Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

   Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Noen som vet?

Struck

over 19 år siden

Struck

Har opplevd følgende episoder i løpet av et par helger, og lurer på hvordan jeg skal/skulle har forholdt meg!

1)
Jeg ligger på green og markerer min ball med plastikk ballmarkør. Det blåser ganske heftig, med det resultat at markøren flyr avsted, og lander langt unna min opprinnelige plassering. Hva gjør jeg nå?

2)
På et utslag slår jeg ballen ut i overgangen mellom semi rough og rough. Når jeg kommer frem til ballen min så viser det seg at den ligger oppe på en annen "lostball"!
Kan jeg uten videre fjærne den underste ballen, og plassere min ball tilbake der hvor den (underste) lå, eller hva?

Undrer

over 19 år siden

Undrer

2 veldige gode spørsmål, som jeg også gjerne ville ha relevante svar på

Mats Ø.

over 19 år siden

Mats Ø.

Nr.1 kan jeg ikke svare på, men Nr.2 er nok slik at du må spille på den. Det er jo trossalt det som er golf. Ballen skal spilles der den ligger. Men kanskje man kan definere "lostballen" som et fremmedobjekt og kalle det en dropp... nei, jeg aner itsj! :P

snappy

over 19 år siden

snappy

1)
Du får legge markøren tilbake der den lå, uten straff.

2)
Man får flytte ballen under, og plassere din på det punktet uten straff:
- Jeg kan ikke skjønne annet. En ball blir regnet som utstyr vil jeg tro. Dersom man må spille ballen som beskrevet i 2) vil man også bli nødt til å spille ballen som den ligger i dette eksempelet: Jeg putter i nedoverbakke, ballen triller, triller og triller. Ballen legger seg ikke til ro før den treffer wedgen til kompisin min som ligger 5m utenfor green. Jeg treffer ikke mitt eget utstyr så jeg slipper straffeslag, men jeg behøver ikke chippe gjennom wedgen til kompisen min!! Han får løfte køllen bort, og jeg får spille ballen min der den lå. Eller er dette også feil???? Dette er bare noe jeg antar, ikke sikker i min sak på dette spørsmålet.

Per Kristian

over 19 år siden

Per Kristian

For nummer 2 benytter du regel 24 Hindringer.
Gå til http://www.randa.org/ og se under Rules. Der har du alle reglene og decisions hvis du trenger de.

Og her http://ngf.golf.no/webregler/ ligger alle reglene på norsk også!

Per Kristian

over 19 år siden

Per Kristian

Nei, regel 24 blir feil for ballen er vel ingen hindring...

Per Kristian

over 19 år siden

Per Kristian

Hehehe, joda! Prate med seg selv...
Under decision for regel 24 finner man:

An abandoned ball is a movable obstruction. The player may remove it under Rule 24-1. Rule 22-2, which deals specifically with one ball interfering with another, does not apply. It applies only if a ball in play interferes with another ball in play.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her