Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Norges vanskeligeste hull

10 Hcp

over 18 år siden

10 Hcp

2 kandidater
Hull 12 på Kongsberg på grunn av green
Hull 4 fra svart på Nøtterøy er også morsom.
Diskusjonen er satt for å skape blest om vanstlige/sære hull
Kom med forslag.
Kanskje det kommer noen ideer på baner jeg ikke har spilt, og får lyst til å prøve

hahahaha

over 18 år siden

hahahaha

hull 12 på kongsberg?!??!?!?!??!??????
ler...
er jo et lett hull!

4-ball

over 18 år siden

4-ball

enig!
begge de lange par 4 hullene på hauger er jo vanskeligere.......!

Smilende Sam

over 18 år siden

Smilende Sam

Par 4 hullene på Hauger er ikke vanskelige - bare lange :-).

Hull 17 på Mikla synes jeg er tungt...

GAD

over 18 år siden

GAD

Hull 11 på Norsjø

Kevin

over 18 år siden

Kevin

Stemmer for hull 11 på Norsjø,sjekk ut bildet av signaturhullet på hjemmesiden deres hvis du ikke har spillt der. Par 3 på nesten 190m

Easy

over 18 år siden

Easy

Hull 14 på Miklagard fra svart. Nesten alltid motvind. 217 m par 3 med vann og heavy rough langs hele venstre siden

Els

over 18 år siden

Els

Hull 18 på Bjaavann fra sort tee. Monsterhull på 592 meter med vann langs hele høyre side. I tillegg krever det en carry på over 200m for å komme til fairway. Kryssing av en elv underveis, og nesten blindt innspill. Verre kan det nesten ikke bli...

shorty

over 18 år siden

shorty

JEg syns mange hull på meland er veldig vanskelige.. de er lange og utfordrende

doc

over 18 år siden

doc

13 på Hauger er godt beskyttet, hatten av for de som greier par og fugl fra back der , ikke jeg (enda)..

eisp

over 18 år siden

eisp

Hull 3 på Myklebostad (Salten Golfklubb, Bodø).

Prøvde denne banen da jeg var en tur nordover i sommer.
Dette par 5 hullet har 160 meter frem til første mulig landingsplass som forøvrig er smal, (må lande i fairway da ut høyre/venstre=mistet). Norskehavet ligger langs venstre side, så det er alltid vind.
Andre slaget over en Vikinggrav og uten å se green. 3 slaget gjøres mot en green, som ligger rundt 20 (tipper jeg) høydemetre lavere og er ganske liten (nei, vet ikke hvor liten), på et lite platå der et for langt slag går rett i havgapet.

Out of Bounds

over 18 år siden

Out of Bounds

Hull 16 på Skoger er sykt vanskelig.

jimenez

over 18 år siden

jimenez

Hull 13 på Hauger er blant landets mest tricky. Det samme gjelder hull 3 på Meland, særlig når nordvesten står på. Bogey er en god score på begge disse hullene. Også tolveren på Bogstad krever sitt, ikke minst når flagget står helt bak på den nesten overdrevent store greenen. Jeg sliter nesten alltid også på det som var hull 17 på Miklagard, for ikke å snakke om det fjortende på "nye Borre". Et monster.

par3

over 18 år siden

par3

hull5 Holtsmark GK fra svart.
225 meter i luften å du må treffe green!

king Ben

over 18 år siden

king Ben

Når fikk Holtsmark svrte tee!?

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

King: Det er laget en backtee på hull 5 som er 40 meter bak hvit, mulig det er noen andre backtee på noen andre hull på Holtsmark også. Det gjør i hvertfall hullet til et fantastisk monster par 3.

Mats Ø.

over 18 år siden

Mats Ø.

Jeg må nok si at det lange par4-hullet på Hauger som er litt dogleg-høyre oppover firehojnnermeter er Norges vanskeligste hull. Min erkefiende!

Snappy

over 18 år siden

Snappy

Føler vel egentlig at man bør dele denne diskusjonen i 3.

Vanskligste par3, par4 og par5.

