Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Scangolf Discutational Charity (!!)

veggiss

over 19 år siden

veggiss

jeg er imponert...vi samlet inn over 20 000 kroner!!! en stor takk til oss selv!

spillet og resultater snakker vi ikke om!

Ole Gregert

over 19 år siden

Ole Gregert

hei

takk for hyggelig runde og bra høyt beløp til kreftsaken. Beklageligvis brukte enkelte mye tid.

ha en fortsatt god dag

veggiss

over 19 år siden

veggiss

ja...faen ass. spilte bak fjosok og gjengen, og vi måtte vente på dem ved hvert eneste slag!

:P

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Det var fordi jeg måtte slå så jævli mange det! Ikke lett å være jålehandicapper i disse dager...

St. Able Ford

over 19 år siden

St. Able Ford

Aktuell bane for neste års turnering??? ;-)
http://www.brohofslott.se/
(Janec ba meg legge ut linken...)
Ser ut til å bli litt av et anlegg!

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

Først Fjosok, flott initiativ med innsamlingen, kjempebra jobbet:-)

Dernest takk for en hyggelig turnering til alle deltagerene. Artig å treffe mange av de man bare kjenner som ansiktsløse nick.

Sist ,hadde vært artig å høre hva dere synes om anlegget så langt, vi trenger både ros og ris for å bli bedre. Har allerede fått et par gode tips om merking og takker for det:-)

veggiss

over 19 år siden

veggiss

et par ting som jeg la merke til:

- flere benker å sitte på

- bjelle, eller en eller annen anordning på hull 17 da du ikke vet om det er klart foran. (fjosok gikk foran oss så vi ga blanke uansett...hihi)

- litt annen utformin på bunkerkanter. nå er det en kant ned fra gress til sand, og ligger du inntil der så må du nesten bare melde uspillbar. da en tur på mikla og sjekk hvordan bunkerkantene er der.

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Kan de som vet de har kjøpt billetter og som skal overføre penger til meg på nettbank vennligst ta kontakt per mail for å få kontonr? Fint hvis dere også skriver hvilke billetter dere skal betale for :) Det gjør det så mye enklere for meg å holde orden. På forhånd takk!

(klikk på konvolutten)

Hull 15

over 19 år siden

Hull 15

Vanvittig bra initiativ av Fjosok, ja. Ser gjerne for meg at vi samler inn til samme sak hvert år, dette er noe som berører de aller fleste av oss på en eller annen måte.

Lake Placid

over 19 år siden

Lake Placid

Først vil jeg takke alle for en meget hyggelig dag i Hakkadarn!!

Arrangementet var strålende og hensikten var enda bedre!! Honnør til Polardegoen Gunder og Fjosok!! Imponerende med over 20 laken til en meget god sak! Imponert over et par tilfeller hvor første budet kom som en rett høyre og drepte budgivingen - positivt!!

Gratulerer Janec med solid spill og seier!! Takk også til King Ben for en hyggelig runde - selv om vi ikke var fullt så stabile som sistemann i ballen.....Janec......skal sies at hullkantene ikke spilte på King Bens lag igår....

Når det gjelder banen - så trenger den endel utbedringer - som også ble nevnt under gårsdagens arrangement.

Personlig ville jeg hatt permanent forecaddie i roughen til venstre på hull 1...........hehe..... Kommer tilbake med mer seriøs ris & ros av banen senere.....

Takk også til Jet stasjonen i Nittedal som igår solgte meg 95 oktan til 9.04.....digg når man kommer hjem og ser 11.62 for samme varen.....

Lake Placid

Yngve

over 19 år siden

Yngve

Glemte du at du har Dieselmotor Lake?

Lake Placid

over 19 år siden

Lake Placid

oh shit......var det derfor jeg det gikk så tregt hjem igår og at jeg såvidt rakk tredje reprise av fotballrunden på TEVETO....?

Yngve

over 19 år siden

Yngve

jeg hater fotball....... fornedrende idrett hvor man faktisk blir svett og møkkete.... ærlig talt har ingen av disse folka en ærlig jobb?

hihi.....

Jostein

over 19 år siden

Jostein

Så det var Discutational-gjengen som lagde kø til langt ut på riksveien ved Jet-stasjonen i går? Trodde køen kom av pensjonistekteparet som sto og hamstret bensin på vannkanner, brusflasker og annen egnet emballasje.

Uansett hyggelig at dere hadde en fin dag oppe i dalen i går!

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

11 poeng for King Ben grunnet trøbbel med hullkantene? Da dropper jeg Hakadalen..... for slike hullkanter vil jeg ikke utsettes for !!

OMG

over 19 år siden

OMG

117 slag og ca. 8 i hcp?
Det er jo nesten teoretisk umulig. : -)

frank

over 19 år siden

frank

Vær snille nå da dere, husk at han ville spille fra hvit og mente at gul er for homoer så han gikk vel der og irriterte seg grønn....
Han hadde helt sikkert gått på minimum 36 poeng fra hvit så langt som han slår...

735

over 19 år siden

735

Det må være par X 2 + 1 på stryk.
Eneste logiske forklaring

Hull 15

over 19 år siden

Hull 15

Den logiske forklaringen er vel et jålehandicap av dimensjoner :)

Krutt

over 19 år siden

Krutt

Jeg hadde også jålehandicap før turneringen, på 19,2. Nå har jeg mer korrekte 19,3.

Den grå musa

over 19 år siden

Den grå musa

Miklagard er et fantastisk golfanlegg, men er dessverre fullt av jålebukker som debatten her inne de siste årene er et klart bevis for.
Jålebukker er gjerne jålete i klærne, store i kjeften og skryter uhemmet. De har grovt jålehandicap og oppnår aldri gode plasseringer i handicapturneringer. De er vittige og høyrøstede, liker å være midtpunkt i konversasjonene, men desperasjonen etter å bli lagt merke til gjør seg også positive utslag i at noen blir initiativrike og får gjort bra ting.
Siste ukes begivenhet ble likevel en stor sukksess takket være gutta fra Miklagard. Miklagard stillte med nesten halvparten av deltagere i Hackedalen, godt anført av Fjosulfs geniale innsamlingsaksjon. Og helt på toppen sitter selve Kongen av alle, stælken Gunder, og overvåker hver ensete bokstav og ip-adresse som renner inn på forumet til Jarle. Uten Miklagardere ville debattforumet fremstått som et gørrkjedelig bedehusmøte.

Hmmm

over 19 år siden

Hmmm

Og det er ikke kødd engang...

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

"735" du har nesten rett, spilte selv og hadde 2 hull jeg skrev stryk på.
Der har systemet satt 9 slag. Sjekket noen av de andre deltagere og de har fått 9 som høyest på par 3 , 4 og 5.

Ergo satt man strek på hullet står det 9 nå. Jeg har 14,6 i HCP etter turneringen (30 poeng så jeg gikk opp 0,1)

Så med mine 14 tildelte fra gul ville jeg f.eks strøket på hull 7 (indeks 17 par 3) med 5 slag. Hadde jeg skrevet stryk istedet for 5 ville systemet satt 9 i score på det hullet.

