Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Norske golfblader

KK

over 21 år siden

KK

Leser på golf.no at Golf Digest Norge er gått konkurs.
Har vel hatt mistanke om dette lenge,men nå er det bekreftet.
Hva er grunnen til at norske golfblader ikke er noen suksess?
Kun på grunn av NGFs Norsk Golf?
Eller er det kvaliteten på de norske utgavene av de store internasjonale magasinene?
Kan vi få en saklig diskusjon her på Scangolf?

Personlig mener jeg at Norsk Golf kveler de andre norske bladene. Det skulle aldri vært obligatorisk med et så dyrt medlemsblad.
Dessuten er en del blader fullstendig makkverk.
Golf World Norge er det verste eksempelet.
Når et golfblad inneholder mer om sigarer,biler og fine hotell enn golf blir det feil.

Synd med Golf Digest Norge?
Bra med gratisavisen Golfposten?

Kjør debatt !!!

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

The problem you have in Norway is that you just don't have enough readers. The licence from Golf Digest is very expensive. Norsk Golf is one of the best magazines in the world if you want my opinion.

I think Svensk Golf is probably the best in Scandinavia..

What is the point in buying Norwegian golf magazines when there are so many other foreign magazines available?

Brian

Lavida

over 21 år siden

Lavida

Problemet med Norsk Golf er at redaksjonen er så interessestyrt at de fleste reportasjene blir døve selvfølgeligheter og platte reisebrev for ikke å støte noen. Samt litt utstyrsnytt og instruksjon. Likevel sitter Aller-forlaget og Golfforbundet med en sikker vinner på bladmarkedet.

Jeg har svært vondt for å se at det er med den stadig strengere konkuranselovgivningen i EU kan være lovlig å bundle et produkt på denne måten i 2004. I 1995 ja, men neppe i dag.

Tvangskjøp av et produkt er jo ikke ingen dum forretningside (for å si det mildt), men det det ødelegger jo selvsagt alle andres muligheter for inntreden i et spennende bladmarked. Taperne er jo selvsagt leserne, som sitter med et vassent tilbud på norsk. Trøsten får være at det finnes brukbare utenlandske golfmagasiner i velassorterte bladsjapper.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Å si at Norsk golf er er bra er helt meningsløst. Det er trolig det dårligste golfbladet i noe marked. NGF klarte med "Golfentusiasten" på 70 og 80 tallet og lage et bedre blad med langt mindre ressurser.

Det er kanskje et bra "ukeblad" for golfinteresserte..., men et godt golfblad er det ikke. Massevis av "Se og Hør" stoff, presentert på Se og Hør måten...Det er helt OK for de som liker Se og Hør, men ikke for meg.

Hvor er de gode objektive artiklene om utstyr, turneringer og profiler ?

Selvsagt er det intervjuer med Suzann, Henrik og Jan Are, men et påtvunget blad må favne videre.

Selvsagt skriver man om utstyrsnyheter, men det er stort sett ganske platte, korte greier.

Baneanmeldelsene er til å le seg ihjel av. Restaurantanmeldelse overført på golf er ikke bra rett og slett.

Og ikke minst: Kan noen pensjonere Knut Haavik for godt - 100 % ? Legg ned pennen Haavik, ta en tur med bikkja på golfbanen, hils på barnebarna...bare ikke skriv mer sjåvinistisk tull.

Jeg ville mye heller hatt et litt slankere men kvalitativt bedre blad, istedetfor den uinteressante voluminøse tingen jeg betaler for i dag.

Flog Ksron

over 21 år siden

Flog Ksron

Bladet koster kr 130 for 7-8 utgaver pr år. Det kan vel neppe kalles dyrt.

Problemet er vel det "monopolet" NGF og Norsk Golf har. "Bladsalget" alene omsetter for over 10 millioner i året, i tillegg kommer annonseinntektene. Merk at NGF tjener betydelige beløp (i milionklassen) på bladet i året. NGF styre skryter av dette før og på golftinget. I tillegg får NGF ca 20 sider med "Forbundsstoff", som de i mangel på andre gode ting bla bruker som motytelse til NGF sponsorer. Svært få av klubbenes tillitsvalgte bryr seg med problemstillingen, er happy fordi kontingenten/avgiften til NGF ikke er mer enn kr 130, og monopolet er en realitet.

Når man blir "pålagt" å motta et golfblad, betaler for det og får det sendt hjem i posten, ja da blir det vrient for andre å lykkes i nisjemarkedet.

Synd men sant, for Norsk Golf er IKKE et bra golfblad. Etterhvert som konkurrentene dør, forsvinner også mangfoldet og nyansene.

