Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Skjev par-fordelig Hauger?

HrG

over 19 år siden

HrG

Spilte Hauger, en raff bane i mine øyne, og dit skal jeg tilbake til :)

MEN, jeg ser litt på scorekortet der fra hvitt utslag:

Hull1 - 423 meter PAR5
Hull13 - 436 meter PAR4
Hull15 - 438 meter PAR4

Altså her er det 2 hull som er lengere enn åpningshullet men som klassifiserer til par 4 istedet for 5. Er dette vanlig rundtomkring? Jeg klager ikke på dette, men bare undres...

Hull 13 og 15 er i tilegg mer oppoverbakke enn det hull 1 er.

Noen tanker rundt dette?

Jeg tenker at hull 1 er veldig kort for å være par5, og at 13 og 15 er rimelig lange for å være par4 oppoverbakke... Om noe burde hull 1 vært par 4, og hull 13 og 15 vært par 5, eller hva?

704

over 19 år siden

704

Enig i at hull 1 er ganske kort til å være par 5, men med tanke på at man (nesten i hvert fall) må kjøre Tigerlinjen over skogen for å nå inn på to, og da i tillegg slå til en blind green (hvis ikke man driver veldig langt da) så syns jeg det er greitt at det er en par 5.

Hull 13 og 15 er som du sier lange par 4 i oppoverbakke, men de blir for enkle til å være par 5 fra hvit og i hvert fall fra de andre tee-boksene.

Alt i alt syns jeg vel det er greitt at det er som det er. :o)

Jalla

over 19 år siden

Jalla

Hull 1 har blindt utslag og blindt innspill. Dessuten er det første hullet og spillet er ikke orntlig i gang. Tipper det er satt som par 5 pga oppnådd gjennomsnittscore. Lengdemessig er det full mulig å nå inn på 2, men det medfører for det første at man kjenner banen godt og dernest må du slå et godt utslag over tretoppene som må ha både riktig lengde og retning. Greenen er dessuten vanskelig og vet du ikke hvor flagget står plassert blir det ren bingo. Spilllemessig er det derfor et par-5 hull.

Hull 13 og 15 er rette og oversiktlige selv om man ikke ser greenflata på hull 13. Tøffe par 4 hull, men for lette til å være par5.

jimenez

over 19 år siden

jimenez

Hauger er en av landets beste og mest utfordrende baner. Man kunne ha gjort både 13 og 14 til par 5. Det ville imidlertid krevd forlengelse av begge hull, samt at man da ville stå i den underfundige situasjon at banen ble avsluttet slik:
Hull 13, par 5
Hull 14, par 5
Hull 15, par 5
Hull 16, par 5
Hull 17, par 3
Hull 18, par 4
Hauger ville i så fall blitt en par 74-bane. Meningene vil sikkert være delte om det. Banen er allerede i dag en "monsterbane". Personlig kan jeg ikke huske at jeg noensinne har vært oppe "in regulation" hverken på 13. eller 15. Men jeg betrakter uansett Hauger som en fenomenal golfbane. Tung å gå, javel, men det skal være et slit, på mer enn en måte, det vi driver med.

HrG

over 19 år siden

HrG

Jeg er helt enig i det som skrives her, og forklaringen bare forsterker følelsen jeg da hadde. Må også si at Hauger virker som en meget aktuell kandidat for å motta mine medlemskapspenger neste sesong. Litt plundrete tilgang til Drivingrange, og noe lang avstand mellom enkelte av hullene, men ellers en tipp-topp bane.

Haugermedlem

over 19 år siden

Haugermedlem

Før du kjøper aksje på Hauger bør du være oppmerksom på at Seniorer får tildelt alle book-bare tider etter jobb på onsdager (1630-1800 tror jeg)

I tillegg har damegruppen avsatt tider en av de andre dagene.

Er du senior eller dame får du fantastiske fordeler ift tilgang til banen.

BLARGH!!!!

over 19 år siden

BLARGH!!!!

