Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Regelbrudd?

Mr Rotary

over 19 år siden

Mr Rotary

Tidligere i uka gikk jeg og min medspiller sammen med annet (ukjent) par. Det gikk tidlig opp for oss at kvinnen i flighten slo så svakt at det forundre meg at hun kunne ha klart de 60 meterne som kreves for grønt kort.

Om vi hele tiden skulle ta hensyn til at hun lå bakerst, kanskje 180 m bak oss 3 andre etter utslag, og hakket seg 30 - 40 meter framover de gangene hun traff ballen, ville vi brukt 6 timer.???

Fra tee sprang jeg, og min medspiller likgodt de ca.200 meterene ned til våre baller, og var der før de fikk karret seg i golfbilen. Bilmannen slo like langt som oss, men fulgte selvsagt med sin kone, til hun hadde hakket seg tom for slag. Så kom de kjørende og han slo videre som oss.(da var vi ofte ferdige).

Vi hadde hele tiden god tone, men jeg fikk dårlig samvittighet etterpå, brøt vi (jeg og medspiller) noen regler, eller var særs uhøflige?

(min medspiller har ikke strømper på køllene, og går stadig og klakker med disse - har ikke vett til å stoppe når noen skal slå, har så lyst til å ta en putter å slå den ene siden i rompeballen hans/ hennes, med stor kraft, så han kjenner smerte/ får blåmerke i ukesvis. Han hører ALDRI etter om noen ber ham stoppe. Grrrrrr.)

snappy

over 19 år siden

snappy

Er nok ikke noe jeg ville gjort mot mine svigerforeldre, men når situasjonen er slik hadde jeg nok gjort det samme selv. Det er mange elendige golf spillere her i Norge, og mange av dem er damer mellom 40 og 70 år. Det er også overflod av dårlige menn. Men det er en stor forskjell. De slår å allefall ballen et stykke, og har ofte et lite tegn til golf spill, noe som ikke finne sted hos enkelte damer.

I min hjemme klubb har det vært snakk om å legge en av greenen på et par 4 hull ute på et vann (Noe slikt som Sawgrass). Innspillet til denne greene vil være ca. 60m på de korteste. Klubben har etter hva jeg har blitt fortalt gått bort fra denne ide pga sterk motstand fra damene i klubben. Jeg for min del føler at et 60m slag i luften bør være minste krav for å slippe til på en bane som måler 4995m fra rød tee.

Når det gjelder kameraten din ville gitt han et skikkelig klaps på kinnet, eller laget diverse lyder når han skulle slå. Da tar de fleste poenget.

Solskinnsgolferen

over 19 år siden

Solskinnsgolferen

Synes vel kanskje det hadde vært en bedre løsning å spørre om man kunne splitte opp flighten og at dere bare kunne stukket av på grunn av særdeles store forskjeller i spillehastighet. Er vel fort gjort at denne damehackeren ble veldig stresset og av den grunn spillte enda dårligere enn normalt.

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

1. Jeg skjønner deg godt. Det er ikke gøy når en spiller er treig.

2. Det er utrolig stressende for en svak spiller at dere gjør det. Har opplevd noe lignende når jeg har spilt med guttungen min - og han skjønner jo kjapt at kjekkassene som løper av gårde ikke liker at han slår kort. Opplevde for en tid tilbake at en "tøffing" med 20 i hcp etter et dårlig slag sa høyt til makker så barnet hørte det "hvordan fikk han der grønt kort'a".... det er ikke sympatisk for å si det mildt. Heldigvis snudde han det til noe positivt og sa i bilen på vei hjem: Når jeg er så gammel som han kommer jeg til å være mye bedre - og det er jeg sikker på han får rett i.

3. Jeg har begynt å splitte flight i slike tilfeller, straks jeg ser at noen blir utålmodige. Gidder ikke utsette gutten for "mobbingen".

Moral :-) - tenk dere om - og husk at en gang var du også en svakere spiller enn i dag....

egolf

over 19 år siden

egolf

Smilende Sam er inne på noe vesentlig her.
Alle har vi startet fra samme utgangspunkt (GK), så skal vi få med oss de unge og de som vil derive dette som en sosial ting prøv heller å få de til å plukke opp ballen når poeng sjansen er borte.