Dette kan forklare noen av deltagerenes høye score slagmessig, kanskje også King Bens. Husk at dette var poeng og ikke slag turnering.

Uansett har han nok hatt bedre dager på banen, men alle har en krisedag eller to i løpet av en sesong. Tipper det også gjelder "hull 15".

Hull 15

over 19 år siden

Hull 15

Stemmer, hadde en i går

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

Dagens Quiz:

Hvem uttalte følgende før ScGolf turneringen:

"Når det først er bestemt at man skal spille stableford, er det greit å kunne få noen tildelte slag....."

og

"Det skiller 300 meter fra hvit og gul på hakadal. Det har egentlig ingen betydning over hode... Men, for min egen del kunne jeg godt tenkt meg de 2 ekstra slagene jeg får fra hvit når det først er bestemt at Stableford blir spilleformen...."

Hint - ydmykheten sitatene gir uttrykk for er ikke helt dekkende....

H

over 19 år siden

H

Hi hi

Noen er nok litt mindre i kjeften ang lengder på baner og hvor viktig det er å ha mesterskapsbaner etter Scangof-turneringen tipper jeg.

Insane 5-wood

over 19 år siden

Insane 5-wood

Hvis dere ikke fikk det med dere var han fyllesjuk denne dagen.

Rosa

over 19 år siden

Rosa

bukser og rosa rutete genser beviser vel at han var fyllesyk ja, men det er vel ingen unnskyldning.....
jeg tror ikke han var fyllesyk i fjor, og da fikk han bare 3-4 poeng mer enn i år.....

hehehe...

King Ben, the king of golf-mouth

king Ben

over 19 år siden

king Ben

Morsomt at så mange er interressert i Spillet mitt, hcp. mitt, at jeg var syk, hva jeg sier og har sagt, og ikke minst klesstilen min! ;-)))

Må si at det er utrolig mange hyggelige personer her inne (mer enn man skulle tro) Dette selvfølgelig til de setter seg bak tastaturet.. Da våkner deres "litt skrudde" "andre jeg"... ;-)))

Den grå musa her. (tror jeg satt ved siden av deg) Sier noen som ikke er helt usant. Dette med type mennesker.

Forskjellen er ofte det at typer som meg, er helt like uansett situasjon...
Altså jeg er ikke annerledes her på nettet enn til vanlig på¨jobb, på fest eller ute på golfbanen....

Mens andre har en mer tilpasset personlighet etter situasjonen. Altså INGEN EGEN personlighet...

Kjempegøy at vi klarte og samle inn så mye til barna! Det viser at det faktisk er mange gode mennesker her inne... Dette MÅ bli en tradisjon...

Jeg hadde æren av å¨gå med vinneren! Han var sikkerheten selv. Mens vi. (Jeg og Lake placid) gikk mer for Cowboy stilen og hadde det kjempegøy....

117 slag er nok ikke helt riktig pga alle de 9erne. Men rundt 100 kan vel stemme. Det er 20 slag for mye. ! Sånn er det bare.

Jeg kan nevne mange årsaker til dette, men uansett er det for dårlig. Selv med promille ;-))

Har vært veldig opp og ned i hele år fra besterunde på 75 til dårligste på 118!!! Forklar det dem som kan..... ;-))

Yngve

over 19 år siden

Yngve

KB,
ikke bry deg om de dumme mobberne.
kom hit, så skal du få en klemz....

:O)

Lake Placid

over 19 år siden

Lake Placid

Jeg kan bevitne at King Ben plukket opp når poeng ikke var innen rekkevidde - derfor alle 9erne på kortet. Derfor ble en dobbel på par 3 til en 9er osv. Riktig at vi kjørte Cowboyerstilen og vi fikk vel ikke akkurat godt betalt for den stilen på søndag........men morro var det lell!!

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

Vi mobber ikke. Det er kun litt leg-pulling con amore. Alle vet hvor glade vi alle er i King Ben.

H

over 19 år siden

H

King Ben

Ting henger litt ihop da.
Dette er et utdrag av noe du skrev du i en annen tråd i forkant.
"Blå tee på Hauger er faktisk 250 meter lenger enn det Hakadal er fra Gult.... Til informasjon så spiller JENTER 13-14 år fra denne tee."

Det er jo anbefalt å spille fra kortere tee-steder hvis gult og lengre blir for langt til å oppnå poeng-score.
Mere motiverende å spille fra feks Rød og få litt poeng. ;..)

Den grå musa

over 19 år siden

Den grå musa

nei jeg satt ikke ved siden av deg, King Ben.
Men forøvrig uenig i at man skal ha samme personlighet hele tiden. Et sosialt geni er en som klarer å føye personligheten inn i enhver situasjon. Det er fint å være et sosialt geni, fordi man kan omgåes forskjellige mennesketyper i forskellige settinger uten å provosere eller trampe i klaveret.
Derimot på et diskusjonsforume er det noen ganger morro å være en sosial katastrofe. Ekstreme ytringer og (ikke ondsinnede) provokasjoner som tenner motstandere og vekker meningsfeller holder gir mer liv og engasjement i diskusjonen.

king Ben

over 19 år siden

king Ben

Sorry!

Skjønner nå at du er Jalla!!

Yngve

over 19 år siden

Yngve

det skjønte jeg med en gang jeg leste at det sto "Hackedalen".

den har jeg hørt fra Jalla tidligere nemlig.....

som jeg forøvrig synes passer godt i sin egen beskrivelse av Miklagardingene. I hvertfall til deler av dette sitatet:
"Miklagard er et fantastisk golfanlegg, men er dessverre fullt av jålebukker som debatten her inne de siste årene er et klart bevis for.
Jålebukker er gjerne jålete i klærne, store i kjeften og skryter uhemmet"

Ikke at jeg synes Jalla var særlig jålete i klærne, de andre karakteristikkene passer i hvertfall glitrende.

Er forøvrig litt enig med begge to. man kan gjerne være forskjellige personer på et forum som dette, samtidig som det er viktig å bevare integriteten ved å være seg selv når dette er på sin plass.

Dette med integriteten faller litt bort når man gir seg selv et kallenavn og prøver å leve opp til det i virkeligheten. Det blir i etterkant da veldig vanskelig å "gjemme seg bort" bak nicket. hvis noen skal være ufin mot konkrete personer så synes jeg det er utrolig barnslig, og det rake motsatte av "(ikke ondsinnet) provokasjon" som det også ble kalt, å gjøre dette som et uregistrert nickname som ingen egentlig har kjennskap til. det blir kun ondskapsfullt, og kan kun være ment for å såre.

Når det er sagt, så synes jeg vel også at denne tråden har sklidd ut i dimensjoner, og at det kanskje er på tide å dra den tilbake på sporet igjen.

