Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

HOLTSMARK

Frustrert

over 19 år siden

Frustrert

Etter at det verste regnet hadde gitt seg i går, bestemte vi oss for å gå en runde. Valget havnet på Holtsmark GK!

Det var første gang jeg spilte alle de 18 hullene. Tidligere har jeg kun spilt ni hulls-sløyfen....

Banen gir seg ut for å være Norges nye Toppbane så forventningene var der etter.....

Det første som slo meg når jeg begynte å varme opp var kvaliteten på range-ballene! Det er selvsagt en bagatell, men er med på helhetsintrykket! "Norges nye Toppbane" burde etter min mening ha range-baller noe ala Haga eller Miklagard. Ikke klinkekuler!!!

Så var det dags for utslag på første tee. Finere tee-bokser enn de på Holtsmark skal man lete lenge etter! Stooooooooore og ikke minst FLATE. Her har mange baner mye å lære! Tee-bokser SKAL IKKE være ondulerte!!! Det eneste problemet var at de hadde gress som minnet mer om semi-rough pga lengen! Det er ikke noen unnskyldning at det hadde regnet. "Norges Nye Toppbane" bør etter min mening klare å holde gresse på tee-boksene nede! Surt med flyer fra tee.... Nå spilte vi fra back, så vi brukte ikke jern annet enn på par-tre hullene, da gikk det greit når vi pegga opp for driver, ol..

Når man videre kommer seg ut fra tee-boksen og rusler nedover fairway til det neste slaget, openbarer det seg en utrolig skjønn natur, og en vanvittig bra lay-out på banen. Jeg har spilt i flere land og mange baner. Etter min mening er det få om noen som kan sammenlignes med Holtsmark på dette. Robert Trent er genial!!!

Når jeg kommer frem til ballen (midt i fairway) ligger den nesten dekket av gress! Og det undrer meg at "Norges Nye Toppbane" har fairwayer av en litt dårliger kvalitet en semi-roughen på Miklagard. Hmmm. Ja ja. Det har jo regnet mye så det kan ha noe med det å gjøre, at de ikke har fått klippet! Litt for bløtt for maskinene kanskje!?
Så får jeg greie på at de har spart penger på drenering! Altså "Norges Nye Toppbane" har dårlig drenering. SOm igjen gjør det umulig å holde gresset på fairwayene nede.

Ok.Vi praktisere ball-plassering. Tar et par prøveslag så vi får kutta litt gress og legger ballen der!
Som sagt før. Layouten på denne banen er fantastisk. Sultne bunkere står bare å venter på et litt upresist slag, og de ligger midt i landigsonen stort sett alltid. Holtsmark må spilles med innsiden av hodet!!
Neste slag, valgets kval... Skal jeg gå for det eller legge meg opp!? Jeg tar til fornuft og puncher et mellomjern nedover banen i retning green.

Når jeg da kommer frem til ballen og begynner å tenke på hvor jeg skal plassere innspillet, gjentar det seg. Ballen ligger midt i fairway og dekket av gress.... Utrolig vanskelig å få noe særlig stopp i den ballen på green.
Vel-vel.. Jeg er så fasinert av naturen og været at jeg lar ikke slikt irritere mag nå! Jeg setter innspillet midt på green og satser på en to-putt for paret mitt.

Vel fremme på green møtes vi av en "perforert" matte! Vi kunne telle flere titalls "ubehandlet" nedslagsmerker. Ufattelig at noen kan ha samvittighet til slikt.
Vi reparerte en 5-6 merker hver. Uten at det viste seg nevneverdig... Jeg kjente jeg ble frustrert over at spillere kan la greenene på "Norges Nye Toppbae" se slik ut....

Jeg er litt usikker på hva det var, om det hadde noe med gress-type eller annet, men det var en litt "merkelig" rull på de greenene. De holdt overhode ikke noe som helst av linjer og hastigheten var variable.
Men, jeg har skjelden sett så mange geniale greener på et og samme anlegg! Greenene er konstruert som et kunstverk! Går man for pinnen og lykkes får man ekstremt godt betalt. Går man for det safe. Er en tre-putt ofte i vente!! Genialt igjen Mr. Trent!!

Slik gikk nå runden! Noe dårligere på de "nye" hullene enn de "gamle", men trenden var lik...

Sitter igjen med en litt rar følelse etter runden.

Natur og layout-messig er banen utvilsom i toppen og jeg vil driste meg til å si best her til lands.

Men, er det godt nok for å være best!? "Norges Nye Toppbane"!?

Når man vet at man har dårlig drenering bør spill ikke tillates på dager som i går! men, så var det dette med greenfee-intekter da!? 400 spenn per spiller til en sort tiltrengt klubb-kasse!.. Jeg forstår det! Men, igjen det blir litt som å pisse i buksa for å holde varmen...

Jeg håper inderlig at det kommer krefter til på dette anlegget som kan sette genialiteten til Robert Trent i sin rett!

Alt ligger til rette! Kanskje konseptet bør endres!?

Lars Hjorth

over 19 år siden

Lars Hjorth

Hei Frustrert.

Takker for mange fine ord om vår golfbane. Skjønner også din frustrasjon vedr. at det var så vått. Normalt så skulle vi sevfølgelig holde stengt i likhet med de fleste andre baner i samme området. Vi valgte allikevel å holde åpen bane da det i utgangspunktet ikke påfører banen vesentlig større skader når det er vått. Dette begrunner jeg med at det er først og fremst banemannskapet og deres maskiner som må ta ekstra hensyn når det er så vått som det var. Dett er årsaken til at ikke alt var klippt slik det burde ha vært.
Når det gjelder drenering og at det er spart penger kan jeg berolige deg med at det er bare tull og hvem som setter ut slike rykter vites ikke.
Det er derimot brukt veldig mye penger vedr. drenering og spesielt det vi kaller CB (sluk i fairway). Miklagard og Holtsmark er i særklasse de 2 baner i Norge som har brukt mye tid og penger på drenering.
Problemet er imidlertid at vi er fortsatt noe sårbare når det regner pga. tach som ikke har fått den tykkelsen den skal ha (høyde på gressmatten under gresset.
Jeg valgte å svare på ditt innlegg da jeg synes det er viktig å avkrefte usannheter som du hadde hørt.

Håper du får en fin runde neste gang du besøker oss.

mvh

Lars Hjorth
Daglig leder Holtsmark Golf

Jørn Yttasi

over 19 år siden

Jørn Yttasi

Så det er heller ikke sant at Skaaret har tatt noen kjappe svinger hva masse på de siste hullene angår?

