Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Langtslående?

Indek Satten

over 19 år siden

Indek Satten

Jeg undrer. Hvor langt driver dere i snitt?

- Cirka snitt carrylengde, hvor mye rull? (draw eller fade?)

Ove

over 19 år siden

Ove

Det har tidligere vært debatter om dette emnet, blant annet på dette forumet, og resultatet har som regel vært at det er noen langtslående som svarer hvor langt de slår, og så blir de sablet ned med kommentarer som at "da slår du lengre enn de som spiller på pga-touren, noe som ikke kan stemme. Du er følgelig er løgner, taper og er sikkert en høyhandicaper".

Jeg kan derfor sette penger på at hvis noen sier at de slår over 250 meter, så kommer andre som aldri har sett de spille til å ta helt av...

Hvor langt slår du da Indek Satten?

Indek Satten

over 19 år siden

Indek Satten

Jo jeg slår 210 m carry i snitt, sikkert 225 total snitt. Fade.

Hvis du orker å høre på de som gnåler så må du jo for all del det. Jeg klarer å se mellom fingrene på de som dummer seg ut.

UK-man

over 19 år siden

UK-man

De fleste driver ca 180-220 meter i snitt. Har spilt med de som driver opp mot 250og enda litt til, men det rare er at de fleste av dem har høyere hcp enn meg så det har fått meg til å innse at en drive på 200 meter er helt ok. Så det med å være langtslående er ikke så viktig som mange tror.

tja

over 19 år siden

tja

det med å slå langt er kjempeviktig!
det burde alle forstå!

veggiss

over 19 år siden

veggiss

hvis du ikke driver mer enn 200 meter så har du store problemer med å kunne nå inn i regulering på alle par 4 hull som nærmer seg 390++, så lengde har jo litt å si. selv aner jeg ikke hvor langt jeg driver da jeg ikke har brukt den i det hele tatt denne sesongen (bortsett fra monsterslicen som landet på 100 meters merket på hull 18 på hakadal), men bruker en 4 hybrid som jeg slår rundt 200-210 meter. får da problemet nevnt over, men det går greit da jeg som oftest har ekstraslag på de hullene det gjelder.

Solskinnsgolferen

over 19 år siden

Solskinnsgolferen

Jeg har ganske lav ballbane så jeg har carry på drøyt 200 og dersom fairway er fin og tørr en totallengde på ca 250. Iallefall når jeg treffer godt, noe jeg godt kunne gjort oftere ;)

704

over 19 år siden

704

Usikker på hvor lang carry jeg har, men har da nådd en del greener på par 4-hull rundt 240-260 meter (med litt rull). Men der er det nok stopp også. Slår som regel ganske rett eller med en liten fade, da det er enklere å kontrollere. Men hvis det er god plass og jeg "må" langt slår jeg med draw, dog ikke like konktrollert :o). Rullen blir deretter (altså litt mer rull med draw enn med fade).

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

Jeg slår ikke så langt, men til gjengjeld slår jeg veldig bredt.

Fooore

over 19 år siden

Fooore

For min del er det viktigste ift utslag hvor langt jeg slår lengre med driver enn med alternativ kølle.

Alternativ kølle er mye mer stabil, driver bruker jeg kun på relativt åpne hull.

Driver: +30-40m lengre enn 3-jern/rescue

wahtever

over 19 år siden

wahtever

Har ikke brukt drivern i år, ballen faller vanligvis til ro etter ~ 215 m fra tee med 3-wood. (inkl. rull)

HrG

over 19 år siden

HrG

Slår en Høy fade ca 190 meter Carry. Når jeg virkelig treffer, og faden (også kalt slice) ikke møter opp, kan jeg nå rundt 230 meter totalt
Men nå er jeg 148cm høy, så dette er jeg meget stolt av...

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

I år har jeg drivet alt mellom 20 og 350m, dermed blir snitt lengde ca 165m he he :-)

reinsdyr

over 19 år siden

reinsdyr

HVis du prøver deg med en driver HrG, og lar samekniven ligge. Da er jeg sikker på at du slår lengre. ;-))

HrSame

over 19 år siden

HrSame

Kniven får ligge...
Jeg bruker reinsdyrlår som Driver, og mine egne testikler som baller.

