Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hva er layout og design?

Jostein

over 19 år siden

Jostein

Har lest meg mer enn mett på diskusjonen om layout og design i Hakadal vs. andre baner. Det er i grunnen forholdsvis uinteressant å høre folk gjenta de samme argumentene gang etter gang, så lenge det er subjektive oppfatninger som legges til grunn. Etter min mening finnes det ingen objektive kriterier for god og dårlig banedesign, og hva som er bra og dårlig kommer an på hvor god man er, hvor langt man slår osv. Til og med innen sammenlignbare grupper vil oppfatningene variere. Tipper f.eks. at Bubba Watson og Corey Pavin (lengst og kortest gjennomsnittlig drive på PGA-touren) har litt forskjellige oppfatninger om dette.

Noen snakker om layout, andre om design, mens det også snakkes om 'layout/design' som om det var to sider av samme sak. Kan noen forklare meg hva som menes med uttrykkene 'layout' og 'design' når det kommer til golfbaner? Dvs. ikke hva er god og dårlig layout og design, men hva er layout og hva er design?

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

"Potetmann" satte opp disse kriteriene i en tidligere tråd for å beskrive hva som kjennetegner et godt designet golfhull ,jeg er helt enig med ham.:

"- Forskjellige spillestrategier
- Risk & reward
- Krav til å kunne forme slag
- At terrenget straffer feilplasserte slag, og belønner gode
- Greener designet med kløkt "

For meg er antagelig punkt 1 og 2 det viktigste. Et hull som inviterer til forskjellige spillestrategier fra tee med risk og reward inkludert, vil passe alle grupper godt dvs både Bubba og Corey.

Bubba må velge mellom risiko og fornuft, mens Corey får lyst til å trene på seg mer lengde.

Layout går kanskje mer på hvordan hullene ligger i forhold til hverandre, avstand mellom green og neste hull, hvordan hullene ligger i terrenget, estetikk o.l

Tok sjansen på å svare selv om jeg ikke har mer en 12,8 i handicap. Nå blir jeg vel slaktet av de med bedre enn 5 igjen:-)

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

Layout er planløsningen. Design er formgivningen.

Luna

over 19 år siden

Luna

En god bane skal være en god bane både for høy og lav handicapere.

Alle hull skal ha FORSKJELLIG KARAKTER
Det bør være 2 9 hulls sløyfer

Banen bør ha flere heltemodige utslag, men også bygges slik at en mingre dristig spiller kan nå green med et ekstra slag.
Det bør alltid være en alternativ måte å spille hullet på med tillegg av et slag.

Det må legges vekt på at det er en stor variasjon i slagene, og i valg av køller skal det være bruk for alle.

Det bør unngås at spillerne skal måtte lete etter baller. Høy ruff, dårlig ryddet.

Dette er noen av de 13 punktene Allister Mackenzie la til grunn for sine baner, og som gjelder like mye idag som dengang.

Dersom man legger til at greenene bør ha mulighet for mange spennende flaggplasseringer har man en god golfbane

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Personlig synes jeg de to viktigste parametrene for en god golfbane er gresskvalitet og design.

Verste jeg vet er å ikke finne igjen ballen selv om jeg har slått et rimelig godt slag.

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Det er bare Smilende Sam som svarer på spørsmålet :) Og han har helt rett.

Niblick

over 19 år siden

Niblick

The 'layout' is the actual plan as Sam mentioned. It is still a 'design' so a layout is just a word explaining what form of design is being presented.

Layout - usually called Master Plan showing all holes from a birds eye view

Detailed Design - usually with contours showing the grading where the ground should be 'cut' or 'filled'

Best regards,

Brian Phillips

Niblick

over 19 år siden

Niblick

Simen,

Don't worry about your handicap. One of the greatest architects of ALL time Dr. Alister MacKenzie was such a bad golfer that his brother said to him before he left for Australia:

'For Gods sake don't let anyone see you play golf or you will never be allowed to design anything over there!'

He went on to design some of the greatest courses in the world such as Royal Melbourne and Cypress Point.

There are not many good architects that have a handicap lower than 5 in the world...

Brian

Niblick

over 19 år siden

Niblick

Luna,

Can you tell me how many courses in the world that are ranked in the Top 100 that do follow his 13 beliefs?

Also how many of his courses follow his beliefs?

...all rules meant to be broken.

Brian

Luna

over 19 år siden

Luna

Brian
Ingen har antagelivis alle, men jeg skulle tro at de aller fleste har flere av punktene.

