjekket litt. Så vidt jeg kan se, omsettes de for mellom 30 og 35.000 for øyeblikket. Hvis noen vil selge for 20, så si fra her!

Pølsesnobben

over 21 år siden

Pølsesnobben

Det er ikke noe galt med Miklagards måte å drive golfklubb på, snarer tvert imot, kjeder finnes overalt og er et stort + for alle som er medlemmer der. Har selv vært med i en kjedegolfklubb utenlands og hatt adgang til spill på 14 baner for bare 600kr mer i årsavgift.

Det som er så spesielt med Miklagard er dens evne til å drive ensidig overdrevet selvskrytende markedsføring, og dens talsmenns evne til å gi uriktige opplysninger i mange fora.

Miklagard er landets best vedlikeholdte bane, og fremstår i en klasse bedre enn andre baner. Likevel er det flere aksjer til salgs enn noen andre baner, og nesten hver gang jeg spiller der møter jeg misfornøyde medlemmer som føler de blir overkjørt av ledelsen og påtvunget urimelig høye årsavgifter.

Derfor selger de seg ut. Det er litt mærkelig at maboklubben Hauger ligger 10-15000 kr over i aksjepris, og at bortgjemte klubber som Kongsberg, Krokho og Kvitfjell ligger på samme nivå. Hvordan forklarer dere det ???

Aasmund Brevik

over 21 år siden

Aasmund Brevik

Det var da fælt, da. Hvordan forklarer du at Hauger ligger 10 - 15' over i pris. Personlig har jeg aksje i begge klubbene, og de ligger temmelig likt i pris.

Grunnen til at aksjeprisene på Hauger ligger på SAMME nivå som Miklagard, tror jeg er:

1) Hauger er en flott bane, og en typisk hjemmebane for de som bor på nedre Romerrike.

2) Miklagard koster mere i årsavgift, og ligger litt lenger fra det store markedet. Derfor er det en typisk hjemmebane for de som ønsker å betale mere, for å få best mulig kvalitet samt god tilgang til banen. Da heller kjøre noen minutter lenger.

3) Aksjeprisen er egentlig kunstig lav, fordi NGA har uforholdsmessig mange aksjer som de ønsker å bli kvitt. Men det blir stadig færre av dem, og når disse er utsolgt, vil kursen trolig øke igjen.

3) At du sier at du stadig treffer på medlemmer som føler seg overkjørt av ledelsen og påtvunget urimelig høye avgifter tør jeg vedde på er ønsketenking fra din side. Hvorfor du ønsker det, er for meg umulig å forstå. Men det er nesten ikke private aksjer å oppdrive i Miklagard.

4) Det hadde også vært kjekt å få presisert dine påstander om "Miklagards evne til å drive ensidig overdrevet selskrytende markedsføring", og"dens talsmenns evne til å gi uriktige opplysninger i mange fora".

Golferen

over 21 år siden

Golferen

JOJE, den til 20.000 lå ute ca. 1 mnd, men er borte nå. Den lå på www.golfsiden.com.

Donald

over 21 år siden

Donald

Pølsenobben høres akkurat ut som Knurre Knurrik - den kjente usaklige Miklagardkritikeren.
Spilte ca. 40 runder på Miklagard i fjor og traff ikke ett misfornøyd medlem. Prisverdig at ledelsen drivermarkedsføring av klubb/bane og de har ikke gitt uriktige opplysninger. Etter at de fikk 18 poeng i Peogeotguiden (Barbaroux har 17 , eller hva Knurre?) kan de etterhvert la banen selge seg selv.
Forøvrig helt enig med Aasmund Brevik.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Pølesnobben: Overkjørt av ledelsen, hvordan er det mulig egentlig ? Fungerer ikke Miklagard på samme måte som andre golfklubber ? (Dette er et spørsmål, ikke kritikk av din mening).

Nordmenn sutrer noe jævelig. Jeg er VELDIG mye ute på banen og snakker med VELDIG mange forskellige mennesker. Noen ganger hører jeg kritikk, og da spør jeg: har du tatt dette opp med styret ? Nei.... Har du fremmet forslag om slik og slik ? Nei.... Hvordan i heite huleste skal da ting bli bedre ?

Hvis man er VELDIG uenig i hvordan klubben er så er dette veldig enkelt. Man legger inn et forslag til generalforsamlingen, møter opp, argumenterer for sitt forslag, og får det vedtatt. De som ikke gidder å gjøre den lille jobben, er etter min mening ikke intressert nok, og burde derfor holde kjeft. En annen måte er jo å få valgt inn en person de stoler på til styret.

På Kongsberg var det feks veldig mye kritikk til at banen slapp inn greenfee gjester samme dag som klubbmesterskapet (mellom rundene). Jeg vet ikke hvor mange som jeg snakket med som klaget på dette, og de som var "sterkest" i klagene sa jeg alle det samme til: Send inn forslag til årsmøte. Ja det skulle de gjøre. Vel.. jeg var ihvertfall på årsmøte i klubben, der var det ikke noe forslag om dette, vi får se på årsmøte i banen om det er noen som tar opp saken der.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her