Hva blir greenfee til neste år?

Per Forert

over 19 år siden

Per Forert

Holtsmark er vel landets største "Perler for svin"-bane. Hører mange som skryter uhemmet av designet, men klager på spilleflaten.

Trist at man ikke kan ha denne som en ekte hjemmeklubb, men alltid er gjest. Litt som om den nye Ferrari Enzo bare kom som leiebil... Får vente noen år til banen går konkurs igjen...

Oddvar Bråkjekk

over 19 år siden

Oddvar Bråkjekk

Jeg er enig i mye av innlegget til trådstarteren. Dessverre har nok været vært det utslagsgivende i det siste. Dog når jeg spilte banen tidligere i år var det også da meget høyt gress på tee. Det er for meg uforståelig når man har så store og flotte teesteder. Det burde ikke være noe problem å flytte tee-klossene når det er slått opp for mye torv. Jeg ser heller ingen grunn til at disse ikke klippes kortere selv nå som det har regnet mye. Fairway derimot forstår jeg veldig godt.

Banen er bare helt utrolig. Jeg elsker å spille der og det er faktisk den banen i Norge jeg synes er morsomt å spille. Fantastisk bra green-design og bunkerplasseringer. Dessverre er de som spiller der EKSTREMT dårlige til å reparere nedslagsmerker. Jeg foreslår at de ansatte i shoppen påpeker at nedslagsmerker skal repareres til alle som kjøper greenfee der. Det burde også stå skilt ved greenene. Som trådstarter sier følger ikke ballen linja på veldig mange steder. Hva dette skyldes vet jeg ikke.

Gleder meg til årene som kommer når banen får satt seg bedre. Det er en smykke i Norsk Golf. Det er så vakkert der ute at jeg totalt ignorerer de stygge kraftlinjene. Det sier litt :)

Frustrert

over 19 år siden

Frustrert

Hei Lars!
Takk for svar. Tenkte det var slik. Jadde vært forundret over at denne banen skulle "jukse" mht drenering.

Men, du sammenligner Holtsmark med Miklagard! Noe jeg forstår med tanke på samme arkitekt som igjen har gjort en fenomenal jobb med tanke på layout.

Personlig spiller jeg mye på miklagard og jeg registrerer hver gang jeg er der et enormt banemannskap som jobber der. Kontinuerlig ser man personell ute på banen. Det må jo til får å kunne holde et anlegg av den klasse i god stand. Dette koster selvsagt masser av penger.
Spørsmålet mitt blir da.

Har Holtsmark på dette stadie sterk nok økonomi til å matche dette og ha like stor kapasitet på banemannskapet som MÅ til for å holde dette praktanlegget i den stand det fortjener?

Og. spørsmål nummer to.

Vil det i fremtiden bli et anlegg "for medlemmer" slik som miklagard? Jeg tror personlig at medlemmer vil ta mer vare på banen en det gjester gjør. Det så ihvertfall slik ut i går! Makan til sløvhet på greenene...

På forhånd takk

Maverick

over 19 år siden

Maverick

Antakelsen om at medlemmer tar bedre vare på banen enn gjester stemmer ikke, i hvert fall ikke Haga. Der er visstnok medlemssløyfen værst mht ballmerker og raking i bunker. http://www.hagagolf.no/default.asp?V_ITEM_ID=555

veggiss

over 19 år siden

veggiss

jeg er også fornøyd med banen totalt sett, men er helt enig med deg i hva du sier frustrert. det største irritasjonsmomentet mitt er alle nedslagsmerkene på green, er nesten så jeg krever gratis greenfee neste gang jeg spiller da jeg føler meg mer som en greenkeeper enn spiller av og til. jeg har aldri blitt spurt om å fremvise greengaffel hverken på første tee, eller når jeg betaler greenfee i proshopen, kanskje det hadde vært noe?

ang gresset på fairway så har det jo som sagt regnet veldig mye i det siste, og gresset på de nyeste hullene virker å være mer "babygress". regner med at dette bedrer seg når banen får tørket litt, så jeg sier meg fornøyd med den standarden de har nå frem til våren neste år. det er da de virkelig må vise at dette er norges nye toppbane!

Bedrevitern

over 19 år siden

Bedrevitern

Lars Hjorth,

Nå surrer du fælt. Miklagard og Holtsmark har da ikke i særklasse brukt mest på drenering i Norge. Blank løgn. Nøtterøy har brukt betydelig mer og det ser man også når man spiller de tre banene i regn. KLASSEFORSKJELL

Bedreviteren 2

over 19 år siden

Bedreviteren 2

Beklager bedrevitern, kan ikke svare for Holtsmark, men Nøtterøy er langt bak Miklagard når det gjelder drenering. Det står det i hverfall i de to prospektene fra banene hvis du sammenligner dem. Regner med at Holtsmark har satset mye på drenering de også så jeg er ikke sikker på om Lars Hjorth surrer alt for mye her.......

Bedevitern

over 19 år siden

Bedevitern

Hei Bedevitern

Min påstand var overhodet ikke ment som noen kritikk mot andre baner og ønsker derfor ikke å starte noe dialog på hvem som har brukt mest på drenering.
Undertegnede var prosjektleder på Haga samtidig som Nøtterøy ble bygd og er veldig godt informert på hva som ble gjort der i forbindelse med at vi brukte samme entreprenør på samme tid. Jeg vet godt at Nøtterøy har meget bra denering på en aldeles flott bane (en av mine favorittbaner) Saken er at Miklagards og Holtsmark Banelayaut er veldig forskjellig fra Nøtterøy og krever i seg selv mer drenering.
Dette var ikke ment som noe negativt ovenfor noen andre men svar på en påstand om at vi hadde lurt unna vedr. dette problem. En av hovedprioriteringen på alle Robert Trent Jones baner er drenering og avrenningsproblematikk og jeg kan love deg at det har kostet penger og forutsetter derfor at dette skal fungere meget bra.

mvh
Lars Hjorth

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Jeg har spilt både Nøtterøy og Miklagard i plaskregn og kan vel bare bekrefte at de begge tåler enorme mengder vann. Å snakke om klasseforskjell mellom disse er tullprat, men hva kan man vel vente seg av noen som kaller seg "bedrevitern"? :-)

Begge banene tåler mer vann enn de fleste spillerne gjør, så da er det vel mer enn bra nok.