Denne turneringen skulle først være en turnering som inneholdt oss som liker å krangle om ting vi har mer eller mindre peiling på.
Det at vi klarte(med Simen og Gunder som absolutte primus motorer) å vri dette over til å bli en Veldedighetsturnering er utrolig flott.
vi skal alikevel ikke opphøye oss selv mer enn at vi har gjort en innsats som kan bidra til å bedre hverdagen littegrann til de barna som er rammet av kreft.
Dersom vi tenker over dette frem til neste høst når krangleforumet igjen skal arrangere turnering, så kanskje vi klarer å motivere enda flere til å delta, og kanskje også får gjentatt årets suksess med auksjon fra enda flere klubber.

Uri S

over 19 år siden

Uri S

Den Grå Musa & Jalla: så du synes det er morro å provosere bare for å få igang en reaksjon hos de som blir provosert? Er ikke dette litt jævla teit? Jeg personlig misliker folk som krangler eller diskuterer bare for krangelen/diskusjonens del. Det er så falskt. Historisk sett så har vel ikke Jalla hatt så veldig få ondsinnede innlegg heller. Kanskje han burde tenke litt mer over hva han egentlig skriver? Eller moderere seg litt?
Jeg skjønte også at det måtte være Jalla bare på måten innlegget ble skrevet på :]

Jalla

over 19 år siden

Jalla

Stopp en halv.
Jeg er aldri ondsinnet.
Men jeg har spilt golf lenge og mange steder og i mange klubber i mange land, så jeg har gjort meg opp meninger om mangt og mye.
Jeg krangler derimot aldri for krangelens syld.
Mange her inne klarer ikke å skille person fra sak. Er de uenige så glemmer de helt hva saken går ut på og går til personangrep tvert under et annet nick.
Men siden mange ikke liker min skrivemåte skal jeg bli litt snillere fremover. Prøve ihvertfall.

Hull 15

over 19 år siden

Hull 15

Det forklarer vel også hvorfor det er så gøy å drive så snart folk er 1 m unna gjennomsnitt drivingdistanse. Men klart, han er jo singlehandicapper og har full kontroll

Yngve

over 19 år siden

Yngve

Jalla,
dersom du aldri krangler for krangelens skyld, så vil jeg gjerne høre forklaringen på hvorfor du skrev dette:

"Den grå musa (18.09.06 kl. 20:42)
Miklagard er et fantastisk golfanlegg, men er dessverre fullt av jålebukker som debatten her inne de siste årene er et klart bevis for.
Jålebukker er gjerne jålete i klærne, store i kjeften og skryter uhemmet. De har grovt jålehandicap og oppnår aldri gode plasseringer i handicapturneringer. De er vittige og høyrøstede, liker å være midtpunkt i konversasjonene, men desperasjonen etter å bli lagt merke til gjør seg også positive utslag i at noen blir initiativrike og får gjort bra ting.
Siste ukes begivenhet ble likevel en stor sukksess takket være gutta fra Miklagard. Miklagard stillte med nesten halvparten av deltagere i Hackedalen, godt anført av Fjosulfs geniale innsamlingsaksjon. Og helt på toppen sitter selve Kongen av alle, stælken Gunder, og overvåker hver ensete bokstav og ip-adresse som renner inn på forumet til Jarle. Uten Miklagardere ville debattforumet fremstått som et gørrkjedelig bedehusmøte."

Det er ikke særlig konstruktivt, inneholder ingen oppfordring til konstruktiv diskusjon, men kun nedrakking som redder seg pinlig inn med gjentakelsen om at auksjonen var en fin handling.

var det noe jeg gikk glipp av her?

Fiffen

over 19 år siden

Fiffen

Jeg syns nå de rosa buksene til King Ben tok seg endel bedre ut enn den bomsete dongeri-shortsen til Jalla. hæhæhæhæ

den grå musa

over 19 år siden

den grå musa

Helt enig fiff, men jeg har ikke råd til ny shorts. Dessuten hadde slike rosa bukser blitt veldig skitne på meg fordi jeg stadig måtte brøyte meg vei i busker og kratt for å lete etter ballen min.
Yngve, du gikk glipp av humoren. Rundt der jeg satt var det stort sett Miklagarderne som førte ordet, og Gunder har ved flere andledninger uttalt at han har full kontroll med hvem som skriver hva på forumet.

Og hva hull 15 angår så fikk jeg høre av Zibben at jeg hadde slått litt langt på hull 3. Dette beklager jeg, men det var fordi det i baneguiden feilaktig sto at det var 290m til bekken der dere sto, og jeg slår ikke mer enn 220m med 3-wooden. Vi sto alle tre i flighten og diskuterte om dere var langt nok unna og var enige om at dere var det. Ting som dette kan skje på en ukjent golfbane, en av de jeg spilte med ropte FORE, og hadde du hatt problemer med det slaget kunne du ha sagt det til meg der oppe i stedet for å gjenta deg selv i flere tråder her på forumet.

Hull 15

over 19 år siden

Hull 15

Interessant at dere ikke en gang fikk med dere ballen som landet fem meter bak oss på hull 18

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Hellu musa: Har jeg ved flere anledninger det? :) ikke til min kjennskap. Men det er vel litt åpenbart at vi som driver forumet har tilgang til IP-adresser? Hva du skal fram til her skjønner jeg ikke. Ethvert forum har moderatorer, og det må til innimellom for å rydde. Ikke alltid man er like flink å fjerne det som burde fjernes da.

Synd at noen blir stigmatisert som fæle mennesker fordi de velger å kjøpe seg en golfbukse som er behagelig å spille i (nå skal jeg unngå å kommentere fargene) hehe.

Simen "Fjosok" Myhre

over 19 år siden

Simen "Fjosok" Myhre

Jeg må si jeg er "smigret" over at en aksjon startet med den hensikt å samle inn penger til barn med kreft, blir tolket som å være en følge av at noen jålebukker var desperate etter å bli lagt merke til. Dette må vel være noe av det laveste lavmål jeg har sett i noe innlegg noensinne!

Det er ikke ofte jeg blir provosert over det som skrives her inne, men dette tar jaggu kaka. Hvis noen kan se på en 6-7 åring som er helt nedkjørt av cellegift og stråleterapi, og tenke at "hvis noen samler inn penger til disse så må det være i desperasjon for å bli lagt merke til", da har man jaggu defekt moral og empati!

Dette dritet skal man ta fra en som påstår å gå på sak og ikke person, når nick og person er såpass åpenbart så opplever jeg det innlegget som nært injurierende.

I den forbindelse vil jeg også opplyse at jeg har en hardcase-til golfbag jeg vil selge. Den har tre defekte låser og viste seg å være like JALLA som den som solgte den til meg har vist seg å være. (Den funker hvis man teiper rundt). Hvis noen vil ha den så kom med et bud, pengene jeg får for den går rett til kreftsyke barn. Den selges fordi jeg ikke orker å bli minnet på en sur grinebiter hver gang jeg ser den.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

mulig jeg har gått glipp av humoren, men det er ikke sikkert alle setter like stor pris på å bli gjort narr av på grunn av antrekk og personlige egenskaper.

Men, nå skal jeg ikke gå noe dypere i denne diskusjonen. det blir bare dumt å dra dette over i noe vi ikke kommer til å bli enige om uansett.

bedre å tenke på at fra nå av skal alt bli så mye bedre..... :O)

musa

over 19 år siden

musa

tror noen balnder sammen noe her, det var ikke jeg som brakte rosa bukser på banen, det var det to andre som gjorde. Slutt å mobbe meg. Jeg skal bli snill.