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

Thank you for supporting words and a cool story Brian:-)

I just made that remark because some of the low handicapers in this forum feel that everybody with a higher handicap should basically stay silent in any discussion about design.

They think that you need to play the game at a certain level before you can give players qualified advice about playing a certain hole, or participate in a discussion about what is and isn't good design.

If you have an interest in design, and have the ability to put yourself into the shoes of players with different playing styles and skills ,then you are qualified in my opinion.

If you are Tiger woods or a green card player from Norway is irrelevant in this context.

Off course an experienced player usually have more insight ,but interest and imagination can compensate and even put you ahead. Just like in the case of Mr Mackenzie.

Hakadal's arcitect Mr Jeremy Pern is another good example.

Simen

Lavhandicapper

over 19 år siden

Lavhandicapper

For noe vrøvl Simen. Ja jeg er en av dem som har påpekt at visse høyhandicappere burde lære seg golf før de slår fast med bastante feilmeldinger.

Det du må forstå Simen er at de banearkitektene som ikke spiller med lavt handicap har faktisk studert for å BLI banearkitekt. De har gått på kurs, og de har forsket på hva som gjør glfhull bra. Det er det særdeles få av Scangolf-høyhandicapperne som har gjort. Og det har de bevist ved å trekke helt sykt rare slutninger om både design og layout. Derfor har lavhandicapperne her reagert med å bli lei av diskusjonen når det åpenbart er noe galt med kunnskapen til enkelte.

Men siden du mener det er irrelevant om personen har GK eller heter Tiger Woods, så skjønner jeg jo hvor mye respekt du har for de som faktisk kan design.

Det er forsåvidt latterlig av deg å trekke inn Jeremy Pern, igjen, som ikke har fått mye ut av Hakadal's praktfulle natur.

Du har 20 (eller hva det nå var) i handicap og uttaler deg som en bitter høyhandicapper bare fordi lavhandicapperne ikke er enig i dine betraktninger. Du har jo all rett til å mene hva du vil, men du har ikke imponert i disse debattene etter min mening ;)

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Fulland: Jeremy Pern er ditt eget største motargument...

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

Here we go again ...he he

"lavhandicaper" ro deg ned ,les det jeg skrev en gang til.

Minner om setningen lenger ned :" Off course an experienced player usually have more insight ,but interest and imagination can compensate and even put you ahead. Just like in the case of Mr Mackenzie. "

Hvis du mener at Pern ikke har fått mye ut av den praktfulle naturen oppi dalen kan du jo si hva som er galt i dine øyne med hullene istedet for å slenge ut en ubegrunnet påstand.

Fjosok, dette har vi snakket om før. Jeg Mener Pern har gjort en meget god jobb i Hakadal, du mener at han ikke har gjort det. Du mente at banen hadde for mange overaskelser og blinde slag. Jeg mener det ikke er flere overraskelser og blinde slag her enn hos dere. Dette har vi debatert til døde allerede.

Jeg mener at alle dine "problemer" under dine 2 runder oppi dalen (2 runder som tydeligvis gjør deg til en autoritet på min hjemmebane:-) er :

1 - selvforskyldt pga overambisiøs spillestil
2 - skyldes ikke god nok merking og at vi ikke har skikkelig baneguide enda.

Sliten og lei lavhandicapper

over 19 år siden

Sliten og lei lavhandicapper

Den kan vel ikke herske særlig tvil om at Hakadal har mange flere overraskelser enn Miklagard.
Blinde utslag er ikke nødvendigvis en bakdel så lenge man har en ganske stor flate å lande på. Men når man må slå blindt ut i et område med røff, bekker, broer, trær og hauger og skråninger i alle retninger blir det noe helt annet.
Første gang jeg spilte Miklagard (fra gult) hadde jeg overhodet ingen problemer med hvor jeg skulle lande ballen, bortsett fra på hull 1.
Første gang jeg spilte Hakadal fremsto banen som komplett kaos. Likevel klarte jeg en god score.
Hakadal er en helt gjennomsnittlig grå anonym grei bane, havner i samme bøtta som Asker, Bærum, Skoger, Randsfjorden, Mjøsen, Grenland, Oustøen, Eda, Drøbak, Oppegård, Krokhol, osv osv.
Den skiller seg IKKE ut på samme måte som Nøtterøy, Holtsmark og Miklagard. Ligger også klart bak Tyrifjorden, Evje, Larvik og Kongsberg.
Den er en hyggelig bane å gå, er en blanding av utfordrende hull og kjedelige enkle transporthull.
Mulig ting ser annerledes ut når banen er komplett med de nye planlagte hullene, men i dag er den bare en grå mus som ingen ville ha lagt merke til hvis det ikke hadde vært for Simen F og scangolfturneringa.