Jan

over 19 år siden

Jan

Miklagard er Norges kjedeligste bane...rett og slett en MØKKABANE

Gi Holtsmark litt tid så knuser den alle baner i Norge...

tol

over 19 år siden

tol

den fikk du virkelig dreis på,,

Niels

over 19 år siden

Niels

Ja den der får du cred for i baneforståelse Jan :)

Lars Hjorth

over 19 år siden

Lars Hjorth

Hei Jan

Jeg kan desverre ikke la din påstand om at Miklagard er en møkkabane stå ubesvart.
Du har sikkert dine grunner for å mene dette og det står du jo helt fritt til. For meg som daglig jobber med golf og selv mener jeg har bra oversikt på hva som skjer i golfnorge blir det helt useriøst å skrive noe sånn. Miklagard er i dag bane nummer 1 i Norge og har vært dette de siste 3 år. Dette begrunner jeg med helheten den står for. At baner har ulik kvalitet fra tid til annen er bare noe vi må leve med,sånn er det bare.
Miklagard med sitt konsept og krav til kvalitet på bane og konsept har gjort og gjør at alle vi andre må strekke oss lengre for å kunne bli like bra og det er bra for golfnorge. Det er i dag mange bra baner i Norge og flere vil det bli etter hvert. At vi baneeiere presser hverandre til å bli bedre og bedre er jo bare til fordel for forbrukeren.

Miklagard er mao ingen møkkabane men heller en inspirasjon for oss andre somønsker å bli like bra.

mvh

lars Hjorth

Jan

over 19 år siden

Jan

Miklagard har flotte greener, store tee-steder og greenkeepers gjør sikkert en meget god jobb!! Men layouten stinker...er jo bare dyrket mark med flagg på.....selvfølgelig er den i bra stand, men kan ikke forstå at dette skal være nok til å bli en european tour course;)

På Holtsmark har de jobbet med hver eneste kvm jord og virkelig lagt cash inn i helheten av layouten!

Vil heller spille baner som Vestfold, Oslo, Nøtterøy, Larvik, Stavanger som er skikkelige golfbaner tusen ganger før jeg betaler skjorta for å dunke noen kuler på dyrket mark nord for Oslo....slik som Miklagard, Nes og Hauger!

Men det er min mening....

Truls

over 19 år siden

Truls

Jan, du liker tydeligvis baner med mye trær. Å si at Layout'en på Miklagard stinker er rimelig drøyt. Du bruker ordet "layout" litt feil. Layout'en på Miklagard er glimrende med tanke på spillestrategi!

Det visuelle er en annen ting. Dette betyr at du, Jan, ikke har sansen for linksbaner heller. Noen av verdens beste baner er linksbaner uten ett eneste tre! Der spilles det til og med Major-turneringer. Så hvorfor ikke Miklagard også? Den har mer en bra nok standard for en PGA-turnering! Eller tror du kanskje at ledelsen i PGA/EPGA avgjør om baner skal brukes fordi de har pene trær langs kanten? hehehe

Jan

over 19 år siden

Jan

Når ble layouten glimrende når du kan banke ut drivern på samtlige hull og du finner ballen uansett.....En links-bane har ikke noe å gjøre i indre strøk på øst/nord av Oslo vel!? Grunnet til at det blåser litt rundt ørene dine på miklagard er vel fordi det ikke kommer til å stå et eneste tre der de neste 10 årene...

peace out!

Drammenser

over 19 år siden

Drammenser

Hey!!!

Her diskuterer vi Holtsmerk, Ikke Miklagard:)

king Ben

over 19 år siden

king Ben

Dette var jo en diskusjon ang. Holtsmark!

Er det mulig å ha en diskusjon rundt dette uten å gå over til å kritisere miklagard!??

Alter Ego

over 19 år siden

Alter Ego

Noen begrepsforvirrede sjeler vil alltid blande sammen layout og botanikk, Truls. La det bare passere.

king Ben

over 19 år siden

king Ben

Jeg har spilt alle 18 på Holtsmark og er på mange måter enig med trådstarter....

Banen er et smykke for øye! og skal man ha en bra score (evt. baller igjen etter runden) må de små grå jobbe mer en vanlig.....

Jeg synest litt synd på Holtsmark. Der den ligger uten å bli stelt med slik den fortjener...

Moderator

over 19 år siden

Moderator

Når Jan og Drammenser kommer fra samme IP, da lukter det "jeg vil bare ha oppmerksomhet". De gule traktorene er mye bedre enn de blå.

Lars Hjorth

over 19 år siden

Lars Hjorth

Hei King Ben

Kan du utdype dine påstander om at Holtsmark Ikke blir stelt med. da dette blir litt for drøyt å lese

Har du vært på Holtsmark eller er dette bare en påstand for å sette igange en usakelig diskusjon uten mål og mening.

Mvh

Lars Hjorth

king Ben

over 19 år siden

king Ben

Hei Lars!

Det jeg begrunner i mitt inlegg er mye av det samme som trådstarter siterer.

Det går først og fremst på de "perforerte greenene" som han kaller det.
Skjelden jeg ser så mange nedslagsmerker på en vanlig dag som ikke er reparert.

Dette er først og fremst spillerne sitt ansvar og reparere. Men, når slikt ikke skjer mener jeg det blir klubben som MÅ ta ansvaret og ikke la greenene destrueres....

Tiltak bør iverksettes. De gangene jeg har væørt der har jeg aldri blitt spurt om greengaffel, heller ikke sett marshal på banen. Han burde også ha kjørt rundt å forsikre seg om at folk ikke bare hadde gaffel, men at de også ble brukt.

Videre har det med tee-boksene og gjøre.

Jeg er helt enig med trådstarter at utslagstedene er utrolig bra. (Bedre en Miklagard, som er min hjemmebane).
Men, hvorfor i alle dager skal disse ha så Jæ"#¤#&% langt gress!?
De gangene jeg har vært der har det IKKE vært vått. Men, gresset har vært for langt på tee-boksene allikevel.

Jeg har spilt banen flere ganger til forskjellige tider på døgnet. Kun en gang har jeg sett banemannskaper ute på jobb! Mulig dette er ren tilfeldighet.
Men, som trådstarter lenger opp spurte om (siden du sammelignet med miklagard) Har dere på dette stadie sterk nok økonomi til å matche dette og ha like stor kapasitet på banemannskapet som MÅ til for å holde dette praktanlegget i den stand det fortjener?

Det lurer jeg også på!

Slik kvaliteten på denne nydelige banen har vært de gangene jeg har spilt der, kan det se ut som kapasiteten ikke er bra nok.....

Jeg håper inderlig dere for det til i fremtiden..... Kommer Holstmark opp på et teknisk nivå ala Mikla, vil det etter mitt skjønn bli den desidert beste banen i området.....