Forum Romanum

over 19 år siden

Forum Romanum

Et bra ordtak her må være: Ikke bra å koke suppe på en spiker samtidig som man kaster stein i glasshus... :)

tvalo01

over 19 år siden

tvalo01

Trodde etter søndagen at jeg hadde tatt helt feil anngående forumets medlemmer. Godt å se at Dere er tilbake i godt gammelt humør.

Og Fjosok, la det prelle av, det du igangsatte var veldig bra. Det er ingen her som betviler grunnen din, de er bare ute etter en krangel.

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

Det er litt fristende å si at det var akkurat den diskusjonen ovenfor som var grunnen til at jeg avstod på søndag. MEN: på alle andre virker det som om de har hatt det supertrivelig i Hakadalen - så jeg velger å tro at det er ett råttent eple.

Når det gjelder Fjosoks veldedighetsinitiativ så er det ganske lavt å stille spørsmålstegn ved sånt. Det skjønner (nesten) alle så hvis jeg var deg Fjosok så ville jeg hevet meg ganske langt over det. Utrolig godt jobbet for en god sak.

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Jeg tror at de fleste som deltok på turneringen søndag opplevde en god og lett stemning. Det var en veldig positiv atmosfære rundt bordene under middagen og under auksjonen. Derfor reagerer jeg med vantro og skuffelse over at en som var til stede prøver å dra dette ned i møkka på en så krenkende måte. Selv stod jeg fram med fullt navn og nick under auksjonen, og da i etterkant å bli servert slike vendinger av en som i tillegg skjuler seg bak flere nick er regelrett sårende.

Dette oppfattes ikke som provokasjoner, ikke som forsøk på å være morsom, dette er rett og slett drit-kasting av en meget destruktiv art. Jeg skal ikke spekulere i motivasjonen denne personen har for sine utsagn, det er et mørke jeg ikke vil tråkke inn i.

@lle Fugler

over 19 år siden

@lle Fugler

Takk for kjempefin innsats Fjosok! Og til dere som drar det hele igang slik at vi kan samles, TUSEN TAKK!
Tror det er en del som det skjer noe med når man ikke ser dem inn i øya! Lett å bli mer utagerende enn om man sitter sammen med 38 andre voksne!
Jeg hadde en kjempefin Golfopplevelse sammen med andre golfelskere oppe i Hakadalen!
Stå på Fjosok og takk for det du fikk til!

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Takk til alle som bidro med noe positivt!

Et lite tips: Er du lei av å bli kalt "jålehandicapper" av forumets "sosiale genier"? Prøv google og hør det klirre i glasruter!

Fiffen

over 19 år siden

Fiffen

Fjosok: hehe interessant. Enten er det flere jålehandicappere her inne, eller så er det bare menneskelig å ha dårlige dager på golfbanen.

anonym

over 19 år siden

anonym

King Ben
Har spilt golf knappe to år tror jeg, dessuten har han forbedret seg veldig fra ifjor.

Han satser svært mye, men er et menneske og allikevel en nybegynner.
At han tør stille i rosa bukser respekterer jeg, er vel ikke krise om noen vil bli sett! Vi har alle forskjellige behov. Dessuten ville verden vært grå og død uten slike skikkelser som Bennern ;)

Mulig Hcp er litt vel lavt i forhold til "den jevne runde", men det er vel hans business om han vil spille til 28 poeng i snitt...

De få rundene jeg har spilt har han skrevet seg ned på 2 av de 3 rundene jeg har gått med han.

At han får en høy score betyr vel null og niks, selv de som i denne tråden har klaget over jåleHcp har selv spilt til nær 100 slag i turnering, og det er en med Hcp rundt 5 hint hint ;)

Heia King Ben

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Fiffen: Det er nettopp det, det er mulig å ha dårlige dager. Det er faktisk mulig å gå høyt oppe på 80-tallet når ting ikke klaffer for en 3-hcper. Sånn er golf, og man skulle jo tro at folk som hevder å ha spilt en del skjønner slike svingninger. (Spesielt når det ikke var mer enn en uke siden denne personen gikk nærmere 100 slag selv).

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

Det er i min verden uansett bedre å ha for lavt hcp enn for høyt. Som jeg har sagt en annen gang i dette forumet, jo lavere hcp jo hardere blir man straffet på en dårlig dag og jo verre ser scoren ut. Fra et lavt hcp kan man som oftest safe inn en 25 poenger, gjennom rolige 7'er jern og wedger. Men er det gøy da ? Man går for det forsøker å spille toppspillet - og så får det heller bære eller briste....

Siden jeg kan mistenkes for å ha mobbet King B lenger oppe - det var forsøkt holdt i en vennskapelig tone - og det var ihvertfall ikke vondt ment. Ble det slik tatt opp så beklager jeg.

704

over 19 år siden

704

For en fantastisk tråd å lese for en som ikke var med på turneringen. Jeg storkoser meg, her jeg sitter og spiser lunsj :o)

Fiffen

over 19 år siden

Fiffen

704: deg om det. jeg synes det er trist lesing.

H

over 19 år siden

H

Trist? Da tar man dette for alvorlig.

Har han gått ut og sagt store ord om at banen som er valgt er for kort og gul tee er for kort for jenter på 13-14 år så får han vel tåle litt.

Fiffen

over 19 år siden

Fiffen

H: har du i det hele tatt lest hva som ble sagt? Det er lov å spille dårlig golf. Get over it!

king Ben

over 19 år siden

king Ben

JOda. Jeg tåler det meste. Spesielt fra de som ikke tør stå frem med sitt eget nick engang....

Men, blir dumt å blande et dårlig resultat med en annen diskusjon ang. lengde på banen.

Grunnen til at jeg brukte denne sammenligningen med jemter i13-14 års klassen var for å poengtere faktiske lengder.... Jeg er ganske sikker på at det finnes mange barn som ville ha banka enhver av oss i minigolf også.... ;-))

Slik som hakkadal framsto på søndag var det marginale forskjeller på teestedene. Det var det jeg prøvde å få frem i den andre diskusjonen....

Samtidig har dette med spillemåte/styrke og gjøre. Min styrke er lengde fra tee med wood/driver. Når man kommer på en bane hvor dette ikke tillates pga hulldesign blir automatisk den delen av spillet "knust" som igjen medfører at man må prøve på andre ting, man ikke er konfortabel/vant med. Når man i tilegg har masser av blide slag på en ukjent bane, gjør ikke det saken bedre.

Jeg spiller 8 av 10 runder fra Svart. Har i snitt bedre brutto-score fra svart enn fra Gult. Dette fordi svart tillater meg å bruke min styrke, mens fra gult blir det mer variasjon, som igjen gjør at man binder seg en del, med desto resultat.