Jeg føler at et vanskelig hull er et hull der man kan gå på en smell selv om man spiller safe. Et langt par4 man kan dele opp i tre er ikke vanskelig dersom man ikke har særlig med farer på veien mot green.

Jeg sitter med 2 par4 hull man ofte kan få elendig score på selv om man er relativt god til å spille golf.

1: Hull 15 på Onsøy
2: Hull 1 på Haugaland golf klubb

Hull 15 & 16 på Sola GK er også tunge hull på slutten av en runde.

PS: Jeg snakker alltid om spill i turnering (ikke match), ikke selskaps golf.

Har ikke spilt mange av banen dere forteller om her...

PS II:
Til Mats Ø og alle andre høy hcp vil jeg si.. Dere skal bedømme hullet etter deres par på hullet, ikke banens par. Dette er viktig. Mange hull er slik at man med 29 i hcp ikke skal få par. Et hull som er vanskelig for høy hcp er ofte enkle for lav hcpere. Eks kan være par 5 hull. For ny bygynnere er disse de vanskligste, men for mer erfarne spillere er det ofte de som er de enkleste. For meg selv viser statestikken at jeg scorer dårligst i snitt på par 3 hull. Dette sier meg at jeg ofte får par eller bogie på par 3 hull, ikke ofte jeg får dårligere en bogie. Par fire har jeg selv ok statestikk for mitt hcp, men her får jeg oftere katastrofe score, men siden det finnes så mange par 4 hull på banene blir de små i mengden av par, birdies og bogie. Par 5 har jeg snitt mellom 4,5 og 5 et sted.

Håper dette forklarer problemet for de enkelte.

Maverick

over 18 år siden

Maverick

Hull 13 på Hauger. Trangt landingsområde for driven (blitt noe bedre nå) samt langt innspill mot en vanskelig green.

Mats Ø.

over 18 år siden

Mats Ø.

Snappy: Det er jo helt sant. Hvis jeg ikke tar helt feil så har jeg faktisk 3 slag ekstra på det hullet, men så gira som jeg er så går jeg uheldigvis alltid for gull, noe som ikke alltid lønner seg.. hehe..

doc

over 18 år siden

doc

Spm.: er det noen i panelet som har greid par el bedre fra hvit på hull 13 Hauger? Just a question:/

Hacker

over 18 år siden

Hacker

Min siste runde på Hauger fikk jeg birdie på hull 13 for første gang! Det var fra gult, og det var første gang på det hullet.

Jeg mener allikevel at dette er Norges vanskeligste par 4 hull. Vanligvis sliter jeg med å få bogie.

Da Birdie

over 18 år siden

Da Birdie

Har hatt birdie på hull 13 på Hauger 2 runder på rad! Første gang: Pitchet i koppen fra 70m. Andre gang: Lå på fringen og chippet i hullet, som sto kort på greenen. Begge var fra hvit, den andre var i turnering

97

over 18 år siden

97

Helvetes hull 5 og 11 i Narvik ! Verre blir det ikke !

doc

over 18 år siden

doc

hatten av De Birdie! Jeg mener det- hatten av, for det der tror jeg få spillere er forunt :) Bra sesong ellers? Mvh

704

over 18 år siden

704

doc, kan ikke skryte på meg Da birdie sine erfaringer, men har hatt par noen ganger fra hvit ja. Man aldri birdie :o(

Da Birdie

over 18 år siden

Da Birdie

En sesong på det jevne...noe bra, noe dårlig

fmaps

over 18 år siden

fmaps

hull 15 meland ernorgesvanskeligste

Erik____

over 18 år siden

Erik____

Snappy: med ett snitt på under 5 på par 5 hullene burde du være inærheten av 0 i hcp. Vertfall under 2,5

Gitt opp

over 18 år siden

Gitt opp

Hull 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17 og 18 på Hakadal.
Hadde vi spilt slag på søndag, hadde jeg vært der ennå.

Nording

over 18 år siden

Nording

Hauger meg her og Hauger meg der. Høl 6 på Skjomentrollet er det mest ofselege hølet.

