Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Coaching (system) bok.....

Magga

over 19 år siden

Magga

Er det noen som vet hvor man kan få tak i denne ?
Er det mulig uten å følge et kurs ?

Facit

over 19 år siden

Facit

Klubbene som er med på NGFs coachingopplegg har disse permene.

Skuffet

over 19 år siden

Skuffet

Coachingsystemet er dårlige greier.
Kjøp heller en instruksjonsvideo av David Leadbetter.

mr tee

over 19 år siden

mr tee

Skuffet (06.09.06 kl. 00:03)

Coachingsystemet er dårlige greier.
Kjøp heller en instruksjonsvideo av David Leadbetter.

Tror ikke du helt har skjønt poenget med CS............

Skeptisk

over 19 år siden

Skeptisk

Da kan sikkert "mr tee" forklare poenget, for jeg har heller ikke skjønt det.
Det eneste jeg har skjønt er at noe er helt på trynet. Vi prøvde coaching systemet et par uker i elite-gruppa og ble overrasket av at 2-3 handicapspillerne ikke greide kravet til en 25-handicapper engang på de fleste enkeltøvelsene. Men det er kanskje noe galt med handicap-systemet.........

Yngve

over 19 år siden

Yngve

Jeg må vel si at jeg reagerer litt på at du mener coachingsystemer på trynet fordi en lavhandicapper ikke greier kravene til 25 handicapperen.

poenget med coachingsystemet er å oppfordre og motivere til målrettet trening som kan bidra til å forbedre det generelle nivået til spillere i alle klasser.

selv synes jeg CS er et supert tiltak som har fått meg til å forstå mye bedre hva dette handler om, og ikke minst hva som skal til for å bli en bedre golfer.

eksempel.
hvor mange ganger ser du noen driver ren målrettet trening på driving rangen?
de aller fleste tar driving rangen som "oppvarming" før en runde, uten tanke på retning, carry, spin, etc.
greit nok, hvis målet er å bli varm i svingarmen, men det gir jo ikke særlig resultater.
så, hvor mange ser du trener på oppmålte lengder på puttegreenene?
hvis du er ute på banen og har en vanskelig putt som du skritter opp til 20 meter, er det ikke greit å ha øvd inn en del konkrete tilfeller på nettopp 20 meter fra før av?

dette er jo bare 2 små eksempler, og det finnes mange mange fler.
selv har jeg ikke hatt gode nok fritidsmuligheter til å trene så mye som jeg ønsket i sommer, men jeg lover en ting, og det er at treningsviljen min er langt langt større i år enn i fjor, etter at jeg ble med på CS.
årsaken er enkel. du får se de konkrete resultatene, forbedringene og kan konkurrere innbyrdes i gruppen samtidig.

Selvsagt kan man da si at dette kan du klare alene også, men i de fleste saueflokker, så er det slik at man gjør det som er enklest hvis man ikke får veiledning. vi har ikke spirit til å ta hånd om egentrening med mål og mening, og hvis man gjør det alene, så tar det helt klart også mye lengre tid.

Gi CS en sjanse, så tror jeg de fleste vil se at dette er et godt hjelpemiddel til å lære mer om golf, og å bli en bedre golfer på sikt.

mikkel bongo

over 19 år siden

mikkel bongo

De som uttaler seg om negativt om C`s litt tidligere i tråden her bør kanskje begynne med noe annet enn golf....for du er så langt ut på viddene som det går an å komme.

vi har begynnt med dette i vår klubb og kan konstantere stor fremgang målt i turneringsresultater......noe som igjen betyr senking av hcp og represenatsjonsoppgaver for de som har tatt tak i dette !

Hmmm

over 19 år siden

Hmmm

Noen som har coachingsystemet liggende i en Excel-fil eller noe?

Hallo!!!!!

over 19 år siden

Hallo!!!!!

For oss som har spilt konkurransegolf noen år er coachingsystemet null nytt. Eneste som skiller coachingsystemet fra andre treningsprogram er at det forsøker å uniformere spillere med forskjellige forutsetninger, noe som i seg selv er ganske tåpelig.
Men jeg forstår at coachingsystemet slår an hos enkelte nybegynnere som aldri har drevet systematisk trening tidligere.
Lykke til.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

nå er det vel heller ingen som har sagt at systematisk trening er noe nytt!!!!
det som er nytt, er at det organiseres fra NGF, via klubbene på en måte som tiltrekker seg flere enn de som spiller i elitegruppene og juniorgruppene, som også har hatt CS i flere år.

spørsmålene jeg stilte er selvsagt ikke til konkurransespillere, men til de som kanskje ønsker å bli det!

Men, alikevel så tror jeg også at CS har noe for seg for dere som bedriver systematisk trening, nettopp fordi det gir en del pekepinner mot hvilke områder man bør fokusere på å forbedre seg på.

Som eksemplet til "Skeptisk". dersom en 2-3 handicapper ikke klarer de kravene som stilles til det røde kortet(ca. 25 hcp), så kan man lure på hvordan vedkommende har klart å få så lavt hcp, for det kortet er ikke særlig vanskelig. (hånda inn i et vepsebol kanskje, men sånn er det bare).
Der avsløres ganske enkelt hvilke områder denne personen bør fokusere på i hvertfall.

Hallo!!!!!

over 19 år siden

Hallo!!!!!

Hvilke områder man bør fokusere på gir seg selv dersom man analyserer sitt eget spill. Ikke særlig vanskelig å sette opp en matrise på hvor man taper slag på en runde.
Eksempelvis er det lett å slå mange slag etter hverandre på rangen og få god score på driver-øvelsen i coachingsystemet, men det kan gi helt andre utslag når man står på tee og skal slå én enkelt drive på en trang fairway. Det samme gjelder putting, ikke så vanskelig å sette 10 gode putter etter hverandre på samme avstand, men noe helt annet å putte ute på banen når det er 20 min siden man puttet på forrige hull.
Målemetodene på coachingsystemet er helt patetiske.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

Skjønner ikke hvorfor du mener det, men deg om det!

når du trener på driving range, så trener du på driving range. så enkelt er det. Dette gjelder uansett om du holder på med CS eller ikke.
hvis du ikke trener i det hele tatt utenom på banen, så får du rett og slett ikke nok trening. Du må bare være enig i at det ikke finnes nok treningsfelt uten matte på golfklubbene rundt omkring!!!

det er vel ikke patetiske målemetoder så lenge det som måles er fremgangen?
det sier seg selv at du har blitt bedre og med bedre stabilitet når målingene er bedre fra gang til gang!
Hele poenget er jo å måle fremgang, og målefrekvensene og treff-frekvensene er satt som et utgangspunkt.

Du må gjerne få lov til å være negativ til CS, men argumentene dine holder ikke når du skylder på at lavhandicappere ikke klarer testene til høyhandicappere. da er spilleren for dårlig på det området. i hvertfall når vi, med langt høyere handicap, klarer de samme testene.

Selvsagt er det en helt annen sak å spille på banen, men det er det mentale aspektet som er den største forskjellen fra banen til rangen.

I tillegg, så bruker vi nærspillområder som ikke har hverken matter eller fake-greener å lande på, og puttegreener med store onduleringer som selvsagt er realistiske i forhold til de ute på banen.

hvor tror du det er viktigst å ha mest likhet med banen? på lange jernslag eller nærspillet?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her