Som det blir nevt lenger opp her, er jeg i min tredje sesong med golf. Altså ganske fersk. Men, samtidig tør jeg si at jeg har hatt flere protimer og treningstimer på disse tre sesongene enn de aller fleste her inne. Dette gjør det til at ustabiliteten er utrolig stor. Altså fra det ekstraordinære til det fatale....

Men, uansett hvordan man snur og vender på det så er resultatet fra den dagen langt dårligere enn det burde.

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Vanskelighetene i Hakadal ligger nok ikke i at banen er for lang, heller motsatt. Eksempler fra mitt eget spill: Hull 1, avstand til greenen fra 100 meteren er målt rundt fairway, innspill er nok i realiteten 80 meter, jeg går over greenen, Hull 3: Går for langt og ender opp med lost-ball oppe i bakken til venstre, Hull 8: Driver nesten brua og blir liggende bak to bjerke-trær, Hull 10: driver visstnok for langt og ender opp i et blindt vann ved hull 11, hull 16: slår innspillet inn på en knallhard green som heller fra og havner i bakken bak greenen, hull 17 prøver inn på to og slår en rævva rescue inn i skogen venstre (dropper for uspillbar og redder par :), Hull 18, går over trærne,over fairway og over det meste og blir liggende i en steingrøft 90 meter fra hullet.

Først og fremst var det kompass-nåla som sviktet, og at jeg ofte slo for langt. Kan jo hende at det var flere som slet med det samme. Tror ikke man kan basere konklusjoner omkring dårlig score på at Hakadal er for lang fra gul, men heller at man har spilt for skjevt. Det er jo kanskje enda mer pinlig, og kunne nok ikke rettes opp med å spille fra rødt.

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

Fjosok, dette må jo være det mest seriøse innlegget du noensinne har skrevet i dine kommentarer om Hakadal oppigjennom tidene:-)

Du peker på noe mange som slår langt sliter med oppi dalen om de spiller fra gul, er vant til å bruke driver og ikke tenker konsekvenser.

Hull 1 , 6 , 9 , 13 , 17 og 18 (med frekk nok linje) er trygge fra gul om en slår ca 250 - 280 og i tillegg slår nogenlunde rett. Som dere (king ben inkludert) sikkert fant ut blir det trøbbel ved drive på andre hull enn dette fra gul med slike lengder.

Spiller du fra hvit kan du i tillegg drive på hull 3 og 8 om du ikke slår 320+, da er det fort gjort at ballen blir våt.

Ja det er mulig å drive på hull 4, 15 og 16 også, men slår du så langt som beskrevet bør du være like presis som herr michelson med driveren...ellers er det å tro på julenissen..

Driver du på hull 10 og går i vannet har en slått skjevt (å slå skjevt er ikke pinlig fjosok, snarere noe som skjer for de fleste mer enn ofte nok) ,eller man har glemt å se hvordan hullet ser ut i scorekortet. Det siste er litt mer pinlig enn å slå skjevt spør du meg:-)

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Drunk-duck: Jeg slår ikke langt, men som regel ganske rett. Problemet mitt (blant flere) var ofte at jeg ikke visste hvilke linjer jeg kunne ta med mine lengder. Det er veldig mye blindt i Hakadal, og jeg opplevde flere ganger at gode slag ble straffet mens dårlige kom jeg bedre ut av. Hakadal er det jeg vil kalle en typisk hjemmebane hvor det ikke er intuitivt hvor man skal og hva som er "smart å gjøre" på de ulike hullene. Kan minne litt om Skoger i så måte.

Det oppfattes ofte som litt meningsløst at man på så mange slag tenker: "Ja jeg får prøve å slå dit" og så kommer man frem og: "Jøss er det sånn det ser ut her, var det så kort/ vann her/bunker osv". Hull 1, 5, 6, 8, (9), 10, 13,15, 17 og 18 har blinde eller delvis blinde utslag. Hull 3 er desidert best å spille på fairway på hull 4. Det er sånne "hemmeligheter" som medlemmer ofte synes er sjarmerende men som jeg personlig ikke synes er veldig god design.

Dette er ikke noe forsøk på å bortforklare hvorfor jeg slo ballen dårlig på søndag, det har helt andre grunner.

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

Hei igjen el fjosoko:-)

Tror nok at en del av problemene dere singel gutta hadde kommer av at vi ikke har hatt en fullstendig baneguide i år og litt dårlig merking.

Merking utbedres til neste sesong, og skikkelig baneguide vil også komme da.

Problemet med at hull 4 brukes ved spill på hull 3 ,kan løses greit ved å sette opp litt hvite pinner fra der dogleggen begynner og oppover roughen mot utslagstedet på hull 4.

Dette som jeg sakset fra en annen tråd jeg skrev i i dag er ikke ment som et angrep på Mikla , Jeg digger nemelig baner med terreng, da må man nemlig bruke hodet litt mer og hullene blir mer utfordrende.

"Skal jeg tenke som enkelte kan jeg ta Mikla som eksempel :

Hull 2 blindt utslag
hull 5 blindt utslag
hull 6 blindt utslag til green ser flagget
hull 8 blindt innspill til green ser flagget
hull 9 blindt innspill til green ser flagget
hull 10 blindt utslag
hull 11 blindt inspill til green ,ser flagget noen steder og noen steder ikke
hull 15 blindt område før greenen
hull 17 blind innspill til greenen"

Men Mikla har i motsetning til Hakadal en flott baneguide der alle avstander en trenger er notert ned med nøyaktig kart over hullene.

Dette hjalp meg stort første gangen jeg spilte banen strategimessig....desverre ikke scoremessig:-)

Hullene jeg nevte fra Mikla er ikke blinde uansett, men akkurat som oppi dalen er de blinde ved noen strategivalg, og ved andre ikke.

Spørsmålene mitt til deg blir derfor : Hvis Hakadal hadde hatt en like nøyatig baneguide som på din hjemmebane, ville du slitt like mye strategimessig?

Og sist, det at man må spille en bane noen ganger for å "lære" seg den ordentlig, er det automatisk dårlig banedesign?

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

De blinde utslagene du nevner på Miklagard stemmer ikke like mye fra svart tee, men fra gult så ville jeg også lagt til hull 4. Hull 5 er ikke blindt i den forstand at du lett kan få oversikten over hullet. Du ser det når du går fra 4.green bla.

Men en annen ting er at det på Hakadal i motsetning til på Miklagard er mange skjulte "overraskelser". På Miklagard er det ikke noen skjulte hindre, (du ser alle som er i spill fra utslaget og innspillet) og det er det jeg mener med at det ikke er lett å forstå hva arkitekten har tenkt på mange av hullene på Hakadal. I all beskjedenhet så er det nok litt mer enn en god baneguide som skiller Miklagard og Hakadal, ikke at jeg tror at det var det du mente heller :)

Jeg forundres også av at man ikke måler avstander i luftlinje fra 200, 150 og 100 til forkant green. Holtsmark har heller ikke avstander til forkant, og det skjønner jeg ikke.

Når det gjelder blinde innspill så vil jeg ikke si at platå-greener er blindt, du ser greenkanten, flagget og hvis man da har riktig lengde-markeringer og pinneplassering så er platå-greener helt greit. Bogstad er en bane som har noen "stygge" blinde innspill, spesielt hull 5 og 6.