704

over 19 år siden

704

be dem heller gå fortere mellom slagene, bruke mindre tid på prøvesvinger o.l.

gå fram til ballen og klask av gårde. man blir ikke bedre av å gå ved siden av de andre... da går man også glipp av nærspillet hvilket kanskje er den viktigste delen av spillet.

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

704:

Hvor fort gikk du den gangen du var 138 cm høy ?

"Klask av gårde" er nesten litt dumt sagt....... Nybegynnere må få litt tid til konsentrasjon slik at bevegelsen sitter litt etter litt.

GolfDude

over 19 år siden

GolfDude

For å få et grønt kort så er det samme kravet uansett alder, så slik jeg ser det skal man kunne gå runden på rimlig tid uansett. Dersom man ikke behersker spillet såpass at man greier det så kan man gjøre visse tilpassninger. F.eks etter et misslykket utslag, så kan man ta med ballen til 150m eller 100m merket og avslutte hullet derfra. Det finnes også noe som heter korthullsbaner som man kanskje bør velge til man er på et tilfrestillende nivå. Jeg tror mange nybegynnere hadde hatt mye mer utbytte og glede av golfen dersom de valgte å gå korhullsbaner til de blir nogenlunde trygge på slagene. Velger man å gå en vanlig 18 hulls bane så har man ingen unntak fra etiketten uansett alder.

Høflighet og etikette

over 19 år siden

Høflighet og etikette

Det finnes grenser for hvor treige og dårlige spillere som skal aksepteres på en runde. De som skiller seg ut negativt har ingenting på en golfbane å gjøre, de skal være på drivingrange eller øvningsbane til de har et golfspill som er godt nok til ikke å ødelegge golfrunden for andre.
Det blir som å ta førerkort på bil. Man må kunne kjøre før man slipper ut i trafikken.
I likhet med Smilende Sam tar jeg også sønnen min på 7 år med på en runde på banen, men da går vi alltid alene og alltid når det er lite folk på banen, og kommer det baller bakfra så går vi til siden eller venter på neste tee til de har gått forbi så de slipper å vente et eneste sekund.

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

Selvsagt gjelder de samme kravene til fart, etikette m.v. for alle.

Man kan ikke alltid velge å gå bare to i ballen.

Selvsagt sørger jeg for at barnet ikke forsinker noen. Men det er forskjell på å ikke forsinke noen - og det å få den tid man han har rett til, dvs. den tiden som delt på 4 fører til at man går rundt på ca. 4 timer.

Når Kalle Klovn klinker ballen 250 meter og løper frem til den for neste slag og runder 18 hull på 75 slag så er det sikkert fint, men det er ikke slik at alle skal tvinges til samme lave tidsskjema (og dessuten så må han garantert vente ganske mye på ballen foran).

GofDude demonstrerer på en fin måte problemet her - noen mener at alle som er dårligere enn dem skal holdes vekke fra banen. Helst skal vi begynne å spille golf som voksne med 12 i hcp....

Det pussige er at en gjennomsnittsrunde tar lengre tid i dag enn den gjorde i 1980 - da gikk vi rett på banen, ingen GK og ingen oppblåste longhittere med steikepanne i hånda. På toppen av alt spilte vi slag. Like fullt - en runde gikk på toppen 4 timer for en firerball....

Jepp

over 19 år siden

Jepp

tar lenger tid i dag fordi det er flere somlekopper på banen. Få dem vekk.

duro

over 19 år siden

duro

Og golfere klager på rekrutteringen ?

Rart noen unger gidder å begynne med golf i hele tatt når man risikerer å møte personer med holdninger ala de vi ser over.

GolfDude

over 19 år siden

GolfDude

Problemet med unger er vel helst at de voksne ikke gidder å gå korthullsbaner med dem. Lever man et normalt familieliv med et par unger så rekker man ikke mer enn toppen en runde i uka. Da er det fristende å tilfrestille sitt eget behov føre podens og ta 18 hulls banen. Det blir ikke golfglede for noen dersom man må bruke mesteparten av runden til transport opp til greenen. Jeg kan ikke se at det er så veldig lærerikt heller.

