Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Omvendt grep

JanB

over 19 år siden

JanB

En venn av meg spør om han må legge om grepet sitt. Han holder som følger:
Står oppstilt som vanlig høyrehåndsspiller (venstre skulder mot målet)
Hansken på høyre hånd
Venstre hånden nederst

Det skal tilføyes at han også enkelt kan slå med links køller. Har faktisk med seg etpar i baggen i påkomne tilfeller.

Spørsmålet er altså om hans grep gir begrensninger for hans sving. Han spiller i dag på 28 i HCP.
Skal han bytte plass på hendene?
For meg ser det ut som dette grepet gir en feil beveglighet i håndleddet både i baksvingen, ved balltreff og etter.

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Det er definitivt ikke et grep han vil kunne kontrollere noe særlig grad ifølge de proer jeg har snakket med. Har vært borti dette før en gang. Men det er vanskelig for oss amatører å synse rundt dette, så snakk med en flink pro så finner dere ut av det. Kan godt hende han heller burde gå over til links hvis han synes det er bedre enn vanlig høyrehånds-grep. Men dette føler jeg at jeg ikke kan gi noe lure tips på :)

Yngve

over 19 år siden

Yngve

grepet kalles for "cack-hand" og gir, som dere også antyder, lite kontroll.
Jeg kjenner et par som holder slik, og de får det forsåvidt til, men slår veldig kort, og når de ikke treffer 100% rent, så slicer og snaphooker de helt villt..... :O)

vil nok anbefale å få en pro til å hjelpe til med å finne bedre grep, eller vurdere links spill.

Son of Sam

over 19 år siden

Son of Sam

Han er nok som meg, hverken høyre eller venstrehendt.{bruker begge hender like (u)effektivt].

Når jeg spiller golf gjør jeg det som de fleste høyredente og holder meg til det gjennomført - nesten.

Fordelen (din venn) og jeg har er at hvis ballen ligger slik til at det er vanskelig å slå med høyrejernet, fisker jeg opp mitt ekstra links -7er jern, så jeg kan slå med det i stedet for å droppe.

ett slag her og ett slag det, det lønner seg i lengda.

---

over 19 år siden

---

Det er mulig å spille bra med et slikt grep også, men det kreves nok visse forutsetninger. Jeg vet om en kar som har spilt bandy på toppnivå i over 20 år. Han bruker et slikt grep og for ham er dette en helt naturlig måte å slå et golfslag. Han slår langt og rett og spiller lett til hcp 6

Son of Sam

over 19 år siden

Son of Sam

Det samme gjeder vel for "gamle" bønder.

Bonden som skiftet ut ljåen med golfkøller, behøvde ingen pro for å lære seg å slå en ball. Klokkerent og laaangt, nesten fra først slag.

Han står enda snodigere, enn han holder kølla.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her