Hauger er en de verste møkkabanene jeg vet om!

Skulle jeg hatt aksje et sted, så hadde det ikke vært tvil-Miklagard. Lengre sesong, bedre layout, bedre greener!!, færre idioter, enklere tilgang(e6 rett frem, og vips) og like billig!

I tillegg ingen par 5 hull på 420 meter..... (sic!)

haha

over 19 år siden

haha

hauger er absolutt ingen bra bane...

Haugermedlem2

over 19 år siden

Haugermedlem2

jimenes!!! Jeg regner med et det er 13 og 15 du refererer til for 14 er et par 5 i dag.

Truls

over 19 år siden

Truls

..og det begrunner du med....

Hacker

over 19 år siden

Hacker

Hull 13 på Hauger er Norges vanskeligste par4-hull - av de jeg har spilt. Hauger har endel vanskelige par4 og lette par5, det er helt greit for meg selv om 13 er litt for drøy.

Kacker

over 19 år siden

Kacker

Under ama-tour på Hauger slo jeg 3-wood og 2-hybrid på hull 13, greentreff begge dager. Og jeg er vel omtrent midt i suppa av amatouristene hva angår lengde. Drøyt er det slett ikke, og neppe norges vanskeligste siden det er enormt med plass. Men ikke alle klarer å nå frem på 2, og det er slik det skal være. Ingen ville finne på å klage over at lista lå for høyt i en høydehoppkonkurranse, eller at bakken var for lang i skihopp. Den som ikke når frem må godta at han ikke er god nok. Så enkelt er det.

Hrg

over 19 år siden

Hrg

Kacker:
Jeg syntes det blir en noe enkel fremstilling å si det slik. Ca 440 meter er et drøyt par4 hull tror jeg de fleste mener, særlig iogmed at det er oppover i tilegg. I helgens pgatour er det lengste par4 hullet: 484 yards = 442.5696 meter.

704

over 19 år siden

704

Det er derfor man ikke behøver gå fra hvit hvis man syns det er for langt :o)

Eller gult for den saks skyld... (siden det også er ganske langt i forhold til de fleste andre par 4 hull i Norge)

I tillegg...

over 19 år siden

I tillegg...

får man mange mottatte slag på Hauger, og disse kan "brukes" på de vanskelige par-4-hullene. Det er sikkert en grunn til at banen er slopet som den er.

Kacker

over 19 år siden

Kacker

440m oppover er drøyt, men ikke for drøyt.
Er drøyere med blinde innspill og dårlige greener.

735

over 19 år siden

735

Veldig enig med Kacker.
Spillte amatouren der selv, og hadde greentreff begge dager.
Gikk med Drive, 5'er jern begge dager. (Siste dagen var jeg dog utrolig heldig med spretten) ; - )
Lengden gjør det tricky, men hullet i seg selv er veldig enkelt.

UK-man

over 19 år siden

UK-man

Haugers par 4 hull.
Joda, hull 13 er overkommelig en gang i blandt. Vi må dog huske på at det er en klubb-bane og ikke en mesterskapsbane. Svært få er i nærheten av par der mer enn noen få ganger i året. Hull 15 er også ganske tungt men likevel litt lettere enn 13.

Personlig ville jeg gjort hull 13 mye kortere, med en stor green med vann rundt, kun 300 meter og så gjort om resten til et par 3 hull med den eksisterende greenen og utslag fra toppen mot utslaget på hull 6. MAn kunne også kortet inn hull 3, med den tulletet skråningen hvor alt havner, til et par 4 og forlenget hull 4 til par 5. Man har da et hull for mye og kunne kuttet ut fairway på 10 og brukt greenen på hull 10 sammen med fairway 8. AMn kan jo selvfølgelig holde på slik i det uendelige, men det var bare en tanke...

doc

over 19 år siden

doc

UK-man-"overkommelig en gang i blant", vel jeg sliter der.. Spm: har du selv greid par fra hvit på 13? Det er jo folk som greier det, men nok ikke mange..:). Et meget godt bevoktet hull dette..