SmilendeSam.. så lenge man holder seg innenfor en rimlig tidslimit så har jeg ikke problemer å gå med noen uansett ferdigheter. 4 timer er veldig bra 4t 30m er ok, 5 timer så blir det å bli plagsomt.

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

1. Klart det er læring i transport opp til greenen.
2. Billig å hevde at det er de voksne som "krever" at korthullsbanen "pensjoneres". Du legger stadig vekk inn forutsetninger du ikke har dekning for. Jeg spiller mye korthullsbane - og lærer mye av det.
3. Paradokset kommer når du sier at 4.30 på en runde er OK. Det er sykt sakte - og det er det store problemet på norske golfbaner at folk tror det er ok å bruke så lang tid.
4. Hovedpoenget mitt var å peke på at noen har problemer med andre spillere bare fordi de slår kort. Et bipoeng var å peke på at voksne tror de kan behandle barn som dritt på golfbanen.

Erik____

over 19 år siden

Erik____

Slutt å vær så kritiske til de som er dårlige.
Noen må være elendige også.
Hadde neppe vært noe morsomt hvis alle var like gode.
Det er de som er elendige til å spille som gjør spillet gøy.

Erik____

over 19 år siden

Erik____

Vi kan ikke være så fordømmende som enkelte her er.
Det går bare ikke an.
Så lenge man plukker opp ballen etter man har brukt slagene sine må man få lov til å spille en bane samme hvor elendig man er.
Er man flink med rutinene sine trenger ikke runden ta noe lengre tid selv om man er aldri så elendig til å spille.
Og som sagt så er det mye å lære for de som er elendige med å spille med de som er bedre.
Er sikkert ikke noe gøy å bare stå å trene på driving-range hele tiden heller.

GolfDude

over 19 år siden

GolfDude

Smilende Sam.

Jeg er uenig i at det er læring i å hakke seg opp til green. Er det lengden på slagene det står på, slik at man generelt ikke kan fullføre transporten på sitt par så har man ikke noe på en vanlig 18 hull å gjøre. Da er korthullsbanen eller range stedet for vedkommende uansett alder.

Når du mener 4.30 er mye på en dag der banen er fullbooket, kan jeg ikke si annet enn at du åpenbart tilhører en klubb der man spiller meget effektivt. Hyggelig for deg, men uansett litt merkelig at du opplever kombinasjonen utolmodighet og en normaltid på 4 timer på en runde.

Jeg har personlig aldri opplevd sjikane eller noen andre ufinheter mot dårlig spill være seg medspillere eller mot meg selv. Det eneste jeg opplever er reaksjoner mot er sakte eller farlig spill.

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

Golfdude:

Kan du ikke en gang lese? Jeg skrev "transport opp til green" - dvs. plukk opp når slagene er brukt opp.

Jeg sa heller ikke at man på min hjemmebane bruker 4 t. Det skulle jeg ønske. Men under 4,5 går det nesten uten unntak - i motsetning til på din hjemmebane der jeg har sluttet å spille siden det alltid tar opp mot 5 - mye pga transportstrekkene og vanskelig rough.

Det pussige er at man i UK klarer seg med under 4 t. Hvorfor ? Fordi de er effektive. Ikke fordi de slår langt - men fordi de er effektive i bevegelser og prøvesvinger etc etc. Det utrolige er at de faktisk er mer sosiale underveis enn det vi er her.

H

over 19 år siden

H

Ang UK smilende Sam.
De har faktisk et stort problem med at flere klubber ikke tillater juniorer i prime time. Nick Faldo som engasjerer seg i ungdomsgolf er forbannet på at flere klubber ekskluderer juniorer.
Og det er for generelt å si at alle runder går på minus 4 timer. Jeg har spilt med mange engelskmenn som er oppgitt over at det tar så lang tid pr runde der borte. Tror det er en myte dette med UK og lave rundetider.
Forøvrig enig med deg.
Juniorer og grønne må få muligheter og må slippe spydigheter fra andre. Gode rutiner hjelper absolutt på raskere spill.
Men kanskje man burde innføre flere fadder-runder før GK-spillere kommer utpå, og de bør velge korte og lette baner. Det er litt surt å betale GF på +500 kr og settes opp i flight med damer som slår 60 m. Det blir veldig dårlig rytme av slikt.