Snabelbjarne

over 19 år siden

Snabelbjarne

Har 215-225 meter carry, med tørr og fin bane har jeg vært over 250 med rull. På hull 5 på Krokhol slo jeg 295 meter for noen uker siden :-)
Men de som kjenner banen, vet jo at man får mye gratis på dette hullet, i og med høydeforskjellen på fairway/tee

Yngve

over 19 år siden

Yngve

hvis vi snakker om de drivene som faktisk går den veien de skal, så snitter jeg vel på ca. 200-210 i carry tipper jeg.
skal vi ta med de slagene som jeg gremmes over, så er vi nede i 150 snitt, og hvis alle gullslagene er de som teller alene, så er vi på 230-240.

med andre ord, en helt vanlig ustabil høyhandicapper.....

Kongsberg

over 19 år siden

Kongsberg

Utslaget på hull 10 på Kongsberg krever carry på 231m i nedoverbakke for å gå over vannet. Et greit sted å teste hvor langt man driver.
Finnes en 3-4 friskuser på klubben som går over hver gang, og kanskje 5-6 stykker til som kommer over med et godt slag under ideelle værforhold.

UK-man

over 19 år siden

UK-man

Veggis! det er helt riktig som du sier at jeg ikke når helt inn på to på de aller lengste par 4 hullene. Men så er jeg ikke scratch spiller heller så jeg tåler å få 2-3 bogies på de aller lengste hullene. Mine driver er i snitt ca 210-220 så jeg blir litt for kort på de værste hullene. Men om jeg får 3 bogier på på en runde pga av mangel på lengde er det jo ikke mye å skrike om. Kommer du til Hauger og spiller en runde på 80, 3 av dem fordi du er kort på de lengste er du fremdeles innehaver av et godt score. Så fremdeles vil jeg påstå at lengde ikke er alt, så lenge du slår ca 200+-20, er det ok.

På Kongsberg kan man jo bare slå litt til venstre og glemme hele vannet, men der er det jo mulig å gå over fordi man har mye høyde i forhold til fairway.

Min mening er at det er mye viktigere å trene på andre elementer i spillet enn fokusere på lengde, jernspill 2-sw og lob og chip og putting.

En annen viktig ting er å kunne slå fade og draw når det trengs, slik at men kan få maksimalt ut av hvert slag og lande på fairway.

Absolutt Citron

over 19 år siden

Absolutt Citron

Helt enig med UK-man. Lengde er ikke alt. Jeg slår kort i forhold til kompisene mine. Dem har spilt lenger enn meg, og jeg har 5 bedre i handicap enn dem, og jeg slår dem alltid på slag. Amatører må lære seg at dæljegolf er rimelig dust.

Hvis man skal kunne slå fade og draw på bestilling må man trene veldig veldig mye. Typisk 1-2-3 handicapper spiller slik golf. Men det er jo greit å kunne hooke og slice rundt hindringer når man trenger :) Enig med UK-man på hva man burde trene på. Men det var vel bare et spørsmål fra Indek Satten om hva folk hadde i snittlengde.

UK-man

over 19 år siden

UK-man

Ja det var var lengde det var snakk om, men jeg blir litt oppgitt over dette lengde styret siden det kun er en liten del av spillet.....
Når det er sagt må jeg innrømme at jeg ikke har 3 eller mindre i hcp....

10Hcp

over 19 år siden

10Hcp

Til Kongsberg!
Det er flere en ca 10 stk. som går over vannet på hull 10 har selv gjort det noen ganger,Men hvorfor skal man sikte på semi rough de fleste klarer ikke å nå green på 2 av likevel.
selv slår jeg ut med 2 jern og bruker dette også på fairway og bruker SW inn på green.birdie
snitt 2 jern ca.210-230 med rull, Har også slått 100 og 90 meter brett

doc

over 19 år siden

doc

lengde? ødeleggende besettelse ! Fw- treff , er tingen. Rette slag. Right in the middle of the pus..:) Ummm...

