Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Rayder Cup valg!

Kaptein

over 19 år siden

Kaptein

Her er uttalelser fra Thomas Bjørn etter vrakingen!

Var det et riktig valg å vrake ham??

Kære allesammen
Mandag den 4. september 2006

Skuffet!

Normalt er BMW International Open en turnering, og en uge jeg nyder meget. BMW behandler os altid godt her i München, og jeg har jo vundet turneringen to gange.

Denne uge har dog været et helvede – intet mindre – og jeg er utroligt skuffet over ikke at blive valgt til Ryder Cup holdet.

Så skuffet har jeg kun været to gange før i mit liv. Ved The Open i 2003, hvor jeg var så tæt på at vinde, og så da jeg ikke blev udtaget til VM på New Zealand i 1990.
British Open skuffelsen var måske endda lettere at forholde sig til, idet det var køllerne, der talte. I begge tilfælde var det dog det vigtigste i mit golfliv på det tidspunkt, der smuttede for for mig. Det er virkelig en skuffelse ud over det sædvanlige, og jeg har helt mistet respekten for Ian Woosnam.

Hvis det bare havde været på de spillemæssige resultater, at valget var truffet – så kunne jeg gå med til det, men det virker som om, der ligger helt andre grunde bag valget. Det er så mange spillere, der har sagt til mig, at de mente, at jeg skulle vælges.

Jeg er jo foran Lee på alle lister. Jeg har spillet bedre end ham i kvalifikationsperioden – og så begrunder Wosnam det med nogle resultater, som er mere end fem år gamle. Jeg er rystet.

Mit forhold til Ian Woosnam er helt dødt og vil være det fremover. Jeg forstår ikke et ord af den måde, han håndterer det hele på. Det ser ikke ud til at være lederegenskaber, der tynger ham mest.

Ikke et ord har jeg hørt fra ham i seks måneder. Jeg har talt med flere af de spillere, der allerede er inde på holdet og har været det længe. De har heller ikke hørt et ord fra ham.

Hvorfor skal vi rende rundt her og være til grin? Hele ugen har været et helvede for alle os, der har været – eller har troet at vi var – i betragtning. Og så viser det sig, at valget bliver truffet på to resultater på The K Club for mere end fem år siden!! Manden er blæst!

Jeg vil dog gerne understrege, at jeg har et glimrende forhold til alle 12 spillere på det hold – og jeg ønsker dem al mulig held og lykke. Der er rigtigt mange spillere på European Tour, som er afhængige af dem og deres præstationer i Irland om et par uger.

Og det er også vigtigt at understrege, at der ikke bliver nogle problemer mellem Lee og mig. Vi bliver ved med at være venner fremover. Det kommer det her ikke til at røre ved.

Men at være Kaptajn for et hold, og så slet ikke kommunikere med sine spillere! Det aftvinger altså ikke megen respekt. Det ser ud til, at han først skal til at lære at være Kaptajn.

Jeg troede, at jeg med et godt resultat i denne uge kunne komme ind på holdet. Jeg har gjort et godt forsøg på at kvalificere mig. Jeg spillede godt nok ikke ret meget mod slutningen af sidste år, og det var nok en fejl, men jeg har kæmpet for min plads i år og haft nogle rimelige resultater.

Woosnam sagde jo også tidligere på sommeren, at Lee skadede sine chancer ved ikke at spille i Europa – og så ser det ud til, at han allerede havde besluttet sig.

Det er det største Wild Card nogensinde. At vælge én der er udenfor top-20 i kvalifikationen. Så er vi alle blevet holdt for nar.

Lige nu har jeg ikke meget lyst til at spille golf. Jeg holder nok en lille pause. Jeg håber selvfølgelig, at lysten hurtigt kommer tilbage, men lige nu er det ikke til at overskue.

Jeg er utroligt skuffet.