GolfDude

over 19 år siden

GolfDude

SM:

Dersom du har opplevd at normalen på Bærum er nesten 5 timer så må du ha hatt noe uflaks tror jeg. Stort sett når jeg har spilt i år har det gått greit under 4.30. Hold deg unna dager med dameturneringer så bruker det å være ok tempo. (hvis du nå skulle ønske å prøve oss igjen)

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

Har spilt der ute tre ganger i år. Tre lørdager. Tee off rundt 1100 alle gangene. Ingen av rundene under 4,75. Mye venting. Mye. Mulig jeg har hatt uflaks. Tanken var ikke å være guffen med banen, selv om den ikke er en favoritt (men det skyldes like mye mitt spill som selve banen, selv om det er noen ordentlig rare hull, sånn som 90 graders bakken...)

Til H: Mine erfaringer i UK er at spillet glir bedre enn her hjemme. Spiller der borte to tre ganger i året, men har ikke hatt med meg junior så jeg var ikke klar over at de hadde begrensninger der. Godt å vite.

Det jeg ofte gjør er å spille baner som Gjersjøen, Drøbak og Grønmo når jeg har med junior. De har en lengde han klarer å henge med på. F.eks.: Han er medlem av Miklagard - men jeg har spart ham for å lide seg rundt der med sine 70-150 meter lange slag.

Men igjen; jeg tror det er viktig at klubbene tar vare på jr. spillerne. Det kommer ikke nye kulle med 40.000 nye spilere slik det gjorde på 1990-tallet. Da må sporten rekruttere fra bunnen av. Der er juniorene viktige. Der er også de litt enkle banene viktige.

704

over 19 år siden

704

Smilende Sam, jeg spilte ikke golf før jeg var over 180 cm høy, men jeg hadde ingen problemer med å gå i et brukbart tempo da jeg var 138. Selvsagt skal nybegynnere få lov til å konsentrere seg, men det behøver ikke bety at man behøver bruke lang tid.

Som Golfdude sier så er det krav til barn på lik linje med voksen når det gjelder golfkunnskaper. Når det er sagt syns jeg i utgangpsunktet at hele grønt kort-systemet er noe tull, men det er en annen diskusjon.

Poenget mitt var at jeg synes IKKE at man skal drive og plukke opp ballen hele tiden. Da lærer man nemlig ikke nærspill (nei, det er ikke alle som gidder stå og trene utenfor banen fordi de syns det er kjedelig). Kommentaren var for øvrig heller ikke rettet mot deg og sønnen din, men mot egolf som oppfordrer til å plukke opp.

Jeg mener sønnen din har all mulig rett til å spille sitt eget spill på banen, og syns det veldig dumt med den type kommentarer han fikk. Heldigvis høres han ut til å være "større" enn vedkommende som kom med utsagnet. Det eneste jeg (som kan være spilleren bak dere eller andre for den saks skyld) ønsker, er at det holdes et normalt tempo der man ikke kaster vekk tiden MELLOM slagene. Og det er ikke noe problem selv om man bruker mange slag.

PS! Selvsagt høres det dumt ut å si "klaske ball". Det var bare en spøkeful måte å si det på :o)

egolf

over 19 år siden

egolf

704. det med å plukke opp ballen ekskluderer helt klart mange fra nærspill på bane, personlig er jeg ikke motstander av at man spiller ut hullet. For meg er golf gøy og sosialt og jeg ha god tid på banen 4,5-5 timer er greit for meg. Men jeg vet at mange vill ha og er avhengige av bedre flyt på runden så da er det en måte å gjøre det på.
Det med at de som slår kort skal holde seg på kort hulls baner blir problematisk forde mange er medlemmer og eller aksjeeiere i klubber uten dette tibudet. det hadde derimot vert mulig å legge spesielle utslagsfelt på mello 150-200m fra hullet for denne gruppen.