Holtsmark Fan

over 19 år siden

Holtsmark Fan

Lars Hjorth: Gratulerer med en perle av en bane. Har spilt banen, og må innrømme at jeg ikke helt kjenner meg igjen i det negative som kommer frem.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

nå er ikke jeg noen banearkitekt, så kanskje vi skal spørre en?
Brian Philips bruker å ha gode innspill på slike tekniske spørsmål.

selv har jeg hørt at det handler om å bygge torv når man slipper gresset opp i starten på en golfbane.
kanskje du er litt utålmodig, King Ben, som forventer perfekte teesteder første sesongen.

;)

Lars Hjorth

over 19 år siden

Lars Hjorth

Hei King Ben

Takker for tilbakemelding og konstuktive innspill.

Jeg skal prøve å svare kort:
1. Banemannskapet på Holtsmark starter ofte kl. 04.30 med klipping av greener og fairways. Alt annet ryddearbeid skjer når du anatgeligvis er på banen. Vi jobber bevist med å usynliggjøre banemannskapet i det vi definerer som primetime mht til spillefrekvens på banen.
At du ikke ser noen fra banemannskapet når du er her tyder på at dette fungerer men jeg skal garantere deg at det jobbes her !
Når det gjelder lengde på tee så må dette være helt speielt for våre tees klippe annen hver dag på den høyden det skal være, tvertimot så får vi mye skryt av tee boksene våre. men det kan ha vært tilfeldigheter som har gjort at de ikke har vært klipt denne dagen.
2. Når det gjelder nedslsgsmareker så er dette noe vi har meget sterk fokus på. Det er desverre som du selv sier fortsatt mange som totalt gir blaffen i dette. Jeg skal låve deg at det alltid vil være fokus på dette.
Dette er nok desverre et problem som golfnorge aldri vil bli kvitt, da må det evt. innføres et strengere reaksjonsmønster ovenfor de som ikke følger etiketten på dette.

Jeg skal garantere deg at konstuktive innspill blir tatt seriøst og vidreformidlet til banemannskapet til en hver tid da vårt mål er å bli en topp bane.

mvh

Lars Hjorth

king Ben

over 19 år siden

king Ben

Jeg er ikke utålmodig Yngve!

Jeg har ikke nevnt noe om fairwayene på de siste hullene som ser ut som skallen til vår tidligere statsminister Kåre med en litt misslyket hår-transplantasjon.... fordi jeg forstår at disse trenger tid!

Men, Tee-boksene ER perfekte!! De må bare KLIPPES.... Lurer derfor på hvorfor dette ikke skjer.... Kanskje de ikke har kapasitet til dette.?

Niblick

over 19 år siden

Niblick

Yngve and others,

As requested here is my 2 cents..

Patience is what golfers in Norway need ...;-)

The team at Holtsmark know what they are doing. If a course is wet due to rain then it is often difficult to get equipment onto tees. If in doubt about damage to tees due to ruts or the safety of personel then every Manager would advise the team to wait.

As soon as grass is cut you stress the plant, the lower you cut the more stress you impart...

I am sure that next year the course will be in perfect standard. I have not had the chance to visit the course yet but Graeme Webster my partner was there last year and thinks the course is very good.

Lars,

Be careful about generalising how much drainage a course has been put into a site...some need it more than others...:-) On sites like Miklagard and Holtsmark the drainage would need to be a large sum of the budget but that is because they have been built on farmland (heavy soil)...not the most ideal soil to build a course on.

Whereas somewhere like Elverum which is built on 'morena' sand would not need anywhere near as much drainage...that does not make Holtsmark or Miklagard a better draining course...

In the end it is not the amount of drainage put in but the quality needed to keep the course open. This varies from course to course...

Time is what a nw course needs but not all owners have that and need to get a course open to get in revenue to support the company.

Good luck to everyone at Holtsmark.

Brian Phillips
Golf Course Architect
Niblick Golf Design

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

Denne tråden har fungert som utmerket reklame for Holtsmark - jeg har fått skikelig lyst til å teste den - uansett nedslagsmerker eller langhårete teesteder....

Trond

over 19 år siden

Trond

Helt enig Sam. Kanskje jeg til og med skal vurdere å bli medlem.

Niels

over 19 år siden

Niels

Du burde. Den er helt fantastisk.

Megaslice

over 19 år siden

Megaslice

Har dessverre tilgode å spille Holtsmark, men den står høyest på listen over baner jeg skal spille! Det jeg reagerer på i denne diskusjonen er at flere kommenterer fraværet av banemannskap på banen når de spiller som noe negativt!?! Som Lars Hjort skriver jobber de bevisst med å usynliggjøre disse, og det synes jeg flere klubber bør bli mer bevisste på!! Spilte i Skottland forrige uke, og så knapt en eneste av banemannskapet ute på banen mens vi spilte! Til etterfølgelse for flere!

Veldig positivt at daglig leder følger opp med å besvare kritikk av banen - både positiv og negativ - og så får det være at enkelte (ref Jan) ikke klarer å holde seg edruelig på en tirsdags morgen....

Lykke til med ny bane!

Yngve

over 19 år siden

Yngve

Thank you for filling in Brian. helpful as usual.

ellers må jeg si meg enig med Sam.
jeg har utrolig lyst til å besøke Holtsmark nå, men vil nok vente til det tørker opp etter de syke mengdene vann som har kommet siste uken.

King:
vi tar med Dunder og shanker oss gjennom Holtsmark en dag til uken, ok? kanskje vi kan stikke tidlig fra jobb en dag?

Lars:
tøft av deg å svare på direkten her på anonyme golfoholikere. vi er vanskelige, men ufarlige, så du får nok besøk av oss en etter en for å teste ut banen deres.... :O)

god middag.

Yngve ut....

HALELUJA !

over 19 år siden

HALELUJA !

Grattis Holtsmark !

Jeg har de siste 3 år fulgt med på hvordan utviklingen har vært på Holtsmark og har selv vært skeptisk på hvordan banen skal bli.
Jeg skal ikke bruke lang tid på hva jeg opplevde på Holtsmark i dag men dette var min desidert største golfhappening noen gang i Norge.
Dette har ingen ting med andre baner å gjøre men dette var helt rått !!!!
Man ser selvfølgelig at deler av fairways trenger noe mer tid men Gud for noen tee bokser og greener som det ikke finnes maken til i Norge/scandinavia.
Dette blir en garantert en toppbane i løpet av kort tid og jeg må bare anbefale alle golfspillere å prøve den.

Nok en gang Grattis !! til Holtsmark,

Janec

over 19 år siden

Janec

Jeg vil prøve også...
Kan jeg sitte på med noen?
Prosjekt for gruppen OsloGolf?

