Frustrert
Det var første gang jeg spilte alle de 18 hullene. Tidligere har jeg kun spilt ni hulls-sløyfen....
Banen gir seg ut for å være Norges nye Toppbane så forventningene var der etter.....
Det første som slo meg når jeg begynte å varme opp var kvaliteten på range-ballene! Det er selvsagt en bagatell, men er med på helhetsintrykket! "Norges nye Toppbane" burde etter min mening ha range-baller noe ala Haga eller Miklagard. Ikke klinkekuler!!!
Så var det dags for utslag på første tee. Finere tee-bokser enn de på Holtsmark skal man lete lenge etter! Stooooooooore og ikke minst FLATE. Her har mange baner mye å lære! Tee-bokser SKAL IKKE være ondulerte!!! Det eneste problemet var at de hadde gress som minnet mer om semi-rough pga lengen! Det er ikke noen unnskyldning at det hadde regnet. "Norges Nye Toppbane" bør etter min mening klare å holde gresse på tee-boksene nede! Surt med flyer fra tee.... Nå spilte vi fra back, så vi brukte ikke jern annet enn på par-tre hullene, da gikk det greit når vi pegga opp for driver, ol..
Når man videre kommer seg ut fra tee-boksen og rusler nedover fairway til det neste slaget, openbarer det seg en utrolig skjønn natur, og en vanvittig bra lay-out på banen. Jeg har spilt i flere land og mange baner. Etter min mening er det få om noen som kan sammenlignes med Holtsmark på dette. Robert Trent er genial!!!
Når jeg kommer frem til ballen (midt i fairway) ligger den nesten dekket av gress! Og det undrer meg at "Norges Nye Toppbane" har fairwayer av en litt dårliger kvalitet en semi-roughen på Miklagard. Hmmm. Ja ja. Det har jo regnet mye så det kan ha noe med det å gjøre, at de ikke har fått klippet! Litt for bløtt for maskinene kanskje!?
Så får jeg greie på at de har spart penger på drenering! Altså "Norges Nye Toppbane" har dårlig drenering. SOm igjen gjør det umulig å holde gresset på fairwayene nede.
Ok.Vi praktisere ball-plassering. Tar et par prøveslag så vi får kutta litt gress og legger ballen der!
Som sagt før. Layouten på denne banen er fantastisk. Sultne bunkere står bare å venter på et litt upresist slag, og de ligger midt i landigsonen stort sett alltid. Holtsmark må spilles med innsiden av hodet!!
Neste slag, valgets kval... Skal jeg gå for det eller legge meg opp!? Jeg tar til fornuft og puncher et mellomjern nedover banen i retning green.
Når jeg da kommer frem til ballen og begynner å tenke på hvor jeg skal plassere innspillet, gjentar det seg. Ballen ligger midt i fairway og dekket av gress.... Utrolig vanskelig å få noe særlig stopp i den ballen på green.
Vel-vel.. Jeg er så fasinert av naturen og været at jeg lar ikke slikt irritere mag nå! Jeg setter innspillet midt på green og satser på en to-putt for paret mitt.
Vel fremme på green møtes vi av en "perforert" matte! Vi kunne telle flere titalls "ubehandlet" nedslagsmerker. Ufattelig at noen kan ha samvittighet til slikt.
Vi reparerte en 5-6 merker hver. Uten at det viste seg nevneverdig... Jeg kjente jeg ble frustrert over at spillere kan la greenene på "Norges Nye Toppbae" se slik ut....
Jeg er litt usikker på hva det var, om det hadde noe med gress-type eller annet, men det var en litt "merkelig" rull på de greenene. De holdt overhode ikke noe som helst av linjer og hastigheten var variable.
Men, jeg har skjelden sett så mange geniale greener på et og samme anlegg! Greenene er konstruert som et kunstverk! Går man for pinnen og lykkes får man ekstremt godt betalt. Går man for det safe. Er en tre-putt ofte i vente!! Genialt igjen Mr. Trent!!
Slik gikk nå runden! Noe dårligere på de "nye" hullene enn de "gamle", men trenden var lik...
Sitter igjen med en litt rar følelse etter runden.
Natur og layout-messig er banen utvilsom i toppen og jeg vil driste meg til å si best her til lands.
Men, er det godt nok for å være best!? "Norges Nye Toppbane"!?
Når man vet at man har dårlig drenering bør spill ikke tillates på dager som i går! men, så var det dette med greenfee-intekter da!? 400 spenn per spiller til en sort tiltrengt klubb-kasse!.. Jeg forstår det! Men, igjen det blir litt som å pisse i buksa for å holde varmen...
Jeg håper inderlig at det kommer krefter til på dette anlegget som kan sette genialiteten til Robert Trent i sin rett!
Alt ligger til rette! Kanskje konseptet bør endres!?