Jeg mener at for de fleste er golf en sosial greie der du gå med familie og venner, så skal de som ikke slår langt nok holdes på korthullsbaner mister klubbene uten det tilbudet mange inntekter fordi de spiller sammen med også må gå kort hllsbanen

-virrum-

over 19 år siden

-virrum-

Synes det blir litt feil og fokusere på lengde på slagene i forhold til spille tid. Tror det kan være ganske så "pes" og være dame som ofte må gjemme seg når vi slår ut, samt at vi står pesende bak ryggen hennes når hun skal slå ut. Vi farer i vei og hun henger 20 meter bak og skal kanskje slå først igjen...

Fokus på raskt spill og gode rutiner på gk kurset er viktig.

vist

over 19 år siden

vist

Enda godt jeg ikke er GK-spiller nå og sittet å lest dette,da tror jeg hadde kuttet ut golf. "alle " skal jo helst være ferdige med runden sin nesten før de har startet. Alle over 20 i hcp bør helst spille på korthullsbaner. Hvordan bli bedre hvis man ikke skal spille hullene slik de er.
Det nesten alle glemmer her er at hvis ikke fru Olsen med GK, som hakker seg nedover, og alle andre GK spillere ( ca. 50% av norske golfere) skulle fått lov å spille golf på fullverdige baner, ville de selvsagt ikke betalt full kontigent til klubbene, som ville ført til flere konkurser og færre baner.

GolfDude

over 19 år siden

GolfDude

Vist, for å si det rett ut så tviler jeg på at du besitter de basis teori kunnskaper som skal til for å gå på en bane tilsluttet NGF..

704

over 19 år siden

704

Hvis det er noen trøst så er jeg like oppgitt når jeg spiller turneringer med bare singelhandicappere og de går 5 timer på runden. Det har ikke så mye med hvor god man er, men hvor lang tid man bruker (og da spesielt MELLOM slagene). Etter min mening er det ikke noe problem for BÅDE en singelhandicapper og en grønt kort-spiller å holde tempoet oppe på et 4-timersnivå.

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

704, det siste innlegget kan jeg slutte meg 100 % til. Det er nemlig tiden mellom slagene, leting etter ball og anna morro som tar tid. Jeg får personlig fnatt av de som skal ligge bak puttelinjen i 3 minutter med sekstant og andre måleinstrumenter for å lese linjen..... (At man går saktere når man er 138 enn det man gjør når man er 180 er vel naturgitt...)

Jeg spiller raskt, forventer ikke at omgivelsene skal være like raske, men forventer at alle forsøker å holde tempo, følger etikette og er høflige mot medspillere, uansett alder, kjønn og ferdigheter. Så enkelt burde det være.

Dilter

over 19 år siden

Dilter

Gikk en klubbturnering i går. Utrolig hvor mye bedre flyt du får i en 3-ball enn en 4-ball. Noe å vurdere for alle turneringskomiteene rundt om kring.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

Dilter,
jeg sitter i turneringskomiteen i min hjemmeklubb, og jeg kan love deg at det ville blitt kjempeproblemer dersom vi alltid skulle dele opp i mindre fligter.
selv om runden da tar kortere tid, så opptar turneringen mer av banens starttider, og medlemmene blir forbannet over hvor mye plass turneringene tar, og da spesiellt i helgene.

H

over 19 år siden

H

Vet ikke hvilke intervaller dere har på Tyrifjord, men vi har vurdert å kjøre færre i hver flight i turneringer og heller kortere intervaller. 7 min mellom hver istedet for 10 min.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

jo, vi har også 10 minutters intervaller.
med 3 personer, hvor alle klarer å holde flyten i en hel turnering, så vil nok det være greit med 7 minutter.
men så lenge de personene som tar ut siktelinjer fra 180 forskjellige vinkler fortsatt er med å spiller, så vil ventingen bli akkurat like plagsom, bare forskjøvet med noen minutter...