Med venlige hilsener
Thomas

Yngve

over 19 år siden

Yngve

dette sier meg bare at Thomas Bjørn er et helt vanlig menneske, som også trenger motviasjon for å holde motet oppe.

jeg er helt enig i hans uttalelse.

Alter Ego

over 19 år siden

Alter Ego

Jeg tror ikke Thomas Bjørn forstår begrepet "wild card".

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

Selvsagt er han skuffet. Det skal han være. Lee Westwood er foran ham på "The Ryder Cup World points list", 8 plasser bak på Europatour poeng listen og 15 plasser bak på Verdensrankingen. Klart det er surt.

På den andre siden; Westwood har vært syk, har prioritert USA og har dokumentert at han behersker formatet Ryder Cup ekstremt godt. Hadde det vært Paul Broadhurst eller Johan Edfors som hadde fått kortet kunne jeg forstått sinnet - men ikke når det er en spiller med dokumenterte ferdigheter i Ryder.

En ting er å bli skuffet - en annen ting er å brenne broer så kraftig som TB gjør i det offentlige rom.... aldri klokt...

Yngve

over 19 år siden

Yngve

nei, klokt er det sikkert ikke.
det blir som så mange sier om både Tutta og Henrik. det er ikke alt som er klokt, men kanskje nødvendig når man til syvende og sist bare er en vanlig person med følelser.
Det har blitt temmelig mye snakk i media om at Thomas B. kommer til å være den som blir valgt, og det vil naturligvis gå innpå en person når man får disse forventningene selv også.

personlig så synes jeg at det mest ukloke ikke er å si hva han mener, men å publisere det selv på sin egen administrerte webside.... da kan man liksom ikke senere gå ut og si man ble feilsitert hvis man angrer :D hehehehe....

UK-man

over 19 år siden

UK-man

Thomas Bjørn har ikke noe på Ryder-laget å gjøre. Tåler ikke press og gir opp for lett. Lee er et mye bedre valg og det skulle ikke forundre meg mye om han spiller kanonbra igjen.

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

Man skal alltid mene det man sier, men ikke nødvendigvis si det man mener.

Han kan fort få stempel som sutrekopp på dette viset. Som så mange andre har sagt før meg, Ryder Cup er noe helt annet enn en turnering på PGA-touren eller Europatouren.

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

....og nå har han gått ut og beklaget hele tiraden. Klokt nok.

St. Able Ford

over 19 år siden

St. Able Ford

I flg. Golferen:
"La seg flat
Thomas Bjørn selv har lagt seg helt flat, og har hatt ”en dag å reflektere over kommentarene (jeg gjorde) på søndag.”
......
Bjørn avslutter med å si at han håper saken nå er lagt død, og at media, spillere og publikum nå gjør alt for å støtte laget og glemme hans uttalelser."

Kanskje Thomas Bjørn da burde fjerne sin famøse reaksjon fra hjemmesida si??

Teetime.dk

over 19 år siden

Teetime.dk

Nødvendig ”bommert”!
Det var en meget lidt diplomatisk måde, hvorpå Thomas Bjørn valgte at give udtryk for sin harme over Ian Woosnams håndtering af Ryder Cup udtagelsen forleden.

Efter at ”have sovet på det” måtte han da også pænt undskylde – over for både Woosnam og European Tour. Dertil kom en ventet bøde. Jeg gætter på ca. 10.000 Pund – altså mere end 100.000 kroner. Og så håber man, at den sag er ude.

Jeg tror at man undervurderer Thomas Bjørn, hvis man tror at det var en uovervejet ”fortalelse” – og at det alt sammen bundede i den enorme skuffelse over ikke at komme med på holdet.

Selvfølgelig var – og er – han skuffet. Når han selv sammenligner det med The Open 2003 og den manglende VM-udtagelse i 1990, så ved enhver, der kender bare lidt til Thomas, at det er en alvorlig nedtur.

