Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hva betyr ballene ?

Gunnar

over 21 år siden

Gunnar

Som nybegynner leser jeg selvfølgelig alt jeg kommer over av golfstoff....
Jeg leste at 1 av 4 baller er i ubalanse, fordi de ennå ikke har klart å lage skallet like tykt rundt hele ballen, det betyr at hver 4. ball vil skru en eller annen vei, eller trille til høyre eller venstre på green. Der sier seg egentlig selv, er ballen lettere på en side, vrir den seg.
Betyr dette noe for gode (scratch) spillere ?
Selv kjøper jeg lakeballer, og siden det stort sett går i hytt og pine, merker jeg ingen forskjell på ballene, bortsett fra noen ganger merker jeg at en og annen ball liksom låter *mykere*, og de liker jeg egentlig bedre.
Poeng: Hva slags baller bør en nybegynner benytte ? Hvis det spiller noen rolle da...
Gunnar

Gjermund

over 21 år siden

Gjermund

>Hva slags baller bør en nybegynner benytte ?

De du finner på banen :) Eller som du gjør, kjøper lakeballer.

Frode Ander

over 21 år siden

Frode Ander

Jeg er vel ikke helt enig at nybegynnere skal bruke tilfeldige baller. Den eneste fordelen med det er vel kost.
Ulempen er jo at man hele tiden bytter ball type. Dette vil spesielt gå ut over puttingen. Lake baller er helt greit, men husk å sortere og spill på like baller.
Det er vel fortsatt slik at myke baller lett forsterker slice og hook.

Bjørn

over 21 år siden

Bjørn

Jeg har lest et sted hvordan man kan teste baller ved å legge dem i vann som er tilsatt så mye salt at ballene flyter. Så skal man snurre ballen og markere punktet som stikker opp høyest. Deretter gjør man det samme igjen og om det er samme punkt så er ballen i ubalanse....

På den annen side vil enhver putt som er litt lengde hoppe over så mange ujevnheter at sjansen for å treffe hullet reduseres.

Jeg tror mest på å *tro* på at ballen skal treffe det du sikter på og så spille med stor selvsikkerhet....

Bjørn
www.NewAtGolf.com

Lavida

over 21 år siden

Lavida

"På den annen side vil enhver putt som er litt lengde hoppe over så mange ujevnheter at sjansen for å treffe hullet reduseres."

Eller økes, spør du meg :)

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Hei Gunnar

Du har som du sier allerede merket forskjell på ballenes hardhet, og etterhvert som du blir mer stabil og prøver forskjellige baller vil du nok få bekreftet at du liker ballene med myk følelse bedre og bedre.

Personlig syns jeg at Titleist sine Pro V1-baller er knallgode, men de er også veldig dyre. Har man en tendens til å slå bort baller så er det ikke noe å satse på å spille med disse da det blir dyrt i lengden. Men dette er den ballen jeg syns kombinerer spinn, lengde og ikke minst holdbarhet på best måte. Revolution tåler ingenting, Strata Tour Ace tåler litt mer, men ProV1 er best. Syns at det beste kompromisset for en nybegynner er Maxfli sine XsTour baller, prøv disse. De er også lettere å finne blant lake-ballene som selges, da de fleste proshoper naturlig nok plukker ut de virkelig gromme ballene til eget bruk.

Forøvrig finnes også bordsentrifuger til å bestemme ubalanse i baller, men jeg tror ikke det er så mange klubbspillere i Norge som har nytte av dette. Ser man derimot at ballen skjener, eller har sår så er det like greit å kaste den.

mvh Toughloose

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her