:O)

Dilter

over 19 år siden

Dilter

Hvis dere vet "hvem som er problemet' hadde det kanskje vært en ide å sende dem ut i 2-baller helt sist i startrekkefølgen. Garantert et populært tiltak blant resten.

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Personlig tror jeg IKKE det vil bli bedre med 7-minutters intervaller og tre i flighten.

Når det er turnering skjer det noe med mange av oss. Da tenker vi lenger og tar alt mer alvorlig. Veldig mange glemmer rett og slett tiden og synes det har gått raskt selv om de har brukt 2 timer på 6 hull.

Det jeg tror hjelper mest er å ha en marshall ute og sjekker tiden etter tre-fire hull. Har de brukt mer enn antatt grei tid, må de få beskjed om at de må gasse på.

Min erfaring er at 90% tar oppfordringen alvorlig og klarer å holde normaltempo etter dette.

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

Hvis klubbspillere tok lokale klubbturneringer litt mindre alvorlig så ville kanskje det hjelpe noe. En marshall har jeg også tro på, men da krever det at det er en klok en - ikke en av den sure, litt sjefete typen som tenker at han er der for å misbruke makten sin...

sukk

over 19 år siden

sukk

Takk til alle debatantene at det ble en saklig tråd.

Jeg har spilt mye i Sverige og der går det enda tregere enn her i landet. Ikke minst er de obligatoriske 10 min. "slitsomme" for oss "norrbaggere". Flere ganger har jeg fått komentarer der vi har prøvd å unngå denne pausen eller gå igjennom. Normennene er så stressa - dyrt og fint utstyr, men slår i hytt og pine (fritt oversatt)
Som regel tar det ofte 4.5 - 5t. i SVerige. Virker som det er ok for svenskene å bruke mer enn 4 timer.

Dessverre tar også turneringene mye tid og forsinker unødvendig. Helt enig i det som er skrevet ovenfor. I sommer brukte vi 5.55 på en shot gun runde på Onsøy. Dobbelstartere på de fleste hullene. Det var ett mareritt. Skjønner ikke den dag i dag at vi klarte å holde konsentrasjonen oppe.

jepp=)

over 19 år siden

jepp=)

Alt skyldes grønt-kort skandalen

Fooore

over 19 år siden

Fooore

I Sverige er det dog avhengig av hvilken bane det spilles på.

Der jeg spiller mest er det bare å møte opp, vurdere når man vil spille og så gå ut.

En runde tar sjelden mer enn 3,5t, og en stopp hos Bosse mellom hull 9 og 10 er absolutt ikke ubehagelig.

Vj Bing

over 19 år siden

Vj Bing

Da jeg selv begynte med golf ble jeg utsatt for flere arrogante golfere som åpenlyst irriterte seg over at jeg ikke holdt deres tempo. Jeg plukket alltid opp ballen når jeg ikke kunne få poeng, og brukte liten tid på å leite etter baller utenfor fairway. Lærdommen fra mitt første år som golfer, er at jeg skal være tålmodig overfor de som er ferske i gamet.

Likevel blir min tålmodighet stadig satt på prøve. Jeg opplever alt for ofte å ha godt voksne golfere i flightene foran meg som åpenbart ikke lar seg stresse av at de skaper kø. Når man skal hulle ut selv om man har brukt mer enn ti slag for å nå greenen, og alle baller skal finnes og soknes etter i vannhindre, går tiden fort.

Menneskene jeg omtaler i avsnittet over opplever jeg stort sett alltid som hyggelige mennesker, men uten evne til å forstå at de ødelegger for veldig mange andre.