Jeg er helt sikker på at medlemmene der oppe kommer til å få mange trivelige runder på banen, og etterhvert som dere lærer dere de hemmelige triksene (sikt på halen til det ekornet, treff den kulen så triller du dit osv) så blir dere nok umulig å ta på hjemmebane. Det virker også som dere har et hyggelig miljø der oppe, slik sett så minner det hele meg litt om Mjøsen (hvor jeg startet min karriere). Fearnley fremstår jo også som en virkelig trivelig, morsom og generøs kar, og dette er verdier ved en bane godt som noe! Dere skal ha lykke til der oppe!

mvh Fjosok

b

over 19 år siden

b

Heisann må bare si at det er ett under at ikke NRK ver der opp i Hakkadalen og filmet slosskampen som må ha vært der oppe på søndag ellers er det helt utrolig at det er mulig å "krangle" så mye både foran og spesiellt etterpå en så vennskapelig match. Man pleier normalt å være snill med venner og kjente men det ser ikke sånn ut ... likevel Fjosok Myhre godt tiltak uansett.

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

b: Jeg skjønner ikke hva du mener med det, tonen på Hakadal og her er gemyttlig og vennlig nå. Frustrasjonen har vært rettet mot en kamelon som har forsuret forumet gjennom mange forskjellige nick i det som viste seg å være et hat mot miklagard-medlemmer. Han er nå avslørt og resten av debattantene oppfører seg meget sivilisert spør du meg. :)

fjosocko

over 19 år siden

fjosocko

Fjosok spilte dårlig i Hakadal, og skylder (gemyttlig og vennlig) på banen. Han har samlet inn en "masse" penger - nå får han lov til å rakke ned på andre anlegg enn sin hjemmebane. Her er hva han har kommet med til nå:

”Men en annen ting er at det på Hakadal i motsetning til på Miklagard er mange skjulte "overraskelser". På Miklagard er det ikke noen skjulte hindre, (du ser alle som er i spill fra utslaget og innspillet) og det er det jeg mener med at det ikke er lett å forstå hva arkitekten har tenkt på mange av hullene på Hakadal.”

- Med HCP 3,6 burde du vite at enhver bane må angripes med forskjellig skyts. Tiger brukte vel driveren en gang på siste runde på ”kretsmesterskapet” på Hoylake. Du hadde spilt banen et par dager før, og kjente banen. Dere valgte å spille fra gult, selv med 11 spillere med under 8 HCP.

"Det er veldig mye blindt i Hakadal, og jeg opplevde flere ganger at gode slag ble straffet mens dårlige kom jeg bedre ut av. Kan minne litt om Skoger i så måte."

- Du graderer Hakadal fra gult, og Miklagard fra svart. Se innlegg over fra Simen Fulland så skjønner du at Miklagard er enda "blindere fra gult" enn hva Hakadal er:

Hull 1 er 550 meter langt (fra hvit), og er blindt hvis du driver over 300 meter carry. Jeg har også spilt Hakadal, ingen av dem som var med på søndag drivet så langt at hull 1 er blindt fra hvit. Dere spilte fra gult.

Hull 5 er jeg enig i er vanskelig uten å vite hvor flagget står. Man ser flagget, men på en 40 meter lang green bør man merke plassering av flagg.

Hull 6 er som hull 1. Dere slo fra fremre gul (5 teesteder), og det eneste som er blindt er vannet på høyre side på rundt 270. Trekk litt tilbake (50 meter), og ingen av dere har noen problemer med at hullet er blindt.

Hull 8 er bygget for hvit tee, med 3 greenbunkre fra 200 - 230, vanlig carry for lavhandikappere fra hvit. Fra gult (klubbtee) er dette hullet lett, og rullen er blind.

Du skriver at hull 9 er blindt. Jeg får ikke sett hvordan du ser det. Hvis du driver fra 10 meter til over 500 får ikke det blitt blindt.

10 - 280 meter par 4, på det som blir treningsbanen ved neste utbygging. Hvis man velger å drive dette hullet er man enten en rå golfer eller en tåpe. Bunker som blokkerer hele greenen hvis man vil drive. Dette burde nok Fjosok ha skjønt!

13. Fremdeles på treningsbanen – dogleg høyre 300 meter par 4. Hullet er blindt for dem som driver over 260 carry. Etter det jeg så er ikke du en av dem, og kunne vel ha spilt deg inn på to slag.

15. Nok et hull hvor det beste er å legge seg på rundt 220 på fairway fra gult. Ikke blindt på utslaget. Hvis man vil drive greenen kan man prøve det, men man må drive 280+ meter. Hvis dere hadde spilt fra hvit hadde dere kunne drivet så langt dere ville. Fra hvit er ikke greenen i spill for noen scangolfere.

17. Dette hullet er det eneste hullet som kan kalles blindt på runden. Hvis du har carry over 240 er rullen blind. Dere hadde baneguide som beskrev dette.

18. Fra gult er dette blindt for dem som slår carry over 240. Hvis dere hadde spilt fra hvit hadde dere slått 35 meter bak, og alle som var med hadde nok hatt mer enn nok med å komme over vannet.

Nei Fjosok - en så god golfer som deg burde ikke ha spilt Hakadal fra klubbtee. Neste år bør dere dele opp konkurransen i to klasser, stableford og slag. Fra hvit ville du fått mer ut av banen. Det er en grunn til at det er en fire- fem tee-bokser, også i Hakadal.

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

Hei igjen Fjosok, :-)

Er litt utsikker på hva du mener med mange skjulte overaskelser i Hakadal.

Jeg synes jeg ser de hindringene som er i spill stort sett overalt på banen unntatt på hull 15 (bakre bunker og vann bak disse) og 18 (ved frekk linje mot høyre over dammen.) Og ja jeg har ikke glemt vannet på hull 10,men der har jeg aldri vært unntatt ved en god hook på nr 11.

Min påstand er at med merking ala Mikla og en like fin baneguide,ville du ikke fått de overaskelsene du fikk under turneringen.

Merkingen blir som hos dere til neste år,så da blir det lettere å spille med mindre synsing.

Hviken bane som er best tror jeg vi lar være og diskutere. Vi kan ta den diskusjonen igjen om noen år når Hakadal er ferdig utbygget og har fått satt seg.

Takker for lykkeønskninger og det samme tilbake:-)

Mvh El drunkducko

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

Til "fjosocko" ,er helt enig i din glimrende analyse av fjosoks uttalelser og beskrivelse av Hakadal.

Men ingen skal bruke Fjosoks tiltak for kreftsykebarn mot ham. Det synes jeg alle bør holde seg for gode til.

Hold innsamlingen utenfor diskusjonen. Her tar dere mannen og ikke ballen. Det var et flott tiltak og mannen fortjener kun gode ord for det.

At man er uenig i hans utalelser om Hakadal ,slik jeg er,er en annen sak som fint kan debateres,og etter innlegget ditt blir det vanskelig for ham og gjøre et fornuftig comeback:-).