Passauf

over 19 år siden

Passauf

Denne debatten om hull 13 og 15 på Hauger forstår jeg ikke. Så sant du ikke har hcp på + siden har du slag du kan benytte her. Det er vel ikke meningen at en bane (hvilken som helst) skal være så enkel at alle kan skåre par på alle hull. Hullene er lange og derfor vanskelig for mange av oss. So what!

704

over 19 år siden

704

Syns hullene er helt greie, jeg. Av en eller annen grunn syns jeg også at 13 er enklere enn 15, men det ligger sikkert i hodet mitt. Bare moro det med vanskelig hull :o)

M43

over 19 år siden

M43

Passauf og 704 : Så enkelt er det.

UK-man

over 19 år siden

UK-man

Man får nok av utfordringer med å spille Hauger fra gul. Siden jeg er en vanlig klubb spiller så er gul der jeg slår ut fra som oftest. Det er vel meningen at hvit er for konkuranse og for de aller beste?

Jeg klarer par og bogey fra gul litt om hverandre men fra hvit er det vanskelig, men når det er sagt så er ofte gule klosser plassert langt fremme og nesten helt bak ved hvit, så mange ganger er det nesten ingen forskjell på gul og hvit, kanskje 10-15 meter.

Det som er værre er at det ofte er en sammenhang mellom at klossene er plassert bak på tee og flagget bak på greenen. Vi målte hullet en gang det var slik og da var hullet nesten 460 meter tror jeg. Greenen er jo 45 meter og tee er jo også ganske lang så her er det store forskjeller.

Til UK-man

over 19 år siden

Til UK-man

Hvit tee hull 13 på Hauger er kort.

UK-man

over 19 år siden

UK-man

Ja jeg vet det. Jeg sa at gul tee er lang og nesten går helt tilbake til hvit. Mulig jeg var litt uklar der. Det er gul tee som er lang ikke hvit.

Til UK-man

over 19 år siden

Til UK-man

OK UK-man

Passauf

over 19 år siden

Passauf

lørdag. Hull 15 lett motvind. Flagg bakerst på øverste platå. Hullet spilte 430m. Legg til for vind og lett oppoverbakke tas med i beregning av køllevalg. Kort og godt et langt hull for de fleste av oss.

Ove

over 19 år siden

Ove

Siden vi først snakker så mye om Hauger; Har dere noen gode tips om hvordan man bør spille den banen? Er singlehandicaper, men har aldri spilt banen før...

Da Birdie

over 19 år siden

Da Birdie

Gjerrig på front, hold ballen i spill. På back er det stort sett bare å kline til med driveren.

UK-man

over 19 år siden

UK-man

Da Birdie!!
Er ikke helt enig i din strategi. Enig i at det er mer plass på back, men det lurer mange farer der likevel. Mellom 14 og 15, vanskelig å finne ballen for ikke å snakke om å spille videre, begge sider og særlig høyre på 13.

Området mellom 15 0g 16 er også vanskelig, kan finne ballen men å få et godt slag videre kan være vanskelig.
Drawer du ballen på 17 er du også i vanskeligheter, likeså på 18. Men man kan jo kline til med driveren og la det stå til, det blir gode score om man treffer fairway. Hull 6 er vel det letteste hullet å slå ut antagelig, ellers er jo 7 også relativ åpen. 3, 8 og 4 derimot er hull man bør ha tungen rett i munnen. Hull 2 kan være besværlig om man kommer for langt til høyre, får du ikke stopp på høyre side av greenen bærer det rett til skogs, ned en bratt skråning med OB.