God opplæring av ferske golfere er en selvfølge, men et vanlig oppegående menneske bør etter min mening selv forstå at når man ikke er alene på banen må det tas hensyn.

sutre

over 19 år siden

sutre

Syntes Sam hadde mange gode og saklige innlegg, helt enig med poengene dine. Problemet er ikke de ferske, unge og kortslående. Det er heller de som tror de kan spille golf bare fordi de har klart å spille/jukse seg ned til et hcp under 18. Dessverre er det gruppen med godt voksne menn som er verstingene. Overvurderer seg selv, både hva gjelder slaglengde, retning, siktelinjer både på fairway og green. Når man i tillegg stabler disse sammen på såkalte herredager, klubbturneringer, sponsorturneringer så blir det jo umulig å komme seg gjennom 18 hull på noe som er i nærheten av akseptabel tid. Et godt eksempel er sponsorturneringen på min hjemmebane, skal ikke nevne navn men banen ligger mellom Asker og Asker. Er forøvrig sponsor så jeg deltok i "helvetet". 6 flighter med shotgun-start, lett eldrende herrer, dvs. fra 33+, ingen flighter foran seg og lette spilleforhold. Hele gruppen hadde hcp fra ca 2 til 18. Runden tok rett i overkant av 5 timer - halleluja! Antar at snittprisen på utstyret i bagen lå på iallefall 20tusen. 10 prøvesvinger før ballen enten duffes avgårde eller hamres langt ut av fairway, alltid lete i 5 minutter etter ballen selv om den helt klart er umulig å finne. Imponerende når noen finner ballen når de leter alene, ikke alltid på samme linje som den forsvant men det hjelper jo på scoren. Når man endelig har kommet seg frem til greenen, så skal det jammen siktes fra syv forskjellige vinkler før putten ender like langt fra hullet som når man startet. Nei, det er hverken nybegynnere, unger eller andre kortslående som er problemet på banen. Det er holdningen til de som har spilt en stund og tror at det er den lokale hvite varianten av Tiger. Skulle ønske at jeg eller noen hadde en god løsning på hvordan vi blir kvitt problemet. Dessverre har jeg ikke noe mer å fare med enn å syte og klage.... :-)

Yngve

over 19 år siden

Yngve

det finnes en god løsning, men det er en subjektiv oppfatning av hva som er godt, og når det finnes folk, som du beskriver, fra 33+ som tror de er Tiger Woods, og at den putten de skal sette virkelig er viktig, da vil aldri disse gode subjektive løsningene fungere, for de bare snakker høylydt om det i klubbhuset etterpå, og blir enige om at dette er tøv. de bruker så lang tid de vil. det er tross alt de som har betalt for driften av banen... hehehe...

Nei, jeg tror kanskje løsningen rett og slett er å bli som svenskene jeg. å gi litt faen og la spillet ta den tiden det tar. jeg hater tanken på det, men det kan hende at det er eneste måten å unngå at dette er et problem. Selv liker jeg å gå på under 4 timer når det lar seg gjøre, så jeg er varm og god i kroppen under hele runden, og god og sliten når jeg setter meg ned for den obligatoriske Colaen mens vi teller opp score(og finner ut at vi er helt likt, så vi egentlig må ta omspill)......

dersom flere hadde sett på golf som en blanding av sosial sport, med innslag av konkurranse og mosjon, og ikke bare en luntesyssel som er forbeholdt de med all verdens tid, så ville kanskje snitttiden gått ned, men som vi vet, så er det en deling på ca. 50% mellom de som er feite og har dårlig tid, og de som er slanke og som har god tid... hehehe...
dette må bare krasje.....

Vi får heller innse at syting og klaging er eneste måten å behandle dette på..... hihi...

GolfDude

over 19 år siden

GolfDude

Jeg har nesten aldri spilt med noen som synes det er stas å måtte vente under en golfrunde. Mao så tror jeg det store flertall ønsker at runden skal gå unna på ca. 4 timer. For da å unngå sinkene så må banens ledelse sørge for å ha en marshal ute på banen. Spesielt de dager der banene er fulle.

Ole Gregert

over 19 år siden

Ole Gregert

Jeg gikk Vemork på Losby på 65 min. for noen uker siden med trafikk Vi var 2 i flighten. Vi gikk i igjennom en firerflight på hull 5.

Neste runde gikk på over 2 timer det var ikke moro. det gjelder å få beina til å gå. Det samme skjedde på søndag under turneringen. Folk gikk ikke men dro beina etter seg.

mr rotary

over 19 år siden

mr rotary

Litt misforfoståelelse.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her