Henke

over 19 år siden

Henke

Har Mikla hatt et annet hull 1 tidligere? Skjønte ikke helt det. Spilte første hamh på Miklagard igår. 4 og 10 var mer nervøst å slå ut på.

Ellers må jeg jo si at man kan forstå en lavhcp som har gått de fleste baner i landsdelen...virker som vedkommende har et rimelig godt sammenlikningsgrunnlag.

Bønnings

over 19 år siden

Bønnings

Hei Henke. Det som nå er hull 10 var tidligere hull 1. Dette ble endret før denne sesongen.

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Jeg må (dessverre Simen F) si meg veldig enig med "sliten og lei".

Jeg tror også at den haussingen som skjedde i forvegen (da Hakadal var på prosjektnivå) gjorde at jeg hadde alt for store forhåpninger før jeg kom oppover. Har ennå tilgode å snakke med noen som ikke har vært skuffet, og det er jo litt uheldig da.

På den annen side har jeg ingen problemer med å se at det kan bli en morsom og spennende bane for de som spiller den ofte. Og det er jo uansett det viktigste :-)

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Jeg mener at det er flere skjulte overraskelser i Hakadal enn på Miklagard, da Miklagard har ingen skjulte hindre fra tee.

Jeg mener at det at jeg spilte midt på 80-tallet på Hakkis ikke har noen betydning for hvordan jeg vurderer designet. Jeg spilte for eksempel PGA de Catalunya vesentlig dårligere i vår, likevel synes jeg at den er bedre enn Hakadal (?!?!?! jøss!)

Jeg mener at Fulland har den meste av æren for at Hakadal har fått så mye omtale på dette forumet.

Jeg HÅPER at hvis Fulland får en datter som han synes er verdens vakreste barn, ikke melder henne på i "Frøken Norge"-konkurranse hvis alle andre forteller ham at hun er dritstøgg!

Indek Sèn

over 19 år siden

Indek Sèn

den var under beltestedet, Fjosok.
hold deg til saklig nivå hvis du ønsker å fortsatt bli tatt seriøst.

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Indek Sen: Jeg tror alle skjønner at det var hypotetisk, etter som jeg har hørt så er Fulland en hyggelig fyr som helt sikkert får/har meget vakre barn. Derfor bruken av ordet "hvis", og det jeg skriver er ikke under beltestedet såfremt det ikke by chance er sant. I såfall trekker jeg det tilbake og beklager på det sterkeste.

???

over 19 år siden

???

Nå har du nok tråkket over streken fjosok. Tror nok du bør komme med en litt klarere unnskyldning. Tror ikke det er særlig smart av en som har styreverv på Miklagard bør uttale seg på denne måten.

Lavhandicapper

over 19 år siden

Lavhandicapper

Hva i all verden har Fjosoks humor med styret på Miklagard å gjøre?

Jeg står ved mitt innlegg, og jeg er helt enig med "sliten og lei lavhandicapper". Fulland er bare sta og patriotisk og evner ikke å se banedesign på en objektiv måte. Synd for han, og synd for oss når det kommer så dumme uttalelser fra han.

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Les hva som faktisk står da før dere tar helt av. Jeg håper jo det samme gjelder for mitt eget (og alle andres) vedkommende at HVIS (for de som ikke vet hva ordet "hvis" betyr så slå det opp) noen får et barn som i mine øyne er det vakreste i verden, men som alle andre synes er styggere enn grov juling at jeg lytter såpass på opinionen at jeg ikke prøver å fronte det som det vakreste som finnes.

Mitt innlegg har overhodet ingen injurierende kraft da det omtaler en hypotetisk situasjon (en tom mengde) og er et bilde på en mors blindhet i forhold til sine barn, eller Fullands syn på Hakadal. Kall det gjerne umorsomt, men jeg vet faktisk ikke helt hva jeg skal unnskylde. Jeg får si som man sa til muslimene: Jeg beklager hvis noen ble fornærmet!

Luna

over 19 år siden

Luna

Jeg synes eksemplet til Fjosok var glimrende.
Traff spikern på hodet.
For en som tydeligvis fullstendig har mista sidesynet er det greit å bruke litt krutt

Solskinnsgolferen

over 19 år siden

Solskinnsgolferen

Fjosok: Welcome to my world. :)

petter hognes

over 19 år siden

petter hognes

ikke trekk inn familie, i kritiseringen av folk. det er å tråkke veldig over streken.