Ove

over 19 år siden

Ove

Hei igjen
Takker for tips.
Ser på baneguiden til Hauger nå, og lurte på hvordan man bør plasser utslaget på hull 1. Bør man gå over trærne på høyre side (snakker da om et par meter innover) og ha en liten fade, eller er det risky? Hvor åpent er det på baksiden? Planlegger nemlig ettermiddagens runde, og det hadde smakt godt med en god start:-)

UK-man

over 19 år siden

UK-man

Ingen fade hvis du går helt inntil trærne. Da ender du opp i skogen. Skal du gå nær trærne må du slå et rett slag. Sikt på den synlige delen av fairway og slå en fade. Da har du nok plass til å lande bak skråningen og på fairway.

Ove

over 19 år siden

Ove

Takk! Der sparte du meg nok en for dårlig start:-)

Til UK man

over 19 år siden

Til UK man

Uenig i dine synspunket da Da Birdie" ga generelle råd til en single hcp'er. OK det er tøff rough mellom 14 og 15, men begge hullene har særdeles gode landingsmuligheter/bredde. Det samme kan man si om hull 16, meget bredt.

En draw på 17 er vel OK? En real hook kan bli ganske ille.
Hull 18; sikt venstre kant av høyre FW-bunker. Slår du da langt nok er ligger du greit på FW med ca 100m igjen. Med angitt siktepunkt er det meget god plass til både hyre og venstre eller om du er kort (venstre og litt kort av bunker medfører rough, men den er klipt kort). En stor hook eller pull kan dra seg helt ut i den tykke roughen mellom 10 og 18, da kan innspillet bli vanskeli. Men som sagt rikelig med plass.

Hull 7 er meget åpent. Hull 3 er vanskelig fra hvit dersom du må slå driven med fade, havner fort i trærne til venstre de første 100m eller OB høyre.

Hull 2 er tricky når flagget står til høyre. Det er då å anbefale å sikte mer midt på green.

Hull 4 er et meget vanskelig hull, er du steady med driveren gå rett over treet i dogleggen, det er da god plass.

UK-man: Du skriver ikke en anbefalning for en single hcp. Din analyse bærer preg av frykt for problemer.

Jeg er helt enig med Da Birdie, men vurder om du skal spille hull 13 som par 5 og se på par som en ren bonus, her kan grådighet fort bli en trippelbogie eller værre.

Til UK-man igjen

over 19 år siden

Til UK-man igjen

PS: Enig med deg vedr. hull 1.

Feil ang hull 1

over 19 år siden

Feil ang hull 1

Slår du ca 200-220 meter carry med driveren kan du sikte på bjørka i skråningen til høyre for fairwaybunkeren. Da har du faktisk enda litt plass å gå på til høyre om du skulle bomme litt.

Flyer

over 19 år siden

Flyer

Hauger er en fantastisk bane dersom du kan spille golf, og i mine øyne passer den best for deg som har under 25 i hcp.

Utslaget på hull 1 er relativt enkelt. Pass heller på utslaget på hull 3, o.o.b til høyre, utslaget på hul 4 - krateret i høyre side, og utslaget på hull 8 . vann foran greenen.

UK-man

over 19 år siden

UK-man

Ja frykt for problemer er noe en god golfspiller tar seriøst. Enhver situasjon bør virderes nøye med tanke på å slå slag som er riktig for den spesifikke situasjonen.
Tror du proene ikke virderer nøye alle muligheter før et slag og velger den med minst risiko for katastrofe? Å joda, det er en viktig del av spillet for å få en god score.
De som slår et slag der de kan klare det hvis de er heldige, men at muligheten for å havne i trøbbel er stor uten flaks blir ingen god spiller. Vist får de til et og annet gloria slag her og der men jevnt over blir det for mange bogier eller værre slik at scoret ikke blir bra. Nesten umulig å spille under 7 i hcp med sjanse-golf.

Så det å vurdere riktig slag i enhver situasjon er et tegn på innsikt i spillet.

doc

over 19 år siden

doc

Sjangse-golf er min stil, vanvittig morsomt :). Redde seg ut av trøbbel, enda mer moro. Fint når det er lyst, enda bedre når mørket faller på.
Heldig som ikke lever av det. Have fun!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her