Lurende

over 19 år siden

Lurende

Hvor mange hull er åpnet for greenfeespill, og hvor mye koster greenfee ?

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Jeg spilte Holtsmark i dag for første gang, og forventningene var på topp. Jeg vil oppsummere banen på følgende måte:

Det positive:

Holtsmark har noen spektakulere hull, og spesielt par 3-hullene (hull 3 og 5).

Utformingen av greenene er kanskje det beste jeg har sett, aldri har det vært viktigere å plassere seg på riktig del av greenen og riktig side av hullet. Veldig bra!

Fra tee til green synes jeg nok at det finnes mer strategiske baner, men fordi det er en skogsbane så er det begrenset hvor mange fairwaybunkere man kan straffe folk med.

Par 5 hullene er også gode, og for de som liker å sammenligne med Nøtterøy så er Holtsmark langt foran hva par 5 hull angår synes jeg.

Det negative:

Noen av par fire hullene er relativt rett fram, uten særlig risk-and reward. (Hull 2, 8, 10, 14) Uten at de er dårlige av den grunn.

Spilleflaten (bortsett fra de fleste greenene) og da spesielt fairwayene er rett og slett helt rævvvvva, og ja jeg skjønner at det kommer av at banen er ung og at den må få satt seg osv. Men for en bane som skal basere seg på greenfee så oppleves 400 kroner i den tilstanden banen er i dag som regelrett ran!

Det er faktisk ikke mulig å få ren kontakt med ballen slik fairwayene er nå, flere steder er det vanskelig å finne ballen i fairway.

Jeg kommer gjerne tilbake, men ikke før banen har satt seg ordentlig, for det jeg så i dag var ikke verdt turen. Det blir litt som å kjøre Ferrari på grusvei og på punkterte hjul.

Haleljua

over 19 år siden

Haleljua

Kjær fjosok eller hva du enn kaller deg. Mistenker deg også å spille som en fjosok. Jeg tror nok alle på Holtsmark er kjempehappy hvis du blir hjemme, for makan til grinebitter og som deg skal man lete lenge etter.
Jeg er sikker på at du er for ,å bruke dine egne ord en rævaaaaa golfer og da er sikkert Holtsmark vaskelig for deg og i tillegg har du sikkert en møkkabane som hjemmebane og da blir suksessen til Holtsmark vanskelig å svelge !!!

Slutt med alt oppgulpet ditt for å rakke ned på noe som faktisk blir enestående i Norge å slutt å vær så sur og heller finn fram evnen til å hygge deg på en fin dag på en flott bane

Surpomp !!!

balltre

over 19 år siden

balltre

hei Fjosok
Har du hatt en dårlig dag ??

Jeg tror du har vært på en annen bane. Jeg har selv vært på Holtsmark og sett og prøvd den og det du skriver er jo bare sprøyt.

Kjekkas

over 19 år siden

Kjekkas

Fjosokken er en verdensmester som stort sett er negativ til til det meste som ikke ligger på Kløfta! Ikke noe poeng å ta ham seriøst.

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Hvis dere kommer litt ut av blodtåka så ser dere kanskje at det jeg påpeker som negativt er spilleflaten (ikke greenene) slik det fremstår i dag. Dette er jo noe som vil bli bedre med tiden, designet er utmerket, men dere kan virkelig ikke mene at dere synes at fairwayene er i nærheten av brukbare på Holtsmark nå. Jeg setter forholdene på kontoen for ung bane, men jeg synes bare ikke at dette var verdt pengene I DAG.

Jeg tør påstå at hvilken som helst annen bane som hadde servert det tjafseriet av fairwayer jeg spilte på i dag hadde fått så hatten passet.

Kommentarene omkring meg som person og mine spilleferdigheter lar jeg stå ukommentert. Men hvis alle som synes at fairwayene på Holtsmark ikke er bra I DAG blir bedt om å holde seg borte så vil jeg ønske dere lykke til med driften i fremtiden :)

haleluja

over 19 år siden

haleluja

takk da holder du deg på kløfta i tiden fremover !!!

Alter Ego

over 19 år siden

Alter Ego

Du er ikke så flink til å skrive "halleluja".

Lars Hjorth

over 19 år siden

Lars Hjorth

Hei Fjosok

Hvis du er så veldig missfornøyd slik du skriver hvorfor kommer du ikke inn til oss i proshop og sier i fra. Jeg har vært der i hele dag og sitter her fremdeles og har ikke hørt at noen har klaget og må si jeg har liten sans for at du må utrykke deg på nette slik du gjør uten å ha sagt i fra til oss. Vi er snille gutter og det går faktisk ann å snakke til oss og med oss.

mvh

Lars Hjorth

Bjarne Potet

over 19 år siden

Bjarne Potet

Jeg kan bare verifisere at Fjosok er en meget habil spiller (hcp 3), og har bedre peiling på banedesign enn de fleste.

Jeg er også enig i det han sier, spilleflaten er rett og slett katastrofalt dårlig. Men. Det kan man løse greit med å praktisere ballplassering. Det er litt vel høyt gress på fairway, men ikke verre enn at man kan forbedre litt selv. Fjosok slår ballen veldig bra og slår godt _ned_ på ballen. Da er det skrekkelig å ligge oppå et pistrete gress slik som det er på Holtsmark. Man får ikke framdrift i slagene. Eneste måten å spille da er å scoope ballen som er plassert på toppen av gresset. Det kan bli endel flyers fra slike fairwayer ja.

Det var forøvrig mer skryt enn dere andre fikk med dere. Det er klart at spilleforholdene ikke er på topp, men jeg synes dog at turene mine til Holtsmark har vært verd det. Har aldri spilt morsommere bane i Norge, og jeg har spilt rundt 70 av dem.

P

over 19 år siden

P

Til orientering er Fjosok en svært oppegående person som sjelden kommer med kritikk uten veldig god grunn. Han har rundt 3 i handicap, og spiller jevnlig på Amatour. Hans ferdigheter som golfspiller er det derfor liten grunn til å betvile. Jeg støtter 100% hans kritikk av kvaliteten på fairwayene, og rosen av de andre sidene ved banen. Jeg foreslår derfor Haleluja/haleljua jekker seg ned en del hakk, og holder de talentløse karateristikene av andre for seg selv. De sier vel mer om hans egne spilleferdigheter og evne til å ressonere enn om noe annet. God bedring sier jeg!