Akkurat nå heier jeg på Golfposten, og håper ildsjeler som som sitter med penger og myndighet putter annonsekronene sine der for å gjøre konkurransen reell og avisen enda bedre.

Ellers er det jo fantastisk at vi bor i en verdensdel der Norsk Golf er et av verdens beste golfblader, og Svensk Golf er det beste i Skandinavia. Ikke dårlig, Brian!

PS hva bruker egentlig NGF alle pengene sine til? DET hadde vært debatt det!

HM

over 21 år siden

HM

Er det 130 kroner per medlem? Både junior og senior?
Husk at bladet sendes ut i ett eks pr familie uansett om det er 5 medlemmer i familien. Da blir det vel ikke så billig lenger.

Synes utstyrstestene i NG er direkte dårlige. Ofte er produsentens ordlyd i egen reklame brukt i NG's presentasjon.

Forøvrig; Les "Første utslag" på side 13 i nr 6 2003 hvor redaktøren gjør diverse betraktninger rundt gjestespillere. Les deretter "out of bounds" på side 130. "Første utslag av redaktøren ligger vel rimelig greitt i fairway. Men hva hjelper vel det når hans redaksjonsråd og ansvarlig utgiver klarer å slå så utrolig langt ut i OB. Jeg satt igjen med spørsmålet:Hva mener egentlig Norsk Golf om hva som er korrekt opptreden som gjest?
Skal det være ulike regler for en spiller som er så heldig å ha fått frikort av NGF og oss andre som faktisk må betale for disse frikortene. Ingen bør tro at de kan stille seg over de regler som redaktøren korrekt påpeker at alle vi andre bør respektere når vi er gjest i andre klubber.

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til Smilende Sam
Det er ikke ofte jeg er fullstendig enig med hva som skrives i innlegg. Denne gangen er jeg happy ved å være enig med deg.
Norsk Golf er et glanset makkverk som ikke har noen interesse for golferne. Det eneste det er snakk om her er annonser, annonser, annonser mm. Jeg sa det allerede den gangen NGF gjorde avtale med Se og Hor. Ingenting tyder på at jeg har tatt feil. Jeg bruker mer tid på Glåmdalen enn jeg bruker på Norsk Golf. Og Glåmdalen er forholdsvis tynn. Det sier litt om innholdet i Norsk Golf.
mvh
OER

Flog Ksron

over 21 år siden

Flog Ksron

Mulig jeg uttrykte meg litt vagt.

Norsk golf sendes pr husstand i de fleste klubber, og prisen er kr 130 pr år.

Er hele familien samlet i en klubb, skal de kun ha ett blad. Det skal derfor ikke koste mer enn kr 130 i året for ett blad.
Er familien/hustanden spredt på flere klubber må man melde fra om at man ikke skal ha NG, ellers kommer NG automatisk når man har kluben som hjemmeklubb.

Klubbene skal vaske disse listene med jevne mellomrom, før de sender grunnlaget for utsendelse fra seg.

Praksis fra klubb til klubb er svært forskjellig:
Noen klubber har NG som del av kontingenten til klubben, og andre klubber fakturerer NG i tillegg til klubbkontingent og avgift til NGF.

Avgiften til NGF slipper dere ikke unna, og betales flere ganger dersom man er medlem av flere klubber. Betaler dere NG flere ganger, eller flere i husstanden, kan dere reservere dere mot den utgiften.

Vi dere overhodet ikke ha NG, så meld fra til klubben om det, og si at mannen/kona får bladet gjennom klubben han/hun er medlem av.

Både NG og avgiften til NGF er begge på 130 kroner / år. Avgiften til NGF betales ikke for ungdom under 18 år, men de må betale for NG dersom de får dette.

Hans E. Johnsen

over 21 år siden

Hans E. Johnsen

Prisen på bladet endrer ikke det faktum at kvaliteten er dårlig. Synker den stort mer så blir Ikea Katalogen mer interessant. Se og Hør i golfversjon er like uinteressant som Se og Hør i sladreversjon. Enkelt og greit.

Aasmund Brevik

over 21 år siden

Aasmund Brevik

Personlig blir jeg deprimert av å lese Se & Hør, men liker godt å lese Norsk Golf. For meg virker det derfor temmelig kategorisk å sidestille disse bladene. Og jeg har også vanskelig for å irritere meg over Haaviks ene side. Tar dere ikke mannen i stedet for ballen her?

Men selv om jeg liker å lese Norsk Golf, så er jeg fortsatt enig i DELER av kritikken - spesielt når det gjelder bladets testing av både utstyr og baner. Utstyrstestene er fullstendig tannløse, og banetestingen blir for useriøs. En treerflight med gode venner som går en runde på et tilfeldig valgt tidspunkt kan ikke engang brukes som meningsmåling.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her