Lavhandicapper

over 19 år siden

Lavhandicapper

Petter: Det var en kødd! Det hadde ingenting med familien å gjøre.

Det er akkurat det samme som at mamma sier at jeg er verdens snilleste gutt. Jeg er neppe det, men hun tror jo det :) Mamma mi er søt hun

Pittulf

over 19 år siden

Pittulf

Not!

H

over 19 år siden

H

Ehhhhhh

Er det bare Simen Fulland som har skrytt av egen bane i dette forum?????

Er det kun meg som husker andre ?

Feks.
Fjosok (10.09.06 kl. 19:48) Hcp: 847 Klubb: Miklagard

Norges beste golfbane

Kommer nå rett fra Miklagard som er i helt fantastisk stand! Hvis noen som har spilt der i helga påstår at det finnes en bedre golfbane i Norge så må jeg vennligst be dem om å gå og legge seg for da er det tydeligvis natta!

blablabla..........

med vennlig hilsen
Fjosok
Medlem på verdens beste golfbane!

Sikkert forsøk på å være litt morsom, men ...........

Bjottulf

over 19 år siden

Bjottulf

Jammen det er jo litt hold i det Fjosok skriver. Det er det ikke for Fulland. Miklagard ER en av norges beste baner, det er ikke Hakadal. Våkne opp H. Kanskje du mener at Kjekstad er verdens beste?

H

over 19 år siden

H

Jeg synes Miklagard er knallbra, men ville som medlem holdt en litt lavere profil enn det som Fjosok gjør og det som også Simen gjør når det gjelder Hakadal.
Blir bare litt vittig når en skrytepave kritiserer en ennen for omtrent det samme.

Bjottulf

over 19 år siden

Bjottulf

Da misser du et lite poeng her. Fjosok tipser folk om at forholdene var bra på banen, og anbefalte folk å spille den. Fulland sier at Hakadal har en fabelaktig design, noe den ikke har. Ser du forskjellen?

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

H: Og det jeg skrev var det ingen som gjorde særlig forsøk på å tilbakevise, det var også riktig observert at signaturen var ment noe ironisk. Derfor har jeg heller ikke noe problemer med å gå tilbake på at Miklagard er verdens beste golfbane, drar du ut av Norge så finnes det nok opp til flere baner som er bedre...

H

over 19 år siden

H

Bjottulf
Da misser du en del poeng du også;..)

Les overskriften og les de andre innleggene i den tråden.
Jeg klipte bare fra ett av dem.
Er vel ikke bare bare en banestatus han kommer med.
Uansett, jeg mener flere bør være litt mer ydmyke i omtale av egen bane.
Greitt å diskutere, men tullete å bli fanatisk.

Bjottulf

over 19 år siden

Bjottulf

H: da er du blottet for humor :)

Hvis du ikke evner å se sarkasmen i innlegget så får du heller bare stole på at det var det.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

personlig finner jeg dette fantastisk morsomt......

dere er jo alle sammen helt på tryne.
Det er nemlig Tyrifjord som er verdens beste bane.
Det har en veldig kjent golfer sagt en gang nemlig. han heter Yngve, og alle her inne vet hvem han er.

Ergo: veldig kjent.
Ergo: Man hører jo på kjente personer, så Tyrifjord er verdens beste bane.

eller?

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Yngve: Det er så typisk dere jålete Tyrifjorden-medlemmer å blære dere, desperate etter oppmerksomhet som dere er... ;)

Yngve

over 19 år siden

Yngve

hihi.....

"er du d0m eller?"
"så du ikke ironien i innlegget mitt?"

faen Fjosok..... du vet like godt som meg at det er ingen dårlig designet hull på Tyri........

Yyy

over 19 år siden

Yyy

Innspillet på hull 14 er i alle fall IKKE blindt, uansett hva Fulland sier.

t

over 19 år siden

t

Fjosok. Nå får jaggu meg komme deg ned i hcp. snart.
Hcp. 847 j..la sandbagger

Jostein

over 19 år siden

Jostein

Takker for mange innspill om forskjellen på layout og design. Not. Men noen var det da.

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Layout: Plassering av hull i forhold til hverandre, komposisjon av par 3,4 og 5 og hvordan de ligger i terrenget.

Design: Hullenes utforming, bunkring, elevering, green-utforming, hinderplassering.

