Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Vanskeligste bane.

Golfelseker

over 21 år siden

Golfelseker

Hvor ligger forklaringen?
Den vanskeligste banen har snittscore på 28,11 og den letteste, Randaberg har 36,33. Skilnad 8,22.
Forskjellen kan ikke ligge i banenes design. Jeg (HCP 9) har spilt 28 av disse 50 banene og forskjellen burde ikke ha vært størren enn max. 2 - 3 slag. Er det slopen, eller er det medlemmene på Randaberg som er i snitt 8,22 bedre enn på Oppdal.

TAH

over 21 år siden

TAH

Jeg ville hørt hos slope komiteen.........

Det har noe med

over 21 år siden

Det har noe med

intelligens å gjøre.
Sloperatinga gir rom for taktikk, dvs man behøver ikke slå ut med driveren hver gang.
Meningen er at på baner med strategisk plasserte bunkere, vann, skog, veier og out of bounds skal man være mer forsiktige med køllevalg for å unngå "farene".
Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sett høyhandicappere slice ballen i vannet på hull 10 på Kongsberg, eller slå for kort og i vannet på hull 1 på Tyrifjorden, eller i skogen på hull 14 på Asker, trille ballen oppi en av de mange fairwaybunkrene på Miklagard, eller slice den i vannet 20m fra land på hull 11 på Norsjø.
Baner med strategisk anlagte hindringer gir ofte lav score når de spilles aggressivt av dårlige spillere.

For å ta et eksempel:
Et par 4 hull på 300 m har en bunker mellom 200 og 220m som dekker halve bredden av fairway. En intelligent spiller tar et 4-jern og legger seg i forkant av bunkeren og får et lett innspill på ca 110m.
En dårlig spiller dundrer til med driveren og havner sannsynligvis i bunkeren og får et vanskelig 90m innslag fra sand.

Golfbanene domineres klart av spillere fra den siste kategorien. Optimistiske og tankeløse høyhandicap'ere som banker til med 3-wood fra halvmeterhøy røff, slår ut med driver samma f...., og er blinde for skog, vann og sand. Da blir det store forskjeller mellom åpne lette og trange vanskelige baner.

Hadde man ført statistikk på alle banene for singlehcp'ere hadde det jevnet seg ut.

Smørje

over 21 år siden

Smørje

Det er et viktig poeng at en det som er en lett banen for en 30 hcp kan være vanskelig for en med 5 og omvendt. Disse spiller i utgangspunktet to forskjellige spill og det er derfor helt andre vanskeligheter og problemner som gjør seg gjeldende for de to spillernene.

Siden en veldig høy prosent av spillrerene i norge har høyt hcp/gk vil baner som er lette for den gruppen toppe listen.

Skulle jeg sette opp de 5 vanskeligste banene i norge for singelhadikappere uten å rangere må det bli

Meland
Larvik
Hauger
Nordsjø
Miklagard

Sappa

over 21 år siden

Sappa

Hvorfor har du med Larvik? Den er vel egentlig lett for singelhcp'ere?
Har selv hcp 4 og rangerer slik (med tanke på hcp vs. slope):

Vanskelige:
1. Meland
2. Narvik
3. Hauger
4. Nes
5. Sorknes

Lette:
1. Kongsberg
2. Tyrifjord
3. Stjørdal
4. Asker
5. Drøbak

På Drøbak får jeg kun 2 mottatte, men den er joggu lett allikevel...

Smørje

over 21 år siden

Smørje

Larvik har stått i mot norgeseliten gang på gang, også mange av de svenske amatørene har prøvd seg. Jeg kan telle på en hånd de som har klart å gå under par på tre eller fire runder under turneringsforhold. Nes og Sorknes er betydelig lettere baner enn Larvik. Eliten knuser normalt de banene.

Enig med deg i den lette listen....

Sappa

over 21 år siden

Sappa

Interessant å sammenligne Nes og Larvik. Jeg har selv spilt flere turneringer på begge baner og tør hardnakket påstå at snittscoren på Larvik har vært lavere. Nes er hard fra backtee når greenene er raske!
Larvik har ganske lik topografi, men har flere korte hull. Av de 6 par 5 hullene som er der, er det vel bare hull 13 hvor det er vanskelig å komme inn på 2? På de andre er mulighetene i høyeste grad til stede. Dette kan man spare mange slag på.

På Nes stiller det seg annerledes. Mange lange par 4 hull og kun ett par 5 med mulighet til å gå inn på 2 slag. Greenene på Nes er også mye vanskeligere, syntes du ikke?

Smørje

over 21 år siden

Smørje

Larvik og Nes er like lange fra back tee. En forskjell ligger i at på Nes kan du kutte 6-7 hull over dogleggen og spare mange meter, stort sett uten risiko fordi ruffen er fraværende. I Larvik er det 1-2 hull du kan gjøre dette på. Altså spiller Larvik relt sett lengre. det er riktig at du kan nå 4 eller 5 av par 5 hullene på 2 hvis du tar mye risiko. Som kjent er straffen i Larvik betydelig større hvis du misser enn på Nes. På Nes kan du slå ballen 50 meter til venstre eller høyre uten å bli straffet, det kan du ikke i Larvik. I tillegg kommer smale innganger til greenene og mye vind som etter mitt syn gjør Larvik vanskeligere enn Nes.