Fjosok har også kommet med konstruktiv kritikk av merkingen min, som jeg tar i mot med takk:-)

Børje Pedersen

over 19 år siden

Børje Pedersen

Uten å ta stilling til, eller delta i denne diskusjonen, konstaterer jeg at det tross alt har blitt avholdt en hyggelig turnering. Helsa sviktet meg desverre fra å delta, men skulle gjerne ha deltatt. Da skulle jeg også ha kverulert i ettertid.
Uansett, jeg har fått premielisten fra Gunder, og premier fra Nettogolf.com er sendt ut i dag til de rettmessige vinnerne. Samtidig tar jeg meg friheten til å minne om at Høstsalget er begynt på www.nettogolf.com med omtrent halv pris på det meste.

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Nå er var det virkelig ikke meningen å rakke ned på banen, men påpeke det jeg opplever som svakheter ved den. Prøver også å balansere med det jeg opplever som positivt ved Hakadal.

Ikke ser jeg hvor jeg har forsøkt å skylde på banen for at jeg spilte rævva (86 slag) Er det når jeg skriver:

"Først og fremst var det kompass-nåla som sviktet, og at jeg ofte slo for langt. Kan jo hende at det var flere som slet med det samme. Tror ikke man kan basere konklusjoner omkring dårlig score på at Hakadal er for lang fra gul, men heller at man har spilt for skjevt."

"Dette er ikke noe forsøk på å bortforklare hvorfor jeg slo ballen dårlig på søndag, det har helt andre grunner".

Enig i at jeg nok ikke angrep banen med riktig skyts, samtidig som det ikke er lett når du ikke ser hvor du skal, og det var det jeg mente med skjulte overraskelser. Også er det jo noe med stableford, har du ett tildelt slag og har 3 poeng etter 5 hull så må man fram med litt grovere verktøy etter hvert :)

-Nå visste ikke jeg at Fulland har sannheten om Miklagard er mer blind fra gult enn det Hakadal er.

-Hull 6 blir for meg ikke noe bra hull uansett hvor jeg står.

-Hull 8: Helt enig, det er mye bedre fra hvit.

-Hull 9 er ikke blindt annet enn at fairway krummer, men der ser man alle farene fra tee så det trekker jeg tilbake.

-Hull 10: Jeg er en rå tåpe. Like fordømt er det et vannhinder du ikke ser der.

-Hull 13: Der lå jeg 10 meter kort av greenen. Så kanskje du ikke så meg lell.

- Hull 15: Spilte det med rescue nesten over hele fairway da jeg spilte fra hvit.

- Hull 17: Det er så blindt som det går an. Hadde 210 meter igjen og lå midt i fairway :)

- Hull 18: er blindt både fra hvit og gult. Typisk kjentmann-hull hvor man må vite hvor linje man kan ta. Da jeg gikk fra hvitt gikk jeg i garasjeveggen så det sang, nå tok jeg mer linje og gikk over fairway.

Enig at den passer meg bedre fra hvit enn gult, men den er fortsatt uoversiktlig fra tee.

For ordens skyld så synes jeg snaue 25000 er masse penger (bare alle nå kan se å få overført pengene så de kan komme dit de hører hjemme). Jeg har forøvrig aldri trengt en innsamlingsaksjon på samvittigheten for å komme med kritiske innspill om baner jeg har spilt.

Supern

over 19 år siden

Supern

Jeg tror visse høyhandicappere burde jekkes ned noen hakk. Har dere ikke ydmykhet nok til å knø inn i skallen deres at Fjosok har litt mer peiling på golf enn dere?

Hvis dere begynner i en sjakk-klubb, går dere da fram til de flinkeste i klubben og forteller dem at strategiene deres og forståelsen for spillet er helt dust?

Hull 15

over 19 år siden

Hull 15

Jeg tror du bare kan glemme den gallesure kritikken av innsamlingsaksjonen, Fjosok. Ingen med verken IQ eller EQ i behold ser på dette som noe forsøk fra din side å sole seg i glansen av den. Det var et kanontiltak og ikke noe annet.

Jostein

over 19 år siden

Jostein

Jeg skjønner heller ikke hvorfor man har markert hullavstander langs fairway. Det er jo luftlinje som teller. Når fairway svinger mye, som f.eks. på hull 15, er det vel omtrent like viktig å vite avstand langs fairway som avstanden til proshop.

@lle Fugler

over 19 år siden

@lle Fugler

Jeg spilte sammen med en lav hcpèr fra Kongsberg som heller ikke hadde spilt banen før. Han påpekte ganske tidlig at alle avstander var feil! Når han fant ut av det begynte han å vurdere lengdene selv og spilte så på banens par de resterende hull.
Jeg er enig i hans vurderinger om at lengdene ikke var korekte på mange steder!
Kan det være høydeforskjellene som har lurt oppmålingsinstrumentene?
Tror det er lurt å sjekke hvordan lengdene på hullene er, før det blir laget for dyre tee informasjoner!
Lykke til med en bane som helt sikkert blir bra når innkjøringsfasen er over og banen får "satt" seg!

Lavhandicapper

over 19 år siden

Lavhandicapper

@lle fugler: Jeg vil bare påpeke at det er sykt vanskelig å se om det er 80 eller 90 meter, eller om det er 130 eller 140 med det blotte øye. Hvis han fra Kongsberg klarte dette så er han flink!

Som Fulland har påpekt en drøss av ganger er lengdene målt langs fairway. Dette fikser dem til neste år. La oss nå slutte å diskutere lengdene da :)

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

Fjosok: Her er de blinde slagene jeg husket på Mikla :

Hull 2 blindt utslag
hull 5 blindt utslag
hull 10 blindt utslag
hull 17 blind innspill til greenen"

Til dette skrev du :
"De blinde utslagene du nevner på Miklagard stemmer ikke like mye fra svart tee, men fra gult så ville jeg også lagt til hull 4. Hull 5 er ikke blindt i den forstand at du lett kan få oversikten over hullet. Du ser det når du går fra 4.green bla.

I neste tråd sier du : "-Nå visste ikke jeg at Fulland har sannheten om Miklagard er mer blind fra gult enn det Hakadal er. " Du er med andre ord ikke bare uenig med meg ,men med seg selv også.

Poenget er igjen : er det en kupert bane som følger terrenget vil det være områder du ikke ser ballen avhengig av køllevalg og spillestrategi.

Dette er tilfellet på flere hull på Mikla enn i Hakadal.
Blir Mikla eller Hakadal en dårligere bane designmessig pga dette?
Jeg mener klart nei. De blir mer moro og utfordrende å spille.

Min påstand er derfor at manges problemer i scangolf turneringen kom av min magelfulle merking(ber ydmykt om unskyldning), og ikke banedesign. Dette blir som understreket flere ganger utbedret til neste sesong:-)

Til sist litt om design. Fjosok skriver videre :
"-Hull 6 blir for meg ikke noe bra hull uansett hvor jeg står."

Jeg er helt uenig ,slår du fra hvit eller gul blir du konfrontert med klare strategivalg på tee. Skal jeg legge utslaget før vannet (trygt) og dele opp i 3, eller drive dele opp i 2 (fra hvit carry 240 - 250 for å passere) å risikere å havne i hinderet ved dårlig treff.