Selv om ingen af de spillere, der lå på kvalifkations-pladserne lige udenfor de automatiske 10, rigtigt pressede på for en plads, så var Thomas helt afgjort den, der umiddelbart stod først for. Woosnam kunne ikke forventes at udtage en debutant – specielt ikke, når de ikke var/er i storform – og den højest placerede af de erfarne var altså Bjørn – med en pæn margin.

Når det så alligevel blev Westwood, så er det en historie om det, som mange kalder ”The British Club”. Både Ballesteros, Van de Velde, Parnevik og til dels Langer har tidligere udtalt sig om dette fænomén.

Hele Europatouren er jo en britisk ”opfindelse” og den domineres stadig af briter. Mindre og mindre ganske vist – men stadig i et uheldigt omfang. Tænk bare på, da man ”skyndte sig” at give Ryder Cup til Irland, Wales og Skotland, så den ikke kunne afvikles på det europæiske kontinent før 2018.

90% af alle journalisterne, der følger Europatouren, er også britiske – og det påvirker naturligvis visse ting. I dette tilfælde er det ikke urimeligt, at føle at disse journalister har haft en ”finger med i spillet”. Når Woosnam hele tiden læser og hører, at han bør give et Wild Card til Westwood – så kan det ikke undgå at have indflydelse på ham.

Alt dette fører dog ikke til noget. Woosie er blevet udnævnt til Kaptajn – og kaptajnen har ret til at vælge hvem han vil. Det har Thomas også officielt accepteret.

Selvfølgelig er forbigåelsen af Bjørn medvirkende til de hårde kommentarer, men det er håndteringen af det hele, som Thomas egentlig langer ud efter. Og det tror jeg, var mere overvejet end de fleste nok umiddelbart aner.

Thomas Bjørn er en mand, der har markante holdninger – og som tør stå ved dem. Det er én af grundende til at journalisterne omkring Europatouren ynder at interviewe Thomas. Fordi han ofte har noget at sige, og at han ikke bare kommer med de ”standardiserede IMG-svar”.

Thomas har ofte følt sig kaldet til at udtrykke sig på mange medlemmers vegne. Der er rigtigt mange Europatourspillere – folk der ikke selv tør ”stikke næsen frem” af frygt for karriere og sponsorer – som sidder i det stille og klapper i hænderne, når Thomas siger tingene, som de er.

Han oplever at mange spillere kommer hen til ham og giver ham opbakning. Og tag ikke fejl af det – han har opbakning fra mange flere end man aner. Thomas sidder på Europatourens Tournament Committee – og husk, at det er en medlemsejet organisation.

Og helt ærligt – så var det på tide, at nogen tog bladet fra munden omkring Ian Woosnams manglende menneskekundskab og lederegenskaber.
Jeg har talt med flere af de spillere, der længe har været sikre Ryder Cup deltagere, og de har heller ikke hørt et kvæk fra deres Kaptajn. Så sent som i denne uge fortalte en spiller mig, at han ikke engang vidste, hvornår han skulle rejse til Dublin.

Og tænk sig at hele Europas Kaptajn kan sidde på et pressemøde i Tyskland og sig, at han ikke havde tænkt sig at snakke med Bernhard Langer – den mest succes-fulde europæiske Kaptajn nogensinde. Næh – han havde snakket med Torrance og James (begge briter!), og det mente han måtte være nok. Hvis han har valgt ikke at tale med Langer, så kunne han i det mindste have forberedt et bedre svar. Man kommer jo til at tænke på den berømte elefant i et jordbærbed.

Vist var skuffelsen stor og medvirkende til udfaldet. Men jeg tror, at det langt hen ad vejen var gennemtænkt – inklusive undskyldning og bøde.
Som Bjørn tidligere har sagt, så er der visse bøder, man betaler med glæde.

Måske kan Woosnam oven i købet nå at tage sig sammen og råde bod på noget af det, så vi får et rigtigt hold, som vil bakke op omkring deres Kaptajn.

FORE!
Henrik

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her