H

over 19 år siden

H

Spilte Holtsmark for 2 uker siden og sitter igjen med samme inntrykk som Fjosok ang fairways uten at jeg vil kalle det ran med 400 kr eller r... fairways. Slike uttrykk ødelegger bare en saklig diskusjon og skaper fronter.

Samme med KB som lenger oppe mener ledelsen må ta ansvar for at ikke spillere blir minnet på greengaffel. Det er vel strengt tatt noe en har lært at man skal bruke uansett bane man spiller på og du burde heller rette kritikken din mot de som ikke reparerer etter seg.

Tipper forøvrig at Holtsmark blir suveren når den får grodd en sommer til.

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Lars Hjorth: Du må ikke bli med i hylekoret som bare ser den ene negative bemerkningen min. Jeg synes at potensialet til banen er enormt, den er veldig godt designet og har et fantastisk nærspill. Faktisk er det så strategiske greener at banen "MÅ" måles opp til forkant green og man "MÅ" få pinneplasseringer og green-shapes med seg ut. Det vil gjøre opplevelsen enda bedre. Min kritikk i dag går på fairwayene, men jeg sier også at dette er forståelig pga at banen er ung og tydelig har fått mye regn som gjør det vanskelig å få ut maskiner.

Like fullt betalte jeg 400 kroner, og det synes jeg ikke matchet forholdene slik de var på fairway i dag. Life is a gamble, og i dag fikk jeg ikke den value jeg hadde håpet. Men jeg er ikke i tvil om at når spilleflaten er oppe på et akseptabelt nivå så vil folk betale både 5-600 kroner for å spille banen. (Tipper det blir neste års ordinære greenfee).

PS. Dessuten var du opptatt i samtale med andre, og jeg så ikke helt hvordan du kunne ha rettet opp mine flyere fra fairway :)

Lars Hjorth

over 19 år siden

Lars Hjorth

Hei Fjosok

Jeg har ingen problemer med å ta kritikk, det er det som kan gjøre banen bedre. Din fremstilling er heller ikke noe å si på, mitt poeng var at hvis du var veldig missfornøyd og mente du har betalt for mye så kunne du bare si det til oss.
Undertegnede er fullstendig klar over at banen har vært veldig våt etter alt regnet og forsatt vil være noen steder. Vi senket sogar greenfeeprisen til 300 i helgen når det var på det værste.

Ønsker deg uansett velkommen tilbake når du måtte ønske

mvh

Lars Hjorth

thunder

over 19 år siden

thunder

Denne banen er et er "smykke". Utrolig varierte å spennende hull
Ok! farwayene er litt lurvete men banen er helt fersk, så jeg forventet ikke noe vegg til vegg teppe. Helt rå tee bokser og greener (bortsett fra en del nedslagsmerker). Merkelig at spillere har hjerte til å ikke reparere så fine greener etter seg- SKAM DERE!!!!
Syntes greenfee på kr. 400,- ikke er noe å grine av. Har betalt greenfee på kr. 450,- i Norge flere ganger, hvor det er 3-4 matteutslag, 2-3 vintergreener og farwayen ser ut som en komposthaug. Det er RAN!!

Jeg melder meg inn SNAREST

Solskinnsgolferen

over 19 år siden

Solskinnsgolferen

Synes vel ikke at 400 er så mye når det koster 900 på Miklagard hvor du er medlem? Meld deg inn da, så koster det bare 200. Får jo medlemsskap på Holtsmark for halvannen greenfee på Miklagard. Eller så kan du jo spare årsavgiften på 10.000 på Mikla også kan du spille drøyt 40 runder på Holtsmark for samme prisen, inkl. medlemskap.

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Det koster mellom 500 og 900 kroner å spille Miklagard på greenfee, avhengig av tidspunkt du spiller.

Morsomt at Solskinnsgolferen mener Miklagard blir for mye debattert, når han selv er den som drar inn banen i tide og utide på usaklig grunnlag.

Solskinnsgolferen

over 19 år siden

Solskinnsgolferen

Synes bare at det blir for dumt når du er medlem der du er medlem med den prisprofilen de har å klage på greenfeenivået på Holtsmark. Ønsker ikke å debattere klubben din, men nå var det ikke jeg som begynte å dra den frem her, det finnes forøvrig en tråd om dette på golfsiden, så la oss ikke ta diskusjonen her... Jeg synes faktisk at 400 kroner for å spille på Holtsmark slettes ikke er dyrt når man sammenligner med andre baner i området, spesielt ikke når man kan spille for 200 dersom man spytter i 1500 i året.

Solskinnsgolferen

over 19 år siden

Solskinnsgolferen

N.G.B.: Det var forøvrig Fjosok som klagde på prisnivået og ikke du, men dere er jo medlem samme sted, så begrunnelsen blir den samme.

king Ben

over 19 år siden

king Ben

Yngve:

king Ben

over 19 år siden

king Ben

Ble no kluss der...;-))

Sef er jeg med på shankekonkurranse med deg og Dunder.....

Vi får høre med ham!

Kanskje Lars Hjort her kan tipse oss om hvilken dag vi bør dra......?

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Solskinngolferen: Som du kanskje har sett så har jeg klaget på prisen med dagens standard på banen. Hvis Holtsmark noensinne får samme kvalitet på spilleflaten som Miklagard så er ikke 400, ei heller 5-600 en uriktig pris.
Utfordringen blir å finne en pris som sikrer drift på færrest mulig produserte runder.

Jeg lurer på hva planlagt pris er for neste år, og hvor mange runder man ønsker å produsere. Dette kan kanskje Lars Hjorth svare på?

Det er vanskelig å sammenligne priser på de to banene da den ene banen vil begrense greenfee-spill, mens den andre banen har greenfee-spill som sitt konsept.

Forøvrig så ønsker jeg ikke å betale 10000 kroner hvis jeg bare får spilt 40 runder for den prisen, når jeg spiller dobbelt så mange for 8000 på miklagard...

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Solskinnsgolfer: Jeg er jo også medlem på Miklagard, og jeg synes jo også at 400 kan være litt mye når fairwayene går i knehøyde :) Det var det som var poenget til Fjosok, ikke at greenfee'en var dyr i utgangspunktet.

Dessuten er det utrolig få som betaler 900 i greenfee på MG. De fleste spiller med medlem og da betaler de 450. hvis ikke finnes det andre tidspunkter å spille som Gunnar B sier.

Men dævven jeg er glad i Holtsmark. Det er en kanonbane, og det blir en kanonbane til neste år. Greenene er utrolig bra designet, og krever sitt for innspillene. Men jeg savner også som Fjosok sier at avstandsmålinger går til front, pluss at man får hullplasseringskort i proshoppen. Eneste måten å vite hvor langt det er til flagget. Jeg tror også det er viktig å ha gode hullplasseringskort som viser onduleringene på greenene.