Erik er veldig dum

over 18 år siden

Erik er veldig dum

need I say more!!!!

til nording

over 18 år siden

til nording

Har du en link til Skjomentrollet (baneguide?)

704

over 18 år siden

704

Eric___, Snappy er faktisk ganske god, skjønner du.

snappy

over 18 år siden

snappy

Ja, stemmer kanskje det. For å være helt nøyaktig er mitt snitt på 4,89. Dette er snitt i turneringer, både klubb og forbundsturneringer. NM er også tatt med, og der hadde jeg dårlig score på par 5 enen. Ble med to runder på meg da...... Men hadde jeg klart cutten ville jeg hatt snitt på 4... LOL

Fairway

over 18 år siden

Fairway

Må være hull 15 & 16 ved Sola GK. Skikkelig vanskelige hull dette. Ser "Snappy" også peker på disse hull og er enig i det han skriver.

Sliter også med hull 10 og 11 på Bærheim Golfpark. LAnge hull... og mange hinder.

UK-man

over 18 år siden

UK-man

Det er nok mulig at det er mange baner som har noen enkelt hull som er vanskelig, jeg ser at div hull på Hauger blir nevnt og 13 er et tungt hull. Det som er med Hauger er at det er ingen hull som er lette.

De fleste baner jeg har spilt har en del hull som er såkaldt "plankekjøring".
De finner du ikke på Hauger, her er alle hullene enten lange og tunge, eller har blindt innspill, gjerne til en liten green.

Men jeg vil fremdeles påstå at hulle 13 på Hauger er blandt de vanskeligste i Norge å klare par på. Særlig når teeklossene er litt tilbake og flagget er bak på greenen, da er hullet bortimot 460 meter på det værste og fremdeles PAR 4, og alt er oppover med innspill til en platågreen, hvor man på det værste bare ser toppen av flagget...

doc

over 18 år siden

doc

enig uk mann, hadde 7 på 13 og 5 på 15 idag og totalt 103 på Hauger idag ,og det er pt max hva jeg har prestert på den banen, utfordrende, aldri kjedelig ;), pån igjen i morgen..

UK-man

over 18 år siden

UK-man

Nei kjedelig blir ikke Hauger, så bit tennene sammen og sikt på 90 scoren. Lykke til, det trenger vi vel alle som spiller fast på Hauger, der får man ikke scoren, men må spille godt hele veien for den, og selv da kan den bli relativt høy.

doc

over 18 år siden

doc

90 på Hauger kunne skje den dagen jeg slutter å 3 putte på litt for mange hull, begynte ifjor og trener nesten hver dag til jeg ikke ser ballene lenger. Hatten av for de som greier 90 på Hauger ! :)

UK-man

over 18 år siden

UK-man

90 er bare en ny grense man må krysse det også. Problemet er at det blir værre og værre å krysse de grensene. 80 er en mye tøffere grense å krysse, men som du sier, trening og atter treninng er tingen.

Manowar

over 18 år siden

Manowar

Hull 2 på Skjeberg og hull 15 på Onsøy er to greie kandidater..

UK-man

over 18 år siden

UK-man

Huh? Hull2 på Skjeberg? 440 meter par 5? En moderat drive en spoon og et kort jern. Helt greit det vel? Bare innspillet som man må passe litt på, men ikke vanskelig det hele tatt. Spilte der mye i våres og det var ingen problemer.

Hull 15 på Onsøy er vel heller ikke veldig vanskelig, husker jeg rett fra i våres så gjelder det å slå en fade på ca 200-220 eller så og resten er et litt tricky innspill, men ikke noe som får en til å miste motet.

Kan ikke helt se at de to hullene hører hjemme her egentlig......

Snedd

over 18 år siden

Snedd

Har ventet på at hull 2 på Skjeberg skulle bli nevnt. Jeg spiller ikke lenger ofte på Skjeberg, men jeg må innrømme at jeg har vært ufattelig mange ganger ute å kjøre på det hullet. Har vært i vann og skog og truffet fjellknauser og steiner, prøvd forsiktige jernslag og djerve woodslag, men sjelden til noen særlig nytte. Hull 2 på Skjeberg er og blir et mareritt. Bare sånn det er.
Ellers en artig bane egentlig...