Hvis du ser på NM og Norgescup de siste årene er det bare Henrik Bjørnstad og Christian Nilson som har knust Larvik over 4 runder (ca - 15-17), så å si ingen andre har gått under par sammenlagt.

Tror en stor forskjell ligger i at Larvik er jevnt hard, mens Nes har noen få hardere og en del lette hull der par og birdiene kommer lett. (tenker på 6,7,8,9 og 11, 17 og 18.

Når det er sagt så er også Nes en vanskelig og morsom bane å spille...

Sappa

over 21 år siden

Sappa

Kutte 6-7 dogleg på Nes? Hvilke hull tenker du på?

Smørje 2

over 21 år siden

Smørje 2

4, 6, 8, 11, 17, 18 spesielt kan kuttes i større og mindre grad.

Av svært lette hull der par og birder kommer billig er 1, 7,8,9,11, 15, 17 og 18.

Totalt sett mener jeg Nes er en bra og vanskelig bane, men den varierer for mye og er derfor etter mitt syn lettere enn Larvik. I Larvik er ruffen i spill på så og si alle hull og vinden står på som en faktor, i tillegg har alle greenene mange bunkere. Faktorer som ikke er så fremtredende på Nes.

Gunnar

over 21 år siden

Gunnar

Gikk et par runder på Grorud i høst, kun par 3 hull, og det tar en time å gå rundt. En *local* påstod at Grorud er Norges vanskeligste 9-hulls bane. Jeg er ikke enig, iom at jeg som nybegynner, etter noen runder der stort sett klarer 1 eller 2 over par. (Pr. hull da. åvkås)
Dvs at jeg får hvitt kort på et par uker.
Norges vanskeligste ? Kommentarer ?
Gunnar

Grorud.. Tja..

over 21 år siden

Grorud.. Tja..

Det er vel ingen tvil om at Grorud er en vanskelig bane. Det er ikke lett å treffe green på hvert eneste hull der og det må du nesten for å få par. Forrige gang jeg spilte der (I fjor) var greenene nesten potetjorder og det var veldig vanskelig å sette putter. Derfor ble banen veldig vanskelig, for jeg er hvertfall ikke av den typen som treffer green på hvert eneste utslag..
Jeg mener hvertfall at Grorud er en vanskelig bane i forhold til brutto slag..

Joje

over 21 år siden

Joje

Grorud er en vanskelig par3-bane, men en forholdsvis lett 9 hullsbane. Det var nok par3-bane "local'en" mente. Ellers er den - ut fra både egne erfaringer og alle jeg har snakket med - ansett som en lett bane å gå seg ned på, i hvert fall for høyhandicappere. Personlig har jeg gått den tre-fire ganger (2 runder), og har alltid fått mange poeng, uten at jeg har spilt noe bra.

Sant A. Klaus

over 21 år siden

Sant A. Klaus

Er egentli Hauger så vanskelig har selv 7 i hcp og gikk 80 dr i sommer.. Slopen dr er jo en vits.. hadde ca. 12 mottatte med 8 i hcp eller noe sånn :D men Hauger er en utrolig bra bane hvertfall. men tvilsomt blandt di vanskeligste...

Joje

over 21 år siden

Joje

Nå blander jeg meg inn både her og der sånn rett før julekvelden kommer.

Ang. Hauger, så synes jeg den for så vidt fortjener slopen. Den er vanskelig, fordi:

1) Roughen spiser ballene dine
2) Innspillene er nesten alltid enten oppover eller nedover
3) Greenene er glatte og konstruert litt merkelig (buler opp på midten), slik at du ikke får stopp på ballen
4) På hull 13 (og 15) kan du nesten legge på to slag ekstra, og regne det som en par 74-bane.

Ellers er det en bane man lett kan bli glad i...

Men nå venter maten snart, så dere får ha GOD JUL alle sammen.

Sant A. Klaus

over 21 år siden

Sant A. Klaus

Du har noen poeng her, men er ikke helt enig med dg..

1. Da jeg spilte banen under lag-nm i sommer var roughen slett ikke verst. Har spilt mange andre baner der roughen har vært mye verre.

2. Det er riktig at banen har kuperte partier, men det gjør den ikke veldig mye vanskeligere .

3. Antar du mener at greenene er raske/harde slik og litt mye ondulert slik at det er vanskelig å få ballen til å "sitte" på greenen. Det stemmer i noen tilfeller, men greenene er virkelig bra på Hauger; store, raske, tette og fine.

4. Dette er to laaange par 4, som for høyhandicapere er omtrent umulige å få par på, men di fleste har her motatte slag så da er det ikke noe stort problem. Vil ikke si at dette i praksis er to par 5 hull, for gode spillere ( under 7) vil dette hullet, alt etter forholdene, kreve en god drive og kanskje ett 3-4-5-6 jern. To vanskelige hull, for all del.

Men på den annen side er alle par 5 hullene "reachable" for bedre spillere. hull en er ikke mer enn drøyt 400 meter.

Selv mener jeg som sagt at Hauger er en topp bane. Blandt di fem beste i Norge. Men IKKE blandt di 5 vanskeligste..

Ha en god jul alle sammen !!!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her