Jeg skulle gjerne vært medlem på Holtsmark, men siden jeg spiller 100+ runder på hjemmeklubben min i året så blir det noe dyrt ;)

Solskinnsgolferen

over 19 år siden

Solskinnsgolferen

Det er klart at for de av dere som har anledning til å spille så mye golf, heldiggriser, så er jo Miklagard åpenbart et godt alternativ. For meg som fulltidsstudent med deltidsjobb i tillegg så sier det seg selv at Holtsmark er midt i smørøyet. Synes også at fairway var i lengste laget under KM, men så er jo ikke det såå farlig for en som stort sett ligger i roughen ;)

Solskinnsgolferen

over 19 år siden

Solskinnsgolferen

En ting til forresten, fjosok skrev at: Utfordringen blir å finne en pris som sikrer drift på færrest mulig produserte runder.

Det er vel ikke et mål å produsere færrest mulig runder? Målet må jo være at så mange som mulig har anledning, og råd, til å få en golfopplevelse på Holtsmark. Utfordringen må vel da bli å få klubben til å gå rundt ved å produsere så mange runder som mulig til en så lav pris som mulig uten at det går ut over kvaliteten på banen. Men det er vel dette som skiller grunnholdningene til Miklagardmedlemmer kontra andre?

Nå må jeg forøvrig ta forbehold om at det var dette fjosok faktisk mente, kan hende at jeg misforstod utsagnet.

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Du er altfor flink å generalisere nå

Skeptisk

over 19 år siden

Skeptisk

Lurer fortsatt på hvordan Holtsmark ser ut om 3-4 år når prosjektbudsjettet er oppbrukt og driftsbudsjettet skal opprettholde kvaliteten på banen........

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Solskinnsgolferen: Nei, der forstod du meg helt rett og jeg skal forklare hvorfor: Vedlikehold av bane og kvalitet på spilleflaten er omvendt proporsjonal med antall spilte runder. Det beste for spilleflaten er selvfølgelig at ingen spiller der.

Dette er noe ledelsen og greenkeepere er klar over, man må gjerne si at man ønsker alle velkommen hele tiden, men det finnes en smertegrense for hvor mange runder en bane tåler før vedlikehold og kvalitet på overflaten blir umulig å opprettholde. Hvis spillere er helt likegyldige til hvilken kvalitet de får når de betaler sin greenfee (noe undertegnede beviselig ikke er ;) så er det ikke noe problem.

Sportslig sett så vil det være synd hvis banen ikke får en spilleflate som står i stil med den fantastiske layouten. God ballkontakt er en forutsetning for å få ballen til å sitte på disse greenene.

For ordens skyld så er ikke jeg motstander av at folk spiller mye golf, men konsekvensen av det er slitasje. Så jeg håper at de jobber med å finne en pris som sikrer driften økonomisk på et minimalt antall runder slik at banemannskap kommer seg ut på banen og friserer den slik den fortjener.

PS. Løft beina når du går på greenen!

Solskinnsgolferen

over 19 år siden

Solskinnsgolferen

Fjosok: Du mener altså at det skal prises så høyt at det kun er middelaldrene menn med feite lommebøker som skal ha anledning til å spille der? Det passer jo forøvrig godt med Miklagards profil? (Var jeg for slem og usaklig nå?)

Heldigvis har Holtsmark en uttalt profil om at de skal være en klubb for "alle". Dersom for mye spill på banen blir et problem synes jeg andre tiltak enn pris skal tas i bruk, for eksempel kan man sette større avstand mellom tee-tider. Synes det er synd hvis alle de beste banene i Norge, skal være forbeholdt de med fet lommebok.

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Sunny: Jeg kan love deg en ting og det er at alle som kjenner meg og min lommebok skrattler av ditt innlegg nå :)

Jeg er redd for at eierne av holtsmark ikke først og fremst driver banen av veldedighet men for at de først og fremst skal få penger i egen kasse. Sånn tror jeg det blir når medlemmer ikke eier banen, men det kan hende jeg tar feil.

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Ja der trakk jeg på smilebåndet også. Hadde jeg derimot hatt fet lommebok hadde jeg vært medlem på Holtmark i tillegg til Miklagard :)

Yngve

over 19 år siden

Yngve

for å passe på at det ikke bare er "Miklagard-mafiaen"(hihi) som kommenterer dette, så hiver jeg meg på.

Solskinnsgolferen,
Jeg tror at det som kanskje skal antydes litt nå, er at dersom du ønsker en saklig diskusjon, så bør du kunne bruke argumenter du kan stå for.
å blande inn gamlinger med feite lommebøker er helt søkt, da dette ikke er gjennomsnittet i den klubben, og det passer heller ikke klubbens profil i det hele tatt.
Miklagard ønsker jo å være en toppklubb på det sportslige, og profilerer seg som en medlemsklubb for å gi god tilgang til de som nettopp er medlemmer.
jeg fatter ærlig talt ikke hva som er så vanskelig å forstå med dette!
det er ikke spesiellt dyrt å være medlem på Miklagard dersom man spiller mye golf. mange medlemmer på Miklagard spiller mye golf, og det er disse som får best utbytte av løsningen på Miklagard.

mener du at ALLE norske golfbaner skal tilrettelegge for gjester? er det noe galt med å ha en medlemsorientert klubb som Miklagard?
De priser ikke greenfee for å nå en spesiell gruppe greenfeegjester. de priser greenfee for å la medlemmene beholde fortrinnet de har ved å være medlem. er det så vanskelig da?

Olav

over 19 år siden

Olav

Ikke så vanskelig det der nei. Den der må jo til og med Solskinnsgolferen forstå :) Jeg støtter Yngve i den beskrivelsen

Solskinnsgolferen

over 19 år siden

Solskinnsgolferen

Som jeg skriver så skjønner jeg at de som har tid og mulighet til å spille mer enn 100 runder i året trives på Miklagard. Det er klart at prisen på runde da blir lav. Det jeg reagerte på var at fjosok mente at det skulle være et mål å ta en høyest mulig pris på Holtsmark slik at færrest mulig fikk spille der. Nå er det jo også en gang slik at såvidt jeg har forstått så har klubben deres den høyeste årsavgiften av samtlige i Oslo-området. Selv om medlemmet jeg kjenner på Mikla er i 20-årene så sitter jeg allikvel igjen med et inntrykk av at de fleste av medlemmene der oppe er passert 40. Det jeg skrev var ikke en kritikk av Miklagards høye greenfee, det var en kritikk av fjosoks uttalelse at det burde være et mål for Holtsmark å ha minst mulig spill på banen. Det er uttalelsen om minst mulig spill jeg ikke forstår. Som sagt så skjønner jeg at man må sette en grensen på hvor mye banen tåler, men jeg er av den oppfatning av at det ville være trist om Holtsmark skal bli en høykostnadsbane når målet til klubben opprinnelig var "golf for alle".