God design for meg er hull der filosofien "great risk great reward" er ivaretatt, og der man har flere en ett klart godt strategivalg når en står på tee. Dvs at man må tenke litt ikke bare dunke ivei.

Hull 6 er derfor et godt golfhull. De fleste andre hullene i Hakadal er utformet på samme måte. Du må studere hullet, vurdere risiko og ta et valg. Det er flere måter å spille hullene på med godt resultat, ergo er det god design.

Hull 15 er at annet godt eksempel.
Du kan i prinsippet drive green (tåpelig men mulig)
Du kan følge venstre rough kant, smalt og vågalt men med god betaling om du ikke går i roughen, vannet er da ute av spill og du har et kort innspill på 50 - 10m igjen.
Du kan spille deg over bunkere for å få et kortere inspill, blir da fort liggende i bunker, samt at slår du for langt kan du trille i vannet.
Du kan spille deg safe ut i fairway til høyre for bunkerene, men må da slå over vannet som beskytter greenen, med den risikoen det innebærer.

Hull 18 : du skriver "- Hull 18: er blindt både fra hvit og gult. Typisk kjentmann-hull hvor man må vite hvor linje man kan ta. Da jeg gikk fra hvitt gikk jeg i garasjeveggen så det sang, nå tok jeg mer linje og gikk over fairway. "

I den improviserte baneguiden sto det at du måtte slå 180 meter for å treffe tørt land rett over dammen fra gul. Fra hvit gikk du i garasjeveggen. Er du da nødt til å drive?

Min din lengde er ikke dette et driverhull med mindre du vil slå i retning av greenen. Du kunne ha brukt jern eller wood å lagt deg over vannet å hatt 150 - 120 meter igjen. Vil du nærmere en 110m igjen til pinnen er hullet blindt, men det er jo opp til deg som spiller om du vil risikere.

Dette par 4 hullet har alt. Du kan gjøre alt fra å gå for greenen til å spille deg rundt vannet som om det var et par 5. I tillegg er det meget vakkert. Igjen god design

Slik er hullene i Hakadal designet. Dunker du ivei blir du straffet hardt om du misser, bruker du hodet blir du godt betalt. Slik skal golf være.

At vi ikke har klar en flott baneguide enda og mangelfull merking har intet med design og gjøre og blir som sagt snart utbedret til neste år.

Svensken

over 19 år siden

Svensken

Fulland: beklager å måtte si det, men du har ikke spesielt GOD kunnskap på banedesign. OK, men definitivt ikke god. Få deg nå lavere handicap før du angriper andres objektive designkommentarer på denne måten.

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

"svensken" fjosoks eller andres (inkludert egne) objektive designkommentarer...unskyld at jeg ler......vent litt der lo jeg litt til.

knis.........ha ha haaaaa ......hikst ......ho ho ...hi hi hiiiii.

Kanskje du kan fortelle meg hvor godt handicap man må ha for å kommentere banedesign?

Er 9 bra nok?, bør jeg ha 5? eller vent litt 3,7 er det magiske tallet.

Kom igjen opplys meg fortell med hvor den magiske grensen for å kunne uttale seg går........

Yngve

over 19 år siden

Yngve

jeg tror 5,4 er grensen.
gleder meg til om 5 år. da skal jeg nemlig ha 5,3 og kan uttale meg om ALT.....

:O)

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

Fillern , da må jeg vente litt jeg også....

Tenk så deilig, så fort jeg får 5,4 i handicap blir alt jeg sier objektivt.

Herregud som jeg gleder meg:-)

egolf

over 19 år siden

egolf

Hva da med oss som aldrig kommer dit skal vi ikke få mene no vi da.

BULL SHI..........! :-(

Bamse

over 19 år siden

Bamse

Tøft!
Da er alt jeg til enhver tid sier korrekt! Takk Yngve :o)

egolf

over 19 år siden

egolf

Gjelder dette bare banedesign, eller er vi generelt ikke objektive

Svensken

over 19 år siden

Svensken

Fulland: fint at du gleder deg til du får 5,4. Nei det er ingen magisk grense, men når du skriver såpass lite objektivt om DIN bane, ja da må man få si noe. Hvis du mener Hakadal har bra design, og hvis du ikke ser kvalitetsforskjellen på Miklagard, Nøtterøy, Holtsmark med flere, ja da skjønner jeg jo at du ikke har mye kunnskap om banedesign.

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Fulland: Jeg skjønner ikke hvordan du får innspill til platågreener der du både ser greenkant og flagget til å bli blindt? Dette forsøkte jeg å forklare med hva som faktisk er blinde innspill (eks 5 og 6 på bogstad). Følgende beskrivelser (om Miklagard) kan ikke regnes som blinde, da du tross alt ser både flagg og greenkant:

hull 17 blind innspill til greenen

og du sitter igjen med:
hull 2 blindt utslag
(og jeg legger til hull 4 blindt utslag)
hull 5 "blindt" utslag

Jeg skjønner at du er glad i hjemmebanen din og det er kjempebra! Lojale medlemmer er viktige for golfklubber i disse dager spesielt da flere klubber sliter med økonomien. Tror ikke jeg skal bruke mer tid på å analysere Hakadal ytterligere, det viktigste er jo tross alt at du som fortsatt skal spille der synes at banen er fin og morsom å spille :) Og som jeg har sagt tidligere så er det fine greener på backnine.

Synes forøvrig det er usaklig å "nekte" høyhandicappere å uttale seg om design. Men, personlig så må jeg nok innrømme at jeg lytter mer til en scratch-spiller enn en 20-hcper selv om de kanskje spiller på like mange stableford poeng...

Svensken

over 19 år siden

Svensken

Fulland: beklager at jeg er fordomsfull nå :) men jeg blir fort det når jeg ser ignoranter tale.

egolf

over 19 år siden

egolf

Simen

For meg og mine blir designen i dalen perfekt for det er jo hjemme banen, og ellers takker jeg f... for at vi ikke liker samme utforming av baner og ikke minst at de som lager banene tenker forskjellig, bare like baner UUUUUUUUUUUUUU. men nok om det nå går jeg heller en runde i dalen så får jeg prøve å se hvem som har rett.

egolf

over 19 år siden

egolf

Simen

Ut ca 1400 er plass i fligthen hvis det passer er du velkommen, kansje kan en som ikke slår så langt få med seg hva dere mener.

Luna

over 19 år siden

Luna

Enig Fjosok.
Det er utrolig hvor fort folk blir kvalifiserte "banedesignere"

Mats Ø.

over 19 år siden

Mats Ø.

Samma dulladeiten om det er blindt utslag eller ikke. Jeg for min del synes det er en utrolig deilig følelse å se ballen forsvinne over en kant og finne den igjen midt i fairway. Knallfett! Men jeg skal jo ikke uttale meg, jeg er jo trossalt en høyhandicapper.

Svensken

over 19 år siden

Svensken

Mats: det kan du skrive under på.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her