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

At min komentar til Brian skulle fortjene slike karakteristiker fra "lavhandicaper" synes jeg er litt ...vel...drøyt.

Hyggelige ord fra "lavhandicaper" til meg i denne tråden:
1 : jeg kommer med vrøvl ,
2 : er latterlig,
3 : dumme uttalelser,
4 : jeg er en bitter høyhandicaper,
5 : jeg er bare sta og patriotisk og evner ikke å se banedesign på en objektiv måte,
6 : og jeg har ikke har respekt for de som faktisk kan banedesign

Alikevel ser jeg i ettertid at det jeg skrev i min komentar til Brian var onskapsfullt og et klart slag under beltestedet på "lavhandicaper"

Jeg ber derfor ydmykt om unskyldning og håper at han i sitt milde hjerte kan finne styrke til å tilgi en angrende synder...... snufs snufs..

PS : fjosok jeg forstår fint bildebruken din i beste Tarjai Vesaas ånd, Jeg har ikke barn og er voksen nok til å tåle det meste. Dette er uansett å gå over streken. Tenk om jeg hadde en datter som var gammel nok til å lese? Det hadde ikke vært hyggelig for henne å komme over denne tråden da.....

Hahahahhh

over 19 år siden

Hahahahhh

Fulland skjønner ennå ikke ordet HYPOTETISK!

snabelarne

over 19 år siden

snabelarne

Jålete på Tyrifjorden?? Hehe, da har jeg hørt det også...der er det jo bare en gjeng med grilldresser som er medlemmer. Spilt banen flere ganger, og jålete hører ikke hjemme der i hvertfall...

Statsministeren

over 19 år siden

Statsministeren

Da er det vedtatt. Humor passer seg ikke på forumet, fordi folk bare vil ikke forstå.

Nye regler:
- Ikke si noe morro
- Aldri bruk ironi eller sarkasme
- Ikke le
- Ikke smil

Hei

over 19 år siden

Hei

Å joda, bruk humor og ironi så mye du ønsker og vil.

Problemet er bare det at, som i det virkelige liv, så forstår de som er enig med deg både humoren og ironien.

De som er uenig, vil pr definisjon ikke forstå hverken ironien eller morsomhetene fordi de mye heller ser etter noe de kan "ta" deg for og vise for verden hvilken skittstøvel du egentlig er....

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

"Hahahahhh" og "statsministeren" Fulland (meg) skjønner humor ,er glad i humor og bruker humor selv.

Men det er noen av oss her inne som skriver under eget navn. At vi får tyn er helt greit og stort sett bare moro.

Dette er imidlertid bare korrekt så lenge humoren går på egen person og ikke involverer famile/venner/bekjente.

Jeg har ingen problemer med å forstå hva fjosok mente med sin bildebruk. Det er derimot godt mulig at min hypotetiske datter som kunne vært f.eks 13 år gammel ,ikke ville ha forstått denne formen for humor. (oi der brukte jeg ordet jeg ikke "skjønner":-)

Derfor ber jeg bare om litt varsomhet med å trekke andre ,hypotetiske eller ekte, inn i spøken/sarkasmen/ironien/tynen om hovedpersonen, i dette tilfellet meg.

Hallo

over 19 år siden

Hallo

Det var da voldsomt.

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Fulland: Kan du da overbringe din hypotetiske datter mine største beklagelser?

Den hypotetiske datter

over 19 år siden

Den hypotetiske datter

Jeg er hypotetisk sett 13 år og har lært alle de hypotetiske tingene det er å lære om golf og hypotetisk banedesign. Jeg har et hypotetisk handikapp på 9,6 og vil spille på den hypotetiske LPGAtouren som hypotetisk sett vil besøke Hakkadal om 5 år da banen i følge noens hypoteser vil være en topp mesterskapsbane.
Nullhypotesenen er dog at Hakkadal aldri vil bli en topp mesterskapsbane, men vennligst falsifiser nullhypotesen!

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

Fjosok, hun har hypotetisk tatt i mot beklagelsen og er blid igjen:-)

Jeg ble ikke såret, ville bare ha frem at den type spøk kan såre andre ikke involverte parter.
Til generell ettertanke på dette forum.

"den hypotetiske datter" : Både jeg og min hypotetiske datter vil gjøre det vi kan for at nullhypotesen blir et falsum ;-)

Dæven den fikk du klem på he he

t

over 19 år siden

t

Det samme gjelder din hypotetiske sønn også

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her