Birdie snitt

over 19 år siden

Birdie snitt

på hull 10 på Kongsberg

Ja det var jo kanon. 230 m med 2-jern

Ja man blir imponert

mponert

over 19 år siden

mponert

10 hcp. Birdie i snitt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ta en ny oppsummering pliiiiis

Draw

over 19 år siden

Draw

Joda, det er viktigere å slå rett en langt -ingen tvil om det, men det blir for dumt å påstå at lengde ikke er viktig. Selvfølgelig er det viktig! Dersom det gir mulighet til å komme inn på 2 på par 5 hull. Komme sikkert in på lange par 4 hull, kunne komme inn på 2.slaget selv om man har hatt et dårlig utslag osv... Se på de som vinner de store turneringene -i snitt slår de ikke akkurat kort (til tross for at Corey Pavin slumper inn en og annen seier...).
Det sier seg selv (selvfølgelig) at en kombinasjon er det beste, men det er kanskje på tide at de som driver 200m stikker fingeren i jorda og innrømmer at de gjerne skulle slått lengre...?

doc

over 19 år siden

doc

Draw lengre inn i skogen ja ? Inn på 2 på par 5?, ofte det ja...not. Rette slag, moderat på lengden gir god score- 49 på Hauger back 9 idag, fornøyd jeg..

skatt

over 19 år siden

skatt

Jeg slår driver på rundt 220 eller så, men spiller fremdeles Hauger rundt 80-85 (beste runden 79). så det er ikke helt krise å ikke være lengst heller.

1881

over 19 år siden

1881

faren på hull 10 på Konsberg er jo vann nr 2

doc

over 19 år siden

doc

80-85 på Hauger der sterkt det, skatt- over det verste du:). Mitt mål under 100 der, står på nærspill og putter fof..

Spiralex

over 19 år siden

Spiralex

Hvem her inne betegner seg selv som langtslående da?

Her gleder jeg meg til svarene.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

jeg slår VELDIG VELDIG LANGT!

spør Krutt.........

wahtever

over 19 år siden

wahtever

Når jeg går med folk på banen bruker jeg ofte å få høre at jeg slår langt, men i forhold til de som virkelig slår langt her inne så har jeg et inntrykk av at jeg slår mer normalt, eller kanskje til og med litt kort. :)

Spiralex

over 19 år siden

Spiralex

Nei man slår ikke langt når man har 19 i handicap :) Så du har rett i det. Hjelper ikke at man dæljer det man makter og får en stjernetreff på 5% av slagene.

Jeg mener konsistent langtslående. Hva er langtslående? Jeg for min del anser de som stødig driver 260-270 og lengre som langtslående.

Mattias

over 19 år siden

Mattias

hcp 4,5
longest drive 350m
avg drive 250, (carry 230)

TigerFan!

over 19 år siden

TigerFan!

Snitt Carry 200-210. Overrasket meg selv STORT igår, ved å ha carry over en bunker, hvor jeg måtte ha carry 225! Klart, innimellom står jo alle stjernene på rad, og jeg dæljer avgårde ei kule på 250, men det er så sjelden det...

Har vel på en god dag, med GOD medvind sjans til å nå 280 (med trill selvsagt).

SuperLavHandicaper

over 19 år siden

SuperLavHandicaper

Carrer som regel alltid over 220 hender at jeg slår lengre også men da "lagger" jeg, slik som tiger;) og dælrjer til allt jeg orker. treffer 7/10 fw.. har som regel aldri mer enn 1 lostball på runden fordi jeg sjelden bommer stygt! stabilitet er viktig:D

superhøy-hcp-ere

over 19 år siden

superhøy-hcp-ere

Snittcarry glemmes :-(

Et godt treff, kvinnen 160m

Oftrere gode treff, mannen 200m

Dette gjelder vår første sesong til nå, kanskje vi klarer litt til før mørket tar spilletida fra oss.

Passauf

over 19 år siden

Passauf

Driver 210 meter med nogen lunde kontroll. Rullen varierer på toppen av dette. Treffer fairway oftere med 3 spoon på 190 meter.

tiger skau

over 19 år siden

tiger skau

Jeg driver in snitt ca 240... da pleier jeg å ha carry på 220 tipper jeg. Om våren med god rull driver jeg betraktlig lengre.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her