Nording

over 18 år siden

Nording

Skjomentrollets baneguide finner du på nettsiden til Narvik Golfklubb.

Erik____

over 18 år siden

Erik____

Hull 2 på skjeberg er ett forferdelig hull.
Slo engang ett snorrett slag midt i fairway, spratt rett ut venstre og langt inn i skogen.

Erik____

over 18 år siden

Erik____

Fairwayen der på utslaget kan umulig være mer enn maks 20 meter bred, pluss at den da helder kraftig.
Så kan risikere å havne i skogen som jeg gjorde, selv om man treffer midten av fairway.

Itillegg til en uhyggelig kort opphøyd green, med vann rett foran.
2 meter for kort, så er man i vannet.
2 Meter for langt så ruller man av, . og man har en ekstremt vanskelig chip tilbake igjen, slår man den 1 meter for lang så er man i vannet, 1 meter for kort så kommer man ingen vei.

Uhm

over 18 år siden

Uhm

Det høres ut som et hull med en green på 4x4 meter, og at du landet ballen et sted du ikke burde.

Elsa

over 18 år siden

Elsa

Jeg syntes hull 1 på Eiker er veldig vanskelig.
Forferdelig langt par 3 åpningshull i oppoverbakke med liten green.
Beste jeg har klart der er 6 slag. :-(

1881

over 18 år siden

1881

Hva med hull 8 på grorud ? 230 til midten og" frimerkegreen "

UK-man

over 18 år siden

UK-man

1881!
Du mener at hull 8 på Grorud er norges vanskeligste treningshull?
Grorud er jo ikke annet et et stort og bra trenings-felt spør du meg, ingen ordentlig golfbane.

1881

over 18 år siden

1881

UK-man
Banen er fortsat rangert som Nord Europas vanskeligste par 3 bane da .
Du kan jo prøve å "brekke " 70 der :-)

snappy

over 18 år siden

snappy

Har gått den på 55 jeg

Luna

over 18 år siden

Luna

Jeg sliter også med Nr. 2 på Hevingen av en eller annen grunn.
Det er, tror jeg, det par 5 hullet jeg har hatt flest katastrofer på.
Det er kort, men du må ha tre presise slag for å treffe green.
Mener å huske at Rojan fikk 14 slag under NM for noen år siden

ManoWar

over 18 år siden

ManoWar

Hull 2 på Skjeberg krever at du slår et lavt jern, men da når du såvidt fairway, og landingssona er hullet trangest!

En rolig drive går som oftest litt for langt og i skogen. Det er altså første slaget på dette hullet som er nøkkelen. Greena er forholdsvis stor, den er ikke så veldig dyp, men bred!

erik____

over 18 år siden

erik____

hjelper ikke at den er bred når den er ekstremt kort den andre retningen.
Og når greenen itillegg er opphøyd og med vann foran.
Kan man ikke bomme med 1 meter engang.

Uhm

over 18 år siden

Uhm

Så da er landingssonen på denne greenen 2x2 meter Erik ? Du tror ikke du overdriver?

ManoWar

over 18 år siden

ManoWar

erik_: Det er nettopp det jeg mener! Etter min mening et vanskelig hull med en vanskelig green å treffe.

Uhm: Greena er nok ca 5 meter dyp og noen og 20 meter bred. Men landingssona for å ligge på greena uten å rulle av på den ene eller andre siden, er kanskje kun 2 meter inn på greena.

Ellers er Skjeberg i knallbra stand, så anbefales absolutt!

Uhm

over 18 år siden

Uhm

Da høres det ut som en elendig designet green.

doc

over 18 år siden

doc

vanskeligst? tja kanskje 1- anspent, støl, tidligere flyere frisk i minne, lenge siden sist- jo: hull 1 , norges vanskeligste hull !

Xo

over 18 år siden

Xo

Jeg syntes det neste hullet jeg skal spille er det vanskeligste. Alle andre er uvesentlige.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her