Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Spillestrategi på Holtsmark

Per Kristian

over 19 år siden

Per Kristian

Jeg skal spille Holtsmark for første gang til helga og lurer på om noen som har spilt der har gode tips for spillestrategi for de forskjellige hullene.
Hvor kan man gå med driver?
Hvor kan man ta snarveier?
Hvor vil man ikke ligge?
Hvor kommer vinden du ikke ser fra?
Hvilken side av greenen vil du ikke være?
Hvor er det kortere/lenger fram enn det ser ut til?

Rett og slett alt mulig som kan være til hjelp når man går første runden på en bane. :-)

Men

over 19 år siden

Men

Hva har du i handicap? hva er dine styrker? Hva er dine svakheter? slår du høyt eller lavt, venstreskru eller høyreskru?

Per Kristian

over 19 år siden

Per Kristian

Spiller på hcp 8,5.
Snitter +14 så det er jo stort sett bogeygolf, men målet er alltid par på hvert hull, med birdie som bonus.
Tja, svakheter... Feilslag med driver er stor slice. Feilslag med jern går kort høyre (kort slice).
Styrken er nærspillet, kort og godt. Slår passe langt men uten nærspillet hadde jeg vært langt unna 8,5. Snitter 5 GIR og det sier vel det meste... ;-)
Carry driver er rundt 210 m.
Hjelper dette? :-)

Oppskrift

over 19 år siden

Oppskrift

fra gul tee
Hull 1: drive. god plass til høyre. sikt på bunkers. Innspill, sikt på venstre side av greenen. Hull2: drive. Hull 3, finn rett kølle og nivå på greenen. Nydelig hull. Hull 4: langt jern ut, eller 3 wood til venstre. Hull 5: sikt 15 m til venstre, gjerne den fete delen av greenen uansett hvor flagget står. Hull 6: drive, legg opp før bunker og ha 120-110 m inn.Sikt på venstre side av greenen. Hull 7: langt og trangt. Slå lange jern hele veien. Sats på nærspill for å klare par. Hull 8: drive, sikt midt på greenen. Hull 9: tør å ta nok kølle, lettere å gå for langt enn å stå å banke i motbakke etter et dårlig slag. Hull 10: ikke noe spesielt. Hull 11: jern ut, sikt venstre side av greenen på innspill. Hull 12: gå for venstre side her og. Hull 13: lite spesielt. hull 14, spill som par 5. Vanskelig hull, slå to jernslag så er du nede ved 100-70. Sats på nærspill for å ha en safe bogey. Hull 15: husker ikke. Hull 16: drive, birdiesjans. Hull 17: ikke noe spes. Hull 18 drive. er første slag bra så gå over bunkeren ved 140-150 m, er den dårlig spill safere.

Lykke til :) Satser på at du slår fade siden de dårlige slagene går til høyre. Derfor mye sikting på venstre side. Med drivern br du alltid sikte i venstre fairwaykant, hvis ikke du har andre feller der.

Til Per Kristian

over 19 år siden

Til Per Kristian

"Hvor kommer vinden du ikke ser fra". Feiltasting, eller er jeg dum?.

Tviler jeg på hvor vinden kommer fra,( og da må den ikke være sterk), Stikker jeg pekefingeren i munnen, grunnet væsken kjenner jeg hvor vinden kommer fra.

Jeg må ha misforstått, for selv småbarn leker med slikt.

:-)

Bonden

over 19 år siden

Bonden

Hull 15: er et noe overraskende hull, par 5 på 440 meter. Gå ut med hva du vil, MEN, sørg for at du legger andreslaget slik at du har 100m igjen, fra 100 til 50 er fairwayen sørgelig smal.

Generellt; ta med nok baller, det er masse skau, kratt og noen fine juv her og der hvor ballene forsvinner, skauen blir sikkert ryddet etterhvert;)

Banen er fabelaktig morsom, nydelig design, bulkete greener og store sultne bunkere (som har nok og riktig sand), men den er jo helt fersk og trenger ett år eller to på å få satt seg skikkelig

Oppskrift

over 19 år siden

Oppskrift

Aha det var slik hull 15 var. Nei jeg ville IKKE gått for 100 metern, for der er fairwayen på det smaleste. Du må enten komme deg til 60-70 m, eller legge opp på 120. Ikke nærmere. Du har et vannhinder til venstre som eter baller. Mener 100 m merket lå 10 meter inn på det smale området.

Per Kristian

over 19 år siden

Per Kristian

Dette blir spennende!
Gleder meg til lørdag, for det har jo vært både og av tilstandsrapporter om banen. Men at den har utfordrende design er vel alle enige om.

Til Til Per Kristian:
Hehe, jeg skrev ikke feil nei. Men på noen baner ser/kjenner man ikke vinden. Står man i le, men så åpner banen seg 50 meter fremme og det blåser ofte fra siden vil det være vanskelig om man ikke kjenner banen. Svært sjelden selvsagt men artig å vite om det er slike områder der vinden kan være lunefull.

Ellers, takk så mye til Bonden og Oppskrift! Baggen er full av baller fra USA og med protime i morgen bør alt ligge til rette for en ok runde på Holtsmark...

Bønnings

over 19 år siden

Bønnings

Hvordan gikk runden din Per Kristian?

Er det noen her som har spilt Holtsmark de siste dagene, og som kan si noen ord om hvordan forholdene er der nå? Jeg ser at dette har vært diskutert i en annen link, men den debatten har ligget i brakk en stund.

Per Kristian

over 19 år siden

Per Kristian

Det ble mye enten eller, og til slutt 14 over. Kun fire par, men to birdies. Var rundt greenen på to ved to par 5-hull (1 og 15). Sjelden kost, men de er ikke veldig lange og man får nok litt ekstra på de faste fairwayene.

Første ni var i best stand. Greenene er steinharde og vanskelige å få noe "bit" i, men ballen ruller fantastisk og jeg satte heldigvis noen lange for å redde scoren sånn noenlunde.

Må si jeg ble overrasket over tilstanden på noen av fairwayene på siste 9. Ser ut som tørr og sprukket leirjord over store områder, så her må vel et eller annet gjøres. For en amatør ser det ikke bra ut, men jeg håper folka på Holtsmark vet hva de må gjøre, for banen er veldig artig og jeg kommer garantert tilbake!

Bønnings

over 19 år siden

Bønnings

Hei Per Kristian
Takk for svar! Jeg skal spille banen i morgen, og tenkte det var greit å være litt forberedt på hva som møter en.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her