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Jeg tror kanskje man begynner i litt feil ende her... Det er ikke snakk om lite spill på banen, jeg tror Holtsmark er nødt til å produsere veldig mange runder i året for å få inntekter til et godt vedlikehold. Her er det snakk om å finne smertegrensen.

Jeg tror at det er bedre for banen å produsere 125 runder om dagen til 350 kroner i snitt, enn 175 runder til 250 kroner i snitt. (siste eksempel så betyr det fulle firerballer fra kl 0830 tom kl 1600 hver eneste dag). Da snakker vi greenfee-inntekter på rundt 6,5 millioner (forutsatt 5 måneders sesong), med 4 millioner i medlemsavgifter, så trenger man da 5 millioner i sponsor-og andre inntekter for å matche Miklagards-driftsbudsjett (som et eksempel).

(Dette betyr i snitt 7 runder per medlem, som betyr at de sparer 1500 kroner på være medlem... hehe)

Jeg ytrer en spådom om 300-600 kroner i greenfee neste år, jeg tror det er mer realistisk hvis man ønsker en brukbar spilleflate. Men igjen dette er bare mine antagelser.

Mitt golfhjerte ønsker så inderlig å se banen i god shape!

JOnny

over 19 år siden

JOnny

Jeg støtter de som er positive til banen, banedesignen er på nivå med Miklagaard og i tillegg er det mye fin natur som Miklagaard ikke har. En fin golfopplevelse, selv om greenene var en smule ujevne og fairways litt høyt klippet. Men regner med at dette har å gjøre med at banen er ny.

Hvordan banen skal få inntekter på linje med eksemplet til Fjososk kan jeg ikke fatte. Jeg kjenner driftsøkonomien i flere anlegg inngående og regnestykket som fjosok setter opp er totalt urealistisk. Hvis de er kjempedyktige kan de klare mellom 2 og 3 mill i greenfee, da er de på høyde med de beste greenfeebanene i norge. 5 mill i sponsor pr år snakker vi kun om i eliteserien i fotball og for noen få andre svært mediaeksponerte aktiviteter. Med 7-8 tusen lavere årsavgift enn på Miklagaard sier det seg selv at et driftsbudsjett på 15-16 mill er helt i tåkeheimen. Hvis de er kjempedyktige kan de kanskje klare 7 mill. Vi skal huske at det i alle normale golfklubber er medlemmene som betaler mesteparten av morroa. Grenfee og sponsing er bare et tilskudd i alle klubber.

Fjosok, hvis det skal 6,5 mill i greenfee inntekter og 4 mill fra årsavgift har du vel telt en del penger to ganger? Medlemmen får som kjent halv greenfee. Hvis medlemmene spiller 70-80% av rundene som vel er normalt, vil greenfee reduseres med ca 3 mill i ditt regnestykke.

Noe særlig mer enn halvparten av alle potensielle runder som kan spilles i sesongen vil ikke kunne fylles. Det sier seg selv at på hverdager, i arbeidstiden, i Sylling, på fei side i forhold til rushtrafikken ut av oslo, ikke vil være mulig å fylle banen i det omfang Fjosok beskriver.

Alt dette betyr så langt jeg kan se at det blir vanskelig med et veldig høyt nivå på vedlikehold og gress. Men kanskje er det mulig å drifte en del billigere med andre metoder enn andre baner bruker. Ved å ikke ansette fast og bruke et tett sammarbeid med jordbruknæringen i området, kan man kanskje få til et brukbart nivå, selv med halvparten av pengene Miklagaard bruker.

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

JOnny: Jeg stiller meg også tvilende til realismen i mitt regnestykke, men regnestykket i seg selv er det ikke mye galt med. Jeg har ikke regnet penger to ganger: 3000 medlemmer a 1500 kroner er 4,5 mill, disse medlemmene betaler i dag 200 kroner i greenfee, jeg satte en snittpris på greenfee på 250 kroner, og sier da at det krever 175 runder per dag, og da vil man oppnå 6 mill(ish) i greenfee-inntekter.

Regnestykket er satt opp for å vise hva som kreves av besøk og inntekter for å kunne holde et bra vedlikehold. Realismen i det overlater jeg til andre å vurdere...

Unskyld meg

over 19 år siden

Unskyld meg

Er dere ferdige med denne tråden snart???

Pittulf

over 19 år siden

Pittulf

Åffere'a? Boring for deg, gøy for meg :-)

Golfer`n

over 19 år siden

Golfer`n

Hvem som helst med litt bedrifts økonomiske kunnskaper kan enkelt regne seg frem til at økonomien på Holtsmark ALDRI vil gå rundt med dagens system. Ta f,eks sponsorbudsjettet. Det er utopia å snakke millioner på dette. Man er vel heler ikke partner på HM selvom man har hatt en firmaturnering der ?? slik det fremgår på hjemmesiden. Jeg støtter spådommen om at green fee på 500+ må komme , alternativt langt høyere årsavgift. Dette vil igjen føre til flukt av medlemmer og gf spillere. Dessverre, for banen er fantastisk. Appropo golf for alle. Dette er selvfølgelig kun en pr jippo. Golf på HM er for de som er villig til å betale det klubben må ha, og det er langt mere enn i dag.

:)

over 19 år siden

:)

Støtter deg fullt ut på denne.

En annen ulempe med "Golf for alle" er at de "alle" som ikke har spilt golf før ikke skjønner at man ødelegger banen med å ikke gjøre noe med torv og nedslagsmerker.

Eneste måten å bli kvitt dem er å sette opp prisen kraftig/ pålegge alle å kjøpe aksje, men da er det ingen medlemmer, for det er svært få ivrige golfere som gidder å kjøre langt ut på landet for å spille 4/5 dager i uken

Løsningen

over 19 år siden

Løsningen

foreslår å bare slippe til de med single hcp, de har spilt golf lenge nok til at de klarer å reparere nedslagsmerkene sine.
Og forresten, kan også slippe til GK-spillere, for de lager ikke nedslagsmerker...................

Feil

over 19 år siden

Feil

Lenge siden du har gått bak en gruppe med single hcp forstår jeg....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her